Ούτε το ένα τέταρτο του Σχεδίου Ανάκαμψης που υποβλήθηκε στις Βρυξέλλες δεν βγήκε στο φως της δημοσιότητας, καθώς, όπως αναφέρουν πληροφορίες, ο ελληνικός φάκελος αποτελείται από 200 πυκνογραμμένες σελίδες, με ανάλυση σε λεπτομέρεια των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων που προτείνει η Αθήνα, προκειμένου να κάνει την… «επανάσταση» των 32 δισ. ευρώ. Πάνω απ’ όλα, το Σχέδιο γράφτηκε πρωτογενώς στα αγγλικά, κάτι που εκτίμησαν δεόντως οι Ευρωπαίοι, οι οποίοι στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν παραλάμβαναν ογκώδη νομοσχέδια στα ελληνικά, και μάλιστα στο παρά ένα προγραμματισμένων αξιολογήσεων από τους θεσμούς.

«Η υποδοχή του Σχεδίου ήταν κάτι παραπάνω από θετική», τονίζουν αρμόδιες πηγές, συμπληρώνοντας ότι η Ελλάδα έκανε τη διαφορά με το «καλημέρα», καθώς οι υπόλοιπες χώρες απέστειλαν μόνο πλαίσια κατευθύνσεων για τα δικά τους σχέδια. Το μόνο σίγουρο είναι ότι, αν και επιτυχημένη, αυτή ήταν μόνο η αρχή, καθώς το τελικό σχέδιο, το οποίο θα υποβληθεί τον Φεβρουάριο, θα συμπεριλαμβάνει αναλυτικούς προϋπολογισμούς και ορόσημα, που θα κρίνουν και τις σταδιακές εκταμιεύσεις.

Μέχρι τότε, το προσχέδιο -όπως και αυτά των υπόλοιπων χωρών- θα παραμένει κλειδαμπαρωμένο στο συρτάρι των Ευρωπαίων, με την ένδειξη «Ακρως εμπιστευτικό», καθώς τα κείμενα αυτά δεν είναι δεσμευτικά, συνεπώς ενδέχεται να συμπληρωθούν, να τροποποιηθούν ή και να αποσυρθούν ολόκληρες ενότητες.

Αυτό που δείχνει ότι η Αθήνα αυτή τη τη φορά είναι αποφασισμένη να μην επαναλάβει λάθη που έχουν στοιχίσει ακριβά λόγω καθυστερήσεων και αστοχιών στην υλοποίηση είναι ότι έχει εκπονηθεί πλάνο για άμεση χρηματοδότηση των πρώτων projects με εθνικούς πόρους, έτσι ώστε να μην «κολλήσει» το σχέδιο έως ότου εκταμιευθούν τα πρώτα 5,5 δισ. ευρώ από τις Βρυξέλλες. «Εχουμε δεσμεύσει 2,5 δισ. ευρώ για όλο τον χρόνο, πέρα από τα 6,750 δισ. ευρώ του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων», αποκαλύπτει αρμόδιος κυβερνητικός αξιωματούχος στα «Π», ρίχνοντας έτσι φως στις πρώτες κινήσεις που θα γίνουν, πιθανότατα πριν φύγει μάλιστα η χρονιά.

ΜΙΚΡΟ ΡΙΣΚΟ

Δύο είναι τα πεδία πάνω στα οποία θα κινηθεί η Αθήνα με εθνικούς πόρους, αναλαμβάνοντας μικρό ρίσκο, καθώς, όπως επιβεβαιώνουν κυβερνητικές πηγές, υπάρχει ήδη ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τις Βρυξέλλες και συζητήσεις για projects που, εκτός δραματικού απροόπτου, θα πάρουν «πράσινο φως» για χρηματοδότηση. «Είναι projects με γρήγορη απορρόφηση», τονίζει ο ίδιος αξιωματούχος, αποκαλύπτοντας ότι στην κορυφή της σχετικής λίστας είναι ένα ενισχυμένο «Εξοικονομώ». Η διαφορά με τις προηγούμενες προκηρύξεις και την τρέχουσα είναι ότι θα αφορά ή θα συμπεριλαμβάνει τα επαγγελματικά ακίνητα, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι χιλιάδες επιχειρήσεις, μικρές και μεγαλύτερες, θα έχουν τη δυνατότητα επιδότησης έως και του 95% για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιριακών τους εγκαταστάσεων. Το δεύτερο πεδίο άμεσης χρηματοδότησης με εθνικούς πόρους περιλαμβάνει επενδύσεις ταχείας υλοποίησης, όπως, για παράδειγμα, μικρά χωροταξικά projects των 30-50 εκατ. ευρώ. Ο συνδυασμός των δύο αυτών πεδίων επιβεβαιώνει την πρόθεση της Αθήνας να ρίξει το βάρος στην «πράσινη» μετάβαση, η οποία υπολογίζεται ότι θα απορροφήσει 6,2 δισ. ευρώ από το σκέλος των επιχορηγήσεων συνολικού ύψους 19,4 δισ. ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι θα αποτελέσει βασική κατεύθυνση και για τις ιδιωτικές επενδύσεις, που θα συγχρηματοδοτηθούν από τη «δεξαμενή» των δανείων ύψους 12,6 δισ. ευρώ, με δέλεαρ το μηδενικό επιτόκιο.

Οι δράσεις που θα χρηματοδοτηθούν
Ο «πράσινος» πυλώνας, που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον και ξένων κεφαλαίων λόγω Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, θα χρηματοδοτήσει δράσεις όπως:

  • Αναβάθμιση των υποδομών με σκοπό την αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τη διασύνδεσή τους με τα συστήματα μεταφοράς και διανομής, καθώς και με τα νησιά.
  • Τοποθέτηση «έξυπνων» μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας, με σκοπό να ενισχυθεί ο ρόλος των καταναλωτών στις νέες αγορές ηλεκτρικής ενέργειας και να προωθηθεί η εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ μικρής κλίμακας.
  • Ενίσχυση και βελτίωση των συστημάτων τηλεθέρμανσης στις περιοχές που επηρεάζονται από την ενεργειακή μετάβαση.
  • Αντικατάσταση των πετρελαϊκών προϊόντων στην παραγωγή ενέργειας και επέκταση του δικτύου του φυσικού αερίου.
  • Υποστήριξη της ανάπτυξης δικτύου δημόσιας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων τόσο σε περιοχές όπου είναι αρμόδιες οι τοπικές Αρχές όσο και σε σημεία ενδιαφέροντος για το αστικό και προαστιακό περιβάλλον.
  • Δημιουργία υποδομών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας (μπαταρίες) και σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και αναβάθμιση των κατοικιών σε «έξυπνες» μέσω της εγκατάστασης «έξυπνων» συστημάτων διαχείρισης ενέργειας και συσκευών.


Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 28 Νοεμβρίου