ΔΕΘ: Από μηδενικής βάσης η ανάπλαση από το ΤΑΙΠΕΔ
Ξεκινούν όλα από την αρχή στην ανάπλαση της ΔΕΘ. Το ΤΑΙΠΕΔ, που ανέλαβε την υπόθεση μετά την σχετική απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας θα εξετάσει από μηδενικής βάσης το θέμα της ανάπλασης, καθώς φαίνεται ότι η διαδικασία που επελέγη δεν θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματική.
Σημειώνεται ότι και στο παρελθόν είχαν ξεκινήσει αντίστοιχες μεγαλεπήβολες αναπλάσεις μέσω Συμπράξεων Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και οι οποίες δεν οδήγησαν πουθενά. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη δημιουργία της «Πολιτείας Καινοτομίας» στις πρώην εγκαταστάσεις της ΧΡΩΠΕΙ στον Πειραιά, η οποία μάλλον έχει οδηγηθεί στις καλένδες. Επίσης, η δημιουργία του κυβερνητικού κέντρου στην πρώην ΠΥΡΚΑΛ στην Δάφνη, παίρνει τη μια αναβολή μετά την άλλη και έτσι όπως προχωρά δεν πρόκειται να ξεκινήσει πριν την δεκαετία του 2030.
Παράγοντες κοντά στη διαδικασία αναφέρουν ότι για άλλη μια φορά, η δομή της συναλλαγής έγινε βάζοντας το… κάρο μπροστά από τα άλογα. Και αυτό γιατί πρώτα δομήθηκε η συναλλαγή, χωρίς καν αυτή να συζητηθεί με την αγορά, που θα κληθεί να χρηματοδοτήσει το μεγαλύτερο μέρος του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο που έχει εκπονηθεί μέχρι σήμερα προβλέπει την ανάπλαση της ΔΕΘ με περίπου 300 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 180 εκατ. ευρώ θα τοποθετήσει ο επενδυτής και τα υπόλοιπα 120 εκατ. ευρώ θα αποτελέσουν δημόσια χρηματοδότηση (ΕΣΠΑ κ.λπ.). Σε αντάλλαγμα για την επένδυση, ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει εκτός από τη δημιουργία των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ, τη δημιουργία στο χώρο της έκθεσης μιας ξενοδοχειακής μονάδας, ενός (υπόγειου) πάρκινγκ και ενός συνεδριακού κέντρου, τα οποία θα εκμεταλλεύεται για 35 χρόνια.
Το ξενοδοχείο, το parking και το συνεδριακό κέντρο, θα αποτελέσουν την «αντιπαροχή» του επενδυτή για να αποσβέσει την επένδυση των 180 εκατ. ευρώ που θα πραγματοποιήσει. Πολλοί όμως θεωρούν ότι τόσο η ξενοδοχειακή μονάδα δυναμικότητας 150 δωματίων, όσο και το parking και το συνεδριακό κέντρο, δεν μπορούν να καταστήσουν από μόνα τους την επένδυση ελκυστική.
«Οι παραδοχές πάνω στην οποία έχει στηριχθεί αυτή η δομή της συναλλαγής πρέπει να επαναβεβαιωθούν με την αγορά. Υποπτευόμαστε ότι ουσιαστική και λεπτομερής συζήτηση δεν έχει γίνει με την αγορά, η οποία είναι αυτή η οποία θα κληθεί να χρηματοδοτήσει το έργο, καταβάλλοντας το μεγαλύτερο μέρος της επένδυσης», παραδέχεται στέλεχος κοντά στη διαδικασία.
Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο εισήλθε το ΤΑΙΠΕΔ στη διαδικασία ωρίμανσης της αξιοποίησης τόσο της ανάπλασης της ΔΕΘ, όσο και στην αξιοποίηση του γηπέδου Ταε-Κβο-Ντο στο Νέο Φάληρο, όπως επίσης και στον έλεγχο του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στο Αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης του Ηρακλείου. Υπενθυμίζεται ότι η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) δύο φορές επιχείρησε την αξιοποίηση του Ταε-Κβο-Ντο χωρίς αποτέλεσμα.
Ενδεικτικό της αντιμετώπισης που έχουν όλες αυτές οι εμβληματικές αναπλάσεις στη χώρα μας είναι το «Ν. Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο. Ο Δήμος Ηρακλείου για παράδειγμα θέλει 3.500 στρέμματα δικά του (1.500 στρέμματα είναι του αεροδρομίου) για να τα κάνει πάρκο, η κυβέρνηση «οραματίζεται» ένα μικρό Ελληνικό στην περιοχή, αλλά αποδεικνύεται ότι κανένας μέχρι τώρα δεν έχει εξετάσει τους τίτλους ιδιοκτησίας. Δηλαδή τι ανήκει και σε ποιόν.
Με άλλα λόγια έχουμε ένα «γιουρούσι» σε μια προνομιακής έκταση, η οποία λειτουργεί από το 1935 ως αεροδρόμιο, αλλά μέχρι στιγμής κανένας δεν έχει εξετάσει τη χρήση του ως στρατιωτικού αεροδρομίου και το τι υπάρχει κάτω από την επιφάνειά του (αγωγοί, αποθήκες κ.λπ.).
Σημειώνεται ότι και στο παρελθόν είχαν ξεκινήσει αντίστοιχες μεγαλεπήβολες αναπλάσεις μέσω Συμπράξεων Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και οι οποίες δεν οδήγησαν πουθενά. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη δημιουργία της «Πολιτείας Καινοτομίας» στις πρώην εγκαταστάσεις της ΧΡΩΠΕΙ στον Πειραιά, η οποία μάλλον έχει οδηγηθεί στις καλένδες. Επίσης, η δημιουργία του κυβερνητικού κέντρου στην πρώην ΠΥΡΚΑΛ στην Δάφνη, παίρνει τη μια αναβολή μετά την άλλη και έτσι όπως προχωρά δεν πρόκειται να ξεκινήσει πριν την δεκαετία του 2030.
Παράγοντες κοντά στη διαδικασία αναφέρουν ότι για άλλη μια φορά, η δομή της συναλλαγής έγινε βάζοντας το… κάρο μπροστά από τα άλογα. Και αυτό γιατί πρώτα δομήθηκε η συναλλαγή, χωρίς καν αυτή να συζητηθεί με την αγορά, που θα κληθεί να χρηματοδοτήσει το μεγαλύτερο μέρος του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο που έχει εκπονηθεί μέχρι σήμερα προβλέπει την ανάπλαση της ΔΕΘ με περίπου 300 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 180 εκατ. ευρώ θα τοποθετήσει ο επενδυτής και τα υπόλοιπα 120 εκατ. ευρώ θα αποτελέσουν δημόσια χρηματοδότηση (ΕΣΠΑ κ.λπ.). Σε αντάλλαγμα για την επένδυση, ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει εκτός από τη δημιουργία των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ, τη δημιουργία στο χώρο της έκθεσης μιας ξενοδοχειακής μονάδας, ενός (υπόγειου) πάρκινγκ και ενός συνεδριακού κέντρου, τα οποία θα εκμεταλλεύεται για 35 χρόνια.
Το ξενοδοχείο, το parking και το συνεδριακό κέντρο, θα αποτελέσουν την «αντιπαροχή» του επενδυτή για να αποσβέσει την επένδυση των 180 εκατ. ευρώ που θα πραγματοποιήσει. Πολλοί όμως θεωρούν ότι τόσο η ξενοδοχειακή μονάδα δυναμικότητας 150 δωματίων, όσο και το parking και το συνεδριακό κέντρο, δεν μπορούν να καταστήσουν από μόνα τους την επένδυση ελκυστική.
«Οι παραδοχές πάνω στην οποία έχει στηριχθεί αυτή η δομή της συναλλαγής πρέπει να επαναβεβαιωθούν με την αγορά. Υποπτευόμαστε ότι ουσιαστική και λεπτομερής συζήτηση δεν έχει γίνει με την αγορά, η οποία είναι αυτή η οποία θα κληθεί να χρηματοδοτήσει το έργο, καταβάλλοντας το μεγαλύτερο μέρος της επένδυσης», παραδέχεται στέλεχος κοντά στη διαδικασία.
Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο εισήλθε το ΤΑΙΠΕΔ στη διαδικασία ωρίμανσης της αξιοποίησης τόσο της ανάπλασης της ΔΕΘ, όσο και στην αξιοποίηση του γηπέδου Ταε-Κβο-Ντο στο Νέο Φάληρο, όπως επίσης και στον έλεγχο του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στο Αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης του Ηρακλείου. Υπενθυμίζεται ότι η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) δύο φορές επιχείρησε την αξιοποίηση του Ταε-Κβο-Ντο χωρίς αποτέλεσμα.
Ενδεικτικό της αντιμετώπισης που έχουν όλες αυτές οι εμβληματικές αναπλάσεις στη χώρα μας είναι το «Ν. Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο. Ο Δήμος Ηρακλείου για παράδειγμα θέλει 3.500 στρέμματα δικά του (1.500 στρέμματα είναι του αεροδρομίου) για να τα κάνει πάρκο, η κυβέρνηση «οραματίζεται» ένα μικρό Ελληνικό στην περιοχή, αλλά αποδεικνύεται ότι κανένας μέχρι τώρα δεν έχει εξετάσει τους τίτλους ιδιοκτησίας. Δηλαδή τι ανήκει και σε ποιόν.
Με άλλα λόγια έχουμε ένα «γιουρούσι» σε μια προνομιακής έκταση, η οποία λειτουργεί από το 1935 ως αεροδρόμιο, αλλά μέχρι στιγμής κανένας δεν έχει εξετάσει τη χρήση του ως στρατιωτικού αεροδρομίου και το τι υπάρχει κάτω από την επιφάνειά του (αγωγοί, αποθήκες κ.λπ.).