Σε υποτονικό κλίμα αρχίζουν τη Δευτέρα, 8 Ιουλίου, οι θερινές εκπτώσεις, σύμφωνα με τα μηνύματα κατά την προ-εκπτωτική περίοδο, με τον εμπορικό κόσμο να διατηρεί προσδοκίες για αύξηση της ζήτησης στο προσεχές διάστημα, αν και προβληματίζεται με τις περιορισμένες δαπάνες των καταναλωτών σε αγαθά εκτός του σούπερ μάρκετ.

Η εκπτωτική περίοδος θα διαρκέσει έως το Σάββατο, 31 Αυγούστου, ενώ τα εμπορικά καταστήματα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν την επόμενη Κυριακή, στις 14 Ιουλίου. Μέχρι στιγμής, πάντως, οι καταναλωτές χαρακτηρίζονται μουδιασμένοι από επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε είδη ένδυσης – υπόδησης, που είναι και τα είδη με μεγαλύτερη ζήτηση την περίοδο των εκπτώσεων. Με εξαίρεση μεγάλες αλυσίδες, κυρίως πολυεθνικές και πολυκαταστήματα που τρέχουν καμπάνιες από τις αρχές του μήνα προθερμαίνοντας το αγοραστικό κοινό, συνολικά στην αγορά οι εκτιμήσεις δεν διαπνέονται από μεγάλη αισιοδοξία. Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων είναι περιορισμένη αλλά και οι Ευρωπαίοι επισκέπτες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στις χώρες τους λόγω πληθωρισμού, αναθεωρώντας καταναλωτικές τάσεις του παρελθόντος.


Είναι επίσης ενδεικτικό ότι στην αγορά αναπτύσσονται πολλές ταχύτητες. Μεγάλοι λιανέμποροι, όπως τα Public, έχουν αρχίσει ήδη early bird προσφορές για τα σχολικά, η Πλαίσιο έχει κλιμακώσει την εμπορική της πολιτική σε είδη τεχνολογίας, από κλιματιστικά μέχρι smartphones και ο Κωτσόβολος κινείται με επίκεντρο τις ηλεκτρικές συσκευές. H IKEA άρχισε προσφορές σε συγκεκριμένες κατηγορίες από τον Ιούνιο, ενώ στην ένδυση Zara, Stradivarius, Pull & Bear και άλλα σήματα της Inditex, καθώς και η H&M και οι αλυσίδες προσιτής μόδας όπως LC Waikiki και Sinsay διατηρούν τη δυναμική τους εντός και εκτός εκπτωτικής σεζόν. Ελληνικές αλυσίδες όπως Attrattivo, ALE, BSB, Funky Buddha διεκδικούν μερίδιο στην πίτα που ξεπερνά το 20% του ετήσιου τζίρου της αγοράς το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου.

Μικρές επιχειρήσεις, μεγάλα βάρη
Προβληματισμένοι πάντως είναι οι επιχειρηματίες με μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας και δυσκολίες χρηματοδότησης από τις τράπεζες, ώστε να επενδύσουν σε εμπόρευμα και ανταγωνιστικές τιμές. Σημειώνεται ότι σε συνέχεια των πρόσφατων κρίσεων οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου κλήθηκαν να επενδύσουν σε ψηφιακά εργαλεία για να ανταγωνιστούν μεγαλύτερες εταιρείες που είχαν δυνατότητα να αναπτύξουν πωλήσεις και επικοινωνία με τους πελάτες τους online.


Επίσης, πέραν αυτού, όπως σημειώνουν φορείς της αγοράς, τον τελευταίο χρόνο τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν με τις απαιτήσεις συμμόρφωσης σε μια σειρά από τομείς όπως ψηφιακή κάρτα εργασίας, διασύνδεση POS – ταμειακών μηχανών, προμήθειες τραπεζών, μεταβίβαση στοιχείων στο MyData και άλλες υποχρεώσεις υπό την απειλή προστίμων. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα έσοδα δεν αυξήθηκαν στον ίδιο βαθμό ώστε για να καλύψουν αυτές τις υποχρεώσεις και επιπλέον να χρηματοδοτήσουν κινήσεις ανάπτυξης, πολλές επιχειρήσεις είναι σε αδιέξοδο χωρίς πρόσβαση σε κεφάλαια.

Οι ταχύτητες στην αγορά
Ειδικά στην πρωτεύουσα, έχει ενισχυθεί από την άνοιξη η εμπορική κίνηση στο ιστορικό κέντρο, γύρω από την Ακρόπολη και σε τουριστικές γειτονιές αλλά οι επιχειρηματίες παρατηρούν δυσανάλογη ροή εσόδων με την επισκεψιμότητα στα καταστήματά τους και την κινητικότητα τουριστών στην πόλη. Μάλιστα, οι τουρίστες που διαμένουν σε πολυτελή ξενοδοχεία του κέντρου δεν κυκλοφορούν τόσο στα καταστήματα -με εξαίρεση boutique και πολυκαταστήματα που υποδέχονται πελάτες υψηλών εισοδημάτων-, όσο στα σούπερ μάρκετ, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς.


Αντίστοιχη τάση καταγράφεται σε νησιωτικές περιοχές όπου λειτουργεί το μοντέλο all inclusive για μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Ενδεικτικό είναι επίσης ότι σε τουριστικές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, όπως η Χαλκιδική, πολλοί τουρίστες από γειτονικές χώρες όπως Αλβανία, Βουλγαρία, μετακινούνται στη χώρα μας για διακοπές, έχοντας φορτώσει τα ΙΧ με όλα τα απαραίτητα για κατανάλωση μέχρι έτοιμο φαγητό και μπύρες.

Στην Αθήνα πολλές περιφερειακές αγορές ασθμαίνουν, με τον Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας (ΕΣΑ) να αναζητά εργαλεία προώθησης της τοπικής επιχειρηματικότητας, όπως με το Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Βύρωνα, με μέλη 105 τοπικές επιχειρήσεις που έχουν πρόσβαση και σε πλατφόρμα με σειρά υπηρεσιών για τα καταστήματα. Εγκαινιάστηκε 28 Ιουνίου από τον πρόεδρο του ΕΣΑ, Σταύρο Καφούνη.

Συγκρατημένες προσδοκίες και κλειστά μαγαζιά
Στελέχη του ΕΣΑ αναφέρουν στο powergame.gr ότι η ψυχολογία της αγοράς δεν είναι η προσδοκώμενη. Εν τω μεταξύ, σε κινήσεις για την τόνωση της τοπικής αγοράς προχωρά και ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά (ΕΣΠ), ενώ μια σειρά από επενδύσεις στο μεγάλο λιμάνι, όπως ο Πύργος του Πειραιά, καλλιεργούν προσδοκίες. Όπως σημειώνει στο powergame.gr ο πρόεδρος του ΕΣΠ, Θεόδωρος Καπράλος, στόχος είναι η δημιουργία μιας μεγάλης μητροπολιτικής αγοράς διασυνδεδεμένης με τον τουρισμό.

Ωστόσο, η ζήτηση που καταγράφεται σήμερα δεν ικανοποιεί την πλειοψηφία των επιχειρηματιών. Αναφορικά με την περίοδο των εκπτώσεων ο κ. Καπράλος τονίζει ότι κατά την κορύφωση της καλοκαιρινής περιόδου κινητοποιείται περισσότερο η αγορά λόγω του τουρισμού. Υπάρχει προσμονή στον εμπορικό κόσμο, όπως περιγράφει, καθώς πολλοί πολίτες δεν έχει φύγει ακόμη για διακοπές και δεν έχουν κάνει τις απαραίτητες αγορές. Ωστόσο είναι συγκρατημένα αισιόδοξος για την έκβαση της σεζόν, παρατηρώντας τις χαμηλές επιδόσεις των καταστημάτων κατά την προ-εκπτωτική περίοδο.

Ενδεικτική είναι και η εικόνα στην αγορά της συμπρωτεύουσας όπου παρά τον όγκο των καταναλωτών που πλημμυρίζουν δημοφιλείς εμπορικές πιάτσες της Τσιμισκή και της Μητροπόλεως, λίγοι είναι αυτοί που μεταφέρουν τσάντες, όπως περιγράφει στο powergame.gr ο Παντελής Φιλιππίδης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ).

Μιλώντας για την κατανάλωση εστιάζει στην αδυναμία των καταναλωτών να διαθέσουν χρήματα για δαπάνες πέραν των τροφίμων και υπογραμμίζει το θέμα της αισχροκέρδειας που δημιουργεί ανισότητες στην αγορά. Τα καταστήματα της Θεσσαλονίκης προσβλέπουν στις εκπτώσεις, αλλά ο τζίρος της περιόδου δεν αρκεί για να καλύψει τα κενά άλλων μηνών. Ο κ. Φιλιππίδης αναφέρεται ειδικότερα στις μικρές επιχειρήσεις που επιβαρύνονται τα τελευταία χρόνια δυσανάλογα με τις μεγάλες, συσσωρεύοντας χρέη, τα οποία μόνο στα ασφαλιστικά ταμεία φτάνουν τα 25 δισ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα σήμερα η συμπρωτεύουσα μετρά δεκάδες κλειστά καταστήματα, όπως στην Μητροπόλεως, παράλληλη της Τσιμισκή, που ξεπερνούν τα 10-12.