Η μάχη για την Paramount και το αβέβαιο μέλλον των στούντιο της Λεωφόρου Μέλροουζ
Μετά από μια 98ετή πορεία με πολλαπλές δοκιμασίες από τη Μεγάλη Ύφεση μέχρι την κρίση της πανδημίας, η Paramount Global έχει κρατήσει το κύρος ενός εκ των μεγαλύτερων ομίλων στην ψυχαγωγία με πλούσιο χαρτοφυλάκιο ταινιών, όπως ο «Τιτανικός», ο «Νόνος» και «Chinatown». Σήμερα δέχεται προσφορές από δυο υποψήφιους μνηστήρες, με τις τριβές ανάμεσα στη Σάρι Ρέντστοουν, της μη εκτελεστικής προέδρου και ισχυρότερης μετόχου του ομίλου, και των υπολοίπων να είναι εμφανής. Την αρχική και αμφιλεγόμενη προσέγγιση έκανε η Skydance Media. Ακολούθησε η Apollo Asset Management με τη Sony, υποβάλλοντας υψηλότερη και πιο ωφέλιμη προσφορά για όλους τους μετόχους και όχι αποκλειστικά την Ρέντστοουν.
Στο επίκεντρο της διαφωνίας βρίσκεται η προσφορά της Skydance που επίσης δραστηριοποιείται στις κινηματογραφικές παραγωγές και είναι δημιούργημα του Ντέιβιντ Έλισον, γιου του συνιδρυτή της Oracle, Λάρι Έλισον. Στη μάχη για την εξαγορά της Paramount, η Skydance έχει τη στήριξη των εταιρειών ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων KKR και RedBird Capital.
Αρχές Απριλίου, ωστόσο, η Wall Street Journal είχε αποκαλύψει πως η SkyDance προσέφερε μόνο 2 δισ. δολάρια απευθείας στην National Amusements της Ρέντστοουν, η οποία κατέχει το 80% των δικαιωμάτων ψήφου της Paramount. Σε δεύτερη φάση της προτεινόμενης συμφωνίας, η Paramount Global θα αποκτούσε την Skydance μέσω ανταλλαγής μετοχών σε μια συναλλαγή της τάξεως των 5 δισ. δολαρίων.
Οι αντιδράσεις ήταν έντονες ακόμη και στον στενό κύκλο της Ρέντστοουν. Λίγες ημέρες μετά υπέβαλαν παραίτηση τέσσερα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, εκ των οποίων ο Ρομπ Κίνγκερ, νομικός σύμβουλος της οικογένειας Ρέντστοουν που ελέγχει την Paramount από το 1994. Στην τετράδα όσων παραιτήθηκαν, συγκαταλέγεται η Νταν Όστροφ, πρώην διευθύντρια περιεχομένου στη μουσική πλατφόρμα ελεύθερης ροής Spotify με μακρά σταδιοδρομία στον χώρο της ψυχαγωγίας. Έντονη ήταν, επίσης, η αντίδραση ορισμένων μετόχων απέναντι στη Ρέντστοουν. Η Blackwood Capital Management έγραψε σε επιστολή της πως «κάτω από τους όρους της πρότασης αυτής, αποχωρεί ένας μέτοχος με τεράστιο αντίτιμο και μένουν οι υπόλοιποι με βαρύτατα απομειωμένες μετοχές σε μια πολύ αμφιλεγόμενη νέα οντότητα».
Ερωτήματα για τις προθέσεις του Έλισον και της Apollo
Φήμες θέλουν τον 41χρόνο Έλισον να επιθυμεί την απόκτηση της Paramount, επειδή τρέφει μεγάλη αδυναμία στην παραγωγή ταινιών. Όταν «προσγειώθηκε» επιχειρηματικά στον χώρο της ψυχαγωγίας προ 18ετίας, επικρατούσε μεγάλη επιφυλακτικότητα για την επιτυχία του, καθώς θεωρήθηκε ένα ακόμη πλουσιόπαιδο που ήθελε να πειραματιστεί με τον κινηματογράφο. Όμως κατάφερε να καθιερώσει την Skydance με επιτυχίες όπως το «TopGun: Maverick», «Star Trek» και «Grace and Frankie». Η εταιρεία του αποτιμάται σήμερα σε πάνω από 4 δισ. δολάρια και απασχολεί 1.300 υπαλλήλους.
Εντούτοις, η προσφορά που υπέβαλε η Apollo Asset Management με τη Sony είναι, σαφώς, υψηλότερη στα 26 δισ. δολάρια. Εκτός από τα πνευματικά δικαιώματα ενός πλούσιου χαρτοφυλακίου με ταινίες, τηλεοπτικές σειρές και shows, η Paramount κατέχει το ειδησεογραφικό δίκτυο CBS και την Paramount Streaming. Είναι μακρά η λίστα των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου και η Apollo, ένας κολοσσός που διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία 651 δισ. δολαρίων, ισχυρίζεται πως επιθυμεί να τα κρατήσει όλα σε μια οντότητα.
Ειδήμονες της κινηματογραφικής βιομηχανίας στο Λος Άντζελες φοβούνται πως οι ιστορικές εγκαταστάσεις των στούντιο στην Λεωφόρο Μέλροουζ, συνολικής έκτασης 260 στρεμμάτων, δεν θα επιβιώσουν ως περιουσιακό στοιχείο της Paramount. Όπως επισημαίνουν οι Financial Times, το μέλλον των στούντιο της Paramount είναι… λεπτομέρεια σε σχέση με το σύνολο του ενεργητικού του ομίλου.
Αλλά τα στούντιο συμβολίζουν το γόητρο της παλαιάς εποχής του κινηματογράφου που σήμερα κλονίζεται από τις πλατφόρμες ελεύθερη ροής με «πρωταγωνιστή» το Netflix, έχοντας επίσης αντιμετωπίσει την κρίση της πανδημίας που παρέλυσε τους κινηματογράφους και τις απεργίες του Χόλιγουντ. Δεν είναι τυχαίο που η χρηματιστηριακή αξία της Paramount και της Warner Bros έχει μειωθεί κατά το ήμισυ και πλέον την τελευταία διετία.