«Παράθυρο» Ρέγκλινγκ για μείωση στα Πρωτογενή Πλεονάσματα
«Παράθυρο» για μελλοντική μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα και για μειώσεις φόρων άνοιξε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), Κλάους Ρέγκλινγκ, μιλώντας στην ΕΡΤ.
Όπως είπε, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα εξετάσουν τον Σεπτέμβριο το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης για φορολογικές μεταρρυθμίσεις. Ωστόσο, συνέστησε για άλλη μια φορά να συνδυαστούν οι μειώσεις φόρων με διεύρυνση της φορολογικής βάσης, δηλαδή μείωση του αφορολογήτου ορίου και αλλαγές στους φορολογικούς συντελεστές.
Ο κ. Ρέγκλινγκ ανέφερε ότι «τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο υπουργός Οικονομικών επιβεβαίωσαν ότι θα ακολουθούν το συμφωνημένο δημοσιονομικό πλαίσιο, ιδιαίτερα όταν συνταχθεί ο προϋπολογισμός του 2020», αλλά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να μειωθούν στο μέλλον οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα, λέγοντας: «Στον ESM σχεδιάζουμε με προοπτική 40 ετών και θα συνεχίσουμε να συντάσσουμε έκθεση βιωσιμότητας χρέους, όπου μέτρα ελάφρυνσης χρέους, ανάπτυξη, δημοσιονομικά μέτρα, δημοσιονομική ισορροπία θα πρέπει να μελετώνται συνολικά. Και αυτό μπορεί να αλλάξει στην πορεία του χρόνου. Ωστόσο, δεν είναι της στιγμής».
Όσον αφορά στον κυβερνητικό σχεδιασμό για μειώσεις φόρων, ο επικεφαλής του ESM επισήμανε ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί «θα τον μελετήσουν λεπτομερώς τον Σεπτέμβριο», αναγνωρίζοντας πως η πρόθεση να μειωθούν οι φόροι είναι επί της αρχής θετική, γιατί «αυτό είναι φιλικό προς την ανάπτυξη» και διότι «είναι γεγονός ότι η φορολογία στην Ελλάδα, ιδιαίτερα για τις επιχειρήσεις αλλά και τα φυσικά πρόσωπα, είναι υψηλή».
Ωστόσο, συμπλήρωσε: «Ένα θέμα στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων είναι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης, καθώς ο αριθμός πολιτών που πληρώνουν φόρο εισοδήματος είναι σχετικά μικρός σε σχέση με όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης με φυσιολογικούς φορολογικούς συντελεστές είναι ένας πιθανός τρόπος. Όμως δεν μπήκαμε σε λεπτομέρειες. Είναι σχετικά νωρίς γι’ αυτό».
Ο κ. Ρέγκλινγκ επικρότησε το γεγονός ότι «ο βασικός προσανατολισμός της νέας κυβέρνησης είναι να παράξει μεγαλύτερη ανάπτυξη και απασχόληση» και την επαίνεσε για την πρόθεσή της να προχωρήσει σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Αντιθέτως, επέκρινε για ακόμα μία φορά την κυβέρνηση ΣΥΡΖΑ, σημειώνοντας πως «ό,τι συνέβη τους προηγούμενους τρεις μήνες, με την προηγούμενη κυβέρνηση, οδήγησε προς την αντίθετη κατεύθυνση: ελήφθησαν μέτρα που δεν ήταν φιλικά προς την ανάπτυξη».
Πιο αναλυτικά, τα κυριότερα σημεία της συνέντευξης του κ. Ρέγκλινγκ έχουν ως εξής:
- Για τα πρωτογενή πλεονάσματα και τις προεκλογικές παροχές της προηγούμενης κυβέρνησης:
«Δεν είναι σχετικό αυτή τη στιγμή. Τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο υπουργός Οικονομικών επιβεβαίωσαν ότι θα ακολουθούν το συμφωνημένο δημοσιονομικό πλαίσιο ιδιαίτερα όταν συνταχθεί ο προϋπολογισμός του 2020. Στον ESM σχεδιάζουμε με προοπτική 40 ετών και θα συνεχίσουμε να συντάσσουμε έκθεση βιωσιμότητας χρέους όπου μέτρα ελάφρυνσης χρέους, ανάπτυξη, δημοσιονομικά μέτρα, δημοσιονομική ισορροπία θα πρέπει να μελετώνται συνολικά. Και αυτό μπορεί να αλλάξει στην πορεία του χρόνου. Ωστόσο, δεν είναι της στιγμής. Δεν υπήρξε κάποια αμφισβήτηση. Το αντίθετο, υπήρξε επιβεβαίωση ότι φέτος και το επόμενο έτος, οι δημοσιονομικοί στόχοι θα διατηρηθούν. Δεν τέθηκαν υπό αμφισβήτηση».
Απαντώντας σε διευκρινιστική ερώτηση εάν θα δούμε το θέμα στο μέλλον, δήλωσε: «Φυσικά. Το μέλλον είναι διαφορετικό απ’ ό,τι πιστεύαμε πριν από έναν χρόνο επειδή πολλά… άλλαξαν... Το θέμα είναι τι κάνουμε τώρα ώστε να ενισχυθεί η ανάπτυξη καθώς ό,τι συνέβη τους προηγούμενους τρεις μήνες, με την προηγούμενη κυβέρνηση, οδήγησε προς την αντίθετη κατεύθυνση. Ελήφθησαν μέτρα που δεν ήταν φιλικά προς την ανάπτυξη».
- Για τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζει η κυβέρνηση:
«Γνωρίζω ότι η κυβέρνηση θέλει να μειώσει τους φόρους το οποίο, επί της αρχής, είναι θετικό καθώς αυτό είναι φιλικό προς την ανάπτυξη. Για εμάς, το ερώτημα είναι τι είναι φιλικό προς την ανάπτυξη και τι όχι. Είναι γεγονός ότι η φορολογία στην Ελλάδα, ιδιαίτερα για τις επιχειρήσεις αλλά και τα φυσικά πρόσωπα, είναι υψηλή. Οπότε, η μείωση των φόρων είναι κάτι καλό επί της αρχής. Το ερώτημα είναι πως χρηματοδοτείται καθώς αυτό σημαίνει λιγότερα έσοδα, όταν οι συντελεστές μειώνονται. Επίσης, πρέπει να συζητήσουμε και την άλλη πλευρά της ερώτησης. Ένα θέμα στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων είναι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης, καθώς ο αριθμός πολιτών που πληρώνουν φόρο εισοδήματος είναι σχετικά μικρός σε σχέση με όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης με φυσιολογικούς φορολογικούς συντελεστές είναι ένας πιθανός τρόπος. Όμως δεν μπήκαμε σε λεπτομέρειες. Είναι σχετικά νωρίς γι’ αυτό. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα επιστρέψουν το Σεπτέμβριο ώστε να το μελετήσουν λεπτομερώς. Ο υπουργός Οικονομικών υποσχέθηκε επίσης ότι θα λάβουμε αναλυτικές πληροφορίες τις επόμενες ημέρες και αυτό αποτελεί θετικό σημάδι για το επίπεδο συνεργασίας».
- Για τον κίνδυνο δημοσιονομικού κενού φέτος:
«Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, όχι μόνο ο ESM, είπαν δημοσίως ότι, με βάση τα μέτρα που ελήφθησαν τους τελευταίους δύο μήνες, υπάρχει ο κίνδυνος να μην επιτευχθεί ο στόχος. Φυσικά είμαστε στον Ιούλιο. Έχουμε ακόμη 5 μήνες μπροστά μας… Ο υπουργός Οικονομικών μου είπε ότι με βάση τις εκτιμήσεις του, ο στόχος θα επιτευχθεί. Θα το δούμε λεπτομερώς όταν η αποστολή των θεσμών επιστρέψει τον Σεπτέμβριο».
- Για την πρόωρη αποπληρωμή των 3,7 δισ. ευρώ προς το ΔΝΤ:
«Δεν το συζήτησα τις τελευταίες ημέρες. Αναμένω η νέα κυβέρνηση να υποβάλλει το σχετικό αίτημα και θα επιληφθούμε. Είπα πριν, και αυτό είναι αλήθεια ότι είναι προς το συμφέρον των πιστωτών και του ESΜ που είναι ο βασικός πιστωτής, να αποπληρώνεται χρέος που είναι ιδιαίτερα ακριβό. Ορισμένα τμήματα του δανείου του ΔΝΤ είναι ιδιαίτερα ακριβά οπότε είναι λογικό να αποπληρωθεί πρόωρα το σκέλος αυτό».
- Για τη μείωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων και την αναβάθμιση της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα:
«Οι αγορές αντέδρασαν θετικά στην ανακοίνωση της νέας κυβέρνησης και η έκδοση του ομολόγου στις αρχές της εβδομάδας ήταν ιδιαίτερα επιτυχής: ιδιαίτερα χαμηλά επιτόκια και μεγάλος αριθμός επενδυτών. Οι αγορές φυσικά θα παρακολουθούν πολύ προσεκτικά τι θα κάνει η κυβέρνηση. Όμως αν η εφαρμογή είναι συμβατή με τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης, πιστεύω ότι οι αγορές θα το δουν θετικά. Το ίδιο και οι ξένοι επενδυτές. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Οι οίκοι αξιολόγησης επίσης θα αντιδράσουν. Είναι ξεκάθαρο ότι έχουν βελτιώσει σημαντικά την αξιολόγηση τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο δεν κατατάσσεται ακόμη στην επενδυτική βαθμίδα. Δεν μπορώ να ξέρω πότε οι οίκοι θα κάνουν το επόμενο βήμα. Θα εξαρτηθεί από τις πολιτικές της κυβέρνησης. Ένα ακόμα λόγος για να επανέλθουμε. Αλλά δεν έχω καμία αμφιβολία ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να το κάνει, να εφαρμόσει μια φιλική προς την ανάπτυξη πολιτική για την οποία συζητά».
Όπως είπε, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα εξετάσουν τον Σεπτέμβριο το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης για φορολογικές μεταρρυθμίσεις. Ωστόσο, συνέστησε για άλλη μια φορά να συνδυαστούν οι μειώσεις φόρων με διεύρυνση της φορολογικής βάσης, δηλαδή μείωση του αφορολογήτου ορίου και αλλαγές στους φορολογικούς συντελεστές.
Ο κ. Ρέγκλινγκ ανέφερε ότι «τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο υπουργός Οικονομικών επιβεβαίωσαν ότι θα ακολουθούν το συμφωνημένο δημοσιονομικό πλαίσιο, ιδιαίτερα όταν συνταχθεί ο προϋπολογισμός του 2020», αλλά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να μειωθούν στο μέλλον οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα, λέγοντας: «Στον ESM σχεδιάζουμε με προοπτική 40 ετών και θα συνεχίσουμε να συντάσσουμε έκθεση βιωσιμότητας χρέους, όπου μέτρα ελάφρυνσης χρέους, ανάπτυξη, δημοσιονομικά μέτρα, δημοσιονομική ισορροπία θα πρέπει να μελετώνται συνολικά. Και αυτό μπορεί να αλλάξει στην πορεία του χρόνου. Ωστόσο, δεν είναι της στιγμής».
Όσον αφορά στον κυβερνητικό σχεδιασμό για μειώσεις φόρων, ο επικεφαλής του ESM επισήμανε ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί «θα τον μελετήσουν λεπτομερώς τον Σεπτέμβριο», αναγνωρίζοντας πως η πρόθεση να μειωθούν οι φόροι είναι επί της αρχής θετική, γιατί «αυτό είναι φιλικό προς την ανάπτυξη» και διότι «είναι γεγονός ότι η φορολογία στην Ελλάδα, ιδιαίτερα για τις επιχειρήσεις αλλά και τα φυσικά πρόσωπα, είναι υψηλή».
Ωστόσο, συμπλήρωσε: «Ένα θέμα στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων είναι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης, καθώς ο αριθμός πολιτών που πληρώνουν φόρο εισοδήματος είναι σχετικά μικρός σε σχέση με όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης με φυσιολογικούς φορολογικούς συντελεστές είναι ένας πιθανός τρόπος. Όμως δεν μπήκαμε σε λεπτομέρειες. Είναι σχετικά νωρίς γι’ αυτό».
Ο κ. Ρέγκλινγκ επικρότησε το γεγονός ότι «ο βασικός προσανατολισμός της νέας κυβέρνησης είναι να παράξει μεγαλύτερη ανάπτυξη και απασχόληση» και την επαίνεσε για την πρόθεσή της να προχωρήσει σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Αντιθέτως, επέκρινε για ακόμα μία φορά την κυβέρνηση ΣΥΡΖΑ, σημειώνοντας πως «ό,τι συνέβη τους προηγούμενους τρεις μήνες, με την προηγούμενη κυβέρνηση, οδήγησε προς την αντίθετη κατεύθυνση: ελήφθησαν μέτρα που δεν ήταν φιλικά προς την ανάπτυξη».
Πιο αναλυτικά, τα κυριότερα σημεία της συνέντευξης του κ. Ρέγκλινγκ έχουν ως εξής:
- Για τα πρωτογενή πλεονάσματα και τις προεκλογικές παροχές της προηγούμενης κυβέρνησης:
«Δεν είναι σχετικό αυτή τη στιγμή. Τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο υπουργός Οικονομικών επιβεβαίωσαν ότι θα ακολουθούν το συμφωνημένο δημοσιονομικό πλαίσιο ιδιαίτερα όταν συνταχθεί ο προϋπολογισμός του 2020. Στον ESM σχεδιάζουμε με προοπτική 40 ετών και θα συνεχίσουμε να συντάσσουμε έκθεση βιωσιμότητας χρέους όπου μέτρα ελάφρυνσης χρέους, ανάπτυξη, δημοσιονομικά μέτρα, δημοσιονομική ισορροπία θα πρέπει να μελετώνται συνολικά. Και αυτό μπορεί να αλλάξει στην πορεία του χρόνου. Ωστόσο, δεν είναι της στιγμής. Δεν υπήρξε κάποια αμφισβήτηση. Το αντίθετο, υπήρξε επιβεβαίωση ότι φέτος και το επόμενο έτος, οι δημοσιονομικοί στόχοι θα διατηρηθούν. Δεν τέθηκαν υπό αμφισβήτηση».
Απαντώντας σε διευκρινιστική ερώτηση εάν θα δούμε το θέμα στο μέλλον, δήλωσε: «Φυσικά. Το μέλλον είναι διαφορετικό απ’ ό,τι πιστεύαμε πριν από έναν χρόνο επειδή πολλά… άλλαξαν... Το θέμα είναι τι κάνουμε τώρα ώστε να ενισχυθεί η ανάπτυξη καθώς ό,τι συνέβη τους προηγούμενους τρεις μήνες, με την προηγούμενη κυβέρνηση, οδήγησε προς την αντίθετη κατεύθυνση. Ελήφθησαν μέτρα που δεν ήταν φιλικά προς την ανάπτυξη».
- Για τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζει η κυβέρνηση:
«Γνωρίζω ότι η κυβέρνηση θέλει να μειώσει τους φόρους το οποίο, επί της αρχής, είναι θετικό καθώς αυτό είναι φιλικό προς την ανάπτυξη. Για εμάς, το ερώτημα είναι τι είναι φιλικό προς την ανάπτυξη και τι όχι. Είναι γεγονός ότι η φορολογία στην Ελλάδα, ιδιαίτερα για τις επιχειρήσεις αλλά και τα φυσικά πρόσωπα, είναι υψηλή. Οπότε, η μείωση των φόρων είναι κάτι καλό επί της αρχής. Το ερώτημα είναι πως χρηματοδοτείται καθώς αυτό σημαίνει λιγότερα έσοδα, όταν οι συντελεστές μειώνονται. Επίσης, πρέπει να συζητήσουμε και την άλλη πλευρά της ερώτησης. Ένα θέμα στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων είναι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης, καθώς ο αριθμός πολιτών που πληρώνουν φόρο εισοδήματος είναι σχετικά μικρός σε σχέση με όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης με φυσιολογικούς φορολογικούς συντελεστές είναι ένας πιθανός τρόπος. Όμως δεν μπήκαμε σε λεπτομέρειες. Είναι σχετικά νωρίς γι’ αυτό. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα επιστρέψουν το Σεπτέμβριο ώστε να το μελετήσουν λεπτομερώς. Ο υπουργός Οικονομικών υποσχέθηκε επίσης ότι θα λάβουμε αναλυτικές πληροφορίες τις επόμενες ημέρες και αυτό αποτελεί θετικό σημάδι για το επίπεδο συνεργασίας».
- Για τον κίνδυνο δημοσιονομικού κενού φέτος:
«Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, όχι μόνο ο ESM, είπαν δημοσίως ότι, με βάση τα μέτρα που ελήφθησαν τους τελευταίους δύο μήνες, υπάρχει ο κίνδυνος να μην επιτευχθεί ο στόχος. Φυσικά είμαστε στον Ιούλιο. Έχουμε ακόμη 5 μήνες μπροστά μας… Ο υπουργός Οικονομικών μου είπε ότι με βάση τις εκτιμήσεις του, ο στόχος θα επιτευχθεί. Θα το δούμε λεπτομερώς όταν η αποστολή των θεσμών επιστρέψει τον Σεπτέμβριο».
- Για την πρόωρη αποπληρωμή των 3,7 δισ. ευρώ προς το ΔΝΤ:
«Δεν το συζήτησα τις τελευταίες ημέρες. Αναμένω η νέα κυβέρνηση να υποβάλλει το σχετικό αίτημα και θα επιληφθούμε. Είπα πριν, και αυτό είναι αλήθεια ότι είναι προς το συμφέρον των πιστωτών και του ESΜ που είναι ο βασικός πιστωτής, να αποπληρώνεται χρέος που είναι ιδιαίτερα ακριβό. Ορισμένα τμήματα του δανείου του ΔΝΤ είναι ιδιαίτερα ακριβά οπότε είναι λογικό να αποπληρωθεί πρόωρα το σκέλος αυτό».
- Για τη μείωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων και την αναβάθμιση της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα:
«Οι αγορές αντέδρασαν θετικά στην ανακοίνωση της νέας κυβέρνησης και η έκδοση του ομολόγου στις αρχές της εβδομάδας ήταν ιδιαίτερα επιτυχής: ιδιαίτερα χαμηλά επιτόκια και μεγάλος αριθμός επενδυτών. Οι αγορές φυσικά θα παρακολουθούν πολύ προσεκτικά τι θα κάνει η κυβέρνηση. Όμως αν η εφαρμογή είναι συμβατή με τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης, πιστεύω ότι οι αγορές θα το δουν θετικά. Το ίδιο και οι ξένοι επενδυτές. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Οι οίκοι αξιολόγησης επίσης θα αντιδράσουν. Είναι ξεκάθαρο ότι έχουν βελτιώσει σημαντικά την αξιολόγηση τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο δεν κατατάσσεται ακόμη στην επενδυτική βαθμίδα. Δεν μπορώ να ξέρω πότε οι οίκοι θα κάνουν το επόμενο βήμα. Θα εξαρτηθεί από τις πολιτικές της κυβέρνησης. Ένα ακόμα λόγος για να επανέλθουμε. Αλλά δεν έχω καμία αμφιβολία ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να το κάνει, να εφαρμόσει μια φιλική προς την ανάπτυξη πολιτική για την οποία συζητά».