Το 2020 είναι ένα έτος-ορόσηµο για την πορεία της χώρας στη νέα δεκαετία που έρχεται, γεµάτο προκλήσεις, χρόνια προβλήµατα που ζητούν λύση, αλλά και ευκαιρίες για να τεθεί η ελληνική οικονοµία σε µια βιώσιµη και σταθερή τροχιά ανάπτυξης. Μέσα στο νέο έτος, το πλούσιο νοµοθετικό έργο του υπουργείου, µε τις καίριες παρεµβάσεις και δράσεις του, θα καλύψει όλα τα µεγάλα µέτωπα.

Στον τοµέα της πρόνοιας, έχει ήδη κατατεθεί το νοµοσχέδιο για το επίδοµα των 2.000 ευρώ για κάθε νέα γέννηση, που απαντάει στους προβληµατισµούς της ελληνικής οικογένειας και, συνδυαστικά µε τη συνολική οικονοµική πολιτική, δηµιουργεί κίνητρα για την αντιµετώπιση του δηµογραφικού προβλήµατος στη χώρα. Στον τοµέα της κοινωνικής ασφάλισης, στα µέσα του Ιανουαρίου το υπουργείο θα καταθέσει τη νέα ασφαλιστική µεταρρύθµιση, που θα διορθώνει παλαιότερες αδικίες στις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις, αλλά και θα διαµορφώνει ένα ελκυστικό και ανταποδοτικό σύστηµα για τους ελεύθερους επαγγελµατίες, αυτοαπασχολούµενους και αγρότες.

Στο ίδιο νοµοσχέδιο θα περιλαµβάνεται και η µεγάλη διοικητική ενοποίηση όλων των ασφαλιστικών φορέων κάτω από τον νέο, µεγάλο, ψηφιακό ασφαλιστικό φορέα e-ΕΦΚΑ, ο οποίος αναµένεται να επιτελέσει ένα σύγχρονο και αποτελεσµατικό έργο προς όφελος της καθηµερινότητας των ασφαλισµένων και των συνταξιούχων της χώρας. Ο νέος ψηφιακός οργανισµός θα θέσει σε ισχύ, το δεύτερο εξάµηνο του 2020, τη νέα ψηφιακή σύνταξη µε το πληροφοριακό σύστηµα «Ατλας», µια µεγάλη, στοχευµένη δράση, που ξεκίνησε επί των ηµερών µου το 2012-2014, αλλά, δυστυχώς, έµεινε αδρανής επί της προηγούµενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου. Παράλληλα, µέσα στο 2020 ανταποκρινόµαστε στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς εργασίας και εκσυγχρονίζουµε το πληροφοριακό σύστηµα «Εργάνη 1», δηµιουργώντας ουσιαστικά το «Εργάνη 2». Το «Εργάνη 2» θα είναι ένα σύγχρονο εργαλείο, µε απλοποιηµένο νοµοθετικό και κανονιστικό περιεχόµενο, που θα ενσωµατώνει σηµαντικές ψηφιακές λειτουργίες, όπως το ψηφιακό ωράριο και η κάρτα εργαζοµένου.

Οι επιχειρησιακές δυνατότητές του θα είναι τέτοιες που θα χαρτογραφήσει και τις πιο «γκρίζες» περιοχές στην αγορά εργασίας, θα απαλείψει κάθε γραφειοκρατικό εµπόδιο για τις επιχειρήσεις, θα διευκολύνει το ελεγκτικό έργο των επιθεωρητών εργασίας και, τέλος, θα δίνει πληροφορίες σηµαντικές για τη χάραξη νέων στρατηγικών ενίσχυσης της απασχόλησης στη χώρα. Στο µεγάλο µέτωπο των εργασιακών θεµάτων, ήδη προωθήσαµε µια µεγάλη διαρθρωτική αλλαγή έπειτα από πολλά χρόνια, την εφαρµογή νέου και σύγχρονου κώδικα κυρώσεων και ποινών στην αγορά εργασίας από 1ης/1/2020. Συγχρόνως, έχουµε δροµολογήσει τη µείωση του µη µισθολογικού κόστους συνολικά κατά 5 µονάδες µέχρι το τέλος του 2023, ξεκινώντας από την 1η/7/2020 κατά 0,9 µονάδες, ενώ για τη συνέχεια προχωρούµε στο κοµβικό έργο της απλούστευσης και κωδικοποίησης της εργατικής νοµοθεσίας, µε το οποίο εγκαθιδρύεται ένα ενιαίο θεσµικό πλαίσιο, που θα ευνοεί τους εργαζόµενους και τις επιχειρήσεις και θα καταπολεµάει τη γραφειοκρατία.

Επίσης, στο κρίσιµο πεδίο των συνθηκών εργασίας, προωθούµε νοµοθετικές παρεµβάσεις για τον εκσυγχρονισµό και την ποιοτική αναβάθµιση του θεσµικού πλαισίου για την υγεία και ασφάλεια των εργαζοµένων. Τέλος, αποτελεί απαίτηση της εποχής και έχει ήδη µπει στη µεταρρυθµιστική ατζέντα της κυβέρνησης ο εκσυγχρονισµός του θεσµικού πλαισίου (Ν. 1264/82) για τον συνδικαλισµό. Τονίζω ότι οι συνδικαλιστικές ελευθερίες, το δικαίωµα στην απεργία και η υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωµάτων αποτελούν έναν από τους πιο βασικούς πυλώνες της ∆ηµοκρατίας µας, που η Ν.∆. περιφρουρεί και στηρίζει. Ωστόσο, χρειάζεται εναρµόνιση µε το σύγχρονο κοινωνικό και οικονοµικό γίγνεσθαι και σε αυτή την αλλαγή θα είναι αρωγός ο ΙLO, που θα προτείνει τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές.

*Ο Γιάννης Βρούτσης είναι υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων