Τι προβλέπει η συμφωνία Ελλάδας-Ρωσίας για το νέο αγωγό
<p>Έναρξη της κατασκευής το 2016 και έναρξη λειτουργίας το 2019, ισότιμη (50-50) συμμετοχή Ελλάδας - Ρωσίας και διευκόλυνση χρηματοδότησης</p>
Έναρξη της κατασκευής του το 2016 και έναρξη λειτουργίας το 2019, ισότιμη (50-50) συμμετοχή Ελλάδας - Ρωσίας στην εταιρία που θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου και διευκόλυνση της χρηματοδότησης του αγωγού από τη ρωσική πλευρά με εγγυητή τα έσοδα που θα προκύψουν κατά τη λειτουργία του έργου προβλέπει το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη σήμερα στην Αγία Πετρούπολη υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτη Λαφαζάνη και τον υπουργό Ενέργειας της Ρωσικής Ομοσπονδίας Alexander Novak.
Ο κ. Λαφαζάνης υπέγραψε επίσης κοινή δήλωση για την υποστήριξη του έργου με τον πρόεδρο της «Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Υποθέσεων, (Vnesheconombank-VEB)» Βλ. Ντιμίτριεφ.
Το μνημόνιο, για τον αγωγό, που χαρακτηρίζεται ως "ιστορικής σημασίας από το υπουργείο" επικαλείται μεταξύ άλλων την ανάγκη να ενδυναμωθεί η ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια μέσω της διαφοροποίησης οδεύσεων φυσικού αερίου στις Ευρωπαϊκές αγορές, την διασφάλιση της σταθερότητας εφοδιασμού της Ελλάδας με φυσικό αέριο από τη Ρωμιά καθώς και τη δυνατότητα μεταφοράς του φυσικού αερίου προς τις τρίτες χώρες.
Για την κατασκευή του έργου θα ιδρυθεί Εταιρεία Ειδικού Σκοπού με συμμετοχή 50-50 ενώ νέοι μέτοχοι μπορούν να συμμετάσχουν κατόπιν συμφωνίας. Από ελληνικής πλευράς μέτοχος θα είναι η Δημόσια Επιχείρηση Ενεργειακών Επενδύσεων που ιδρύεται με νομοθετική ρύθμιση που έχει κατατεθεί στη Βουλή. Ο αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα 47 δις. Κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο ενώ σε ο,τι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου η συμφωνία προβλέπει ότι "η Ρώσικη πλευρά θα διευκολύνει την Εταιρεία Ειδικού Σκοπού για την απόκτηση της αναγκαίας χρηματοδότησης για την υλοποίηση και την εκτέλεση του Έργου σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Μελέτης Σκοπιμότητας που θα εκπονηθεί σε συνέχεια της υπογραφής του παρόντος Μνημονίου, και η οποία χρηματοδότηση θα δοθεί με την εγγύηση του οικονομικού οφέλους της διέλευσης φυσικού αερίου από τον Νότιο Ευρωπαϊκό Αγωγό."
Ελλάδα και Ρωσία αναλαμβάνουν τη δέσμευση να διευκολύνουν την Εταιρεία Ειδικού Σκοπού ώστε "τρίτα μέρη που θα υποδειχθούν από τον Ρώσο Ιδρυτή να δεσμεύσουν έως 100 % της χωρητικότητας του αγωγού για ποσότητες φυσικού αερίου που θα διέρχονται μέσω της ελληνικής επικράτειας". Επίσης η Ελλάδα αναλαμβάνει να παράσχει κάθε έννομη στήριξη, για τη έκδοση των απαιτούμενων αδειών και τη διασύνδεση του αγωγού με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και συστήματα φυσικού αερίου τρίτων κρατών.
Υπενθυμίζεται ότι -όπως αναφέρεται και στο μνημόνιο- το σύστημα αγωγών που σχεδιάζεται με στόχο την παράκαμψη της Ουκρανίας θα ξεκινά από, θα διέρχεται μέσω της Μαύρης Θάλασσας, της Τουρκίας και της Ελλάδας προς την Ευρώπη.
Εξάλλου η κοινή δήλωση με τον Πρόεδρο της «Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Υποθέσεων, υπογραμμίζει τη δέσμευση των δύο πλευρών να υποστηρίξουν και να διευκολύνουν την υλοποίηση του έργου . Προβλέπει επίσης ότι η εργασία για την υλοποίηση του αγωγού θα ξεκινήσει άμεσα με την προετοιμασία της μελέτης βιωσιμότητας, τις τεχνικές μελέτες και τις λοιπές μελέτες σχεδιασμού.