Τα πολλά ανοικτά μέτωπα που έχει η ελληνική κυβέρνηση δεν θα μείνει για αρκετό καιρό στον πάγο. Οι πολιτικές εξελίξεις στη χώρα, οι ευρωεκλογές αλλά και οι πολλαπλές εκλογές που φαίνεται πως θα έρθουν στη χώρα πριν φύγει το πρώτο εξάμηνο τρομάζουν του ευρωπαίους και «φρενάρουν» τα σχέδιά τους.

Είναι ενδεικτικό ότι αν και υπάρχουν καθυστερήσεις στις 16 μεταμνημονιακές εκκρεμότητες, οι επικεφαλής των Θεσμών, που συναντήθηκαν χθες με εκπροσώπους κομμάτων της αντιπολίτευσης, όχι μόνο δεν φαίνονται διατεθειμένοι να πιέσουν, αλλά δείχνουν αισιόδοξοι πως μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου -που δημοσιεύεται η 2η έκθεση αξιολόγησης- για να «κλείσουν» όλα.

Αυτήν την αισιοδοξία αναμένεται, μάλιστα, να την εκφράσουν με έναν εύσχημο τρόπο φεύγοντας την Παρασκευή και να «φωτογραφίσουν» έτσι την εκταμίευση της δόσης των 750 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο, διευκολύνοντας την επικείμενη έξοδο στις αγορές την ερχόμενη εβδομάδα, με μια έκδοση 5ετούς ομολόγου.

Η «χαλαρή» προσέγγιση των Ευρωπαίων τεχνοκρατών δεν σημαίνει ότι δεν καταγράφονται επιφυλάξεις. Στο μείζον θέμα των «κόκκινων» δανείων, που θα τεθεί σήμερα στην πρώτη συνάντηση με το οικονομικό επιτελείο, οι Θεσμοί εκφράζουν προβληματισμό σε δύο κατευθύνσεις. Κατ’ αρχάς, στο ότι δεν υπάρχει ακόμα ένα «καθαρό» σχέδιο από την ελληνική πλευρά για το πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας. Αν και οι άξονες είναι δεδομένοι, όπως αποκάλυψε το iefimerida, παραμένουν σε εκκρεμότητα τα νέα όρια εμπορικής αξίας των ακινήτων, που θα ενεργοποιούν την προστασία, καθώς και οι τεχνικές λεπτομέρειες για τις προϋποθέσεις «κουρέματος» των στεγαστικών δανείων.

Επιπλέον, αν και το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται ότι προκρίνει το ιταλικό μοντέλο (APS) για το «ξεφόρτωμα» ως και 20 δις ευρώ «κόκκινων» δανείων, το μείζον θέμα των ακριβών κρατικών εγγυήσεων και αντιστοίχως των υψηλών προμηθειών των τραπεζών, προβληματίζει για ενδεχόμενες δημοσιονομικές επιπλοκές στον τρέχοντα αλλά και στους επόμενους Προϋπολογισμούς.

Στο δημοσιονομικό πεδίο το μεγαλύτερο ρίσκο είναι οι αναμενόμενες αποφάσεις του ΣτΕ για το νόμο Κατρούγκαλου και τα Δώρα στο Δημόσιο. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, στο ερωτηματολόγιο που έχουν στις αποσκευές τους οι Ευρωπαίοι τεχνοκράτες, υπάρχει συγκεκριμένη ερώτηση προς την κυβέρνηση για το πώς ακριβώς θα αντιμετωπίσει τις δημοσιονομικές επιπτώσεις από τέτοιου είδους αποφάσεις. Το ΓΛΚ και το υπουργείο Εργασίας έχουν εκπονήσει μελέτη επιπτώσεων και κάλυψης του κόστους, ωστόσο θα φανεί εάν κριθεί επαρκές και αξιόπιστο.
Επιφυλάξεις έχουν οι Ευρωπαίοι και για τις κινήσεις της κυβέρνησης στο πεδίο της αγοράς εργασίας σύμφωνα με το iefimerida.gr. «Η Ελλάδα είναι κοντά στο μέσο όρο της Ευρώπης, δεν είναι στον πάτο», είναι το μήνυμα που εκπέμπουν εν αναμονή των αποφάσεων για την αύξηση στον κατώτατο μισθό, ενώ εκεί που εκφράζουν τις μεγαλύτερες ενστάσεις είναι η κατάργηση του υποκατώτατου μισθού, γιατί θεωρούν ότι θα πλήξει την απασχόληση των νέων. Παρά ταύτα, εκτιμάται ότι οι Θεσμοί δεν θα μπλοκάρουν τις κυβερνητικές αποφάσεις.

Οι εκπρόσωποι των κομμάτων έθεσαν σειρά ερωτημάτων στους Ευρωπαίους π.χ. για το αν υπάρχει ικανοποίηση από τη σύνθεση του ΑΕΠ (δηλαδή τη συμβολή κλάδων) ή για τα υπερπλεονάσματα που είναι αποτέλεσμα φόρων και «κουρέματος» των δημοσίων επενδύσεων, αλλά σαφή απάντηση δεν πήραν. Εν αναμονή, δε, της νέας έκδοσης ομολόγου, οι εκπρόσωποι της Ν.Δ επανέλαβαν τη θέση ότι η έξοδος στις αγορές πρέπει να είναι συνεχής, σταθερή και με χαμηλό κόστος δανεισμού , να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της χώρας και να μην υπαγορεύεται από πολιτικές σκοπιμότητες.

Οι εκπρόσωποι των κομμάτων έθεσαν σειρά ερωτημάτων στους Ευρωπαίους π.χ. για το αν υπάρχει ικανοποίηση από τη σύνθεση του ΑΕΠ (δηλαδή τη συμβολή κλάδων) ή για τα υπερπλεονάσματα που είναι αποτέλεσμα φόρων και «κουρέματος» των δημοσίων επενδύσεων, αλλά σαφή απάντηση δεν πήραν. Εν αναμονή, δε, της νέας έκδοσης ομολόγου, οι εκπρόσωποι της Ν.Δ επανέλαβαν τη θέση ότι η έξοδος στις αγορές πρέπει να είναι συνεχής, σταθερή και με χαμηλό κόστος δανεισμού , να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της χώρας και να μην υπαγορεύεται από πολιτικές σκοπιμότητες.