«Η αγορά µάς καθοδηγεί. Οι νέοι διαγωνισµοί γίνονται σε ένα εξαιρετικό momentum για επενδύσεις στην Ελλάδα», λένε από το ΤΑΙΠΕΔ, µπαίνοντας σε µια περίοδο πυκνών εξελίξεων, είτε µε κλείσιµο διαγωνισµών που εκκρεµούν εδώ και χρόνια, όπως η Αφάντου, είτε µε την προκήρυξη νέων, όπως αυτή για τη νέα σύµβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Για το 2022, έτος επιστροφής στην κανονικότητα και προσδοκώµενων ρυθµών ανάπτυξης γύρω στο 5%, τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις υπολογίζεται ότι θα φτάσουν στα 2,2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αυτό είναι το λιγότερο. Η µεγάλη εικόνα είναι ότι «βαριά χαρτιά» της επενδυτικής κοινότητας, µεγάλοι επιχειρηµατικοί όµιλοι και πολυεθνικοί κολοσσοί διαγκωνίζονται µε στόχο να πάρουν θέση στην Ελλάδα. Ήδη, ο χορός των funds που συµµετείχαν στην αύξηση µετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ καθώς και οι επενδύσεις που «τρέχουν» οι ψηφιακοί γίγαντες Microsoſt , Amazon κ.λπ. δίνουν τον τόνο και είναι ενδεικτικό ότι στο υπουργείο Οικονοµικών περιµένουν αύξηση των επενδύσεων κατά τουλάχιστον 22% το επόµενο 12µηνο!

Αναµφίβολα, τα βλέµµατα στρέφονται στις δύο µεγάλες εκκρεµότητες που άφησε η πανδηµία, αλλά και η ενεργειακή κρίση: στην πώληση του 30% των µετοχών του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και του 65% των µετοχών της ΔΕΠΑ Εµπορίας.

Το πλάνο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Πριν σκάσει η «βόµβα» του κοροναϊού, ο Διεθνής Αερολιµένας Αθηνών αναµφίβολα ήταν µαγνήτης για µεγάλα επενδυτικά σχήµατα. Και δικαίως. Είναι το µεγαλύτερο αεροδρόµιο της χώρας και διακινεί 24 εκατοµµύρια επιβάτες ετησίως, εκ των οποίων 16,4 εκατοµµύρια είναι διεθνείς. Είναι ενδεικτικό ότι, ακόµα και υπό αυτές τις συνθήκες, αναδείχθηκε για το 2021 ως το κορυφαίο αεροδρόµιο στην κατηγορία των αερολιµένων, µε 25-40 εκατοµµύρια επιβάτες, για τη συνολική λειτουργία του κατά την περίοδο της πανδηµίας, την υλοποίηση πρωτοποριακών ψηφιακών υπηρεσιών για το επιβατικό κοινό, αλλά και για τη σταθερή προσήλωση στους στόχους του για το περιβάλλον.

Τον Φεβρουάριο του 2019 τέθηκε σε ισχύ η χρονική επέκταση της σύµβασης παραχώρησης του ΔΑΑ για επιπλέον 20 έτη (έως τις 11/6/2046). Τον Ιανουάριο του 2020, εκκίνησε η β’ φάση του διαγωνισµού για την πώληση του 30% και η συµµετοχή των ενδιαφερόµενων επενδυτών έδειχνε ότι το εκτιµώµενο τίµηµα του 1,5 δισ. ευρώ θα µπορούσε να ξεπεραστεί. Με την πανδηµία ο διαγωνισµός «πάγωσε» και το ερώτηµα είναι αν τα σχήµατα που είχαν περάσει στα προκριµατικά θα επανέλθουν:

  • 1. ADP Groupe
  • 2. AviaAlliance GMBh
  • 3. Ferrovial International SE
  • 4. First State Investments
  • 5. Global Infrastructure Partners
  • 6. Vinci Airports
  • 7. Κοινοπραξία εταιρειών Ardian Infrastructure Fund SCA, SICAR και Ardian Infrastructure Fund V B SCS SICAV - RAIF
  • 8. Κοινοπραξία εταιρειών KKR και EGIS
  • 9. Κοινοπραξία εταιρειών MEIF 6 Attic
  • Investment, Raffl es Infra Holding και Chengdong Investment Corporation.

ΔΕΠΑ Εμπορίας

Κι αν για το «Ελ. Βενιζέλος» η επανεκκίνηση του διαγωνισµού έχει ορίζοντα την επιστροφή στην κανονικότητα, δηλαδή την άρση των περιορισµών στις µετακινήσεις, που, αν όλα πάνε καλά, τοποθετείται γύρω στο καλοκαίρι του 2022, το project της ΔΕΠΑ Εµπορίας έχει άλλες δυσκολίες.

«Ο διαγωνισµός θα ξεπαγώσει µε πολιτική απόφαση», τονίζουν από το ΤΑΙΠΕΔ, αναδεικνύοντας την πολυπλοκότητα της εξίσωσης. Η θετική έκβαση του διαγωνισµού για τη ΔΕΠΑ Υποδοµών, µε την κατακύρωση στην Italgas και τίµηµα 476 εκατ. ευρώ εν µέσω πανδηµίας, απέδειξε ότι υπάρχειτεράστιο ενδιαφέρον για το πεδίο της ενέργειας. Ωστόσο, είναι προφανές ότι η επανεκκίνηση του διαγωνισµού και η αναζήτηση του µέγιστου δυνατού τιµήµατος δεν µπορεί παρά να συνδέονται µε τις κοσµογονικές εξελίξεις στο πεδίο της ενέργειας.

Το ράλι της τιµής του φυσικού αερίου, η «πράσινη» µετάβαση που επιχειρεί η Ευρώπη, οι αποφάσεις που εκκρεµούν για το αν και πώς θα αποτελέσει µεταβατικό καύσιµο το φυσικό αέριο, αλλά και η αναδιάταξη δυνάµεων στην εγχώρια και διεθνή αγορά θα συνεκτιµηθούν, ενώ στην εξίσωση προστίθεται το γεωπολιτικό µπρα-ντε-φερ Αµερικανών, Ρώσων και Ευρωπαίων.

Το προφίλ των σχηµάτων που αναµένουν το «πράσινο φως» της κυβέρνησης εγγυάται τη θετική κατάληξη του εγχειρήµατος:

  • C.G. Gas Limited
  • MET Holding AG
  • Shell Gas B.V.
  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ A.E.
  • Κοινοπραξία Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. και Edison International Holding N.V.
  • Κοινοπραξία Μότορ Οϊλ Ελλάς και ∆ΕΗ Α.Ε.
  • Μυτιληναίος A.E.
  • ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ
Η νέα χρονιά, πάντως, αναµένεται να ξεκινήσει θεαµατικά για την Αττική Οδό, καθώς, αν όλα πάνε καλά, έως το τέλος του ∆εκεµβρίου θα έχουν ληφθεί οι αποφάσεις για τη νέα σύµβαση παραχώρησης. Το ζητούµενο είναι η περίµετρος του διαγωνισµού, δηλαδή αν θα συµπεριλάβει (που είναι το πιθανότερο) τις µελλοντικές επεκτάσεις του οδικού δικτύου. Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία-εξπρές στην παραχώρηση της Εγνατίας, που έµοιαζε βαλτωµένη, εγγυάται αντίστοιχα θετική έκβαση και στην περίπτωση της Αττικής Οδού.