Εκκινεί και τυπικά η διαδικασία πώλησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μέσω του Χρηματιστηρίου. Σήμερα, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην πρόσληψη του νομικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου, που θα συμβουλέψει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Η επιλογή θα γίνει από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων μέσω της κλειστής διαδικασίας που προηγήθηκε.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νέοι σύμβουλοι εκτός από το να υποδείξουν την καλύτερη λύση στο ΤΑΙΠΕΔ, θα πρέπει να έρθουν σε επαφή με τους άλλους μετόχους του αερολιμένα -και ειδικά με τον ιδιώτες μετόχους την AviAlliance και τον όμιλο Κοπελούζου- προκειμένου να συμφωνηθεί η νέα στρατηγική. Σημειώνεται ότι βάσει της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων του 1995, έτσι όπως τροποποιήθηκε το 2019, αν και μέτοχοι μειοψηφίας, οι ιδιώτες μέτοχοι στον ΔΑΑ πρέπει να δώσουν τη συγκατάθεσή τους στην λύση που θα προτείνει ο βασικός μέτοχος το Ελληνικό Δημόσιο.


Το Ελληνικό Δημόσιο σήμερα εκπροσωπείται στον ΔΑΑ τόσο από το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30% όσο και από το υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) που κατέχει το 25%. Επιπλέον, 40% κατέχει η AviAlliance και 5% ο όμιλος Κοπελούζου. Οι δύο ιδιώτες μέτοχοι, στο παρελθόν είχαν εκφράσει την πρόθεση αύξησης της συμμετοχής τους, στην περίπτωση που η διάθεση του 30% του ΔΑΑ γίνονταν μέσω διαγωνισμού επιλογής επενδυτή.

Εκ πρώτης όψης, η λύση της αρχικής δημόσιας εγγραφής (IPO) για την απόκτηση του 30% του ΔΑΑ μέσω μια οργανωμένης αγοράς, συμφέρει τον ιδιώτη μέτοχο της εταιρείας (AviAlliance), καθώς ο ίδιος θα καταστεί ο μεγαλύτερος μέτοχος στην εταιρεία. Ταυτόχρονα δεν θα υπάρχει κάποιος τρίτος μέτοχος που διαθέτοντας ένα μεγάλο πακέτο μετοχών (π.χ. 30%) θα μπορούσε να απειλήσει την ισχύ του στην επιχείρηση.


Πάντως, καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα ακυρώσει τον διαγωνισμό που είχε ξεκινήσει το 2019 και μέχρι σήμερα παραμένει παγωμένος λόγω της πανδημίας. Αυτό συμβαίνει επειδή τόσο το δημόσιο, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ, δεν θέλουν να βάλουν «όλα τα αυγά» σε ένα IPO. Ουσιαστικά, επιθυμούν ο διαγωνισμός που ξεκίνησε το 2019 να αποτελέσει μια εναλλακτική λύση -όσο μπορεί αυτό να ισχύει μετά δύο χρόνια απραγίας- στην περίπτωση που το IPO του ΔΑΑ δεν πάει καλά.

Τα στοιχεία πάντως των αερομεταφορών και επιβατικής κίνησης δείχνουν ότι η εταιρεία οδεύει σε νέα ιστορικά υψηλά, ξεπερνώντας εκείνα του 2019. Έτσι, οι αποφάσεις δεν θα αργήσουν να ληφθούν, ενώ κανείς δεν αμφιβάλλει για μια επιτυχή διάθεση μετοχών στο ευρύ κοινό, με στόχο και την αναζωογόνηση της εγχώριας χρηματιστηριακής αγοράς.


Προσφορές για Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα
Σήμερα, ωστόσο, το ΤΑΙΠΕΔ αποφασίζει και για άλλες δύο μεγάλες αποκρατικοποιήσεις. Στη συνεδρίαση του ΔΣ θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές για την αποκρατικοποίηση του λιμένα της Ηγουμενίτσας. Στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση, το ΤΑΙΠΕΔ πωλεί το 67% και ποσοστό αυτό διεκδικούν τρεις ενδιαφερόμενοι, o ΟΛΘ, ο όμιλος Grimaldi και η Attica Enterprises και καλώς εχόντων των πραγμάτων, μέχρι το απόγευμα θα γνωρίζουμε τον προτιμητέο επενδυτή.

Δεν θα γνωρίζουμε τον προτιμητέο επενδυτή, μόνον αν η προσφορά του πρώτου από τον δεύτερο είναι μικρότερη του 20%. Στην περίπτωση αυτή, θα ζητηθούν εκ νέου οικονομικές προσφορές, οπότε μπορεί να υπάρξει μια ανατροπή.

Και οι τρεις προαναφερόμενοι είναι ισχυροί παίκτες. Οι δύο τελευταίοι είναι βασικοί πελάτες του λιμένα, ενώ για τον ΟΛΘ ο λιμένας της Ηγουμενίτσας συνιστά σημαντική ευκαιρία επέκτασης. Καθώς μάλιστα έχασε την Καβάλα και δεν αναμένεται να υποβάλλει αύριο δεσμευτική προσφορά για τη αποκρατικοποίηση του Λιμένα της Αλεξανδρούπολης, εκτιμάται ότι θα ανταγωνιστεί επι ίσοις όροις τους δύο άμεσα ενδιαφερόμενους για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Για την αποκρατικοποίηση της Αλεξανδρούπολης, αναμένεται σήμερα η υποβολή δύο προσφορών. Η πρώτη από την πλευρά των ομίλων Goldair και Κοπελούζου που θεωρούνται ως το φαβορί και από την άλλη πλευρά από την ένωση των εταιρειών Black Summit και ΓΕΚ Τέρνα. Δεν αναμένεται να υποβληθεί προσφορά από τον τρίτο ενδιαφερόμενο την αμερικανική Quintana Capital Group, όπως επίσης και τον ΟΛΘ που αποτελεί το τέταρτο ενδιαφερόμενο.

Ο όμιλος Κοπελούζου ενδιαφέρεται για το λιμάνι κυρίως λόγω του σταθμού αεριοποίησης LNG (FSRU) που θα δημιουργηθεί στα ανοικτά του λιμανιού, και ο οποίος θα καταστεί ο βασικός πελάτης του λιμένα σε ποσοστό 80%-90%. Σημειώνεται ότι οι μετακινήσεις αμυντικών μονάδων της χώρας ή άλλων χωρών μέσω του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, δεν αφήνουν έσοδα (στον λιμένα) καθώς διενεργούνται δωρεάν.

Παράγοντες κοντά στη διαδικασία διαβεβαίωναν χθες ότι αυτή τη φορά δεν πρόκειται να αλλάξει η προθεσμία υποβολής των προσφορών για την Αλεξανδρούπολη, όπως συνέβη στις αρχές του περασμένου Αυγούστου.