Τα σούπερ μάρκετ κερδίζουν τη μάχη έναντι της εστίασης αυτό το καλοκαίρι, καθώς οι καταναλωτές αλλάζουν ριζικά τις διατροφικές τους συνήθειες. Όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της Ντίνας Καραμάνου στην «Απογευματινή», η αυξανόμενη ακρίβεια στα εστιατόρια οδηγεί Έλληνες και ξένους επισκέπτες να στραφούν προς τα καταστήματα τροφίμων, επιλέγοντας το οικονομικότερο μαγείρεμα στα καταλύματά τους.

Διαβάστε: Μέχρι τα 350 ευρώ το μόνιμο επίδομα για 1,5 εκατ. χαμηλοσυνταξιούχους έως το 2026 - Τα κριτήρια και οι "κόφτες"

Τα στοιχεία της εφαρμογής διαχείρισης χρημάτων Plum αποκαλύπτουν εντυπωσιακή μείωση 50% στη μέση δαπάνη ανά καταναλωτή στην εστίαση από τον Ιούνιο.

Παράλληλα, οι συνολικές δαπάνες ανά ταξίδι αυξήθηκαν κατά 10%, φτάνοντας τα 622,7 ευρώ, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι τουρίστες δεν μείωσαν τον προϋπολογισμό τους, αλλά τον ανακατένειμαν.


Δραματική πτώση τζίρου στην εστίαση

Ο κλάδος των Υπηρεσιών Εστίασης αντιμετωπίζει σοβαρή κρίση, με τον τζίρο να καταγράφει μείωση 2,6% στο δεύτερο τρίμηνο του 2025. Συνδυαστικά με την πτώση 7,6% του πρώτου τριμήνου, το πρώτο εξάμηνο παρουσιάζει συνολική μείωση 10%.

Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων εστίασης ανήλθε σε 2.729.441 ευρώ το δεύτερο τρίμηνο, έναντι 2.803.317 ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφηκαν σε νησιωτικούς προορισμούς: Σαντορίνη με μείωση 22,1%, Χίος 10,1% και Καβάλα 8,8%.


Άνοδος στον τζίρο των σούπερ μάρκετ 

Αντίθετα, τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα λιανικού εμπορίου τροφίμων σημειώνουν άνοδο. Σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., τον Ιούνιο 2025 καταγράφηκε αύξηση τζίρου 5,5% στα καταστήματα τροφίμων, επιβεβαιώνοντας τη στροφή των καταναλωτών προς το σπιτικό μαγείρεμα.

Η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος επιβεβαιώνει αυτή την τάση, με τα στοιχεία να συμφωνούν με τις παρατηρήσεις των εστιατόρων για τη μετατόπιση των προτιμήσεων.


Αλλαγή συμπεριφοράς καταναλωτών

Ο πρόεδρος των Εστιατόρων, Γιάννης Δαβερώνης, εξηγεί ότι οι Έλληνες πελάτες παραμένουν πιστοί όταν επισκέπτονται εστιατόρια, αλλά μείωσαν δραστικά τη συχνότητα. Από δύο επισκέψεις την εβδομάδα, πλέον επισκέπτονται εστιατόρια μία φορά το δεκαπενθήμερο.

Οι ξένοι τουρίστες επίσης άλλαξαν τακτική, προτιμώντας να ψωνίζουν από σούπερ μάρκετ και να μαγειρεύουν στα Airbnb και τα ενοικιαζόμενα δωμάτιά τους. Αυτή η συμπεριφορά επηρεάζει ιδιαίτερα τις παραθεριστικές περιοχές, όπου η εστίαση βασιζόταν σημαντικά στον τουριστικό τζίρο.

Όπως λέει στην «Α» ο διευθυντής της Ένωσης, Απόστολος Πεταλάς, «τους θερινούς µήνες οι αλυσίδες των σούπερ µάρκετ είχαν... τη βοήθεια των επισκεπτών από το εξωτερικό που φέτος προτίµησαν να ψωνίσουν τρόφιµα από τα ράφια και να τα καταναλώσουν στο κατάλυµα που είχαν ενοικιάσει, αντί να επισκεφτούν ένα εστιατόριο για τη διατροφή τους».

Σύµφωνα µε το powergame. gr, η Πανελλήνια Οµοσπονδία Εστιατόρων έχει ήδη στείλει επιστολή στο γραφείο του πρωθυπουργού, ζητώντας την πραγµατοποίηση εξαγγελίας από το βήµα της ∆ΕΘ, µε αντικείµενο τη µείωση του ΦΠΑ στον καφέ και τα αναψυκτικά για καθήµενους πελάτες, από το 24% στο 13%.


Οι τιμές

«Θέλει και από τη δική µας πλευρά λίγο µάζεµα, οι τιµές έχουν ξεφύγει», συµπληρώνει ο Γιάννης ∆αβερώνης, που αντιλαµβάνεται τα λειτουργικά κόστη µιας επιχείρησης εστίασης, αντισταθµίζει, όµως, µε τις οικονοµικές δυνατότητες των πελατών. Η τάση για το επόµενο διάστηµα φαίνεται πως είναι το «ορθάδικο». Ο πρόεδρος των Εστιατόρων συνδυάζει το αίτηµα του «διπλού» ΦΠΑ, µε την ευελιξία που πρέπει να δείξουν για να επιβιώσουν σε αυτές τις συνθήκες τα καταστήµατα εστίασης.

«Στο εξής, όπως βλέπετε, µικρά ευέλικτα καφέ µε λίγους πάγκους, έτσι θα είναι και τα εστιατόρια και οι ταβέρνες. Ορθάδικα», λέει στην «Α» ο Γιάννης ∆αβερώνης.

«Αυτό θα εξυπηρετήσει τα καταστήµατα που θα λειτουργούν µε χαµηλότερα λειτουργικά κόστη, λιγότερο προσωπικό, ευέλικτα, για να εξυπηρετούν λιγότερους πελάτες. Τέλος στα πολλά, µεγάλα τραπέζια µε τις πολλές καρέκλες», προβλέπει.