Με τις ανεξόφλητες οφειλές από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος να έχουν ξεπεράσει το 1,3 δισ. ευρώ και να αυξάνονται διαρκώς, η ΔΕΗ αναζητά μέσω μειοδοτικού διαγωνισμού που λήγει στις 29 Σεπτεμβρίου νομικά γραφεία ή εταιρείες στις οποίες θα αναθέσει την διεκδίκηση απαιτήσεων από ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Η νέα αυτή πολιτική εισπράξεων καθιερώνεται για πρώτη φορά από τη ΔΕΗ στη βάση ενός πιλοτικού προγράμματος που θα εφαρμοστεί σε πρώτη φάση στην Αττική. Το πρόγραμμα θα αξιολογηθεί ύστερα από ένα δίμηνο εφαρμογής του και εάν τα αποτελέσματα είναι ικανοποιητικά, θα επεκταθεί και σε άλλες περιφέρειες της χώρας.

Τα γραφεία που θα επιλεγούν θα αναλάβουν τη διεκπεραίωση 10.000-20.000 υποθέσεων οφειλών μέσης αξίας 10.000 ευρώ ανά υπόθεση. Η ΔΕΗ έχει ήδη καταρτίσει τον κατάλογο των καταναλωτών που θα παραδώσει στις εταιρείες που θα προσλάβει για την είσπραξη των ανεξόφλητων οφειλών της, βάσει τριών συνδυαστικών κριτηρίων.

Το βασικότερο είναι το ύψος της οφειλής και το βάθος χρόνου αυτής, το δεύτερο το «προφίλ» του καταναλωτή, εάν δηλαδή έχει ανταποκριθεί ή όχι σε προηγούμενους διακανονισμούς και το τρίτο, η σχέση του με άλλες παραβατικότητες, όπως για παράδειγμα η σύλληψή του για ρευματοκλοπή.
«Πρέπει να κάνουμε κάτι για να βελτιώσουμε την κατάσταση», δηλώνει αρμόδιο στέλεχος της ΔΕΗ, εκφράζοντας την ανησυχία της Επιχείρησης για τη διόγκωση των οφειλών.

Από το συνολικό ποσό του 1,3 δισ. ευρώ, τα 860 εκατ. ευρώ προέρχονται από τη χαμηλή τάση, δηλαδή τα νοικοκυριά και τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις και εργαστήρια, ενώ πάρα πολλές από αυτές θεωρούνται επισφαλείς απαιτήσεις.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται ανεξόφλητες οφειλές καταναλωτών που ανήκουν στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) οι οποίοι αριθμούν περί τις 550.000. Σε αυτήν την κατηγορία καταναλωτών η ΔΕΗ, ανεξαρτήτως του ύψους της οφειλής που έχει συγκεντρώσει, δεν προχωράει σε διακοπές ρεύματος. Ενα από τα μεγάλα προβλήματα αυτή τη στιγμή είναι η υπόθεση των διακανονισμών.

Η ΔΕΗ, προκειμένου να διευκολύνει τους καταναλωτές, εφάρμοσε από πέρυσι ένα αρκετά ευέλικτο πρόγραμμα διακανονισμών, το οποίο όμως δεν τηρείται από την πλειοψηφία των καταναλωτών που εντάσσονται σε αυτό.

Το σύνηθες, όπως αναφέρουν αρμόδια στελέχη της Επιχείρησης, είναι «να προχωρούν στον διακανονισμό, να πληρώνουν μία με δύο δόσεις και μετά να εξαφανίζονται». Η αρμόδια διεύθυνση της Επιχείρησης ευελπιστεί σε κάποια βελτίωση της κατάστασης και στην ανακοπή του ρυθμού αύξησης των επισφαλειών, χωρίς να διατηρεί υψηλές προσδοκίες για την είσπραξη των ανεξόφλητων οφειλών.

Οι νομικές εταιρείες που θα προσλάβει η ΔΕΗ μέσω διαγωνισμού σε πρώτο στάδιο θα αναζητήσουν τον εξωδικαστικό διακανονισμό των οφειλών, μέσα στο πλαίσιο που έχει ορίσει η ΔΕΗ, δηλαδή δόσεις που μπορούν να φτάσουν έως και τις 8 διμηνιαίες, ανάλογα με τη συνέπεια του πελάτη κατά το προηγούμενο δωδεκάμηνο.

Σύμφωνα με τη διακήρυξη, θα ακολουθεί τα εξής στάδια:

• Εντοπισμός οφειλετών, των οποίων τα στοιχεία επικοινωνίας έχουν μεταβληθεί χωρίς να έχει ενημερωθεί σχετικά η ΔΕΗ.

• Επικοινωνία/διαπραγμάτευση με στόχο την εξωδικαστική διευθέτηση (υπαγωγή σε διακανονισμό της οφειλής/ρύθμιση σε δόσεις) και την είσπραξη.

• Σύνταξη και αποστολή/κοινοποίηση απλών επιστολών ειδοποίησης ή/και εξωδίκων προσκλήσεων.

Σε δεύτερο στάδιο θα ακολουθήσει η δικαστική διεκδίκηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, στο πλαίσιο της οποίας το νομικό γραφείο θα προχωράει σε έρευνα για τον εντοπισμό περιουσιακών στοιχείων, σε υποθηκοφυλακεία και κτηματολογικά γραφεία.

Στις περιπτώσεις οφειλετών άγνωστης διαμονής δεν θα προχωρεί στη δικαστική διεκδίκηση, ενώ σε περίπτωση που εντοπίζονται πελάτες χωρίς περιουσιακά στοιχεία ή προκειμένου να προχωρήσει σε αναγκαστική εκτέλεση, το νομικό γραφείο θα επικοινωνεί με τις νομικές υπηρεσίες της ΔΕΗ για περαιτέρω οδηγίες.