Απαράδεκτες χαρακτηρίζουν τις χρεώσεις του ΕΝΦΙΑ 27 Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίες με πρώτο υπογράφοντα τον Βουλευτή Πέλλας κ. Ιορδάνη Τζαμτζή.

Οι 27 βουλευτές ζητούν να υπάρξουν αλλαγές στον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ, να μειωθεί Ο ΕΝΦΙΑ για τους πολίτες , να απαλλαγούν οι κάτοχοι ακινήτων από τον ΕΝΦΙΑ εάν δεν έχουν κανένα έσοδο από την εκμετάλλευση τους, να διορθωθούν τα λάθη και να αναβληθεί η καταβολή της πρώτης δόσης και καταθέτουν συγκεκριμένες προτάσεις, τονίζοντας ότι η υπερβολική φορολόγηση των ακινήτων δεν πρέπει να αίρει τον σκληρό πυρήνα του συνταγματικού δικαιώματος της ιδιοκτησίας.

Η ερώτηση έχει ως εξής:

«Σε απόγνωση έχουν οδηγηθεί πολλοί συμπολίτες μας εξαιτίας των υπερβολικών και σε πάρα πολλές περιπτώσεις εξωπραγματικών χρεώσεων, του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ).

Σε οικόπεδο στα Μεγάλα Καλύβια Τρικάλων, αντικειμενικής αξίας 98.670 ευρώ το 2013, υπολογίστηκε ο ΕΝΦΙΑ το 2014, με νέα αντικειμενική αξία 815.568 ευρώ.

Στο ορεινό χωριό Πολυνέρη Τρικάλων, παλιό κτίσμα του 1930,  30 τμ, με 1500τμ οικόπεδο, υπολογίστηκε ο ΕΝΦΙΑ με αντικειμενική αξία 168.062 ευρώ και καλείται να πληρώσει ΕΝΦΙΑ 500 ευρώ.

Κάτοικος ορεινού χωριού της βόρειας Κεφαλλονιάς κλήθηκε να πληρώσει 10πλάσιο φόρο για το ακίνητο που διαθέτει. Συγκεκριμένα, για οίκημα 75 τμ. ο φόρος είναι 3.636 ευρώ από 323 ευρώ που πλήρωσε το 2013.

 Οι αντικειμενικές αξίες πάνω στις οποίες γίνεται ο υπολογισμός του ΕΝΦΙΑ είναι εξωπραγματικές. Εδώ όμως έχουμε δυο ειδών προβλήματα.

Α) Στις περιοχές που υπάρχουν αντικειμενικές αξίες,  λόγω κατάρρευσης των πραγματικών αξιών των ακινήτων, οι χρεώσεις  ΕΝΦΙΑ είναι πολύ μεγάλες ακόμη και για μικρά σπίτια πχ ένα δυάρι διαμέρισμα,  σε μια όχι ακριβή περιοχή της Αθήνας, ή για ένα αγροτικό σπίτι, μέσα σε ένα οικόπεδο στα όρια του σχεδίου πόλεως.

Β) Στις περιοχές που δεν υπάρχουν αντικειμενικές αξίες, έχει ορισθεί η υψηλότερη τιμή του Νομού. Με  εγκύκλιο της Γεν. Γραμματέως Πληροφοριακών Συστημάτων στις 31-7-2014, ορίζονταν ότι εάν ο πολίτης δεν σημείωνε στο Ε9 την τιμή ζώνης, ή έκανε λάθος, τότε ως τιμή ζώνης θα ορίζονταν η υψηλότερη στον Νομό. Δηλαδή το κράτος έλεγε στον πολίτη: «Αν κάνεις λάθος χάθηκες». Όμως  πέρα απ ότι η ενημέρωση έπρεπε να γίνει πριν την κατάθεση των φορολογικών δηλώσεων και όχι μετά, πρέπει να τονισθεί ότι συγκεκριμένο σημείο καταγραφής της ζώνης δεν υπήρχε στην δήλωση.

Ακόμη πρέπει να τονιστεί ότι κατά την υποβολή του Ε9, αν δεν καταχωρηθούν τα στοιχεία που θεωρούνται αναγκαία, η φόρμα «κοκκινίζει» και δεν δέχεται την υποβολή της δήλωσης μέχρι να συμπληρωθεί σωστά. Στην περίπτωση της τιμής ζώνης δεν συνέβαινε κάτι τέτοιο που σημαίνει, ότι δεν είναι η τιμή ζώνης, αναγκαίο στοιχείο.

Τα παραπάνω δυστυχώς, δείχνουν μια αντιστροφή στην σχέση πολίτη-κράτους. Οι πολίτες πρέπει να προστατεύονται από τις κακοτοπιές και το κράτος να τους βοηθά.

Θύματα αυτής της λογικής είναι οι κάτοχοι οικοπέδων εντός σχεδίου πόλεως ή εντός οικισμού στην περιφέρεια στα χωριά και τις κωμοπόλεις,  όπου δεν έχουν καθοριστεί αντικειμενικές αξίες και ο υπολογισμός του ΕΝΦΙΑ γίνεται με βάση την υψηλότερη αξία στον Νομό.

Στα προβλήματα που δημιούργησαν οι τεράστιες αντικειμενικές αξίες στον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ, πρέπει να προστεθούν και τα προβλήματα και οι ανισότητες που έχει δημιουργήσει ο καθορισμός τιμής ζώνης στα χωριά της περιφέρειας.

Εάν εξετάσει κάποιος τις τιμές ζώνης, θα διαπιστώσει ότι πάρα πολλοί συμπολίτες μας σε απομονωμένα χωριά ή σε ακατοίκητα χωριά, αδικούνται κατάφορα με τις ανεξήγητα υψηλές τιμές ζώνης.

Γ)  Οι κάτοχοι μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων α)  Αυτών που ο ιδιοκτήτης έκοψε το ρεύμα γιατί δεν το εκμεταλλεύεται και δεν έχει έσοδα, απαλλάσσονταν πλήρως από το χαράτσι μέσω της ΔΕΗ.

β)  Αυτών που τα κτίσματα είναι ημιτελή, και ο ιδιοκτήτης δεν έχει ολοκληρώσει για διάφορους λόγους και φυσικά δεν αποφέρουν κανένα έσοδο στον ιδιοκτήτη, καλούνται  να πληρώσουν.

γ) Το ίδιο ισχύει και για τους  ιδιοκτήτες αδόμητων οικοπέδων οι οποίοι μέχρι σήμερα πλήρωναν φόρο ακίνητης περιουσίας, αν το σύνολο της ακίνητης περιουσίας τους ξεπερνούσε τις 200.000 ευρώ.

δ)  Ιδιοκτήτες οικοπέδων με κτίσματα τα οποία δεν έχει εξαντληθεί ο συντελεστής δόμησης.

ε)  Ιδιοκτήτες διαμερισμάτων με αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης της πιλοτής ως πάρκινγκ.

Κατά την συζήτηση του ΕΝΦΙΑ στην Βουλή, είχαμε επισημάνει τα προβλήματα αυτά αλλά δεν εισακουστήκαμε. Σήμερα η εξέλιξη της κατάστασης μας δικαιώνει.

Δ)  Όπως παραδέχτηκε με χθεσινή δήλωση του το Υπουργείο Οικονομικών, ενώ στον ΕΝΦΙΑ προβλέπονταν εκπτώσεις και απαλλαγές για συγκεκριμένες κατηγορίες υπόχρεων, έγινε εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ πχ σε τρίτεκνους, πολύτεκνους και άλλους χωρίς να συνυπολογιστεί η έκπτωση φόρου.

Ε) Τέλος πάρα πολλά είναι τα λάθη που έχουν γίνει από τις Εφορίες  αλλά και από τους πολίτες κατά την συμπλήρωση του Ε9.

Προτάσεις

α) Σε κάθε νομό  να συσταθεί επιτροπή με την συμμετοχή του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ, εκπροσώπων  των Δήμων και της Περιφέρειας, εκπροσώπου των φοροτεχνικών και των κατασκευαστών ακινήτων , η οποία θα καθορίσει άμεσα τιμές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ στις περιοχές που δεν υπάρχουν αντικειμενικές αξίες ή να γίνει ανάρτηση των περσινών συγκριτικών πινάκων  τιμών, κατά νόμο, πόλη, χωριό και οικισμό, που υπέβαλαν οι Δ.Ο.Υ  για τον καθορισμό του Φ.Α.Π. Αυτοί οι πίνακες ,μπορούν προς το παρόν να ληφθούν υπ? όψη, μέχρι  να προχωρήσετε στον καθορισμό νέων ,αναθεωρημένων αντικειμενικών τιμών .

β) Εφόσον δεν είναι εύκολο να αλλάξουν οι αντικειμενικές αξίες, θα πρέπει για όλες τις περιοχές της χώρας,  να καθοριστεί ποσοστό έκπτωσης ή στον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ  σε όλες τις περιοχές της χώρας, οι αντικειμενικές αξίες να υπολογιστούν για τα επόμενα 3 χρόνια, μειωμένες για τον υπόχρεο καταβολής  ΕΝΦΙΑ, ώστε να μειωθεί το τελικό ποσό φόρου και να μπορέσουν οι πολίτες να πληρώσουν τον ΕΝΦΙΑ.

γ) Πρέπει να απαλλαγούν από τον ΕΝΦΙΑ τα ημιτελή κτίσματα,  τα αδόμητα και ανεκμετάλλευτα οικόπεδα, καθώς και  τα κλειστά  και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, δηλαδή τα μη αποδίδοντα εισόδημα, διότι ενώ ο κάτοχος δεν έχει κανένα έσοδο από εκμετάλλευση αυτών των ακινήτων, εμείς τον θεωρούμαι πλούσιο και του «ζητάμε» να πωλήσει κάποια από αυτά τα ακίνητα, ή άλλα περιουσιακά στοιχεία του, για να πληρώσει τον ΕΝΦΙΑ.

δ) Μέχρι σήμερα ο φορολογούμενος που έχει εισόδημα από τα ακίνητα άνω των 12000 ευρώ, έχει συντελεστή φορολόγησης  33%. Να ισχύσει για όλα τα εισοδήματα από ακίνητη περιουσία, ένας ενιαίος συντελεστής που να προσεγγίζει το 11% όπως ισχύει για εισοδήματα από ακίνητη περιουσία ως 12.000 ευρώ.

ε) Να καταργηθεί ο συμπληρωματικός φόρος ακινήτων  ο οποίος έχει όριο τις 300.000 ευρώ αντικειμενική αξία ή να γίνει αναπροσαρμογή του ορίου προς τα πάνω

στ) Πρέπει να αναβληθεί η καταβολή της πρώτης δόσης που έχει ορισθεί για το τέλος Αυγούστου, ώστε το Υπουργείο να έχει ικανό χρόνο, μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, να διορθώσει τα λάθη και τις παραλείψεις,  αλλά και να τροποποιήσει σημεία στην εφαρμογή του ΕΝΦΙΑ. Ακόμη πρέπει να αυξηθούν οι δόσεις πληρωμής του ΕΝΦΙΑ από 5 σε 10.

Επειδή η υπερβολική φορολόγηση των ακινήτων δεν πρέπει να αίρει τον σκληρό πυρήνα του συνταγματικού δικαιώματος της ιδιοκτησίας.

                                          Ερωτάστε κ. Υπουργέ

Τα προτίθεσται να πράξεται, σχετικά με α) την υπερβολική φορολογική επιβάρυνση που έχει επιφέρει ο ΕΝΦΙΑ σε πάρα πολλούς συμπολίτες μας λόγω εξωπραγματικών αντικειμενικών αξιών, β) την απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για ακίνητα που δεν αποδίδουν έσοδα,  γ)τα λάθη που έχουν γίνει από το Υπουργείο και τους πολίτες, δ) τις αλλαγές στην φορολόγηση του εισοδήματος από ακίνητα, ε) την κατάργηση του συμπληρωματικοί φόρου, στ) την αναβολή πληρωμής της πρώτης δόσης, αλλά και ζ) την δυνατότητα πληρωμής του ΕΝΦΙΑ σε 10 δόσεις και όχι μόνο 5;

                                  Οι ερωτώντες Βουλευτές

1)      Τζαμτζής Ιορδάνης Βουλευτής Πέλλας

2)      Βλαχογιάννης Ηλίας Βουλευτής Τρικάλων

3)      Τσιάρας Κώστας  Βουλευτής Καρδίτσας

4)      Τζαβάρας Κώστας Βουλευτής Ηλείας

5)      Αναστασιάδης Σάββας Βουλευτής Β Θεσσαλονίκης

6)      Βλάχος Γεώργιος Βουλευτής Υπολοίπου Αττικής

7)      Στυλιανίδης Ευριπίδης Βουλευτής Ροδόπης

8)      Δαβάκης Αθανάσιος Βουλευτής Λακωνίας

9)      Νταβλούρος Αθανάσιος Βουλευτής Αχαΐας

10)  Λυκουρέντζος Ανδρέας Βουλευτής Αρκαδίας

11)  Κοντός Αλέξανδρος Βουλευτής Ξάνθης

12)  Καράμπελας Γιάννης Βουλευτής Βοιωτίας

13)  Κόλλιας Κώστας Βουλευτής Κορινθίας

14)  Κλειτσιώτης Κώστας Βουλευτής Καβάλας

15)  Κοντογιάννης Γεώργιος Βουλευτής Ηλείας

16)  Κοψαχείλης Τιμολέων Βουλευτής Γρεβενών

17)  Μανδρέκα Ασπασία Βουλευτής Φωκίδας

18)  Τσαβδαρίδης Λάζαρος Βουλευτής Ημαθίας

19)  Σολδάτος Θόδωρος Βουλευτής Λευκάδος

20)  Βογιατζής Παύλος Βουλευτής Λέσβου

21)  Κουτσούμπας Ανδρέας Βουλευτής Βοιωτίας

22)  Καραμανλή ’ννα Βουλευτής Β Αθηνών

23)  Σαμπαζιώτης Δημήτριος Βουλευτής Μεσσηνίας

24)  Μαρίνος Ανδρέας Βουλευτής Ηλείας

25)  Δήμας Χρήστος Βουλευτής Κορινθίας

26)  Κουτσογιαννακόπουλος Κώστας Βουλευτής Φθιώτιδας

27)  Πασχαλίδης Ιωάννης Βουλευτής Καβάλας»