ΤΑΙΠΕΔ – Αποκρατικοποίηση λιμανιών: Τα φαβορί και τα αουτσάιντερ
Αύριο κληρώνει για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και στο τέλος της άλλης εβδομάδας κληρώνει για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Πρόκειται για δύο αποκρατικοποιήσεις, για τις οποίες έπειτα από μια παρατεταμένη 4ετή περίοδο καθυστερήσεων και αναβολών, πραγματοποιείται η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών. Αύριο, Παρασκευή υποβάλλονται οι προσφορές για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) και την Παρασκευή 5 Αυγούστου οι προσφορές για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ).
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εστιάζεται στον ΟΛΑ, καθώς το λιμάνι έχει διευρύνει -εκτός από τον πυθμένα του, έτσι ώστε να μπορούν να ελλιμενίζονται μεγαλύτερα πλοία- τον γεωστρατηγικό του ρόλο. Το λιμάνι αποκτά μεγάλη στρατιωτική, αλλά και οικονομική σημασία, για πολλές χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, που τώρα θέλουν να αποφύγουν τον διάπλου των τουρκικών Δαρδανελίων και τα διαφιλονικούμενα λιμάνια του Ευξείνου Πόντου από Ρώσους και Ουκρανούς. Το πιο σημαντικό είναι ότι μειώνει και το χρόνο παράδοσης εμπορευμάτων στις χώρες Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι η Τσεχία, η Ουγγαρία κ.ά.
Δυο είναι ισχυροί παίκτες που θα διεκδικήσουν τον ΟΛΑ. Από την μια πλευρά ο Όμιλος Κοπελούζου με την Goldair -η Bollore αποχώρησε μετά την εξαγορά της από την MSC- και ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα με την αμερικανική Black Summit. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν ακόμη και ο ΟΛΘ και η αμερικανική Quintana Infrastructure & Development.
Για την τελευταία, το ενδιαφέρον φέρεται να έχει ατονήσει, ενώ για τον ΟΛΘ θεωρείται απίθανο να διεκδικήσει το λιμάνι που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τον ελληνο-αμερικανικό παράγοντα και τις μεταξύ τους συμφωνίες. Εκτός από την Black Summit, ενδιαφέρον δείχνει και η Goldair που ελέγχεται από την οικογένεια του Κ. Καλλίνικου και συνεργάζεται με τον όμιλο Κοπελούζου. Ο τελευταίος εμπλέκεται και στην κατασκευή του FSRU Αλεξανδρούπολης, οποίος θα καταστεί ο μεγαλύτερος πελάτης του ΟΛΑ, αφού θα διακινεί ετησίως 6,5 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου προς την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Από την άλλη πλευρά, στον λιμένα της Ηγουμενίτσας, δύο είναι οι βασικοί ενδιαφερόμενοι,. Πρόκειται για τους βασικούς χρήστες του, τον όμιλο Grimaldi-Minoan Lines και την Attica Enterprises. Το λιμάνι έχει σχεδόν 100% διαμετακομιστικό ρόλο σε ανθρώπους και εμπορεύματα μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Και αυτή είναι μια δουλειά που γνωρίζουν πολύ καλά οι ακτοπλοϊκές. Ωστόσο πολλοί είναι εκείνοι που δεν αποκλείουν τον ΟΛΘ να κάνει αγώνα για την εξαγορά του λιμανιού της Ηπείρου, καθώς φαίνεται έμεινε έξω από τις αποκρατικοποιήσεις λιμένων στην Βόρειο Ελλάδα, δηλαδή του λιμένα Καβάλας ενώ φαίνεται να μένει εκτός και λιμένα Αλεξανδρούπολης.
Πάντως, οι αποκρατικοποιήσεις των δύο προαναφερόμενων λιμένων, ανοίγουν διάπλατα τον δρόμο για άλλες αποκρατικοποιήσεις λιμένων, όπως του Ηρακλείου και του Βόλου. Με δεδομένο ότι το ελληνικό Κράτος έχει εγκρίνει τις συμβάσεις παραχώρησης και τις συμφωνίες εξαγοράς των μετοχών τους, η ζωή στο ΤΑΙΠΕΔ γίνεται πλέον πολύ πιο εύκολη, καθώς έχουν πλέον τον «μπούσουλα» για να κινηθούν στις επόμενες αποκρατικοποιήσεις λιμανιών. Μέχρι πρόσφατα, δεν μπορούσαν να το κάνουν, αφού τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας, δεν είχαν εγκρίνει τα κείμενα των σχετικών συμφωνιών.
Δεν ισχύει το ίδιο όμως για τη ΛΑΡΚΟ και την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) στην Ν. Καβάλα. Στην μεν πρώτη περίπτωση ενέσκηψε ενδιαφέρον από τρίτο επενδυτή (την Ιρλανδική CMI), ενώ στη δεύτερη περίπτωση, τη νέα καθυστέρηση ζήτησαν οι δυο ενδιαφερόμενοι για την ΥΑΦΑ. H ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων της ΛΑΡΚΟ που έχει στην δικαιοδοσία του το ΤΑΙΠΕΔ, έχει προγραμματιστεί για τις 26 Αυγούστου 2022.
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εστιάζεται στον ΟΛΑ, καθώς το λιμάνι έχει διευρύνει -εκτός από τον πυθμένα του, έτσι ώστε να μπορούν να ελλιμενίζονται μεγαλύτερα πλοία- τον γεωστρατηγικό του ρόλο. Το λιμάνι αποκτά μεγάλη στρατιωτική, αλλά και οικονομική σημασία, για πολλές χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, που τώρα θέλουν να αποφύγουν τον διάπλου των τουρκικών Δαρδανελίων και τα διαφιλονικούμενα λιμάνια του Ευξείνου Πόντου από Ρώσους και Ουκρανούς. Το πιο σημαντικό είναι ότι μειώνει και το χρόνο παράδοσης εμπορευμάτων στις χώρες Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι η Τσεχία, η Ουγγαρία κ.ά.
Δυο είναι ισχυροί παίκτες που θα διεκδικήσουν τον ΟΛΑ. Από την μια πλευρά ο Όμιλος Κοπελούζου με την Goldair -η Bollore αποχώρησε μετά την εξαγορά της από την MSC- και ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα με την αμερικανική Black Summit. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν ακόμη και ο ΟΛΘ και η αμερικανική Quintana Infrastructure & Development.
Για την τελευταία, το ενδιαφέρον φέρεται να έχει ατονήσει, ενώ για τον ΟΛΘ θεωρείται απίθανο να διεκδικήσει το λιμάνι που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τον ελληνο-αμερικανικό παράγοντα και τις μεταξύ τους συμφωνίες. Εκτός από την Black Summit, ενδιαφέρον δείχνει και η Goldair που ελέγχεται από την οικογένεια του Κ. Καλλίνικου και συνεργάζεται με τον όμιλο Κοπελούζου. Ο τελευταίος εμπλέκεται και στην κατασκευή του FSRU Αλεξανδρούπολης, οποίος θα καταστεί ο μεγαλύτερος πελάτης του ΟΛΑ, αφού θα διακινεί ετησίως 6,5 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου προς την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Από την άλλη πλευρά, στον λιμένα της Ηγουμενίτσας, δύο είναι οι βασικοί ενδιαφερόμενοι,. Πρόκειται για τους βασικούς χρήστες του, τον όμιλο Grimaldi-Minoan Lines και την Attica Enterprises. Το λιμάνι έχει σχεδόν 100% διαμετακομιστικό ρόλο σε ανθρώπους και εμπορεύματα μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Και αυτή είναι μια δουλειά που γνωρίζουν πολύ καλά οι ακτοπλοϊκές. Ωστόσο πολλοί είναι εκείνοι που δεν αποκλείουν τον ΟΛΘ να κάνει αγώνα για την εξαγορά του λιμανιού της Ηπείρου, καθώς φαίνεται έμεινε έξω από τις αποκρατικοποιήσεις λιμένων στην Βόρειο Ελλάδα, δηλαδή του λιμένα Καβάλας ενώ φαίνεται να μένει εκτός και λιμένα Αλεξανδρούπολης.
Πάντως, οι αποκρατικοποιήσεις των δύο προαναφερόμενων λιμένων, ανοίγουν διάπλατα τον δρόμο για άλλες αποκρατικοποιήσεις λιμένων, όπως του Ηρακλείου και του Βόλου. Με δεδομένο ότι το ελληνικό Κράτος έχει εγκρίνει τις συμβάσεις παραχώρησης και τις συμφωνίες εξαγοράς των μετοχών τους, η ζωή στο ΤΑΙΠΕΔ γίνεται πλέον πολύ πιο εύκολη, καθώς έχουν πλέον τον «μπούσουλα» για να κινηθούν στις επόμενες αποκρατικοποιήσεις λιμανιών. Μέχρι πρόσφατα, δεν μπορούσαν να το κάνουν, αφού τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας, δεν είχαν εγκρίνει τα κείμενα των σχετικών συμφωνιών.
Δεν ισχύει το ίδιο όμως για τη ΛΑΡΚΟ και την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) στην Ν. Καβάλα. Στην μεν πρώτη περίπτωση ενέσκηψε ενδιαφέρον από τρίτο επενδυτή (την Ιρλανδική CMI), ενώ στη δεύτερη περίπτωση, τη νέα καθυστέρηση ζήτησαν οι δυο ενδιαφερόμενοι για την ΥΑΦΑ. H ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων της ΛΑΡΚΟ που έχει στην δικαιοδοσία του το ΤΑΙΠΕΔ, έχει προγραμματιστεί για τις 26 Αυγούστου 2022.