Τουρισμός: Ανατροπή στη σκακιέρα του Αιγαίου – "Βουτιά" για τις "βασίλισσες" Σαντορίνη, Σύρο, Μύκονο, τη σκυτάλη παίρνουν Νάξος και Αργοσαρωνικός
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Το Αιγαίο αλλάζει παρτίδα, με τους κλασικά δημοφιλείς προορισμούς να χάνουν έδαφος έως και -19%, σε αντίθεση με μη αναμενόμενους παίκτες που επαναπροσδιορίζουν τον τουριστικό χάρτη

Γεμάτη ανατροπές, η φετινή χρονιά φέρνει αλλαγές στη σκακιέρα των Κυκλάδων, με τις παραδοσιακές «βασίλισσες» Σαντορίνη και Μύκονο να καταγράφουν μείωση και σημάδια κόπωσης.
Διαβάστε: Τι συμβαίνει φέτος σε Μύκονο και Σαντορίνη: Μείωση στις τουριστικές τάσεις για τους βασικούς πυλώνες του ελληνικού τουρισμού
Η επιφυλακτικότητα από τις παραδοσιακές αγορές, η γεωπολιτική αστάθεια, η ακρίβεια και η έλλειψη συντονισμού στον μαζικό τουρισμό φέρνουν σημαντική κάμψη στις Κυκλάδες, με τις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στη Σαντορίνη να κατρακυλούν στο -19%. Αν και οι εκτιμήσεις από ΣΕΤΕ και ΙΝΣΕΤΕ κάνουν λόγο για ποσοστά -15% χαμηλότερα σε σχέση με το 2024 (βλ. Ιούνιο), οι επιχειρηματίες μιλούν για μεγαλύτερες απώλειες.
Οι ξενοδόχοι του νησιού είχαν προειδοποιήσει από το τέλος της άνοιξης ότι η Σαντορίνη αναμένεται να αντιμετωπίσει καθοδική πορεία, κάτι που οφείλεται όχι μόνο στην έκτακτη σεισμική δραστηριότητα, αλλά και στην απουσία έργων για την ανάπτυξη των υποδομών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, τον Ιούνιο η Σαντορίνη κατέγραψε 220 χιλ. αφίξεις, παρουσιάζοντας μείωση -67 χιλ./-23,3%. Όσο για το εξάμηνο, τα νησιά των Κυκλάδων σημείωσαν πτώση κατά -42 χιλ./-11,5% σε σύγκριση με το 2024, με τους τουριστικούς φορείς να αποδίδουν την τάση τόσο στις χρόνιες ελλείψεις των υποδομών όσο και στην επιβάρυνση από το τέλος ανθεκτικότητας και στην ανισορροπία των μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων. Όσον αφορά τη Μύκονο, παρά το γεγονός ότι κατέγραψε πτώση -8% στις αεροπορικές αφίξεις μέχρι και τον Απρίλιο συγκριτικά με το 2024, φαίνεται να ανακάμπτει σταδιακά, καταγράφοντας για τον Ιούνιο αύξηση +2% σε σχέση πάντα με την προηγούμενη χρονιά.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις του Ferryhopper, με βάση τις αναζητήσεις στην Google, τα δρομολόγια Πειραιάς - Σαντορίνη και Μύκονος - Σαντορίνη μειώθηκαν αισθητά (-16% και -25% αντίστοιχα), σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο, και το δρομολόγιο Πειραιάς - Μύκονος δείχνει μια οριακή αύξηση σε σχέση με το 2024 στο +2%.
Με αρνητικό πρόσημο στη φετινή σεζόν ενδέχεται να κλείσουν η Σύρος και η Πάρος, αφού καταγράφεται σημαντική μείωση τόσο σε επίπεδο φιλοξενίας όσο και σε εισπράξεις στον κλάδο της εστίασης. Αντιθέτως, η Νάξος δείχνει να κερδίζει μεγαλύτερο έδαφος, αλλά και τα νησιά του Αργοσαρωνικού, που προτιμήθηκαν το φετινό καλοκαίρι καθότι προσφέρουν άμεση και οικονομική πρόσβαση από την Αθήνα. Μάλιστα, οι εκτιμήσεις για πιθανή άνοδο στα νησιά του Αργοσαρωνικού ενισχύονται και από το γεγονός ότι αναμένεται πολύ σύντομα να ενοποιηθούν με την Αθήνα ως ένας ενιαίος τουριστικός προορισμός.
Ειδικότερα, βάσει των στοιχείων του Ferryhopper, μέσα στο τρίμηνο Απρίλιος-Ιούνιος φαίνεται να υπάρχει αύξηση στις αναζητήσεις για ταξίδια Πειραιάς - Ύδρα και Πειραιάς - Νάξος, με άνοδο +11% και +10% αντίστοιχα σε σχέση με πέρυσι, ξεπερνώντας σε αριθμούς παραδοσιακά τις δυνατές διαδρομές όπως Πειραιάς - Σαντορίνη ή Πειραιάς - Πάρος.
Στην περίπτωση της Μυκόνου οι ακτοπλοϊκές κρατήσεις από ΗΠΑ κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με του 2024, ενώ από Αυστραλία μειώθηκαν περίπου -10% και από Καναδά γύρω στο -22%. Για τον Ιούλιο, το «νησί των ανέμων» παρουσιάζει σχεδόν σταθερή, αλλά σταδιακά ανοδική πορεία.
Στον εγχώριο τουρισμό, τα στοιχεία του Ferryhopper καταγράφουν αύξηση των κρατήσεων από Έλληνες ταξιδιώτες προς Σαντορίνη σε σχέση με πέρυσι, ενώ η Μύκονος παρουσιάζει ακόμα μεγαλύτερη ανοδική πορεία, κάτι που, όπως λένε οι ειδικοί, οφείλεται στις χαμηλότερες τιμές διαμονής (κυρίως στη Σαντορίνη).
Διαβάστε: Τι συμβαίνει φέτος σε Μύκονο και Σαντορίνη: Μείωση στις τουριστικές τάσεις για τους βασικούς πυλώνες του ελληνικού τουρισμού
Η επιφυλακτικότητα από τις παραδοσιακές αγορές, η γεωπολιτική αστάθεια, η ακρίβεια και η έλλειψη συντονισμού στον μαζικό τουρισμό φέρνουν σημαντική κάμψη στις Κυκλάδες, με τις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στη Σαντορίνη να κατρακυλούν στο -19%. Αν και οι εκτιμήσεις από ΣΕΤΕ και ΙΝΣΕΤΕ κάνουν λόγο για ποσοστά -15% χαμηλότερα σε σχέση με το 2024 (βλ. Ιούνιο), οι επιχειρηματίες μιλούν για μεγαλύτερες απώλειες.
Τουρισμός: Πτωτικό κλείσιμο για Σαντορίνη, ενισχυμένη θέση για Νάξο, Αργοσαρωνικό
Ειδικά για τη Σαντορίνη, τα χαμηλότερα νούμερα σε σχέση με την περσινή περίοδο οφείλονται, κατά κύριο λόγο, στη διατάραξη της φήμης του νησιού εξαιτίας των σεισμικών δονήσεων, κάτι που, οριακά, ίσως καταφέρει να σώσει η κρουαζιέρα, που διατηρείται σε ικανοποιητικά επίπεδα.Οι ξενοδόχοι του νησιού είχαν προειδοποιήσει από το τέλος της άνοιξης ότι η Σαντορίνη αναμένεται να αντιμετωπίσει καθοδική πορεία, κάτι που οφείλεται όχι μόνο στην έκτακτη σεισμική δραστηριότητα, αλλά και στην απουσία έργων για την ανάπτυξη των υποδομών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, τον Ιούνιο η Σαντορίνη κατέγραψε 220 χιλ. αφίξεις, παρουσιάζοντας μείωση -67 χιλ./-23,3%. Όσο για το εξάμηνο, τα νησιά των Κυκλάδων σημείωσαν πτώση κατά -42 χιλ./-11,5% σε σύγκριση με το 2024, με τους τουριστικούς φορείς να αποδίδουν την τάση τόσο στις χρόνιες ελλείψεις των υποδομών όσο και στην επιβάρυνση από το τέλος ανθεκτικότητας και στην ανισορροπία των μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων. Όσον αφορά τη Μύκονο, παρά το γεγονός ότι κατέγραψε πτώση -8% στις αεροπορικές αφίξεις μέχρι και τον Απρίλιο συγκριτικά με το 2024, φαίνεται να ανακάμπτει σταδιακά, καταγράφοντας για τον Ιούνιο αύξηση +2% σε σχέση πάντα με την προηγούμενη χρονιά.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις του Ferryhopper, με βάση τις αναζητήσεις στην Google, τα δρομολόγια Πειραιάς - Σαντορίνη και Μύκονος - Σαντορίνη μειώθηκαν αισθητά (-16% και -25% αντίστοιχα), σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο, και το δρομολόγιο Πειραιάς - Μύκονος δείχνει μια οριακή αύξηση σε σχέση με το 2024 στο +2%.
Με αρνητικό πρόσημο στη φετινή σεζόν ενδέχεται να κλείσουν η Σύρος και η Πάρος, αφού καταγράφεται σημαντική μείωση τόσο σε επίπεδο φιλοξενίας όσο και σε εισπράξεις στον κλάδο της εστίασης. Αντιθέτως, η Νάξος δείχνει να κερδίζει μεγαλύτερο έδαφος, αλλά και τα νησιά του Αργοσαρωνικού, που προτιμήθηκαν το φετινό καλοκαίρι καθότι προσφέρουν άμεση και οικονομική πρόσβαση από την Αθήνα. Μάλιστα, οι εκτιμήσεις για πιθανή άνοδο στα νησιά του Αργοσαρωνικού ενισχύονται και από το γεγονός ότι αναμένεται πολύ σύντομα να ενοποιηθούν με την Αθήνα ως ένας ενιαίος τουριστικός προορισμός.
Ειδικότερα, βάσει των στοιχείων του Ferryhopper, μέσα στο τρίμηνο Απρίλιος-Ιούνιος φαίνεται να υπάρχει αύξηση στις αναζητήσεις για ταξίδια Πειραιάς - Ύδρα και Πειραιάς - Νάξος, με άνοδο +11% και +10% αντίστοιχα σε σχέση με πέρυσι, ξεπερνώντας σε αριθμούς παραδοσιακά τις δυνατές διαδρομές όπως Πειραιάς - Σαντορίνη ή Πειραιάς - Πάρος.
Μειωμένοι ταξιδιώτες εξωτερικού, ανατροπή στον εγχώριο τουρισμό
Επιπλέον, στη Σαντορίνη, οι ακτοπλοϊκές κρατήσεις από ταξιδιώτες των παραδοσιακών αγορών δείχνουν αισθητή μείωση. Οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ είναι μειωμένοι περίπου -5%, της Αυστραλίας -6%, του Καναδά -2%, ενώ πτώση -20% καταγράφει η γαλλική αγορά.Στην περίπτωση της Μυκόνου οι ακτοπλοϊκές κρατήσεις από ΗΠΑ κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με του 2024, ενώ από Αυστραλία μειώθηκαν περίπου -10% και από Καναδά γύρω στο -22%. Για τον Ιούλιο, το «νησί των ανέμων» παρουσιάζει σχεδόν σταθερή, αλλά σταδιακά ανοδική πορεία.
Στον εγχώριο τουρισμό, τα στοιχεία του Ferryhopper καταγράφουν αύξηση των κρατήσεων από Έλληνες ταξιδιώτες προς Σαντορίνη σε σχέση με πέρυσι, ενώ η Μύκονος παρουσιάζει ακόμα μεγαλύτερη ανοδική πορεία, κάτι που, όπως λένε οι ειδικοί, οφείλεται στις χαμηλότερες τιμές διαμονής (κυρίως στη Σαντορίνη).