Του Γιώργου Λεβέντη, Εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Αρνητική ήταν η απάντηση που εισέπραξε από τις Βρυξέλλες η Αθήνα, σε ό,τι αφορά τον ισχυρισμό του ΟΠΑΠ ότι κατέχει το διαδικτυακό μονοπώλιο για το Στοίχημα, στο πλαίσιο της τελευταίας επικοινωνίας που υπήρξε μεταξύ υπουργείου Οικονομικών και DG Comp.
Ο επίτροπος Χ. Αλμούνια είχε ήδη προϊδεάσει τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, για αυτή την εξέλιξη κατά την επίσκεψή του στη χώρα μας τον περασμένο μήνα. Η πλευρά του ΟΠΑΠ, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών (παρότι πλέον πρόκειται για μια 100% ιδιωτική εταιρεία), προσπάθησε παρ’ όλα αυτά να ισχυριστεί ότι έχει πληρώσει για το εν λόγω δικαίωμα, στο πλαίσιο της σύμβασης του 2000, βασιζόμενη σε έκθεση της Deloitte.
Η απέλπιδα αυτή προσπάθεια δεν άλλαξε την αντίληψη που επικρατεί στις τάξεις της Κομισιόν, ότι ο ΟΠΑΠ ουδέποτε κατέβαλε τίμημα για να αποκτήσει διαδικτυακό μονοπώλιο στο Στοίχημα.

Η ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ. Σε πρόσφατη συνέντευξή του στην «Καθημερινή», ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΠΑΠ Καμίλ Ζίγκλερ απέφυγε να απαντήσει στο ερώτημα αν υπάρχει ρήτρα αποζημίωσης σε περίπτωση που ο ΟΠΑΠ δεν μπορέσει να λειτουργήσει μονοπωλιακά στο Διαδίκτυο, ισχυριζόμενος ότι δεν ήταν μέλος της επιτροπής στη διαπραγμάτευση που είχε διεξαχθεί μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Emma Delta.
Στο σημείο αυτό, η αλήθεια είναι λίγο διαφορετική. Στη σύμβαση πώλησης του ΟΠΑΠ μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Εmma Delta υπάρχει ρήτρα αποζημίωσης μόνο για την απώλεια υπαρχόντων δικαιωμάτων («existing rights», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η σύμβαση) και όχι για το Διαδίκτυο. Ο κύριος Ζίγκλερ πιθανότατα γνωρίζει τον όρο αυτό (εξάλλου, θα ήταν περίεργο να μην έχει πληροφορηθεί έναν χρόνο μετά για το περιεχόμενο της σύμβασης ο ίδιος ο CEO του ΟΠΑΠ) και λογικά για αυτό απέφυγε να τοποθετηθεί με σαφήνεια.
Για να δεχθεί η Κομισιόν ένα νέο μονοπώλιο στο Διαδίκτυο (από σήμερα έως το 2020) για μια αγορά με ετήσια έσοδα πάνω από 150 εκατ. ευρώ σήμερα (ποσό που προκύπτει βάσει των φόρων που πληρώνουν οι 24 εταιρείες που λειτουργούν υπό το μεταβατικό καθεστώς του Ν. 4002/2011), δηλαδή περίπου 1,2-1,3 δισ. ευρώ για την επόμενη εξαετία, αν συνυπολογίσουμε και την αυξητική τάση που παρατηρείται στο Διαδίκτυο, θα ζητήσει από τον ΟΠΑΠ να καταβάλει ένα σημαντικό τίμημα στο ελληνικό Δημόσιο.
Επιπρόσθετα, οι 24 ευρωπαϊκές εταιρείες θεωρείται βέβαιο πως σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αξίωναν αποζημιώσεις μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων από το ελληνικό Δημόσιο σε περίπτωση απότομης διακοπής της λειτουργίας τους.

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ. Ο ΟΠΑΠ, αν και ουδέποτε μέχρι σήμερα δεν προσέφερε υπηρεσίες διαδικτυακού Στοιχήματος ή άλλου παιχνιδιού του, ισχυρίζεται ότι το δικαίωμά του για μονοπώλιο στο Διαδίκτυο απορρέει από τη σύμβαση του 2000 με το ελληνικό Δημόσιο, όπου καταγράφεται η δυνατότητα να προσφέρει τα παιχνίδια του με «κάθε πρόσφορο μέσο». Ομως ο Ευάγγελος Βενιζέλος το 2011, ως υπουργός Οικονομικών, είχε ξεκαθαρίσει πως κάτι τέτοιο δεν ίσχυε, ενώ μέσα από την ψήφιση στη Βουλή του Ν. 4002/2011 επισημοποίησε την πρόθεση του ελληνικού Δημοσίου να εκδώσει άδειες για το διαδικτυακό στοίχημα, λέγοντας μάλιστα χαρακτηριστικά πως ο ΟΠΑΠ θα μπορούσε να διεκδικήσει μία από αυτές.
Στο πλαίσιο των προβλέψεων αυτού του νόμου και σε αναμονή της διαδικασίας έκδοσης μόνιμων αδειών (με την οποία θα λήξει αυτόματα βάσει του Ν. 4002/2011 η μεταβατική περίοδος) λειτουργούν υπό το σχετικό μεταβατικό καθεστώς νόμιμα στη χώρα μας από την 01/01/2012 (εδώ και 2,5 χρόνια δηλαδή) 24 εταιρείες, που διαθέτουν άδειες διεξαγωγής διαδικτυακών παιγνίων σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, απασχολούν εκατοντάδες Ελληνες υπαλλήλους και καταβάλλουν φόρους στο ελληνικό Δημόσιο, που ξεπέρασαν τα 10 εκατομμύρια το πρώτο τρίμηνο του έτους.
 
ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ. Και ενώ όλα αυτά εξελίσσονται στο παρασκήνιο, εδώ και δύο περίπου μήνες οι άνθρωποι του ΟΠΑΠ, σε συνεργασία με τον πάροχο που επιλέχθηκε για το διαδικτυακό στοίχημα (GTECH), δουλεύουν εντατικά για να προλάβουν να ολοκληρώσουν την υλοποίηση του έργου πριν από το Μουντιάλ. Αυτό όμως δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η διοίκηση του ΟΠΑΠ, αφού συναγερμό έχει προκαλέσει στα υψηλά κλιμάκια της εταιρείας η άμεση ανάγκη για αλλαγή του Κανονισμού του ΟΠΑΠ ώστε να επιτραπεί η προσφορά του στοιχήματος μέσω Διαδικτύου.
Βλέπετε, ο Κανονισμός του ΟΠΑΠ, που μέχρι το 2012 απαιτούσε την έγκριση (Κοινή Υπουργική Απόφαση) των υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού για να αλλάξει ή για να τροποποιηθεί, από το 2000 μέχρι σήμερα απαγορεύει ξεκάθαρα τη διεξαγωγή των παιχνιδιών του οργανισμού μέσω Διαδικτύου!
Πιο συγκεκριμένα, τόσο ο αρχικός Γενικός Κανονισμός Στοιχήματος του ΟΠΑΠ (του 01/2000), όσο και αυτοί που τον αντικατέστησαν (Κανονισμοί του 11/2000 και του 08/2008) αναφέρουν ρητά πως: «Δεν επιτρέπεται η συμμετοχή στα παιχνίδια Στοιχημάτων με εναλλακτικούς τρόπους (όπως μέσω τηλεφώνου -τηλεφωνικό στοίχημα- ή μέσω άλλων ηλεκτρονικών μέσων -Ιnternet, ψηφιακής τηλεόρασης, κ.λπ.)».


Ποιος θα βγάλει το φίδι από την τρύπα

Αν και στον ΟΠΑΠ γνώριζαν καλά ότι από τον Κανονισμό του απαγορεύεται η διεξαγωγή των παιχνιδιών του μέσω Διαδικτύου, εδώ και καιρό το αποσιωπούσαν, γιατί η πρότερη δημοσιοποίηση αυτής της λεπτομέρειας θα προσέφερε ένα ακόμα επιχείρημα σε όλους όσους υποστήριζαν πως ο ΟΠΑΠ ουδέποτε κατείχε μονοπωλιακό δικαίωμα για το διαδικτυακό στοίχημα, σε μια εποχή που η διοίκηση του Οργανισμού πίεζε το υπουργείο Οικονομικών να περάσει την αντίθετη θέση στις Βρυξέλλες.
Σε κάθε περίπτωση, αυτός που καλείται να «βγάλει το φίδι από την τρύπα» για τον ΟΠΑΠ είναι ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ, ο κύριος Ευγένιος Γιαννακόπουλος, ένας άνθρωπος ο οποίος φέρεται να διατηρεί (παρότι θεωρητικά κατέχει εποπτικό ρόλο σε ό,τι αφορά τον ΟΠΑΠ) εξαιρετικές σχέσεις με τη νέα διοίκηση του Οργανισμού.  Μόνον έτσι εξάλλου μπορεί να εξηγηθεί το ότι συναντήθηκε την περασμένη Πέμπτη στα γραφεία του ΟΠΑΠ με ανθρώπους της GTECH (της εταιρείας που ετοιμάζει το διαδικτυακό στοίχημα του ΟΠΑΠ) για να συζητήσει μαζί τους το θέμα. Ολα αυτά, παρότι οφείλει να επιτηρεί τον Οργανισμό ως πρόεδρος της σχετικής τριμελούς επιτροπής, δεν έχει παραβρεθεί ούτε σε ένα Δ.Σ. της εταιρείας από τότε που ιδιωτικοποιήθηκε και μετά, ενώ προ ιδιωτικοποίησης «μάρκαρε» πολύ στενά τη διοίκηση του κ. Λουρόπουλου στα αντίστοιχα Δ.Σ.