Σκληρή διόρθωση στο Χρηματιστήριο Τέχνης: Η επιφανειακή γενιά Y & Z και η ψηφιακή τεχνολογία αλλάζουν τον επενδυτικό χάρτη παγκοσμίως (Γραφήματα)
Αναδιαμόρφωση του τοπίου
Αλλαγές στο Χρηματιστήριο Τέχνης, με ΗΠΑ, Κίνα και Ηνωμένο Βασίλειο να καταγράφουν τον μεγαλύτερο αριθμό επενδυτών στην αγορά
Την ώρα που η UBS βλέπει στην τελευταία της έκθεση μια επιταχυμένη μεταβίβαση του παγκόσμιου πλούτου με άνοδο μιας νέας γενιάς στην κοινότητα των δισεκατομμυριούχων, ΗΠΑ, Κίνα και Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφουν τον μεγαλύτερο αριθμό επενδυτών στην αγορά τέχνης, με πολλά παράδοξα να καταγράφονται, καθώς από τη μια οι πωλήσεις έργων σύγχρονης τέχνης υποχωρούν και απο την άλλη αλλάζει η στρατηγική του bidding.
Χρηματιστήριο Τέχνης: Πώς η επιφανειακή γενιά Y & Z, μαζί με την ψηφιακή τεχνολογία αλλάζουν τον επενδυτικό χάρτη παγκοσμίως
Οι ειδικοί αποδίδουν την μετατόπιση αυτή στην ασύλληπτα ραγδαία άνοδο της ψηφιακής τεχνολογίας και την αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων από την υγειονομική κρίση. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι η προσφορά στις δημοπρασίες έχει διπλασιαστεί, φαίνεται πως το νέο αίμα επενδυτών (γενιά Υ και Ζ) ενεργεί πιο επιφανειακά χωρίς να εμβαθύνει σε μια καλά μελετημένη και μακροπρόθεσμη επένδυση.
Η προσέγγισή τους φαίνεται πιο αυθόρμητη και, πάνω απ’ όλα, πολύ λιγότερο ελιτίστικη από αυτή των μεγαλύτερων σε ηλικία συλλεκτών και επενδυτών, παρατηρούν οι αναλυτές της Artprice με τον πρώτο και βασικότερο αποδέκτη αυτής της επίδρασης να είναι η κατηγορία της Σύγχρονης Τέχνης.
Ειδικότερα, αν και παρατηρούνται διορθώσεις και μετατόπιση τάσεων, το 2025, κλείνει με τζίρο κοντά στα 1, 15 δισ.δολάρια για τις αγοραπωλησίες έργων σύγχρονης τέχνης.
Από ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο οι περισσότεροι επενδυτές στο χρηματιστήριο τέχνης αναδιαμορφώνουν το τοπίο
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Artprice οι τρεις αυτοί παίκτες καταλαμβάνουν το 79% του παγκόσμιου συνόλου αλλά με μια ιδιαιτερότητα: η κυριαρχία τους είναι μεγαλύτερη σε αξία παρά σε όγκο, καθώς το σύνολο αυτό προήλθε μόνο από το 40% των παγκόσμιων πωλήσεων δημοπρασιών Σύγχρονης Τέχνης.
Σημαντικό στοιχείο ότι μόνο έξι έργα που άλλαξαν χέρια πουλήθηκαν το καθένα για πάνω από 10 εκατ. Δολάρια με επενδυτές από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Κίνα.
Παρά το γεγονός ότι υπάρχει ένα σημαντικό χάσμα μεταξύ των υψηλών τμημάτων και των πιο προσιτών τιμών, οι πωλήσεις προσιτών έργων συνεχίζουν να αυξάνονται. Οι κατηγορίες των έργων με τιμές άνω των 50.000 δολαρίων έχουν σημειώσει σημαντική συρρίκνωση στον όγκο των συναλλαγών (πάνω από 25%), ενώ οι πωλήσεις έργων με αξία μεταξύ 50.000 και 100.000 δολαρίων έχουν μειωθεί κατά 27% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Στο -26% είναι και οι πωλήσεις για έργα με αξία από 100.000 έως 500.000 δολάρια.
Με limit down κλείνει το 2025 για την αγορά σύγχρονης τέχνης
H Αμερική παραμένει πρώτη στην σύγχρονη αγορά τέχνης με χαμηλότερα επίπεδα όμως σε σχέση με τα παρελθοντικά ανοδικά σερί. Φέτος, ο τζίρος κλείνει κοντά στα 572, 6 εκατ. Δολάρια για τις ΗΠΑ με μείωση 27% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ σε σχέση με την περίοδο 2021-2022 που είχε ξεπεράσει για πρώτη φορά το φράγμα του 1 δισ. Δολαρίων η απόκλιση είναι ακόμη πιο έντονη.
Στον οίκο Christie’s ο τζίρος κατέγραψε πτώση 9,6% κλειδώνοντας μέχρι τώρα στα 439,9 εκατ. Δολάρια. Μεγαλύτερη πτώση καταγράφει ο οίκος Phillips με ποσοστό 29% και ο Sotheby’s που για πρώτη φορά σημειώνει βουτιά 46,5 με τζίρο 280,2 εκατ. δολάρια.
En