Συμπληρωματικός προϋπολογισμός 800 εκατ. τον Σεπτέμβριο
Η Κομισιόν προβλέπει πως μέχρι τον Σεπτέμβριο θα κατατεθεί νέος συμπληρωματικός προϋπολογισμός με μέτρα στήριξης απέναντι στο υψηλό κόστος ενέργειας και την πληθωριστική κρίση, ύψους περίπου 800 εκατ. ευρώ. Οι υπολογισμοί της Κομισιόν δείχνουν ότι το ύψος του νέου συμπληρωματικού προϋπολογισμού στο 0,4% του ΑΕΠ και αυτό σημαίνει ότι οι πρόσθετες δαπάνες θα βρίσκονται μεταξύ 800 εκατ. και 1 δισ. ευρώ.
«… οι Αρχές υιοθέτησαν έναν συμπληρωματικό προϋπολογισμό ύψους 2 δισ. ευρώ ( 1% του ΑΕΠ) στις αρχές Απριλίου. Η εξέλιξη αυτή επέτρεψε πρόσθετες δαπάνες για λήψη μέτρων που σχετίζονται με τις υψηλές τιμές της ενέργειας. Προκειμένου να καλυφθεί η αβεβαιότητα, η Κομισιόν υποθέτει πρόσθετες δαπάνες ύψους 0,4% του ΑΕΠ το 2022, οι οποίες επίσης περιλαμβάνονται στις προβλέψεις του ελληνικού Προγράμματος Σταθερότητας. Αυτές οι πρόσθετες δαπάνες αναμένεται να ψηφιστούν μέσω ενός δεύτερου συμπληρωματικού προϋπολογισμού έως τον Σεπτέμβριο 2022», αυτό αναφέρει η έκθεση για το ελληνικό Πρόγραμμα Σταθερότητας με βάση το οποίο η Κομισιόν προχώρησε σε εκτιμήσεις.
Στη συγκεκριμένη έκθεση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναλύει όλα τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για να επουλώσει τις πληγές που υπέστησαν νοικοκυριά και επιχειρήσεις από την αύξηση των τιμών σε ενέργεια και καύσιμα.
Επιπλέον, η έκθεση αναφέρεται και στο εθνικό σχέδιο για τη μείωση των λογαριασμών του ηλεκτρικού, την επιδότηση καυσίμων αλλά και την επέκταση έως το τέλος του έτους των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ για εστίαση, μεταφορές και τουριστικό πακέτο.
Με την τιμή της αμόλυβδης ακόμα και στα 2,419 ευρώ το λίτρο στην Αθήνα και πάνω από τα 2,5 ευρώ στα νησιά στο «μάτι» βρίσκεται η εκτόξευση των τιμών των καυσίμων. Το συγκεκριμένο πρόβλημα που προβληματίζει τους καταναλωτές βρίσκεται στο επίκεντρο λόγω των δηλώσεων που έκαναν υπουργοί αναφορικά με το τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει αυτό το νέο «πακέτο».
Τελειώνει η εισφορά αλληλεγγύης
Μέσα από την αναλυτική έκθεση προκύπτει ότι η μονιμοποίηση των μειωμένων ασφαλιστικών εισφορών και η «παγωμένη» εισφοράς αλληλεγγύης έχουν πάρει το πολυπόθητο «ναι» από τις Βρυξέλλες. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει κάνει γνωστό ότι η κυβέρνηση προτίθεται να καταργήσει την εισφορά αλληλεγγύης το 2023 για όλους, δηλαδή και για αυτούς που σήμερα εξαιρούνται. Αυτοί είναι οι συνταξιούχοι και οι δημόσιοι υπάλληλοι.
Πάντως, πηγές από το υπουργείο οικονομικών αναφέρουν ότι δεν έχει βρεθεί ακόμα ο δημοσιονομικός χώρος για να γίνει η επέκταση της απαλλαγής από τα βάρη της εισφοράς σε όλους, ωστόσο υπάρχει η «πρόβλεψη» ότι θα βρεθεί είτε από την πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού που θα δημιουργήσει τις συνθήκες για πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο το επόμενο έτος, είτε από την πρόθεση διατήρησης της γενικής ρήτρας διαφυγής και το 2023 που θα δημιουργήσει το περιθώριο για μια τέτοια εξέλιξη « προσωρινού» χαρακτήρα η οποία θα μπορεί να καλυφθεί από αυτές τις ομάδες από τα κύματα ενεργειακής (και παράπλευρης) ακρίβειας.
Σε κάθε περίπτωση, η έκθεση της Κομισιόν για τη 14η μεταμνημονιακή αξιολόγηση έδειξε το δρόμο για την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία τον Αύγουστο, καθώς και για την εκταμίευση 748 εκατ. ευρώ τους επόμενους δύο μήνες, για μία επιπλέον δόση που θα είναι περίπου 750 εκατ. ευρώ προς το τέλος του έτους μετά την ικανοποίηση στόχων και για μεταρρυθμίσεις που χρειάζονται περισσότερο χρόνο λόγω των έκτακτων καταστάσεων που έχουν δημιουργήσει πανδημία και ρωσική εισβολή.
Σε αυτές βρίσκονται:
η πλήρης εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου τον ερχόμενο Αύγουστο ( συντάξεις και λοιπά ληξιπρόθεσμα χρέη του δημοσίου)
ο ορισμός ημερομηνίας ακρόασης για όλες τις εκκρεμείς υποθέσεις του νόμου Κατσέλη έως το τέλος του έτους
η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και η μεταρρύθμιση του πρωτοβάθμιου συστήματος Υγείας.
Κομισιόν: Μειώστε τον Δημόσιο τομέα
Οι Βρυξέλλες καρφώνουν την κυβέρνηση για την αύξηση του μη μόνιμου προσωπικού στο Δημόσιο και ζητά να μειωθεί η μισθολογική δαπάνη, αφού υποστηρίζει η Κομισιόν, παραμένει υψηλή.
Στην Έκθεση Αξιολόγησης του Προγράμματος Σταθερότητας και στην Έκθεση Μακροοικονομικών Ανισορροπιών η Κομισιόν, εστιάζει στη ρίζα του προβλήματος και επισημαίνει ότι «αν και το μέγεθος του δημόσιου τομέα της Ελλάδας έχει μειωθεί από το 2010, το μισθολογικό κονδύλι παραμένει πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Από το 2018, σημειώθηκε μια απότομη αύξηση του προσωρινού προσωπικού κατά σχεδόν 25%, ενώ ο αριθμός των μόνιμων υπαλλήλων παρέμεινε σταθερός, σε ευθυγράμμιση με τον κανόνα 1 πρόσληψη για κάθε 1 αποχώρηση».
Για να μην υπάρχει, μάλιστα, καμία αμφιβολία για το τι ακριβώς ζητά από τις Ελληνικές Αρχές στο πλαίσιο της διόρθωσης των μακροοικονομικών ανισορροπιών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι από τη στιγμή που οι μισοί δημόσιοι υπάλληλοι είναι άνω των 50 ετών- άρα πλησιάζουν στη σύνταξη- η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει την πρόκληση αλλά και την ευκαιρία να ανασυνθέσει το «χάρτη» του Δημοσίου. «Το πολυετές πλάνο προσλήψεων σε συνδυασμό με τα ψηφιακά οργανογράμματα και την περιγραφή θέσεων εργασίας, θα βοηθήσουν στην προτεραιοποίηση των αναγκών και θα διασφαλίσουν ότι το νέο προσωπικό έχει τις επιθυμητές δεξιότητες» σημειώνουν οι τεχνοκράτες της Κομισιόν.
Πέρα από το δημοσιονομικό, δηλαδή το γεγονός ότι ο ελληνικός Προϋπολογισμός επιβαρύνεται αναλογικά με μεγαλύτερο μισθολογικό βάρος από το μέσο ευρωπαϊκό όρο, η Κομισιόν θεωρεί ότι η φάμπρικα με τους συμβασιούχους υπονομεύει τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης. «Η διαδικασία επιλογής του προσωρινού προσωπικού δεν είναι τόσο εξονυχιστική όσο αυτή για τους μόνιμους υπαλλήλους» σημειώνει η Επιτροπή, θυμίζοντας ότι το 2021 η Ελλάδα υιοθέτησε μεταρρύθμιση για την ενίσχυση των διαδικασιών μέσω ΑΣΕΠ. “Ο υψηλός αριθμός συμβασιούχων μπορεί να οδηγήσει στην προσδοκία ότι αυτές οι θέσεις θα μετατραπούν σε μόνιμες, όπως ήταν η πρακτική πρόσφατα», λένε με νόημα στην έκθεση οι τεχνοκράτες της Επιτροπής.
«… οι Αρχές υιοθέτησαν έναν συμπληρωματικό προϋπολογισμό ύψους 2 δισ. ευρώ ( 1% του ΑΕΠ) στις αρχές Απριλίου. Η εξέλιξη αυτή επέτρεψε πρόσθετες δαπάνες για λήψη μέτρων που σχετίζονται με τις υψηλές τιμές της ενέργειας. Προκειμένου να καλυφθεί η αβεβαιότητα, η Κομισιόν υποθέτει πρόσθετες δαπάνες ύψους 0,4% του ΑΕΠ το 2022, οι οποίες επίσης περιλαμβάνονται στις προβλέψεις του ελληνικού Προγράμματος Σταθερότητας. Αυτές οι πρόσθετες δαπάνες αναμένεται να ψηφιστούν μέσω ενός δεύτερου συμπληρωματικού προϋπολογισμού έως τον Σεπτέμβριο 2022», αυτό αναφέρει η έκθεση για το ελληνικό Πρόγραμμα Σταθερότητας με βάση το οποίο η Κομισιόν προχώρησε σε εκτιμήσεις.
Στη συγκεκριμένη έκθεση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναλύει όλα τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για να επουλώσει τις πληγές που υπέστησαν νοικοκυριά και επιχειρήσεις από την αύξηση των τιμών σε ενέργεια και καύσιμα.
Επιπλέον, η έκθεση αναφέρεται και στο εθνικό σχέδιο για τη μείωση των λογαριασμών του ηλεκτρικού, την επιδότηση καυσίμων αλλά και την επέκταση έως το τέλος του έτους των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ για εστίαση, μεταφορές και τουριστικό πακέτο.
Με την τιμή της αμόλυβδης ακόμα και στα 2,419 ευρώ το λίτρο στην Αθήνα και πάνω από τα 2,5 ευρώ στα νησιά στο «μάτι» βρίσκεται η εκτόξευση των τιμών των καυσίμων. Το συγκεκριμένο πρόβλημα που προβληματίζει τους καταναλωτές βρίσκεται στο επίκεντρο λόγω των δηλώσεων που έκαναν υπουργοί αναφορικά με το τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει αυτό το νέο «πακέτο».
Τελειώνει η εισφορά αλληλεγγύης
Μέσα από την αναλυτική έκθεση προκύπτει ότι η μονιμοποίηση των μειωμένων ασφαλιστικών εισφορών και η «παγωμένη» εισφοράς αλληλεγγύης έχουν πάρει το πολυπόθητο «ναι» από τις Βρυξέλλες. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει κάνει γνωστό ότι η κυβέρνηση προτίθεται να καταργήσει την εισφορά αλληλεγγύης το 2023 για όλους, δηλαδή και για αυτούς που σήμερα εξαιρούνται. Αυτοί είναι οι συνταξιούχοι και οι δημόσιοι υπάλληλοι.
Πάντως, πηγές από το υπουργείο οικονομικών αναφέρουν ότι δεν έχει βρεθεί ακόμα ο δημοσιονομικός χώρος για να γίνει η επέκταση της απαλλαγής από τα βάρη της εισφοράς σε όλους, ωστόσο υπάρχει η «πρόβλεψη» ότι θα βρεθεί είτε από την πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού που θα δημιουργήσει τις συνθήκες για πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο το επόμενο έτος, είτε από την πρόθεση διατήρησης της γενικής ρήτρας διαφυγής και το 2023 που θα δημιουργήσει το περιθώριο για μια τέτοια εξέλιξη « προσωρινού» χαρακτήρα η οποία θα μπορεί να καλυφθεί από αυτές τις ομάδες από τα κύματα ενεργειακής (και παράπλευρης) ακρίβειας.
Σε κάθε περίπτωση, η έκθεση της Κομισιόν για τη 14η μεταμνημονιακή αξιολόγηση έδειξε το δρόμο για την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία τον Αύγουστο, καθώς και για την εκταμίευση 748 εκατ. ευρώ τους επόμενους δύο μήνες, για μία επιπλέον δόση που θα είναι περίπου 750 εκατ. ευρώ προς το τέλος του έτους μετά την ικανοποίηση στόχων και για μεταρρυθμίσεις που χρειάζονται περισσότερο χρόνο λόγω των έκτακτων καταστάσεων που έχουν δημιουργήσει πανδημία και ρωσική εισβολή.
Σε αυτές βρίσκονται:
η πλήρης εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου τον ερχόμενο Αύγουστο ( συντάξεις και λοιπά ληξιπρόθεσμα χρέη του δημοσίου)
ο ορισμός ημερομηνίας ακρόασης για όλες τις εκκρεμείς υποθέσεις του νόμου Κατσέλη έως το τέλος του έτους
η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και η μεταρρύθμιση του πρωτοβάθμιου συστήματος Υγείας.
Κομισιόν: Μειώστε τον Δημόσιο τομέα
Οι Βρυξέλλες καρφώνουν την κυβέρνηση για την αύξηση του μη μόνιμου προσωπικού στο Δημόσιο και ζητά να μειωθεί η μισθολογική δαπάνη, αφού υποστηρίζει η Κομισιόν, παραμένει υψηλή.
Στην Έκθεση Αξιολόγησης του Προγράμματος Σταθερότητας και στην Έκθεση Μακροοικονομικών Ανισορροπιών η Κομισιόν, εστιάζει στη ρίζα του προβλήματος και επισημαίνει ότι «αν και το μέγεθος του δημόσιου τομέα της Ελλάδας έχει μειωθεί από το 2010, το μισθολογικό κονδύλι παραμένει πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Από το 2018, σημειώθηκε μια απότομη αύξηση του προσωρινού προσωπικού κατά σχεδόν 25%, ενώ ο αριθμός των μόνιμων υπαλλήλων παρέμεινε σταθερός, σε ευθυγράμμιση με τον κανόνα 1 πρόσληψη για κάθε 1 αποχώρηση».
Για να μην υπάρχει, μάλιστα, καμία αμφιβολία για το τι ακριβώς ζητά από τις Ελληνικές Αρχές στο πλαίσιο της διόρθωσης των μακροοικονομικών ανισορροπιών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι από τη στιγμή που οι μισοί δημόσιοι υπάλληλοι είναι άνω των 50 ετών- άρα πλησιάζουν στη σύνταξη- η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει την πρόκληση αλλά και την ευκαιρία να ανασυνθέσει το «χάρτη» του Δημοσίου. «Το πολυετές πλάνο προσλήψεων σε συνδυασμό με τα ψηφιακά οργανογράμματα και την περιγραφή θέσεων εργασίας, θα βοηθήσουν στην προτεραιοποίηση των αναγκών και θα διασφαλίσουν ότι το νέο προσωπικό έχει τις επιθυμητές δεξιότητες» σημειώνουν οι τεχνοκράτες της Κομισιόν.
Πέρα από το δημοσιονομικό, δηλαδή το γεγονός ότι ο ελληνικός Προϋπολογισμός επιβαρύνεται αναλογικά με μεγαλύτερο μισθολογικό βάρος από το μέσο ευρωπαϊκό όρο, η Κομισιόν θεωρεί ότι η φάμπρικα με τους συμβασιούχους υπονομεύει τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης. «Η διαδικασία επιλογής του προσωρινού προσωπικού δεν είναι τόσο εξονυχιστική όσο αυτή για τους μόνιμους υπαλλήλους» σημειώνει η Επιτροπή, θυμίζοντας ότι το 2021 η Ελλάδα υιοθέτησε μεταρρύθμιση για την ενίσχυση των διαδικασιών μέσω ΑΣΕΠ. “Ο υψηλός αριθμός συμβασιούχων μπορεί να οδηγήσει στην προσδοκία ότι αυτές οι θέσεις θα μετατραπούν σε μόνιμες, όπως ήταν η πρακτική πρόσφατα», λένε με νόημα στην έκθεση οι τεχνοκράτες της Επιτροπής.