«Δεύτερο γεφύρι της Άρτας» χαρακτήρισε σε συνέντευξη τύπου ο Πρόεδρος και CEO της ΒΕΝΕΤΗ, Παναγιώτης Μονεμβασιώτης, την ενεργοποίηση του σχεδίου εξυγίανσης της εταιρείας Παγωτά Δωδώνη, η οποία άλλαξε χέρια πολλές φορές τα τελευταία 10 χρόνια και πλέον απαλλαγμένη από δάνεια 40 εκατ. ευρώ διεκδικεί μερίδιο στην αγορά παγωτού που επιστρέφει ολοταχώς στην προ πανδημίας εποχή.

Η εταιρεία ΒΕΝΕΤΗ απέκτησε και τυπικά τον έλεγχο των Παγωτών Δωδώνη μετά από 32 μήνες επίπονης προσπάθειας, από τον διαγωνισμό μέχρι τη συμφωνία με τις τράπεζες και ειδικότερα με τους servicers, στους οποίους είχαν περάσει τα δάνεια της εταιρείας παγωτού. Εξαγόρασε τα δάνεια με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό ενώ απέκτησε και τις μετοχές οι οποίες είχαν περάσει σε κυπριακή εταιρεία. Κάπως έτσι ολοκληρώθηκε το deal, με την εξυγίανση να αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 2-3 χρόνια. Οι εξελίξεις αυτές ωστόσο σηματοδοτούν αλλαγή σεναρίου, αφού ο διαγωνισμός προέβλεπε εξυγίανση από τον πωλητή και μετά μεταβίβαση και πλέον η εξυγίανση είναι υποχρέωση του αγοραστή.


Ο κ. Μονεμβασιώτης, που έχει δεσμούς με την εταιρεία από το 1984, όταν εργαζόταν στο κατάστημα της Δωδώνη στο Μαρούσι, την εποχή που είχε καθιερωθεί το σήμα, παρουσίασε το νέο brand «δωδώνη ΘΕΪΚΟ ΠΑΓΩΤΟ», υιοθετώντας το μότο με το οποίο ξεχώρισε το φημισμένο παγωτό. Σήμα κατατεθέν έχει μια αγελάδα και ένα αρνάκι, που τονίζουν την βαρύτητα που δίνεται στο φυσικό γάλα και στην επάρκεια πρώτης ύλης.

Εξάλλου, δρομολογούνται επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια, μεταξύ άλλων και στην πρωτογενή παραγωγή. Όπως ανέφερε ο κ. Μονεμβασιώτης προωθείται αγορά φάρμας δυναμικότητας 5.000 κιλών γάλακτος ημερησίως για εξασφάλιση φυσικού γάλακτος στη Βοιωτία (σε μια περιοχή που η Βενέτης σχεδιάζει εδώ και 6 χρόνια να μεταφέρει τις βιομηχανικές της εγκαταστάσεις), ανανέωση του εξοπλισμού της μονάδας παγωτού, αναβάθμιση καταστημάτων μέσω συνεπένδυσης με τους franchisees, ανάπτυξη νέων προϊόντων και λανσάρισμα νέου βιώσιμου concept καταστημάτων που θα προσφέρουν υπηρεσίες και προϊόντα γαλακτοπωλείου και ζαχαροπλαστείου, όπως γλυκά, παγωτά καφέ κ.α..


Όπως τόνισε ο κ. Μονεμβασιώτης, η Δωδώνη θα συνεχίσει να παράγει προϊόντα με τον ίδιο βιοτεχνικό τρόπο και επομένως δεν ενδιαφέρεται για το κανάλι του περιπτέρου, αντίθετα με το σούπερ μάρκετ, όπου σχεδιάζει περαιτέρω επέκταση, ενώ στο μέλλον στόχος είναι το παγωτό «Δωδώνη» να τοποθετηθεί και στο δίκτυο Βενέτη με μεταφορά των εγκαταστάσεων παραγωγής παγωτού του ομίλου στη μονάδα της Δωδώνη στην Παλλήνη.

Η εταιρεία διεκδικεί μερίδιο στην αγορά παγωτού η οποία το 2008 ξεπερνούσε τα 300 εκατ. ευρώ για να υποχωρήσει σχεδόν στο ήμισυ με την κρίση, μέχρι το 2020 και να αρχίσει έκτοτε να ανακάμπτει. Σήμερα υπολογίζεται σε 170 εκατ. ευρώ, με το 25%-30% να αφορά το χύμα παγωτό, 30%-40% το παγωτό που πωλείται στο σούπερ μάρκετ και το υπόλοιπο αντιστοιχεί στην παραδοσιακή αγορά όπως περίπτερα, μίνι μάρκετ, ψιλικατζίδικα κ.α.


Αναφορικά με το δίκτυο, σήμερα λειτουργούν 39 καταστήματα franchise και ένα εταιρικό. Σχεδιάζεται η ανάπτυξη 2-3 νέων εταιρικών καταστημάτων και μένει να αποφασιστεί σε τι βαθμό θα επεκταθεί περαιτέρω το δίκτυο στο μέλλον.

Ας σημειωθεί ότι το 2023 η Παγωτά Δωδώνη διατηρούσε εκτός από δίκτυο 40 καταστημάτων, πάνω από 1.500 σημεία πώλησης ho.re.ca. και 50 άτομα προσωπικό. Οι πωλήσεις της πέρυσι ανήλθαν σε 7 εκατ. ευρώ με 150 χιλ. ευρώ Ebitda, σχεδόν στο break even. Φέτος, με συντηρητικές εκτιμήσεις προβλέπεται ανάπτυξη 10% στα 7,7 εκατ. ευρώ. Εξάλλου, στο πεντάμηνο του 2024 οι πωλήσεις αναπτύσσονται με ρυθμό 15%.

Μιλώντας για το επιχειρηματικό περιβάλλον ο κ. Μονεμβασιώτης τόνισε ότι ζούμε στην πιο δύσκολη και περίεργη εποχή των τελευταίων ετών. «Έχουμε μια χώρα που αγαπά τις πολυεθνικές εταιρείες και μια ΕΕ που αγαπάει τους μεγάλους ομίλους. Έχουμε παραδείγματα ασήμαντων παραβάσεων που γίνονται πρωτοσέλιδα…», πρόσθεσε μεταξύ άλλων τονίζοντας ειδικότερα τα προβλήματα στην αγορά της εστίασης.

Από την άνοδο στην πτώση και τη δεύτερη ευκαιρία
Από την πλευρά του ο CEO της Παγωτά Δωδώνη, Χαράλαμπος Σαββίνος, αναφερόμενος στην ιστορία της εταιρείας υπενθύμισε ότι ιδρύθηκε το 1967 από δύο Ηπειρώτες, στην περιοχή της Δωδώνης, που άνοιξαν ένα γαλακτοπωλείο στην Κυψέλη. Ήταν η ίδια εποχή που δημιουργήθηκε ο γαλακτοκομικός συνεταιρισμός Δωδώνη. Οι δύο εταιρείες δεν έχουν καμία μετοχική ή άλλη σχέση, πορεύονται ανεξάρτητα όλα αυτά τα χρόνια αλλά το κοινό τους όνομα μπερδεύει καταναλωτές αλλά και επαγγελματίες.

Τα Παγωτά Δωδώνη γνώρισαν εκρηκτική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια έχοντας μπει στη χονδρική και με ισχυρό δίκτυο franchise. Αποκορύφωμα είναι η δεκαετία του 1990 καθώς η εταιρεία αναβάθμισε τεχνολογικά την παραγωγή, εφάρμοσε συστήματα διασφάλισης ποιότητας και με ένα μεγάλο επικοινωνιακό πρόγραμμα εδραιώθηκε στην αγορά ως «θεϊκό παγωτό». Το 1999, που η εταιρεία διαθέτει δίκτυο με πάνω από 80 καταστήματα κι έχει μπει στο κανάλι του σούπερ μάρκετ με συσκευασμένο οικογενειακό παγωτό, εξαγοράζεται από fund της Global Finance. Μετέπειτα ανοίγουν πολλά καταστήματα, σε μια εποχή που αυξάνεται ο ανταγωνισμός με την ανάπτυξη αλυσίδων και μεμονωμένων gelateria.

Tότε το ατομικό παγωτό διανέμεται σε πάνω από 200.000 σημεία και ένα 20% της κατανάλωσης περνάει από το κανάλι του σούπερ μάρκετ. Αυτές οι τάσεις στοίχισαν τη βιωσιμότητα πολλών καταστημάτων. Η διοίκηση τότε αποφάσισε να εισάγει νέα προϊόντα, από γλυκά και συνοδευτικά μέχρι καφέ, για να δώσει νέα ώθηση στις πωλήσεις του δικτύου. Το 2007 μετρούσε πάνω από 180 καταστήματα, είχε παρουσία στο κανάλι της ho.re.ca. και πραγματοποιούσε πωλήσεις 15 εκατ. ευρώ, με 4,5 εκατ. ευρώ Ebitda.

Τότε το NBGI, private equity της Εθνικής Τράπεζας, εξαγόρασε την εταιρεία. Σύμφωνα με τον κ. Σαββίνο αυτή η εξαγορά υπονόμευσε το μέλλον της Δωδώνη καθώς η NBGI σύναψε ομολογιακό δάνειο με όλες τις τράπεζες για την εξαγορά «φορτώνοντας» την εταιρεία με υπέρογκο δανεισμό που για την εξυπηρέτησή του απαιτούσε σχεδόν όλο το Ebitda (4,5 εκατ. ευρώ δόσεις το χρόνο). Το εξυπηρετούσε μέχρι το 2010. Μετά ήρθε η κρίση και η καθίζηση των πωλήσεων, ενώ το 2012 μια πυρκαγιά στο εργοστάσιο προκάλεσε ζημιά 3 εκατ. ευρώ. Οπότε η Δωδώνη αδυνατούσε πλέον να πληρώνει τις τράπεζες που υποθήκευσαν τις μετοχές και τα σήματά της και της έκοψαν κάθε πιστωτική γραμμή.

Το 2016 ήρθε η εξαγορά της NBGI από fund που δημιουργήθηκε με κεφάλαια της Deutsche Bank και της Goldman Sachs. Το 2018 οι τραπεζες προκήρυξαν τον πρώτο διαγωνισμό για την πώληση της Παγωτά Δωδώνη, ο οποίος ακυρώθηκε, για να ακολουθήσουν άλλες αρνητικές εξελίξεις το 2020, η πανδημία και η πώληση του δικτύου chillbox, σημαντικού πελάτη με μερίδιο 25% του τζίρου της εταιρείας. Το 2020 έφτασε στο ναδίρ, με τζίρο 4 εκατ. ευρώ και Ebitda 0. Το 2021 ήρθε ο δεύτερος διαγωνισμός που κατέλειξε να αναδείξει προτιμητέο επενδυτή την εταιρεία Βενέτη η οποία και έλυσε τον γόρδιο δεσμό των δανείων.

Ο κρίσιμος διαγωνισμός του 2021
Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία διαγωνιστική διαδικασία έλαβε χώρα το 2021 με προσφορές από 4 εταιρείες: Ελγέκα, Βενέτη, Κρι Κρι και Δ.Βιντζηλαίο (Creta Farms), όπου προτιμητέος επενδυτής αναδείχθηκε η Ελγέκα, η οποία αποχώρησε για να περάσει το δικαίωμα στη Βενέτης. Στο μεσοδιάστημα η Βενέτης δημιούργησε το concept cremeria veneti προετοιμάζοντας το έδαφος για την επένδυση στην Δωδώνη και προσπαθούσε να επιλύσει εμπόδια παίρνοντας την τελευταία υπογραφή, όπως ανέφερε ο κ. Μονεμβασιώτης, μόλις πριν λίγες ημέρες. Αυτή η υπογραφή ήταν και η σημαντικότερη καθώς αφορούσε την απόκτηση των δανείων της υπό εξυγίανση εταιρείας, ύψους 40 εκατ. ευρώ. Για το σκοπό αυτό άλλωστε η Βενέτης ίδρυσε εταιρεία διαχείρισης κόκκινων δανείων, προκειμένου να διαχειριστεί κόκκινα δάνεια σε Eurobank, do Value, Intrum, Cepal και Quant.