Έτσι θα είναι ο τουρισμός στην Αθηναϊκή Ριβιέρα το 2030
Ριζικές αλλαγές θα δούμε την επόμενη επταετία όσον αφορά την τουριστική δύναμη της Αθηναϊκής Ριβιέρας, κάτι που έχει ήδη αρχίσει να φαίνεται μέσα από το επενδυτικό μπαράζ που βίωσε ο ξενοδοχειακός κλάδος τελευταία.
Οι αγοραπωλησίες και οι διαπραγματεύσεις για μεγάλα και πράσινα τουριστικά συγκροτήματα συνεχίζονται σε καταιγιστικούς ρυθμούς, τόσο από ελληνικά κεφάλαια – κυρίως προερχόμενα από τον χώρο της ναυτιλίας – όσο και από ξένα, με το μεγαλύτερο μέρος των ενδιαφερόμενων επενδυτών να προέρχεται κυρίως από το Ισραήλ, τις ΗΠΑ, τις Αραβικές Χώρες, την Κύπρο και την Ολλανδία.
Μόνο στην Αττική, μεταξύ 2015 και 2021 παρατηρήθηκε αύξηση 20% του αριθμού των ξενοδοχείων με κύρια τάση το luxury, ιδίως στο κέντρο της Αθήνας όπου καταγράφηκε αύξηση 17% σε νέες μονάδες πέντε αστέρων σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ).
Ο επενδυτικός πυρετός εντάθηκε το 2020 και 2021 εν μέσω πανδημίας με κορυφαία κίνηση το «Athens Capital Center Hotel MGallery» (ΛΑΜΨΑ Α.Ε. – Αccor). Συνεχίστηκε τους πρώτους μήνες του 2022, με τις ανακοινώσεις της Hilton και του Ομίλου SCD LTD για το άνοιγμα δύο νέων ξενοδοχείων στην Αθήνα: το ιστορικό «Πεντελικόν» (Curio Collection by Hilton) στην Κηφισιά και το Hampton by Hilton Piraeus στο Μικρολίμανο.
Ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, έχει εκφράσει την ικανοποίησή του για όλες τις επενδύσεις στην παράκτια γραμμή της Αθήνας τονίζοντας τα οφέλη της Ελλάδας από το γεγονός ότι όλοι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς έρχονται στην Ελλάδα να επενδύσουν. Το ίδιο θεωρεί και για τους μεγάλους tour operators που στοχεύουν σε Αθήνα και Αττική με το μέσο όρο παραμονή να έχει ανέβει σε 2,6 ημέρες από 1,2 ημέρες για ξενοδοχεία της Αθήνας.
Πρόσφατα, εκπονήθηκε και δημοσιοποιήθηκε η μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης» από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) όπου τίθενται στόχοι για τουριστικά έσοδα 27 δισ. ευρώ, 50 εκατ. επισκέψεις και 307 εκατ. διανυκτερεύσεις έως το έτος 2030. Όπως αναφέρει σχετικά ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο έργο που έχει γίνει ποτέ στον χώρο του τουρισμού, τόσο από πλευράς προϊόντος, όσο και από πλευράς αγορών και συνόλου των υποδομών που επηρεάζουν την τουριστική δραστηριότητα.
Η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη
Κομβικό ρόλο στην αναβάθμιση της Αθηναϊκής Ριβιέρας θα παίξει η ολική ανάπλαση του Ελληνικού που θα ξεκινήσει με βασικό άξονα τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου διεθνούς εμβέλειας, τεράστιας έκτασης που θα ξεπερνά ακόμη και τα 2 εκατ. τ.μ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη που όχι μόνο θα απογειώσει τη ζήτηση του city break στην Αττική αλλά και θα αναδείξει όλη την παράκτια περιοχή όπου οι δύο μεγάλες μαρίνες (Αγίους Κοσμά και Ελληνικού) θα αναβαθμιστούν τόσο σε επίπεδο αθλητικών εγκαταστάσεων, όσο και τουριστικού ενδιαφέροντος.
Σύμφωνα με τα σχέδια θα αναπτυχθεί ένα μεγάλο κέντρο πολλαπλών λειτουργιών και εκδηλώσεων, με εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και καφέ, υπερπολυτελή ξενοδοχειακά συγκροτήματα, καζίνο, ενυδρείο , κ.α., με στόχο να καλύπτονται όλες οι κατηγορίες του ελληνικού τουρισμού, όπως ο θαλάσσιος, το μοντέλο «Ήλιος-Θάλασσα»,ο ναυταθλητικός τουρισμός, o γαστρονομικός και πολιτιστικός τουρισμός, αλλά και το business travel και ο συνεδριακός τουρισμός (MICE).
Ριζικές αλλαγές έρχονται και για το Μικρολίμανο και τον Φαληρικό Όρμο με τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις να μη θυμίζουν σε τίποτα τη μέχρι πρότινος εγκατάλειψη (βλ. Κέντρο Ιστιοπλοΐας Ελληνικού).
Στον Πειραιά, πόλο έλξης θα αποτελέσει η Λιμενοβιομηχανική Ζώνη Δραπετσώνας –Κερατσινίου (πρώην λιπάσματα) που θα εξυπηρετεί τους επιβάτες κρουαζιέρας με Duty Free Shops, και με μεταφορά οικολογικών λεωφορείων (ecobuses). Επιπλέον, εκεί που βρίσκεται η αναξιοποίητη για χρόνια Παγόδα θα υπάρχει ένα πεντάστερο ξενοδοχείο. Στο ίδιο κλίμα, πολλές αποθήκες του Πειραιά, θα μετατραπούν σε τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία, όπως για παράδειγμα η πέτρινη αποθήκη στην Ακτή Βασιλειάδη που θα γίνει ξενοδοχείο πέντε αστέρων.
Λεωφόρος Ποσειδώνος … underground και έξυπνες στάσεις
Η πρόσβαση θα είναι ελεύθερη για όλους και για τη διευκόλυνση των επισκεπτών η Λεωφόρος Ποσειδώνος θα γίνει υπόγεια. Σε μήκος 3 χλμ., θα ξεκινά από το τέλος της παραλίας του Αλίμου με νέα ανύψωση στην περιοχή της μαρίνας του Ελληνικού. Παράλληλα, θα επεκταθεί η γραμμή του τραμ από την Ποσειδώνος στο ύψος του Άγιου Κοσμά μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο σταθμό Μετρό Αργυρούπολη, έτσι ώστε να υπάρχει άμεση πρόσβαση από όλα τα σημεία της Αθήνας και κυρίως από τον Πειραιά που θα παίξει καταλυτικό ρόλο με τους επισκέπτες της κρουαζιέρας.
Θα γίνει υπόγεια η γραμμή 1 του μετρό από το Νέο Φάληρο προς τον Πειραιά και παράλληλα θα διαπλατυνθούν οι παράλληλοι οδικοί άξονες Μικράς Ασίας και Σκυλίτση. Στο πρόγραμμα της βελτίωσης των υποδομών μεταφορών θα προστεθούν νέες έξυπνες στάσεις ΚΤΕΛ κάνοντας πιο σύγχρονη και άνετη τη μετακίνηση μετά τη Βουλιαγμένη, από τη Βάρκιζα μέχρι το Σούνιο.
Σε όλη την παράκτια περιοχή πάντως, έχει προβλεφθεί η βελτίωση των πεζοδρομίων και των κρασπέδων, η δημιουργία υπαίθριων χώρων στάθμευσης, η προέκταση του πρασίνου καθώς και η δημιουργία νέας και μεγαλύτερων διαστάσεων πεζοδρόμησης όπου θα είναι εγκατεστημένος έξυπνος φωτισμός.
Μια άλλη εξίσου σημαντική αλλαγή θα είναι η βελτίωση στη χρήση ποδηλάτων. Βάσει του νέου σχεδίου, οι ποδηλάτες δεν θα κινδυνεύουν στο οδόστρωμα ούτε θα συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο με τους πεζούς, στα πρότυπα του Δήμου Νέας Σμύρνης που πήρε την πρωτοβουλία να φτιάξει ειδικούς ποδηλατόδρομους μέσα στο κέντρο της περιοχής.
Υδατοδρόμιο στο ΣΕΦ και digital info points
Στο ΣΕΦ θα υπάρχει ένα σύγχρονο μητροπολιτικό υδατοδρόμιο που θα μετατρέψει την Αθήνα σε κόμβο αφού θα συνδέεται με δημοφιλείς κοντινούς προορισμούς όπως τα νησιά του Αργοσαρωνικού (Ύδρα, Σπέτσες) αλλά και άλλες τοποθεσίες όπως Πόρτο Χέλι, Ναύπλιο, Κύθηρα-Αντικύθηρα, Κύθνο, Κέα και άλλα νησιά του Αιγαίου.
Την ίδια ώρα, το μεγαλύτερο μέρος των σημείων-σταθμών της Αθηναϊκή Ριβιέρα θα παρέχουν εγκαταστάσεις ψηφιακής προώθησης που θα αφορούν την ιστορική εξέλιξη του προορισμού. Ιδιαίτερη έμφαση θα δίνεται σε τουριστικά προϊόντα (πολιτιστικά, θρησκευτικά, αγροδιατροφή, λαογραφία, λαϊκή τέχνη) ενώ digital info points θα υπάρχουν σε όλες τις πύλες εισόδου με αναλυτικές και χρήσιμες πληροφορίες όπως για παράδειγμα για την εύρεση ξενοδοχείων και καταλυμάτων ή ενοικιαζόμενων οχημάτων.
Οι αγοραπωλησίες και οι διαπραγματεύσεις για μεγάλα και πράσινα τουριστικά συγκροτήματα συνεχίζονται σε καταιγιστικούς ρυθμούς, τόσο από ελληνικά κεφάλαια – κυρίως προερχόμενα από τον χώρο της ναυτιλίας – όσο και από ξένα, με το μεγαλύτερο μέρος των ενδιαφερόμενων επενδυτών να προέρχεται κυρίως από το Ισραήλ, τις ΗΠΑ, τις Αραβικές Χώρες, την Κύπρο και την Ολλανδία.
Μόνο στην Αττική, μεταξύ 2015 και 2021 παρατηρήθηκε αύξηση 20% του αριθμού των ξενοδοχείων με κύρια τάση το luxury, ιδίως στο κέντρο της Αθήνας όπου καταγράφηκε αύξηση 17% σε νέες μονάδες πέντε αστέρων σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ).
Ο επενδυτικός πυρετός εντάθηκε το 2020 και 2021 εν μέσω πανδημίας με κορυφαία κίνηση το «Athens Capital Center Hotel MGallery» (ΛΑΜΨΑ Α.Ε. – Αccor). Συνεχίστηκε τους πρώτους μήνες του 2022, με τις ανακοινώσεις της Hilton και του Ομίλου SCD LTD για το άνοιγμα δύο νέων ξενοδοχείων στην Αθήνα: το ιστορικό «Πεντελικόν» (Curio Collection by Hilton) στην Κηφισιά και το Hampton by Hilton Piraeus στο Μικρολίμανο.
Ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, έχει εκφράσει την ικανοποίησή του για όλες τις επενδύσεις στην παράκτια γραμμή της Αθήνας τονίζοντας τα οφέλη της Ελλάδας από το γεγονός ότι όλοι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς έρχονται στην Ελλάδα να επενδύσουν. Το ίδιο θεωρεί και για τους μεγάλους tour operators που στοχεύουν σε Αθήνα και Αττική με το μέσο όρο παραμονή να έχει ανέβει σε 2,6 ημέρες από 1,2 ημέρες για ξενοδοχεία της Αθήνας.
Πρόσφατα, εκπονήθηκε και δημοσιοποιήθηκε η μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης» από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) όπου τίθενται στόχοι για τουριστικά έσοδα 27 δισ. ευρώ, 50 εκατ. επισκέψεις και 307 εκατ. διανυκτερεύσεις έως το έτος 2030. Όπως αναφέρει σχετικά ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο έργο που έχει γίνει ποτέ στον χώρο του τουρισμού, τόσο από πλευράς προϊόντος, όσο και από πλευράς αγορών και συνόλου των υποδομών που επηρεάζουν την τουριστική δραστηριότητα.
Η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη
Κομβικό ρόλο στην αναβάθμιση της Αθηναϊκής Ριβιέρας θα παίξει η ολική ανάπλαση του Ελληνικού που θα ξεκινήσει με βασικό άξονα τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου διεθνούς εμβέλειας, τεράστιας έκτασης που θα ξεπερνά ακόμη και τα 2 εκατ. τ.μ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη που όχι μόνο θα απογειώσει τη ζήτηση του city break στην Αττική αλλά και θα αναδείξει όλη την παράκτια περιοχή όπου οι δύο μεγάλες μαρίνες (Αγίους Κοσμά και Ελληνικού) θα αναβαθμιστούν τόσο σε επίπεδο αθλητικών εγκαταστάσεων, όσο και τουριστικού ενδιαφέροντος.
Σύμφωνα με τα σχέδια θα αναπτυχθεί ένα μεγάλο κέντρο πολλαπλών λειτουργιών και εκδηλώσεων, με εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και καφέ, υπερπολυτελή ξενοδοχειακά συγκροτήματα, καζίνο, ενυδρείο , κ.α., με στόχο να καλύπτονται όλες οι κατηγορίες του ελληνικού τουρισμού, όπως ο θαλάσσιος, το μοντέλο «Ήλιος-Θάλασσα»,ο ναυταθλητικός τουρισμός, o γαστρονομικός και πολιτιστικός τουρισμός, αλλά και το business travel και ο συνεδριακός τουρισμός (MICE).
Ριζικές αλλαγές έρχονται και για το Μικρολίμανο και τον Φαληρικό Όρμο με τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις να μη θυμίζουν σε τίποτα τη μέχρι πρότινος εγκατάλειψη (βλ. Κέντρο Ιστιοπλοΐας Ελληνικού).
Στον Πειραιά, πόλο έλξης θα αποτελέσει η Λιμενοβιομηχανική Ζώνη Δραπετσώνας –Κερατσινίου (πρώην λιπάσματα) που θα εξυπηρετεί τους επιβάτες κρουαζιέρας με Duty Free Shops, και με μεταφορά οικολογικών λεωφορείων (ecobuses). Επιπλέον, εκεί που βρίσκεται η αναξιοποίητη για χρόνια Παγόδα θα υπάρχει ένα πεντάστερο ξενοδοχείο. Στο ίδιο κλίμα, πολλές αποθήκες του Πειραιά, θα μετατραπούν σε τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία, όπως για παράδειγμα η πέτρινη αποθήκη στην Ακτή Βασιλειάδη που θα γίνει ξενοδοχείο πέντε αστέρων.
Λεωφόρος Ποσειδώνος … underground και έξυπνες στάσεις
Η πρόσβαση θα είναι ελεύθερη για όλους και για τη διευκόλυνση των επισκεπτών η Λεωφόρος Ποσειδώνος θα γίνει υπόγεια. Σε μήκος 3 χλμ., θα ξεκινά από το τέλος της παραλίας του Αλίμου με νέα ανύψωση στην περιοχή της μαρίνας του Ελληνικού. Παράλληλα, θα επεκταθεί η γραμμή του τραμ από την Ποσειδώνος στο ύψος του Άγιου Κοσμά μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο σταθμό Μετρό Αργυρούπολη, έτσι ώστε να υπάρχει άμεση πρόσβαση από όλα τα σημεία της Αθήνας και κυρίως από τον Πειραιά που θα παίξει καταλυτικό ρόλο με τους επισκέπτες της κρουαζιέρας.
Θα γίνει υπόγεια η γραμμή 1 του μετρό από το Νέο Φάληρο προς τον Πειραιά και παράλληλα θα διαπλατυνθούν οι παράλληλοι οδικοί άξονες Μικράς Ασίας και Σκυλίτση. Στο πρόγραμμα της βελτίωσης των υποδομών μεταφορών θα προστεθούν νέες έξυπνες στάσεις ΚΤΕΛ κάνοντας πιο σύγχρονη και άνετη τη μετακίνηση μετά τη Βουλιαγμένη, από τη Βάρκιζα μέχρι το Σούνιο.
Σε όλη την παράκτια περιοχή πάντως, έχει προβλεφθεί η βελτίωση των πεζοδρομίων και των κρασπέδων, η δημιουργία υπαίθριων χώρων στάθμευσης, η προέκταση του πρασίνου καθώς και η δημιουργία νέας και μεγαλύτερων διαστάσεων πεζοδρόμησης όπου θα είναι εγκατεστημένος έξυπνος φωτισμός.
Μια άλλη εξίσου σημαντική αλλαγή θα είναι η βελτίωση στη χρήση ποδηλάτων. Βάσει του νέου σχεδίου, οι ποδηλάτες δεν θα κινδυνεύουν στο οδόστρωμα ούτε θα συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο με τους πεζούς, στα πρότυπα του Δήμου Νέας Σμύρνης που πήρε την πρωτοβουλία να φτιάξει ειδικούς ποδηλατόδρομους μέσα στο κέντρο της περιοχής.
Υδατοδρόμιο στο ΣΕΦ και digital info points
Στο ΣΕΦ θα υπάρχει ένα σύγχρονο μητροπολιτικό υδατοδρόμιο που θα μετατρέψει την Αθήνα σε κόμβο αφού θα συνδέεται με δημοφιλείς κοντινούς προορισμούς όπως τα νησιά του Αργοσαρωνικού (Ύδρα, Σπέτσες) αλλά και άλλες τοποθεσίες όπως Πόρτο Χέλι, Ναύπλιο, Κύθηρα-Αντικύθηρα, Κύθνο, Κέα και άλλα νησιά του Αιγαίου.
Την ίδια ώρα, το μεγαλύτερο μέρος των σημείων-σταθμών της Αθηναϊκή Ριβιέρα θα παρέχουν εγκαταστάσεις ψηφιακής προώθησης που θα αφορούν την ιστορική εξέλιξη του προορισμού. Ιδιαίτερη έμφαση θα δίνεται σε τουριστικά προϊόντα (πολιτιστικά, θρησκευτικά, αγροδιατροφή, λαογραφία, λαϊκή τέχνη) ενώ digital info points θα υπάρχουν σε όλες τις πύλες εισόδου με αναλυτικές και χρήσιμες πληροφορίες όπως για παράδειγμα για την εύρεση ξενοδοχείων και καταλυμάτων ή ενοικιαζόμενων οχημάτων.