Η Ελλάδα γίνεται διεθνής παίκτης», τονίζει στα Παραπολιτικά ο Κώστας Καραµανλής. Ο υπουργός Υποδοµών και Μεταφορών αποκαλύπτει ότι εντός του 2020 θα γίνει διαγωνισµός για την προµήθεια 1.000 λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, πολλά εκ των οποίων θα είναι ηλεκτρικά, ενώ εκτιµά ότι η Πατρών - Πύργου µπορεί να παραδοθεί το 2023.

Το 54,9% των Ελλήνων θεωρεί πιθανό ένα θερµό επεισόδιο µε την Τουρκία. Σας ανησυχεί εσάς το ενδεχόµενο αυτό;

∆εν είναι εύκολη η γειτνίαση µε την Τουρκία, το ξέρουµε αυτό. Οι πολίτες παρακολουθούν την κατάσταση και βγάζουν τα συµπεράσµατά τους. Οι πολιτικοί, όµως, οφείλουµε ιδίως σε τέτοια θέµατα να τηρούµε ψύχραιµη και υπεύθυνη στάση - και το ίδιο ισχύει και για τα ΜΜΕ. Ως κυβέρνηση, ενισχύουµε τη διεθνή θέση της χώρας.

Κι αυτό επιβεβαιώνεται από µια σειρά κινήσεων του τελευταίου διαστήµατος, από την επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Ουάσινγκτον έως την παρουσία Χαφτάρ στην Αθήνα. Σε µια περίοδο που τα Ελληνοτουρκικά έχουν µετατραπεί σε ζήτηµα που αφορά την ευρύτερη Ανατολική Μεσόγειο, ο αντικειµενικός παρατηρητής βλέπει από τη µια πλευρά την Τουρκία να περιορίζεται και από την άλλη την Ελλάδα να γίνεται διεθνής παίκτης.

Το Μεταναστευτικό είναι και πάλι στην κορυφή της επικαιρότητας. Εχουν άδικο όσοι κάτοικοι διαµαρτύρονται κατά της παραµονής προσφύγων και µεταναστών στην περιοχή τους;

Και για αυτό το θέµα η θέση µας είναι πως έχει διεθνή διάσταση, όχι µόνον ελληνική. Οι πρώτοι που οφείλουν να το καταλάβουν αυτό, βέβαια, είναι οι εταίροι µας. Από εκεί και πέρα, ανεξάρτητα από το αν αυτό δικαιολογείται ή όχι, αντιλαµβάνοµαι και σέβοµαι ότι υπάρχουν και πολίτες που ανησυχούν. Το υπεύθυνο δεν είναι να χαϊδέψουµε αυτιά, ούτε και να µηδενίσουµε αυτές τις ανησυχίες, αλλά να µιλήσουµε µε ειλικρίνεια στους πολίτες. ∆ουλειά της κυβέρνησης είναι να βρει τη χρυσή τοµή και να επιτύχει την ισορροπία ταυτοχρόνως ανάµεσα στην κοινωνική ειρήνη, την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωµάτων, την ασφάλεια των πολιτών και τη συνέπεια στον διεθνή µας ρόλο.

Ποια είναι η κατάσταση µε τα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη; Πόσα πρέπει να αποσυρθούν λόγω παλαιότητας και πόσα καινούργια θα προµηθευτείτε;

Γενικότερα η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες σίγουρα δεν είναι καθόλου ικανοποιητική. Ούτε στην Αθήνα ούτε στη Θεσσαλονίκη. Μακάρι προβλήµατα πέντε ετών διάλυσης να µπορούσαν να ξεπεραστούν µέσα σε λίγους µήνες... Ειδικότερα για τα λεωφορεία, που µε ρωτάτε, δυστυχώς παραλάβαµε έναν γερασµένο και κακοσυντηρηµένο στόλο. Παρά τις προσπάθειες που γίνονται, κάθε τόσο οχήµατα βγάζουν προβλήµατα. Σήµερα κυκλοφορούν κάτω από 1.000 λεωφορεία στην Αθήνα και περίπου 300 στη Θεσσαλονίκη - φανταστείτε να µην είχαµε θέσει 100 επιπλέον σε κυκλοφορία... Αρκετά από αυτά θα αποσυρθούν τα επόµενα χρόνια.

Το σχέδιό µας: Στη Θεσσαλονίκη υπογράψαµε σύµβαση µε τα ΚΤΕΛ και τις επόµενες εβδοµάδες θα µπουν 120 νέα οχήµατα στα δροµολόγια του ΟΑΣΘ. Μέχρι το καλοκαίρι θα έχουµε άλλα 100. Ετσι, από 215 που παραλάβαµε, θα ξεπεράσουµε τα 500, όσα περίπου είχαµε το 2014. Παράλληλα, προετοιµάζουµε διαγωνισµό που θα γίνει εντός του 2020 για την προµήθεια 1.000 λεωφορείων και για τις δύο πόλεις. Πολλά από αυτά θα είναι ηλεκτρικά και γενικότερα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Επειδή, όµως, οι πολίτες δεν µπορούν να περιµένουν, περάσαµε τροπολογία ώστε στο ενδιάµεσο να προµηθευτούµε λεωφορεία και µε leasing. Με αυτές τις συνδυασµένες κινήσεις, η κατάσταση τελικά θα εξοµαλυνθεί.

Εργα όπως ο αυτοκινητόδροµος Πατρών - Πύργου έχουν εξελιχθεί σε «γεφύρι της Αρτας». Πότε εκτιµάτε ότι θα ολοκληρωθούν και µε ποιον τρόπο;

Υπάρχουν έργα στα οποία παραλάβαµε πολύ σύνθετα και δύσκολα προβλήµατα. Το Πάτρα - Πύργος είναι το πιο χαρακτηριστικό. Θα είχε ήδη τελειώσει αν η προηγούµενη κυβέρνηση δεν ακύρωνε τον διαγωνισµό για να σπάσει το έργο στα οκτώ - µε ολέθριες συνέπειες… Φτάσαµε το πραγµατικό δίληµµα να είναι αν το έργο θα πραγµατοποιηθεί ή όχι. Πριν από λίγες ηµέρες ανακοινώσαµε συµφωνία µε την Ολυµπία Οδό να ενταχθεί το έργο στη σύµβαση παραχώρησης χωρίς να δώσει το ελληνικό ∆ηµόσιο ούτε ευρώ παραπάνω.

Είναι η πιο γρήγορη και οικονοµική λύση. Αρκεί να πάρουµε το «πράσινο φως» της Ε.Ε., κάτι που ελπίζω να συµβεί τους επόµενους µήνες. Μπορούµε να είµαστε έτοιµοι το 2023. Υπάρχει, βέβαια, άλλη µία προϋπόθεση για να µην καθυστερήσει άλλο το πολύπαθο έργο: να µη βάλει κάποιος επιχειρηµατίας το γινάτι πάνω από το κοινό καλό, κάνοντας προσφυγές που το µόνο που µπορούν να πετύχουν είναι να καθυστερήσουν το έργο.

Από την άλλη, υπάρχουν και έργα που είχαν βαλτώσει, αλλά η λύση ήταν πολύ πιο εύκολη. Οπως το άλλο παράδειγµα των ηµερών, το Αεροδρόµιο του Καστελλίου, έργο µε τεράστια αναπτυξιακή σηµασία για την Κρήτη και τον ελληνικό τουρισµό συνολικά. Είχε συµβασιοποιηθεί, αλλά δεν µπορούσε να ξεκινήσει, επειδή κακοί χειρισµοί της προηγούµενης κυβέρνησης είχαν κολλήσει τη χρηµατοδότησή του. Ηρθαµε σε συνεννόηση µε την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, υπογράψαµε προχθές και ξεκινάµε!

Οι πολίτες φαίνεται πως έµαθαν να µην καπνίζουν σε κλειστούς χώρους. Πότε και πώς θα µάθουν να µην οδηγούν στις λεωφορειολωρίδες και τις ΛΕΑ;

Θα το καταφέρουµε και αυτό, µε συστηµατική προσπάθεια. Το πρώτο βήµα είναι να θεσπιστούν αυστηρές, αλλά ρεαλιστικές ποινές. Θα γίνει µε τον νέο ΚΟΚ. Το δεύτερο βήµα είναι αυτές οι ποινές να εφαρµόζονται. ∆εν εξαρτάται από το υπουργείο µας, φυσικά, αλλά είµαι βέβαιος ότι θα γίνει επίσης, γιατί η οδική ασφάλεια αποτελεί πολιτική προτεραιότητα της κυβέρνησης. Ακολουθεί και ένα τρίτο βήµα, µε µακροπρόθεσµα οφέλη: τα προγράµµατα οδικής συµπεριφοράς και ασφάλειας στα σχολεία.