Στον πάγο θα παραμείνει προσωρινά η διαδικασία πώλησης μειοψηφικού πακέτου της «Αριάδνη Interconnection», της κατά 100% θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ που προωθεί την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης. Και αυτό γιατί -σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ)- οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εντοπίζουν γκρίζες περιοχές στο σχέδιο που έχει καταστρώσει ο ΑΔΜΗΕ ο οποίος είχε ανακοινώσει πως θα επιδιώξει να πωλήσει μέχρι και το 49% της «Αριάδνη».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η απάντηση της Κομισιόν έφτασε στην ελληνική πλευρά πριν από λίγες ημέρες και θέτει σειρά ερωτημάτων για τη συμφωνία μετόχων στην «Αριάδνη» και το ρόλο του μετόχου σε σχέση με την παροχή σειράς υπηρεσιών που συνδέονται με τη διασύνδεση ή μελλοντικές διασυνδέσεις. Το ερώτημα για τη συμβατότητα του διαγωνισμού πώλησης μειοψηφικού ποσοστού με την κοινοτική νομοθεσία είχε απευθύνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).

Οι Κινέζοι της State Grid είχαν θέσει επισήμως στο τραπέζι την πρόθεσή τους να αποκτήσουν τουλάχιστον το 20% της «Αριάδνη» σε συνάντηση με τον τέως ΥΠΕΝ Κ. Χατζηδάκη στα τέλη του 2019. Για το 20% είχε υπογραφεί και σχετικό μνημόνιο προθέσεων με τον ΑΔΜΗΕ τον Νοέμβριο του 2019. Η State Grid, που συμμετέχει σήμερα με 24% στον ΑΔΜΗΕ (με ισχυρό διοικητικό ρόλο, με βάση τη συμφωνία μετόχων επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ), είχε ενδιαφερθεί να αυξήσει το ποσοστό της στον τελευταίο.

Όμως, προς το παρόν, προσκρούει στην επιφυλακτική στάση των Ευρωπαϊκής Επιτροπής απέναντι στην περαιτέρω αύξηση της κινεζικής επιρροής σε στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία (όπως τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας) στην Ευρώπη. Εκτός από την Ελλάδα, το Πεκίνο κυρίως μέσω της State Grid έχει βάλει γερό πόδι στα δίκτυα σε αρκετές χώρες όπως η Πορτογαλία και η Ιταλία.

Στοιχεία για την πορεία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής έδωσε χθες στην Cretan Energy Conference ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Γ. Μάργαρης. Όπως είπε, η κατασκευή του έργου εξελίσσεται βάσει χρονοδιαγράμματος. Οι γεωτεχνικές μελέτες έχουν σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί, τόσο για τους Σταθμούς Μετατροπής όσο και για τον εξοπλισμό τους. Τα καλωδιακά τμήματα κατασκευάζονται ήδη στα εργοστάσια των αναδόχων στην Ιταλία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία και τη Γερμανία. Ο βασικός εξοπλισμός των Σταθμών Μετατροπής παράγεται σήμερα στα εργοστάσια των κατασκευαστών στη Γερμανία, την Ιταλία και την Κίνα. Οι εργασίες εκσκαφής για τα καλωδιακά τμήματα έχουν ξεκινήσει στην πλευρά της Αττικής και θα ξεκινήσουν στο Ηράκλειο τον Σεπτέμβριο.

Το φθινόπωρο αναμένεται η πόντιση του πρώτου τμήματος του υποβρύχιου καλωδίου και εντός του έτους η εγκατάσταση της οπτικής ίνας. Το 2024 που είναι το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας και των δύο διασυνδέσεων, η εξοικονόμηση για όλους τους καταναλωτές στους λογαριασμούς ρεύματος (μέσω των ΥΚΩ) θα ανέλθει σε 550 εκατ. ευρώ και θα αγγίξει το 1 δισ. ευρώ το 2030. Επιπλέον, πολύ σημαντικό όφελος του έργου είναι ότι, σε όλη τη διάρκεια της κατασκευής του, θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας. Στην κορύφωση της κατασκευής θα απασχολούνται ταυτόχρονα στα εργοτάξια πάνω από 700 εργαζόμενοι.

Ο κ. Μάργαρης πρόσθεσε πως μεγάλες ηλεκτρικές διασυνδέσεις που μελετώνται στην περιοχή, όπως με την Κύπρο και το Ισραήλ ή την Αίγυπτο και τη Λιβύη, περιλαμβάνουν την Κρήτη. Να γιατί υπάρχει και το σφοδρό ενδιαφέρον των Κινέζων, αλλά και οι αντιρρήσεις των κοινοτικών υπηρεσιών.