Συνεπείς ελεύθεροι επαγγελµατίες, τρίτεκνοι, κατ’ επάγγελµα αγρότες και επιχειρήσεις είναι οι βασικοί κερδισµένοι από το νέο πακέτο φορολογικών παρεµβάσεων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός από το βήµα της ∆ΕΘ.

Οι φορολογικές ελαφρύνσεις, οι οποίες ενεργοποιούνται σταδιακά από το 2027 και θα επεκταθούν τα επόµενα χρόνια, διαµορφώνουν έναν οδικό χάρτη µόνιµης ενίσχυσης του διαθέσιµου εισοδήµατος των πιο ευάλωτων νοικοκυριών και της ρευστότητας των επιχειρήσεων. Χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελµατίες θα δουν τον φόρο τους να µειώνεται, καθώς καταργούνται οι προσαυξήσεις στον τεκµαρτό υπολογισµό του εισοδήµατος που συνδέονται µε τον κύκλο εργασιών και τη µισθοδοσία, ενώ παράλληλα µειώνεται η προκαταβολή φόρου. Την ίδια στιγµή, κατ’ επάγγελµα αγρότες και τρίτεκνοι µε εισόδηµα έως 20.000 ευρώ απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήµατος και θα πληρώνουν φόρο από το ποσό αυτό και πάνω.

Για τις επιχειρήσεις ξεκινά επίσης µια περίοδος σταδιακής φορολογικής ελάφρυνσης µέσω της µείωσης της προκαταβολής φόρου και της κατάργησης του τέλους επιτηδεύµατος, ενώ ενισχύονται τα διαθέσιµα χρηµατοδοτικά εργαλεία για τις µικροµεσαίες επιχειρήσεις.

Ανάσα για οικογένειες

Από την 1η Ιανουαρίου 2027 περίπου 87.000 τρίτεκνοι θα δουν µηδενισµό του φόρου εισοδήµατος για εισόδηµα έως 20.000 ευρώ και θα φορολογούνται πάνω από αυτό το όριο, καθώς το αφορολόγητο αυξάνεται κατά 11.000 ευρώ από 14.364 στα 25.364 ευρώ. Έτσι, µισθωτός µε τρία παιδιά και ετήσιο εισόδηµα 20.000 ευρώ, ο οποίος σήµερα θα πλήρωνε 620 ευρώ φόρο, πλέον θα πληρώνει µηδενικό φόρο. Για τρίτεκνο ελεύθερο επαγγελµατία µε εισόδηµα 15.000 ευρώ, η συνολική εξοικονόµηση µπορεί να φτάσει έως τα 1.350 ευρώ. Όλοι οι τρίτεκνοι και µε υψηλότερα εισοδήµατα θα δουν µείωση φόρου, καθώς τα πρώτα 20.000 ευρώ δεν θα φορολογούνται. Έτσι, για παράδειγµα, τρίτεκνος µε 30.000 ευρώ εισόδηµα θα έχει µείωση φόρου 1.800 ευρώ τον χρόνο.
Για τους κατ’ επάγγελµα αγρότες από το φορολογικό έτος 2026 µηδενίζεται ο φόρος για εισοδήµατα έως 20.000 ευρώ, µε το αφορολόγητο όριο να αυξάνεται κατά 13.571 ευρώ και να φθάνει στα 22.204 ευρώ. Για παράδειγµα, αγρότης µε εισόδηµα 20.000 ευρώ, ο οποίος µέχρι σήµερα πλήρωνε φόρο 1.183 ευρώ, δεν θα πληρώνει πλέον φόρο, ενώ στα 30.000 ευρώ εισοδήµατος η επιβάρυνση περιορίζεται στα 2.183 ευρώ από 5.083 ευρώ, µε µέγιστο όφελος 2.900 ευρώ. Σε πρώτη φάση εκτιµάται ότι το µέτρο αφορά περίπου 47.000 από τους 245.907 αγρότες.

Χρηματοδότηση

Σηµαντικές είναι και οι παρεµβάσεις για τις επιχειρήσεις. Ειδικότερα:
Α. Προβλέπεται σταδιακή µείωση της προκαταβολής φόρου, µε την αποκλιµάκωση να ξεκινά από το 2027, έως ότου υποχωρήσει στο 50% από 80% σήµερα και η προκαταβολή εξισωθεί µε εκείνη των ατοµικών επιχειρήσεων.
Β. Καταργείται πλήρως το τέλος επιτηδεύµατος στις επιχειρήσεις µε έδρα την επαρχία από το φορολογικό έτος 2026. Παραδείγµατος χάρη, επιχείρηση λιανεµπορίου στη Θεσσαλονίκη, η οποία πλήρωνε τέλος επιτηδεύµατος 1.600 ευρώ, από το 2027 δεν θα καταβάλλει σχετικό ποσό. Στην Αττική το τέλος επιτηδεύµατος θα µειωθεί αρχικά κατά 50% το 2028 και θα καταργηθεί το 2029.
Γ. Ποσό 1,5 δισ. ευρώ θα µεταφερθεί από το Ταµείο Ανάκαµψης στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα για τη χρηµατοδότηση µικροµεσαίων επιχειρήσεων. Από αυτό 1,1 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε δανειοδοτικά εργαλεία και 400.000.000 ευρώ σε εγγυοδοτικά προγράµµατα, ενισχύοντας τη ρευστότητα των επιχειρήσεων.
∆. Μειώνεται ο χρόνος των αποσβέσεων των επιχειρήσεων από τα 10 στα 6 χρόνια για δαπάνες που αφορούν την ανανέωση του εξοπλισµού τους, µε στόχο την ενίσχυση των επενδύσεων και της παραγωγικότητας. Οι επενδύσεις σε νέο µηχανολογικό εξοπλισµό θα αποσβένονται σε 6 χρόνια αντί για 10 για δαπάνες από 1/1/2027. Η απόσβεση θα γίνεται µε συντελεστές 10%- 10%-15%-15%-25%-25%.
Ε. Αυξάνεται όµως από 5% σε 15% ο φόρος που καταβάλλουν στελέχη για µπόνους διανοµής κερδών άνω των 60.000 ευρώ.

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή