Τρικαλινός-Βαρβαγιάννης: Στρώνουν… τραπέζι σε πάνω από 40 αγορές
Τρικαλινός και Βαρβαγιάννης, ο μεν με όχημα το διάσημο αυγοτάραχο κι ένα νέο οικολογικό προϊόν που ετοιμάζεται να λανσάρει και ο δε με νέες ετικέτες στο ομώνυμο ούζο από το Πλωμάρι της Λέσβου, συνεργάζονται προτείνοντας μενού που συνδυάζουν τα προϊόντα τους, με στόχο περαιτέρω επέκταση στη ho.re.ca., τόσο στην Ελλάδα όσο και στις πάνω από 40 χώρες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό.
Ας σημειωθεί ότι η Τρικαλινός, αν και εγκαινίασε στρατηγική εξωστρέφειας τα τελευταία χρόνια έχει ήδη τοποθετήσει τα προϊόντα της σε 42 χώρες και βλέπει καλύτερες προοπτικές στη ho.re.ca. καθώς τα σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζουν το προϊόν μάλλον ως είδος πολυτελείας λόγω και της συσκευασίας του (χρυσό με μαύρο).
Σήμερα η εταιρεία παράγει έσοδα περίπου 2 εκατ. ευρώ και οι εξαγωγές της εισφέρουν σχεδόν το 40%. Η τάση στις πωλήσεις είναι ανοδική, με αύξηση φέτος περίπου 20% σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σε εκδήλωση του δικτύου ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ ο πρόεδρος της Trikalinos, Ζαφείρης Τρικαλινός. Μίλησε με πάθος για την είσοδο του αυγοτάραχου σε νέες αγορές. Εξάλλου, η εξωστρέφεια είναι ο δρόμος της βιωσιμότητας και της ανθεκτικότητας για μια εταιρεία αυτού του μεγέθους δεδομένων των υψηλών περιθωρίων κέρδους συγκριτικά με την εσωτερική αγορά. Η είσοδος ωστόσο σε μια νέα αγορά είναι σημαντική επένδυση για μια μικρή εταιρεία αν και για την Trikalinos είναι πρωτεύων στόχος, όπως σημειώνει ο Ζαφείρης Τρικαλινός, που συνεργάζεται πλέον σε θέματα στρατηγικής και με τον γιό του, την 5η γενιά στο τιμόνι της οικογενειακής επιχείρησης.
Για να καταδείξει το μέγεθος της επένδυσης για το άνοιγμα μιας νέας χώρας για το προϊόν του, ο κ. Τρικαλινός αναφέρθηκε ενδεικτικά στη συμμετοχή στην Sea Food Expo της Βαρκελώνης, που στοίχισε 30.000 μόνο για το περίπτερο. Πρόσφατα επίσης επένδυσε σε επαφές στην Ιαπωνία, όπου είδε τελικούς πελάτες. Πρόκειται για χώρα με κουλτούρα στο θαλασσινό φαγητό, η οποία «ιντριγκάρει» το επιτελείο της ελληνικής εταιρείας, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο κ. Τρικαλινός θέτοντας στόχο να αυξήσει τις πωλήσεις του στην τοπική αγορά 12 φορές. Ο στόχος βέβαια θα μπορούσε να επιτευχθεί σχετικά γρήγορα αν υπήρχε απευθείας πτήση. Όπως αναφέρθηκε, οι παραγγελίες διεκπεραιώνονται από το Μιλάνο.
Σήμερα οι δυνατές αγορές για το αυγοτάραχο, που είναι και η ναυαρχίδα του χαρτοφυλακίου της Trikalinos, με μερίδιο στις πωλήσεις σχεδόν 90%, είναι η Γαλλία και η Ταϊβάν ενώ ακολουθούν Ιαπωνία και Αμερική, με επόμενους στόχους τόσο την επανατοποθέτηση στη Γερμανία όσο και την περαιτέρω επέκταση στη Γαλλία. Η Ρωσία ήταν επίσης μια ισχυρή αγορά αλλά οι εξελίξεις με τον πόλεμο στην Ουκρανία άλλαξαν τα δεδομένα. Μάλιστα το 2007 η Trikalinos είχε συνεργαστεί με την ιατρική σχολή της Ακαδημίας της Μόσχας στο πλαίσιο έρευνας για τις ευεργετικές δράσεις του αυγοτάραχου στην υγεία. Όπως σημειώνει μάλιστα ο κ. Τρικαλινός έχει επιβεβαιωθεί ότι το αυγοτάραχο ρίχνει τη χοληστερίνη.
Τόσο η Trikalinos όσο και η Βαρβαγιάννη αντιμετώπισαν προκλήσεις με την κρίση, λόγω των ελλείψεων και των ανατιμήσεων σε βοηθητικές πρώτες ύλες, στη συσκευασία -από το χαρτί μέχρι τα γυάλινα μπουκάλια- αλλά κυρίως με τις μεταφορές, όπου τα κόστη εκτοξεύονται ειδικά για τα ψυχόμενα προϊόντα. Σύμφωνα με στοιχεία της Trikalinos, είναι ενδεικτικό ότι στην Αυστραλία σχεδόν διπλασιάζεται η τιμή. Παρόλα αυτά οι ανατιμήσεις στην περίπτωση της Trikalinos δεν ξεπέρασαν το 3% συνολικά τα τελευταία χρόνια.
Στην περίπτωση της Βαρβαγιάννης, όπως ανέφερε ο Γιάννης Βαρβαγιάννης, ένας εκ των τριών Διαχειριστών της εταιρείας Βαρβαγιάννη, ανατιμήσεις είχαν να γίνουν από το 2014. Όπως είπε, έγινε μια αύξηση της τάξης του 8% 31.12.2021 και άλλη μία 8,5% τον Μάρτιο. Μάλιστα, όπως εξήγησε ήταν ελάχιστες μπροστά στο κόστος που επωμίστηκε η εταιρεία.
Αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο rebranding της Βαρβαγιάννης, εταιρείας με ιστορία από το 1860, σημειώνοντας ενδεικτικά ότι το ούζο Αφροδίτη, «η σαμπάνια του ούζου», όπως είθισται να αποκαλείται, δεν είχε την αναγνωρισιμότητα που άξιζε στην ετικέτα. Πλέον προσβλέπει σε αύξηση του μεριδίου της στο τζίρο της εταιρείας από το 1,5-2% σήμερα. Ας σημειωθεί ότι και η Βαρβαγιάννης βασίζεται κυρίως στην εστίαση, καθώς από τα σούπερ μάρκετ προέρχεται σχεδόν 30% του τζίρου της, με τη μερίδα του λέοντος, περίπου 70%, να προέρχεται από τη ho.re.ca.. Οι εξαγωγές είναι περίπου στο 25% του κύκλου εργασιών. Βαίνουν σταθερά αυξανόμενες τόσο στην Ευρώπη -και ειδικά στη Γερμανία- όσο και στις ΗΠΑ ενώ εξάγει και σε Αυστραλία, Τουρκία, Ισραήλ κ.α..
Όπως είπε ο κ. Βαρβαγιάννης, «το Ούζο Βαρβαγιάννη εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Ανανεώσαμε τις ετικέτες των προϊόντων μας και υιοθετούμε μια νέα ταυτότητα, με στόχο την καθιέρωση του ούζου ως μια κυρίαρχη επιλογή καθ΄όλη τη διάρκεια του χρόνου. Στρατηγικός μας στόχος για το επόμενο διάστημα είναι η περαιτέρω διεύρυνση της εξαγωγικής μας δραστηριότητας και η διαφοροποίησή μας από τον ανταγωνισμό».
Από την πλευρά του ο κ. Τρικαλινός επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι «το διατροφικό προφίλ του Trikalinos Αυγοτάραχο, οι συνεργασίες με καταξιωμένους σεφ αλλά και η παρουσία μας σε περισσότερες από 40 χώρες, πολλές από τις οποίες είναι ιδιαίτερα απαιτητικές, αποτελούν κινητήριο δύναμη για τη συνεχή εξέλιξη της εταιρείας μας. Απόδειξη των παραπάνω είναι η συνεχής έρευνα και βελτίωση των υπαρχόντων προϊόντων μας καθώς και η ανάπτυξη νέων που θα λανσαριστούν σύντομα στην αγορά».