Μεγάλες ανατιµήσεις έως και 30% στα κηπευτικά, στα φρούτα και γενικότερα στα προϊόντα των πάγκων των λαϊκών αγορών, από την εφαρµογή των POS, αναµένεται ότι θα καταγραφούν το προσεχές διάστηµα, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του κλάδου. «Αναγκαστικά οι τιµές θα αυξηθούν πολύ» σηµειώνει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο επικεφαλής της Ε' Λαϊκής Αθηνών, Θόδωρος Βασιλείου, και εξηγεί σχετικά: «Εµείς επιβαρυνόµαστε µε τα έξοδα του παρόχου, µε τις κρατήσεις και τη συντήρηση των µηχανηµάτων. ∆εν νοµίζω ότι µπορεί να δουλέψει έτσι το σύστηµα στο υπαίθριο εµπόριο... Αλλο ένα πρόβληµα είναι ότι µπορεί να περνάµε την κάρτα αλλά να µην τη χτυπάει, να την ξαναπερνάµε και τελικά να την παίρνει δύο φορές. ∆ηλαδή παραπάνω χρέωση. Υπάρχει µια διαδικασία για να κάνουµε επιστροφή. Τις περισσότερες φορές δεν έχει σήµα στις περιοχές όπου δουλεύουµε, συνεπώς ο πελάτης είτε θα πληρώσει στον ‘‘αέρα’’ είτε θα φύγει». Κι ακόµη: «Στα φτηνά προϊόντα δεν µας µένει τίποτα. Είναι µεγάλες οι προµήθειες και το τραπεζικό κόστος, συν φυσικά ηµερήσια έξοδα κίνησης. Σακούλες, καύσιµα, συνδροµή που δίνουµε στον κλάδο µας - κι όλα αυτά µε άγνωστο παράγοντα τις καιρικές συνθήκες. Γιατί µην ξεχνάτε ότι όταν βρέχει ή κάνει πολλή ζέστη δεν βγαίνει έξω ο κόσµος να ψωνίσει».

Προβλήµατα

Στο ρεπορτάζ της «Κυριακάτικης Α» σε λαϊκές και περίπτερα φαίνεται ότι όλοι έχουν εγκαταστήσει τα ειδικά µηχανήµατα, ανταποκρινόµενοι στις επιταγές της κεντρικής διοίκησης, πολλά ωστόσο δεν λειτουργούν εξαιτίας της έλλειψης των σχετικών υποδοµών. Το βασικό βέβαια είναι, όπως εξηγεί και ο Λ. Τσούκας από την Κεντρική Λαϊκή της Νίκαιας, πως αυτού του είδους το εµπόριο εντασσόταν ανέκαθεν στη λογική του παραδοσιακού παζαριού, γι’ αυτό και τα προϊόντα είναι φθηνότερα από τα ράφια των σουπερµάρκετ και των καταστηµάτων.

«Τώρα ούτε εµείς θα µπορούµε να κάνουµε έκπτωση ή να προσφέρουµε κάτι παραπάνω στον πελάτη ούτε εκείνος θα έχει τη δυνατότητα της διαπραγµάτευσης. Μην ξεχνάτε ότι στη λαϊκή οι συναλλαγές γίνονται κυρίως µε νοµίσµατα και µικρά χαρτονοµίσµατα. Πώς, για παράδειγµα, θα δώσουµε το µεσηµέρι δεύτερο µαρούλι ή µισό κιλό παραπάνω πατάτες για να ξεπουλήσουµε και ταυτόχρονα θα είµαστε υποχρεωµένοι να κάνουµε ηλεκτρονική συναλλαγή;» αναρωτιέται. Οσον αφορά τα περίπτερα, επικρατεί κι εκεί η ίδια κατάσταση. Οπως αναφέρει ο Αντώνης Νικολόπουλος, ιδιοκτήτης περιπτέρου στο Περιστέρι, η χρήση του POS δεν συµφέρει σε αρκετές περιπτώσεις, όπως στα τσιγάρα και τα φθηνά προϊόντα. «Στα συγκεκριµένα δουλεύουµε µε κέρδος 30 και 50 λεπτών, άρα δεν συµφέρει να πληρωνόµαστε µε κάρτα».

Επιφυλάξεις

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς, εκφράζει τις επιφυλάξεις του και ζητεί παράταση στην εφαρµογή του µέτρου. Χαρακτηριστικά σηµειώνει: «Η εκτίµησή µου είναι ότι πάνω από 50.000 επιχειρήσεις δεν έχουν καταφέρει να συνδεθούν. Το υπουργείο αναφέρει ότι είναι 20.000-30.000. Είµαστε σε επαφή µε το υπουργείο Οικονοµικών και έχω ζητήσει παράταση του χρόνου εναρµόνισης. Οι υπόχρεοι µπορούν και τώρα να µπουν στη σελίδα της ΑΑ∆Ε πηγαίνοντας στο πεδίο ‘‘∆ιασύνδεση POS και ταµειακών συστηµάτων’’ και να κάνουν αυτοδήλωση, µέσα από την οποία να δηλώνουν ότι θα συνδεθούν µέσω All-in-one POS ή θα αναβαθµίσουν την ταµειακή τους µηχανή µέχρι τις 30 Απριλίου, γιατί έχουµε καταγγελίες ότι οι εταιρείες παρόχων δεν κλείνουν ραντεβού υπό τον φόβο των προστίµων για τις ίδιες. Θεωρώ ότι έπρεπε να δοθεί παράταση και για τον Μάιο».

Ερωτηθείς αν εκτιµά ότι θα έχει ολοκληρωθεί η διασύνδεση µε τα POS µέχρι το τέλος Απριλίου, ανέφερε: «Πιστεύω ότι δεν θα έχει ολοκληρωθεί η αναβάθµιση των ταµειακών ή η σύνδεση µε τα POS, µιλάµε για άλλη µια περίπτωση που έχουµε βάλει το κάρο µπροστά από το άλογο µε υπαιτιότητα της πολιτείας, που θεωρεί ότι τα πράγµατα είναι εύκολα στη θεωρία, αλλά όταν έρχεται αυτό να γίνει στην πράξη, βλέπουν τα προβλήµατα».

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής