Δύσκολος ο φετινός χειμώνας, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, της παγκόσμιας ύφεσης αλλά και των τουρκικών προκλήσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή της Χριστίνας Κοραή και του Δημήτρη Τάκη, Μπρα ντε φερ, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης.

Σχετικά με την πορεία των εσόδων, ο κ. Σκυλακάκης είπε πως η εικόνα θα είναι καλύτερη από τον Ιούλιο ενώ για την ύφεση εκτίμησε ότι θα κινηθεί γύρω στο 7 με 8%, ενώ ανέφερε ότι η χώρα δαπανά μεγάλα ποσά για την αντιμετώπιση της κρίσης και αυτό το κάνει με μεγάλη σύνεση.

Ξεκαθάρισε ότι η Ελλάδα δεν έχει θέμα με τα αποθεματικά της ενώ είπε ότι άρχισαν οι εισπράξεις από το ΕΣΠΑ και μέσα στο φθινόπωρο αναμένονται
χρήματα από το πρόγραμμα SURE.

Αναφορικά με το νέο πτωχευτικό δίκαιο, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών σημείωσε  πως η λογική του είναι ότι όσοι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν το χρέος και έχουν πρώτη κατοικία σε κίνδυνο θα μπορούν να μείνουν 12 χρόνια με επιδοτούμενο ενοίκιο ενώ θα έχουν την δυνατότητα να επαναγοράσουν το σπίτι τους.

Ολόκληρη η συνέντευξη του υπουργού Οικονομικών:

Αυτός ο χειμώνας θα είναι ένας δύσκολος χειμώνας γιατί μας χτυπάνε μαζί πολλές θύελλες. Έχουμε τον covid ως υγειονομική κρίση, έχουμε την παγκόσμια ύφεση τη μεγαλύτερη από το Β παγκόσμιο πόλεμο και έχουμε και την Τουρκία με τις συνεχείς αναζωπυρώσεις των προβλημάτων που δημιουργεί. Στα 30 χρόνια που ασχολούμαι με την πολιτική δεν θυμάμαι να έχει ποτέ έρθει ένας τέτοιος συνδυασμός, όλα μαζί, στη χώρα. Θα πρέπει όμως με σύνεση, λογική και ρεαλισμό να κάνουμε ότι χρειάζεται για να περάσουμε αυτή την περίοδο.

Για τα έσοδα του κράτους και την ύφεση

Η εικόνα θα είναι καλύτερη από την Ιούλιο. Το μέτωπο της ύφεσης πηγαίνει περίπου εκεί που έχουμε υπολογίσει, γύρω στο 7-8%. Η τουριστική περίοδος σίγουρα θα επηρεάσει γιατί ο Σεπτέμβριος παραδοσιακά είναι ένας καλός μήνας και ο Οκτώβριος δεν είναι κακός συνεπώς θα μας πλήξει για άλλους δύο μήνες ο κορονοϊός στον τουρισμό.

Ερωτηθείς αν ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ θα ανακοινώσει μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης

Σε σχέση με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ έχουμε σιγή ασυρμάτου.

Το μακροοικονομικό σενάριο πέραν του ’21 αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει και δεν θα υπάρξει αν δεν τελειώσει η πανδημία , ούτε στην Ελλάδα ούτε στην Ευρώπη. Το ’21 επίσης με βάση την εικόνα που έχουμε, θα είναι μια χρονιά που θα συνεχίσει να ισχύει η επεκτατική μακροοικονομική πολιτική σε μικρότερο βαθμό που ίσχυσε και τη φετινή χρονιά για να αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Το ’21 θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες της πανδημίας στις οικονομίες για να μπορέσουμε να επαναφέρουμε τις οικονομίες εκεί που ήταν το ’19. Συνεπώς το ’21 είναι μια διαφορετική χρονιά από το ’22 και μετά.

Είναι μια τεράστια κρίση στην οποία δαπανούμε πολύ μεγάλα ποσά για να κρατήσουμε την οικονομία και την κοινωνία όρθια. Αυτά τα ποσά δεν είναι ότι έρχεται κάποιος και μας τα χαρίζει, τα δανειζόμαστε από τις αγορές, δηλαδή τα δανειζόμαστε από τον εαυτό μας σε μια επόμενη μέρα, από τους φορολογούμενους της επόμενης μέρας συνεπώς πρέπει να τα χρησιμοποιούμε με σύνεση. Σύνεση σημαίνει να περιμένεις να δεις τι έχει συμβεί στην επιχείρηση πριν της δώσεις βοήθεια. Η αντιπολίτευση, προπαντός ο ΣΥΡΙΖΑ μας είπε αδειάστε ότι υπάρχει στο ταμείο τον Απρίλιο. Τον Απρίλιο όμως δεν είχαμε καμία εικόνα για το τι συνέβη με τις επιχειρήσεις, αποκτήσαμε εικόνα από τον Ιούνιο και μετά όταν είδαμε τους τζίρους. Όλα τα μέτρα μας είναι εξατομικευμένα για να φυλάξουμε τα χρήματα των φορολογούμενων διότι οι ανάγκες είναι πολλαπλές. Ανάγκες θα έχουμε και το φθινόπωρο και υπάρχουν και οι ανάγκες οι αμυντικές οι οποίες είναι επίσης πολύ σοβαρές.

Ερωτηθείς αν η προοπτική για τις αμυντικές δαπάνες είναι 1,5 δις

Αυτή τη στιγμή έχουμε δώσει το δημοσιονομικό χώρο στις Ένοπλες Δυνάμεις για να κάνει έναν σχεδιασμό, ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει το ύψος.

Ερωτηθείς αν θα βγούμε να δανειστούμε από τις αγορές ή αν θα χρησιμοποιήσουμε χρήματα του μαξιλαριού

Η θεωρία του μαξιλαριού είναι μια θεωρία απατηλή με την έννοια ότι η χώρα όλο αυτό το διάστημα συνεχίζει και δανείζεται συνεπώς τα λεφτά που υπήρχαν στο μαξιλάρι όταν παραλάβαμε από το ΣΥΡΙΖΑ έχουν καταναλωθεί και έχουν αντικατασταθεί από άλλα. Έχουν κατά τι περιοριστεί αλλά δεν έχουμε πρόβλημα ταμειακών διαθεσίμων, αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για αυτό και άμα σήμερα στη δευτερογενή αγορά είναι 1,1 με την Ιταλία στο 1,16 που σημαίνει ότι ειμαστε σε καλή κατάσταση και αυτό είναι ένα τεράστιο επίτευγμα της δημοσιονομικής μας πολιτικής και της εμπιστοσύνης που έχουνε οι εταίροι και οι αγορές στην κυβέρνηση.

Έχουμε έναν προγραμματισμό όπως ξέρετε δεν προαναγγέλλονται οι έξοδοι στις αγορές, ο προγραμματισμός όμως είναι κοντινός. Επίσης έχουμε αξιόλογα ποσά τα οποία έρχονται πλέον από την Ευρώπη, άρχισαν οι εισπράξεις. Δεν είμαστε ακόμα στο SURE τώρα ήρθαν οι πρώτες εισπράξεις του ΕΣΠΑ και το SURE που είναι σοβαρά ποσά 2,7 αυτά θα αρχίσουν να έρχονται μες το φθινόπωρο. Συνεπώς τα μακροοικονομικά στοιχεία και τα ταμειακά διαθέσιμα είναι υπό έλεγχο.

Για το πτωχευτικό δίκαιο

 Ολόκληρο αυτό το πτωχευτικό δίκαιο έχει μια τελείως διαφορετική λογική, η βασική του λογική είναι ότι οι ανθρωποι που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν ένα χρέος και έχουν μια πρώτη κατοικία που είναι σε κίνδυνο θα μπορούν να μείνουν μια 12ετία σε αυτή την κατοικία με επιδοτούμενο ενοίκιο, μέσα από το πρόγραμμα επιδότησης ενοικίου, και θα έχουν τη δυνατότητα μέσα σε αυτά τα 12 χρόνια να επαναγοράσουν το σπίτι. Αυτή η βασική ρύθμιση θα ισχύσει, δεν έχουμε την εικόνα ότι θα δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα μέχρις ότου ισχύσει αυτή η ρύθμιση.

Ερωτηθείς αν θα δοθεί σιωπηλή εντολή στις τράπεζες να μην προχωρούν σε πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας

Οι τράπεζες δεν μπορούν να δεχτούν εντολές έχουν το δικό τους τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται τα θέματα. Σε κάθε περίπτωση η περίοδος του κορονοϊού απαιτεί από όλους μας αυτοσυγκράτηση και λογική.

Για το πακέτο από το Ταμείο Ανάκαμψης
Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι τα 32 δις εκ των οποίων είναι τα 19 περίπου οι επιδοτήσεις και 13 περίπου τα δάνεια. Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε για τα χρήματα αυτά είναι ότι έρχονται για να υπηρετήσουν μεταρρυθμίσεις μαζί και επενδύσεις. Δηλαδή μας ζητούν να κανουμε έναν θεμελιώδη εκσυγχρονισμό του κράτους και της οικονομικής δραστηριότητας και να προωθούμε ταυτόχρονα πράγματα που ξέρουμε εδώ και πολύ καιρό ότι πρέπει να γίνουν. Για παράδειγμα μια μεταρρύθμιση θα μπορούσε και πρέπει να είναι η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με την εφορία. Αυτό είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση που επιτρέπει να μειωθεί η φοροδιαφυγή. Επιτρέπουν όμως ταυτόχρονα τέτοιου είδους μεταρρυθμίσεις να πάμε και σε πολύ λιγότερη γραφειοκρατία, ταυτόχρονα όμως πρέπει να κάνουμε και αντίστοιχες επενδύσεις οπότε στο σχέδιο αυτό αντικρίζουμε μεταρρυθμίσεις.
Ερωτηθείς πότε καταθέτονται τα προγράμματα και πότε έρχονται οι εγκρίσεις και πότε έρχονται και τα χρήματα
Θ.ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ: Τα προγράμματα μπορούν να αρχίσουν να συζητιούνται με τη μορφή ενός αρχικού σχεδίου μετά τις 15 Οκτωβρίου, μπορούν να αρχίσουν να συζητιούνται με τη μορφή του τελικού σχεδίου μετά την 1η Ιανουαρίου. Τα πρώτα χρήματα μπορούν να έρθουν στη χώρα με την έγκριση του προγράμματος που είναι απίθανο να γίνει πριν από τον Απρίλιο, το πιο πιθανό είναι να γίνει στο δεύτερο τρίμηνο του 2021 και τα χρήματα που θα αρχίσουμε να ξοδεύουμε από το ταμείο αυτό μπορούν να είναι από σήμερα γιατί έχουμε το δικαίωμα να βάλουμε δράσεις, έργα, μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις από το Φεβρουάριο. Συνεπώς, παράδειγμα, μεγάλες μεταρρυθμίσεις που κάνουμε αυτή τη στιγμή και που θα γίνουν μέχρι το Δεκέμβριο θα μπούνε μέσα στο ταμείο και δαπάνες θα μπούνε μέσα στο ταμείο έτσι ώστε να έχουμε ήδη απορροφήσει τα πρώτα χρήματα που θα πάρουμε.