Καθολική υπηρεσία: Κινητό με €28 όπου δεν φτάνει το σταθερό τηλέφωνο
Αλλάζει το περιεχόμενο της καθολικής υπηρεσίας επικοινωνιών στη χώρα μας. Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) αναμένεται να εισηγηθεί στο υπουργείο την αλλαγή του περιεχομένου της καθολικής υπηρεσίας, προσαρμόζοντάς την στα σύγχρονα δεδομένα.
Έτσι η πρόταση που αναμένεται να κατατεθεί, είναι να καταργηθεί η υποχρέωση παροχής υπηρεσιών τηλεφωνικού καταλόγου και δημοσίων καρτοτηλεφώνων που ισχύει σήμερα και να παραμείνει η τηλεφωνική σύνδεση σταθερού σημείου. Παράλληλα η πρόταση της ΕΕΤΤ θα προσθέσει στο περιεχόμενο την παροχή της υπηρεσίας ευρυζωνικότητας, με ελάχιστη σύνδεση τα 10 Mbps εκ των οποίων τα 4 Gbps θα είναι εγγυημένα.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η νέα καθολική υπηρεσία στις τηλεπικοινωνίες περιλαμβάνει την πρόσβαση στη διατιθέμενη υπηρεσία επαρκούς ευρυζωνικής πρόσβασης στο διαδίκτυο και σε υπηρεσίες φωνητικών επικοινωνιών συμπεριλαμβανομένης της υποκείμενης σύνδεσης σε σταθερή θέση. Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται θα πρέπει μια ενδεδειγμένη λύση να προσφέρει:
Υπηρεσία ευρυζωνικής πρόσβασης στο διαδίκτυο με ελάχιστη ονομαστική ταχύτητα καθόδου (download) 10 Mbps και ανόδου (upload) 1 Mbps και με πραγματική ταχύτητα καθόδου (download) όχι μικρότερη από 4 Mbps και τουλάχιστον 30 GByte διαθέσιμα το μήνα σε περίπτωση που η υπηρεσία δεν προσφέρεται με σταθερή πάγια χρέωση (flat rate) ανεξαρτήτως κατανάλωσης δεδομένων.
Δωρεάν απεριόριστες κλήσεις σε αστικά και υπεραστικά ή χρόνο ομιλίας 1.500 λεπτών το μήνα προς σταθερά ή σταθερά και κινητά δίκτυα σε περίπτωση που η υπηρεσία δεν παρέχεται μέσω σταθερού δικτύου.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εκεί που δεν φτάνει το σταθερό δίκτυο επικοινωνίας (Internet+τηλεφωνία), επιστρατεύεται το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας ή οποιαδήποτε άλλη λύση. Το κόστος της συγκεκριμένης υπηρεσίας στο πλαίσιο της καθολικής υπηρεσίας έχει προταθεί από την ΕΕΤΤ να καθοριστεί στα 28 ευρώ ανά μήνα.
Τα μεγέθη που αναφέρονται είναι προτεινόμενα από την ΕΕΤΤ προς το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς βάση νόμου το υπουργείο είναι αρμόδιο να αποφασίσει για τις τελικές αποφάσεις (την πολιτική). Μπορεί για παράδειγμα το υπουργείο να ζητήσει η ελάχιστη ταχύτητα σύνδεσης στο διαδίκτυο να μην είναι τα 10 Mbps, αλλά τα 12 Μbps ή και περισσότερο. Επίσης μπορεί το υπουργείο να αποφασίσει ότι η εναλλακτική λύση παροχής σύνδεσης μέσω κινητού να μην κοστίζει 28 ευρώ το μήνα, αλλά λιγότερο ή και περισσότερο.
Οι τελικές τιμές επηρεάζουν είναι το συνολικό κόστος παροχής της καθολικής υπηρεσίας στις τηλεπικοινωνίες. Όσο περισσότερο ανεβαίνει η ταχύτητα πρόσβασης στην καθολική υπηρεσία, τόσο αυξάνει το κόστος παροχής της. Επίσης όσο μειώνεται (αυξάνεται) το κόστος συμμετοχής του χρήστη, τόσο αυξάνει (μειώνεται ) το κόστος της παροχής της καθολικής υπηρεσίας. Ωστόσο, μπορεί να παρέμβει το ελληνικό κράτος και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, να αναλάβει μέρος του συνολικού κόστους της καθολικής υπηρεσίας.
Σημειώνεται ότι το κόστος αυτό στις τηλεπικοινωνίες, αρχικά καταβάλλεται από τον πάροχο της καθολικής υπηρεσίας και στη συνέχεια μοιράζεται μεταξύ των παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών. Με τον τρόπο αυτό οι τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες φτάνουν σε (γεωγραφικά) σημεία τα οποία δεν θέλουν να επενδύσουν οι πάροχοι, αλλά η πολιτεία έχει κάθε λόγο να προσφέρει υπηρεσίες επικοινωνιών, ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της χώρας.
Επιλογή παρόχου
Το επόμενο βήμα, αφού οριστικοποιηθούν οι τεχνικές λεπτομέρειες της νέας υπηρεσίας καθολικής υπηρεσίας, είναι η επιλογή του παρόχου. Η ΕΕΤΤ προτίθεται εντός τριών μηνών από την αποδοχή της εισήγησης της από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, να προχωρήσει στην ανάθεση του έργου παροχής της καθολικής υπηρεσίας. Προς την κατεύθυνση αυτή θα προκηρύξει διαγωνισμό επιλογής αναδόχου του έργου.
Στην περίπτωση που υπάρχει ενδιαφέρον, τότε επιλέγεται ο πάροχος που προσφέρεται να αναλάβει το έργο με το μικρότερο συνολικό κόστος αποζημίωσης της καθολικής υπηρεσίας. Στην περίπτωση που δεν υπάρξει ενδιαφερόμενος -κάτι το οποίο είναι πολύ πιθανό- τότε η ΕΕΤΤ μπορεί να επιλέξει τον πάροχο με βάση την αξιοπιστία του, το μερίδιο αγοράς, την βιωσιμότητά του κ.λπ. Ο δε πάροχος που θα του ανατεθεί η υπηρεσία καθολικής υπηρεσίας είναι υποχρεωμένος να αναλάβει την παροχή της υπηρεσίας. Και το πιο πιθανό, εφόσον δεν υπάρξει ενδιαφερόμενος για την υπηρεσία, είναι η ΕΕΤΤ να αναθέσει το συγκεκριμένο έργο στον ΟΤΕ.
Έτσι η πρόταση που αναμένεται να κατατεθεί, είναι να καταργηθεί η υποχρέωση παροχής υπηρεσιών τηλεφωνικού καταλόγου και δημοσίων καρτοτηλεφώνων που ισχύει σήμερα και να παραμείνει η τηλεφωνική σύνδεση σταθερού σημείου. Παράλληλα η πρόταση της ΕΕΤΤ θα προσθέσει στο περιεχόμενο την παροχή της υπηρεσίας ευρυζωνικότητας, με ελάχιστη σύνδεση τα 10 Mbps εκ των οποίων τα 4 Gbps θα είναι εγγυημένα.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η νέα καθολική υπηρεσία στις τηλεπικοινωνίες περιλαμβάνει την πρόσβαση στη διατιθέμενη υπηρεσία επαρκούς ευρυζωνικής πρόσβασης στο διαδίκτυο και σε υπηρεσίες φωνητικών επικοινωνιών συμπεριλαμβανομένης της υποκείμενης σύνδεσης σε σταθερή θέση. Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται θα πρέπει μια ενδεδειγμένη λύση να προσφέρει:
Υπηρεσία ευρυζωνικής πρόσβασης στο διαδίκτυο με ελάχιστη ονομαστική ταχύτητα καθόδου (download) 10 Mbps και ανόδου (upload) 1 Mbps και με πραγματική ταχύτητα καθόδου (download) όχι μικρότερη από 4 Mbps και τουλάχιστον 30 GByte διαθέσιμα το μήνα σε περίπτωση που η υπηρεσία δεν προσφέρεται με σταθερή πάγια χρέωση (flat rate) ανεξαρτήτως κατανάλωσης δεδομένων.
Δωρεάν απεριόριστες κλήσεις σε αστικά και υπεραστικά ή χρόνο ομιλίας 1.500 λεπτών το μήνα προς σταθερά ή σταθερά και κινητά δίκτυα σε περίπτωση που η υπηρεσία δεν παρέχεται μέσω σταθερού δικτύου.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εκεί που δεν φτάνει το σταθερό δίκτυο επικοινωνίας (Internet+τηλεφωνία), επιστρατεύεται το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας ή οποιαδήποτε άλλη λύση. Το κόστος της συγκεκριμένης υπηρεσίας στο πλαίσιο της καθολικής υπηρεσίας έχει προταθεί από την ΕΕΤΤ να καθοριστεί στα 28 ευρώ ανά μήνα.
Τα μεγέθη που αναφέρονται είναι προτεινόμενα από την ΕΕΤΤ προς το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς βάση νόμου το υπουργείο είναι αρμόδιο να αποφασίσει για τις τελικές αποφάσεις (την πολιτική). Μπορεί για παράδειγμα το υπουργείο να ζητήσει η ελάχιστη ταχύτητα σύνδεσης στο διαδίκτυο να μην είναι τα 10 Mbps, αλλά τα 12 Μbps ή και περισσότερο. Επίσης μπορεί το υπουργείο να αποφασίσει ότι η εναλλακτική λύση παροχής σύνδεσης μέσω κινητού να μην κοστίζει 28 ευρώ το μήνα, αλλά λιγότερο ή και περισσότερο.
Οι τελικές τιμές επηρεάζουν είναι το συνολικό κόστος παροχής της καθολικής υπηρεσίας στις τηλεπικοινωνίες. Όσο περισσότερο ανεβαίνει η ταχύτητα πρόσβασης στην καθολική υπηρεσία, τόσο αυξάνει το κόστος παροχής της. Επίσης όσο μειώνεται (αυξάνεται) το κόστος συμμετοχής του χρήστη, τόσο αυξάνει (μειώνεται ) το κόστος της παροχής της καθολικής υπηρεσίας. Ωστόσο, μπορεί να παρέμβει το ελληνικό κράτος και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, να αναλάβει μέρος του συνολικού κόστους της καθολικής υπηρεσίας.
Σημειώνεται ότι το κόστος αυτό στις τηλεπικοινωνίες, αρχικά καταβάλλεται από τον πάροχο της καθολικής υπηρεσίας και στη συνέχεια μοιράζεται μεταξύ των παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών. Με τον τρόπο αυτό οι τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες φτάνουν σε (γεωγραφικά) σημεία τα οποία δεν θέλουν να επενδύσουν οι πάροχοι, αλλά η πολιτεία έχει κάθε λόγο να προσφέρει υπηρεσίες επικοινωνιών, ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της χώρας.
Επιλογή παρόχου
Το επόμενο βήμα, αφού οριστικοποιηθούν οι τεχνικές λεπτομέρειες της νέας υπηρεσίας καθολικής υπηρεσίας, είναι η επιλογή του παρόχου. Η ΕΕΤΤ προτίθεται εντός τριών μηνών από την αποδοχή της εισήγησης της από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, να προχωρήσει στην ανάθεση του έργου παροχής της καθολικής υπηρεσίας. Προς την κατεύθυνση αυτή θα προκηρύξει διαγωνισμό επιλογής αναδόχου του έργου.
Στην περίπτωση που υπάρχει ενδιαφέρον, τότε επιλέγεται ο πάροχος που προσφέρεται να αναλάβει το έργο με το μικρότερο συνολικό κόστος αποζημίωσης της καθολικής υπηρεσίας. Στην περίπτωση που δεν υπάρξει ενδιαφερόμενος -κάτι το οποίο είναι πολύ πιθανό- τότε η ΕΕΤΤ μπορεί να επιλέξει τον πάροχο με βάση την αξιοπιστία του, το μερίδιο αγοράς, την βιωσιμότητά του κ.λπ. Ο δε πάροχος που θα του ανατεθεί η υπηρεσία καθολικής υπηρεσίας είναι υποχρεωμένος να αναλάβει την παροχή της υπηρεσίας. Και το πιο πιθανό, εφόσον δεν υπάρξει ενδιαφερόμενος για την υπηρεσία, είναι η ΕΕΤΤ να αναθέσει το συγκεκριμένο έργο στον ΟΤΕ.