Μεγαλύτερο επίδομα θέρμανσης και νέες ελαφρύνσεις φόρων το 2022
Μεγαλύτερο κατά 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ είναι το πρωτογενές έλλειμμα που προβλέπεται στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, ωστόσο στα σχέδια της κυβέρνησης παραμένει ο σχεδιασμός για νέες φοροελαφρύνσεις από το 2022, ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα αποτυπώνονται στο Προσχέδιο, η επόμενη χρονιά είναι «φορτωμένη» με μέτρα 2,9 δισ.ευρώ, δηλαδή περίπου 2 δισ.ευρώ παραπάνω από τα όσα προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών. Το «πακέτο» αυτό, που περιλαμβάνει όλες τις εξαγγελίες της ΔΕΘ, είναι «κλειδωμένο», αλλά όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές δεν αποκλείεται να διευρυνθεί.
Ζητούμενο βέβαια για να υπάρξουν νέες ελαφρύνσεις είναι η δυναμική της ανάκαμψης τη φετινή χρονιά. Ήδη, από το 3,6% ο πήχης έχει ανέβει στο 6,1%, αλλά όπως εκτιμούν στο οικονομικό επιτελείο, έχει τις προοπτικές να πάει υψηλότερα, ακόμα και πάνω από το 7%. Το κρίσιμο σε αυτήν την περίπτωση είναι να μετρηθεί το μόνιμο αποτύπωμα στο ΑΕΠ, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί στην επόμενη χρονιά και να σπρώξει τον πήχη πάνω από το 4,5%, που προβλέπει επί του παρόντος το Προσχέδιο.
Αν η επιτάχυνση των ρυθμών ανάπτυξης πιστωθεί στην αύξηση των εξαγωγών ή των επενδύσεων και όχι απλά στην κατανάλωση, τότε στο υπουργείο Οικονομικών είναι έτοιμοι να αναπροσαρμόσουν αναλόγως και τις προβλέψεις για το ΑΕΠ του 2022.
Τι σημαίνει, όμως, πρακτικά αυτό για τον δημοσιονομικό χώρο που αναζητά το οικονομικό επιτελείο; Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, για κάθε 1 μονάδα αύξησης του ΑΕΠ, το όφελος για τα κρατικά ταμεία υπολογίζεται σε 0,35- 0,4 ποσοστιαίες μονάδες, έτσι αν το θετικό carry over από μια επιτάχυνση του φετινού ΑΕΠ είναι 1 ή 1,5 μονάδα- δηλαδή το ΑΕΠ του 2022 ανέβει στο 5,5% με 6%- τότε το δημοσιονομικό όφελος θα είναι από 750 εκατ. ως 1,1 δισ. ευρώ.
Το «κλειδί» είναι η ρήτρα διαφυγής, που παραμένει σε ισχύ και το 2022, επιτρέποντας τη λήψη μέτρων μη μόνιμου χαρακτήρα. Υπό άλλες συνθήκες, θα ήταν προτεραιότητα η περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, ωστόσο το κύμα των ανατιμήσεων, ειδικά στην Ενέργεια, έχει υποχρεώσει σε αλλαγή στρατηγικής. Η κοινή επιστολή Σταϊκούρα- Σκρέκα στο Eurogroup για ευρωπαϊκή λύση, αλλά και οι χθεσινές δηλώσεις Γεωργιάδη για την προστασία των νοικοκυριών δίνουν το στίγμα των προθέσεων της κυβέρνησης, ειδικά από τη στιγμή που γίνεται αντιληπτό ότι οι ανατιμήσεις δεν θα υποχωρήσουν στον ορατό ορίζοντα.
Μεγαλύτερο επίδομα θέρμανσης και διεύρυνση δικαιούχων
Σε αυτήν τη λογική εντάσσεται και η αναπροσαρμογή του σχεδιασμού για το φετινό επίδομα θέρμανσης. Το αρχικό σενάριο προέβλεπε αύξηση του επιδόματος κατά 20%, εξ ου και η πρόβλεψη του Προσχεδίου για αύξηση του κονδυλίου από τα 84 στα 100 εκατ. ευρώ. Ωστόσο πλέον, τα συναρμόδια υπουργεία Ενέργειας και Οικονομικών εξετάζουν την αύξηση των εισοδηματικών ορίων κατά τουλάχιστον 20%, έτσι ώστε να διευρυνθεί η περίμετρος των δικαιούχων.
Σε μια τέτοια περίπτωση, μια τετραμελής οικογένεια θα μπορεί να επιδοτηθεί για χρήση πετρελαίου θέρμανσης, φυσικού αερίου, πέλετ ή καυσόξυλων, εφόσον το συνολικό εισόδημα δεν ξεπερνά τις 28.000 – 30.000 ευρώ αντί για 24.000 ευρώ, που ίσχυε την περυσινή περίοδο. Το «αγκάθι» είναι το επιπλέον κόστος, το οποίο θα έρθει να προστεθεί στο κόστος για την επιδότηση φυσικού αερίου οικιακής χρήσης.
Τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση του φετινού επιδόματος θέρμανσης θα είναι αυξημένα μεταξύ 20% και 30% με παράλληλη γενναία αύξηση της προσαύξησης για κάθε προστατευόμενο τέκνο από τα 2.000 ευρώ στα 3.000 ή και στα 4.000 ευρώ. Τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ενέργειας θέτουν τις τελευταίες πινελιές στο σχέδιο ανάσχεσης των πιέσεων στα νοικοκυριά από τη φωτιά στα τιμολόγια ρεύματος και φυσικού αερίου και οι ανακοινώσεις αναμένονται εντός των ημερών, σίγουρα πριν από τις 15 Οκτωβρίου, οπότε κάνει πρεμιέρα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης με μειωμένο ειδικό φόρο.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως μετά τις ανοδικές προσαρμογές τα νέα εισοδηματικά κριτήρια θα διαμορφωθούν:
Μεταξύ 15.000 και 16.000 ευρώ για άγαμους από 12.000 ευρώ την περυσινή περίοδο
Μεταξύ 24.000 και 26.000 ευρώ για ζευγάρια από 20.000 ευρώ πέρυσι και
Στη ζώνη των 26.000-28.000 ευρώ για τις μονογονεϊκές οικογένειες.
Επί του παρόντος, δεν προκύπτει αύξηση και των περιουσιακών κριτηρίων τα οποία αναμένεται να παραμείνουν στα περυσινά επίπεδα, ενώ αντίθετα σημαντική αύξηση δρομολογείται στην προσαύξηση λόγω προστατευόμενων τέκνων από τα 2.000 ευρώ στα 3.000 ή και στα 4.000 ευρώ.
Το συνολικό κονδύλι το οποίο πρόσφατα αυξήθηκε κατά 20% στα 100 εκατ. ευρώ αυξάνεται περαιτέρω και δεν αποκλείεται να ξεπεράσει ακόμα και τα 150 εκατ. ευρώ.
Με αυτή τη διπλή παρέμβαση εκτιμάται πως «καλύπτεται» το 80%-85% των νοικοκυριών, ενώ διαπιστώνεται πως περισσότερα από 4 στα 10 νοικοκυριά χρησιμοποιούν για θέρμανση ηλεκτρική ενέργεια , είτε διότι διαβιούν σε περιοχές της χώρας όπου η χρήση τέτοιων θερμαντικών μέσων τους καλύπτει, είτε καθώς μετά τα Μνημόνια και την οικονομική κρίση πολλές πολυκατοικίες συνέχισαν να γυρίζουν την πλάτη στο πετρέλαιο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα αποτυπώνονται στο Προσχέδιο, η επόμενη χρονιά είναι «φορτωμένη» με μέτρα 2,9 δισ.ευρώ, δηλαδή περίπου 2 δισ.ευρώ παραπάνω από τα όσα προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών. Το «πακέτο» αυτό, που περιλαμβάνει όλες τις εξαγγελίες της ΔΕΘ, είναι «κλειδωμένο», αλλά όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές δεν αποκλείεται να διευρυνθεί.
Ζητούμενο βέβαια για να υπάρξουν νέες ελαφρύνσεις είναι η δυναμική της ανάκαμψης τη φετινή χρονιά. Ήδη, από το 3,6% ο πήχης έχει ανέβει στο 6,1%, αλλά όπως εκτιμούν στο οικονομικό επιτελείο, έχει τις προοπτικές να πάει υψηλότερα, ακόμα και πάνω από το 7%. Το κρίσιμο σε αυτήν την περίπτωση είναι να μετρηθεί το μόνιμο αποτύπωμα στο ΑΕΠ, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί στην επόμενη χρονιά και να σπρώξει τον πήχη πάνω από το 4,5%, που προβλέπει επί του παρόντος το Προσχέδιο.
Αν η επιτάχυνση των ρυθμών ανάπτυξης πιστωθεί στην αύξηση των εξαγωγών ή των επενδύσεων και όχι απλά στην κατανάλωση, τότε στο υπουργείο Οικονομικών είναι έτοιμοι να αναπροσαρμόσουν αναλόγως και τις προβλέψεις για το ΑΕΠ του 2022.
Τι σημαίνει, όμως, πρακτικά αυτό για τον δημοσιονομικό χώρο που αναζητά το οικονομικό επιτελείο; Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, για κάθε 1 μονάδα αύξησης του ΑΕΠ, το όφελος για τα κρατικά ταμεία υπολογίζεται σε 0,35- 0,4 ποσοστιαίες μονάδες, έτσι αν το θετικό carry over από μια επιτάχυνση του φετινού ΑΕΠ είναι 1 ή 1,5 μονάδα- δηλαδή το ΑΕΠ του 2022 ανέβει στο 5,5% με 6%- τότε το δημοσιονομικό όφελος θα είναι από 750 εκατ. ως 1,1 δισ. ευρώ.
Το «κλειδί» είναι η ρήτρα διαφυγής, που παραμένει σε ισχύ και το 2022, επιτρέποντας τη λήψη μέτρων μη μόνιμου χαρακτήρα. Υπό άλλες συνθήκες, θα ήταν προτεραιότητα η περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, ωστόσο το κύμα των ανατιμήσεων, ειδικά στην Ενέργεια, έχει υποχρεώσει σε αλλαγή στρατηγικής. Η κοινή επιστολή Σταϊκούρα- Σκρέκα στο Eurogroup για ευρωπαϊκή λύση, αλλά και οι χθεσινές δηλώσεις Γεωργιάδη για την προστασία των νοικοκυριών δίνουν το στίγμα των προθέσεων της κυβέρνησης, ειδικά από τη στιγμή που γίνεται αντιληπτό ότι οι ανατιμήσεις δεν θα υποχωρήσουν στον ορατό ορίζοντα.
Μεγαλύτερο επίδομα θέρμανσης και διεύρυνση δικαιούχων
Σε αυτήν τη λογική εντάσσεται και η αναπροσαρμογή του σχεδιασμού για το φετινό επίδομα θέρμανσης. Το αρχικό σενάριο προέβλεπε αύξηση του επιδόματος κατά 20%, εξ ου και η πρόβλεψη του Προσχεδίου για αύξηση του κονδυλίου από τα 84 στα 100 εκατ. ευρώ. Ωστόσο πλέον, τα συναρμόδια υπουργεία Ενέργειας και Οικονομικών εξετάζουν την αύξηση των εισοδηματικών ορίων κατά τουλάχιστον 20%, έτσι ώστε να διευρυνθεί η περίμετρος των δικαιούχων.
Σε μια τέτοια περίπτωση, μια τετραμελής οικογένεια θα μπορεί να επιδοτηθεί για χρήση πετρελαίου θέρμανσης, φυσικού αερίου, πέλετ ή καυσόξυλων, εφόσον το συνολικό εισόδημα δεν ξεπερνά τις 28.000 – 30.000 ευρώ αντί για 24.000 ευρώ, που ίσχυε την περυσινή περίοδο. Το «αγκάθι» είναι το επιπλέον κόστος, το οποίο θα έρθει να προστεθεί στο κόστος για την επιδότηση φυσικού αερίου οικιακής χρήσης.
Τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση του φετινού επιδόματος θέρμανσης θα είναι αυξημένα μεταξύ 20% και 30% με παράλληλη γενναία αύξηση της προσαύξησης για κάθε προστατευόμενο τέκνο από τα 2.000 ευρώ στα 3.000 ή και στα 4.000 ευρώ. Τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ενέργειας θέτουν τις τελευταίες πινελιές στο σχέδιο ανάσχεσης των πιέσεων στα νοικοκυριά από τη φωτιά στα τιμολόγια ρεύματος και φυσικού αερίου και οι ανακοινώσεις αναμένονται εντός των ημερών, σίγουρα πριν από τις 15 Οκτωβρίου, οπότε κάνει πρεμιέρα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης με μειωμένο ειδικό φόρο.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως μετά τις ανοδικές προσαρμογές τα νέα εισοδηματικά κριτήρια θα διαμορφωθούν:
Μεταξύ 15.000 και 16.000 ευρώ για άγαμους από 12.000 ευρώ την περυσινή περίοδο
Μεταξύ 24.000 και 26.000 ευρώ για ζευγάρια από 20.000 ευρώ πέρυσι και
Στη ζώνη των 26.000-28.000 ευρώ για τις μονογονεϊκές οικογένειες.
Επί του παρόντος, δεν προκύπτει αύξηση και των περιουσιακών κριτηρίων τα οποία αναμένεται να παραμείνουν στα περυσινά επίπεδα, ενώ αντίθετα σημαντική αύξηση δρομολογείται στην προσαύξηση λόγω προστατευόμενων τέκνων από τα 2.000 ευρώ στα 3.000 ή και στα 4.000 ευρώ.
Το συνολικό κονδύλι το οποίο πρόσφατα αυξήθηκε κατά 20% στα 100 εκατ. ευρώ αυξάνεται περαιτέρω και δεν αποκλείεται να ξεπεράσει ακόμα και τα 150 εκατ. ευρώ.
Με αυτή τη διπλή παρέμβαση εκτιμάται πως «καλύπτεται» το 80%-85% των νοικοκυριών, ενώ διαπιστώνεται πως περισσότερα από 4 στα 10 νοικοκυριά χρησιμοποιούν για θέρμανση ηλεκτρική ενέργεια , είτε διότι διαβιούν σε περιοχές της χώρας όπου η χρήση τέτοιων θερμαντικών μέσων τους καλύπτει, είτε καθώς μετά τα Μνημόνια και την οικονομική κρίση πολλές πολυκατοικίες συνέχισαν να γυρίζουν την πλάτη στο πετρέλαιο.