«Μέσα στους επόμενους δύο μήνες θα ξεκινήσει ένα νέο πλαίσιο κατά το οποίο μεταξύ άλλων θα δοθούν δεύτερες ευκαιρίες στα φυσικά και νομικά πρόσωπα που «κοκκίνισαν», να ξεχωρίσουν να βγουν εκτός οι στρατηγικοί κακοπληρωτές» τόνισε σε συνέντευξή του στα Παραπολιτικά 90,1 και τον Παναγιώτη Τζένο ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σαϊκούρας.

Πιο συγκεκριμένα για την προστασία της πρώτης κατοικίας είπε πως «θα υπάρξει ένα πλαίσιο προστασίας των ευάλωτων νοικοκυριών στο νόμο που θα γίνει». Σημείωσε πως ένα στα δύο νοικοκυριά δεν έχουν μπει στην πλατφόρμα τονίζοντας ότι πάνω από 20 χιλιάδες νοικοκυριά αρνούνται να κάνουν άρση του απορρήτου ώστε να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν και άλλα περιουσιακά στοιχεία.

Ο υπουργός Οικονομικών συμπλήρωσε πως από τα στοιχεία που διαθέτει, το δεύτερο εξάμηνο του 2019 έγιναν περισσότερες από 44 χιλιάδες ρυθμίσεις πρώτης κατοικίας μέσω τραπεζών, ενώ ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση θα βγάλει στη σέντρα τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Αναφορικά με τις προβλέψεις της Κομισιόν για την Ελλάδα που αναμένονται σήμερα εκτίμησε πως η ανάπτυξη φέτος θα κινείται στο 2,5%, ψηλότερα από τις προηγούμενες εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.


Εκτίμησε ότι θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος ώστε να μειωθεί περαιτέρω ο ΕΝΦΙΑ και η εισφορά αλληλεγγύης.

«Οι τράπεζες φέρνουν μεγάλη ευθύνη για την κρίση» τόνισε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σε συνέντευξή του στα Παραπολιτικά 90,1 και τον Παναγιώτη Τζένο σχολιάζοντας τη προηγούμενη δήλωσή του για την ευθύνη αλλά και τις συνέπειες των τραπεζών που σχολιάστηκε αρνητικά.

Είπε πως το πρόβλημα διογκώθηκε το 2015 όταν έφυγαν από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα 40 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ υπενθύμισε πως από την Τρίτη ανακεφαλαιοποίηση του ΣΥΡΙΖΑ έχασαν λεφτά, οι Έλληνες πολίτες, το δημόσιο και οι μικρομέτοχοι.

Τόνισε πως τα κόκκινα δάνεια δημιουργήθηκαν από τα λάθη των τραπεζών αλλά και από το γεγονός ότι την δεκαετή περίοδο το δημόσιο μείωσε συντάξεις, μισθούς και επέβαλε φόρους. Ανέφερε πως η κυβέρνηση θέλει να βγάλει τα κόκκινα δάνεια από τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών ώστε τα πιστωτικά ιδρύματα να ανοίξουν την κάνουλα στην πραγματική οικονομία.

Διαβάστε αναλυτικά ολόκληρη τη συνέντευξη του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα στα Παραπολιτικά 90,1 και τον Παναγιώτη Τζένο

Αναφορικά με τη δήλωση του για τις τράπεζες

Αυτό που είπα, και το λεω διαχρονικά, είναι ότι οι τράπεζες προφανώς φέρουν ευθύνη για την κρίση, είναι γνωστό αυτό και έχω τοποθετηθεί για τα σφάλματα που έκαναν σε ότι αφορούσε τότε την αξιολόγηση των δανειακών πρωτοβουλιών των ιδίων, σε ότι αφορά το κόστος δανεισμού στις πιστωτικές κάρτες, στον τρόπο με τον οποίο χορηγούσαν δάνεια. Άρα φέρουν μεγάλη ευθύνη για την κρίση όμως στην Ελλάδα, σε αντιδιαστολή με ότι έγινε στην Ισπανία ή στην Ιρλανδία, η δημοσιονομική κρίση, που οι ρίζες της βρίσκονται πολλές δεκαετίες πίσω στη χώρα μας, οδήγησε σε ακόμα μεγαλύτερο προβλημα των τραπεζών, το οποίο διογκώθηκε το 2015. Το 2015 το πρώτο εξάμηνο φύγαν από το τραπεζικό σύστημα 40 δις εξαιτίας της δήθεν υπερήφανης διαπραγμάτευσης του κ. Τσίπρα και του κ.Βαρουφάκη, εξαιτίας αυτής της απώλειας των 40 δις καταθέσεων που ευθύνεται η τότε κυβέρνηση για αυτό, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε την τρίτη ανακεφαλοποίηση των τραπεζών. Έκανε την τρίτη ανακεφαλοποιήση γιατί οι τράπεζες το 2015 πλήρωσαν το μάρμαρο της πολιτικής του κ. Τσίπρα. Με αυτή την τρίτη ανακεφαλαιοποίηση οι έλληνες φορολογούμενοι χάσαν οριστικά σημαντικά ποσά, προστέθηκε κόστος στο δημόσιο, μεταβλήθηκε η ιδιοκτησιακή δομή των πιστωτικών ιδρυμάτων κι έχασαν λεφτά και οι φορολογούμενοι και το δημόσιο και οι ιδιώτες μικρομέτοχοι.

Μια σοβαρή πολιτεία πρώτα από όλα θα πρέπει, και το κάνουμε, να βοηθήσει τη σταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος. Ήδη 8 δις καταθέσεις γύρισαν πίσω στο τραπεζικό σύστημα τον τελευταίο χρόνο λόγω της πολιτικής σταθερότητας και της πολιτικής αξιοπιστίας. Υπήρχε άρση των κεφαλαιακών περιορισμών που επιβλήθηκαν το 2015 και η μείωση του κόστους δανεισμού της χώρας που είναι μια πολύ μεγάλη επιτυχία, είδατε χθες ότι το 10ετες ομόλογο έπεσε κάτω από το 1%, έχει θετική επίδραση στις τράπεζες και στις επιχειρήσεις ώστε να δανειστούν κεφάλαια με χαμηλότερο κόστος. Άρα η μια πλευρά του ισολογισμού των τραπεζών έχει τα κεφάλαια που πρέπει να έχει η τράπεζα για να δώσει δάνεια. Πάμε στην άλλη πλευρά, το άλλο μεγάλο πρόβλημα του τραπεζικού συστήματος είναι τα κόκκινα δάνεια τα οποία δημιουργήθηκαν από τα λάθη των τραπεζών αλλά και από το γεγονός ότι αυτή τη δεκαετή περίοδο μείωσε το ελληνικό δημόσιο σημαντικά μισθούς, συντάξεις και επέβαλε φόρους άρα αυξήθηκαν πάρα πολύ τα κόκκινα δάνεια. Εμείς με το σχέδιο «Ηρακλής» προσπαθούμε να βγάλουμε κόκκινα δάνεια από το χαρτοφυλάκιο των τραπεζών ώστε οι τράπεζες το συντομότερο δυνατόν να ανοίξουν τις στρόφιγγές στην πραγματική οικονομία.

Δεν είμαι από αυτούς που θα πω ότι οι τράπεζες λειτουργούν με επάρκεια άλλωστε ήμουνα παρών σε όλες τις συναντήσεις του πρωθυπουργού και πριν και μετά τις εκλογές που καλούσαμε και καλούμε διαρκώς τις τράπεζες και να ανοίξουν τις στρόφιγγες στην πραγματική οικονομία, νοικοκυριά και επιχειρήσεις, και να μειώσουν το κόστος το οποίο επιβάλλουν στους έλληνες πολίτες και θα συνεχίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση να ενεργούμε. Εμείς δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για καλύτερη ευστάθεια του τραπεζικού συστήματος και οι τράπεζες οφείλουν να το ανταποδώσουν αυτό στην ελληνική κοινωνία.

Αναφορικά με το νέο πλαίσιο για τα κόκκινα δάνεια και αν θα υπάρχουν προβλέψεις για τους κατόχους των κόκκινων δανείων

Βεβαίως θα υπάρχει πρόβλεψη. Το ιδιωτικό χρέος των πολιτών δηλαδή τι χρωστάνε οι πολίτες σε εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία, τράπεζες ΔΕΗ και σε άλλους φορείς είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για την ελληνική οικονομία και κοινωνία και δεν μπορούμε να κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί ούτε να εκφραζόμαστε με τρόπο που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Το ιδιωτικό χρέος πλήττει την ίδια κοινωνική συνοχή άρα οφείλουμε να το αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και μεθοδικότητα. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν 8 σχήματα τα οποία δυνητικά μπορούν να αποταθούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις προκειμένου να βοηθηθούν τα ίδια για να αντιμετωπίσουν τον τεράστιο όγκο του χρέους που δημιουργήθηκε και συσσωρεύτηκε κυρίως την τελευταία δεκαετία. Αυτά τα σχήματα άλλα πέτυχαν άλλα δεν πέτυχαν.

Υπήρχανε σχήματα πίσω από τα οποία κρύβονται συστηματικά στρατηγικοί κακοπληρωτές άρα ερχόμαστε εμείς και λέμε ότι σε δύο μήνες θα κάνουμε ένα καινούργιο πτωχευτικό δίκαιο το οποίο θα εδράζεται σε τέσσερις άξονες. Θα είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο , και όχι 8 διαφορετικά, ώστε ο πολίτης να ξέρει που πηγαίνει να ρωτήσει για το τι πρέπει να κάνει προκειμένου να αντιμετωπίσει το ιδιωτικό χρέος. Δεύτερον θα προβλέπεται δεύτερη ευκαιρία όπως υπάρχουν και σχετικοί ευρωπαϊκοί κανονισμοί του 2019. Τρίτον μέσα από τη χρήση κυρίως ηλεκτρονικών πλατφορμών θα μπορέσουμε να βγάλουμε στην άκρη στρατηγικούς κακοπληρωτές και τέταρτον, ναι, φυσικά σε όλη τη διαδικασία θα υπάρχει πλαίσιο προστασίας των ευάλωτων νοικοκυριών.

Για την πλατφόρμα προστασίας της κύριας κατοικίας

Δημιουργήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και βελτιώθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση. Με βάσει τα στοιχεία των τραπεζών και την περίμετρο που διαμορφώθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, υπήρχαν εκτιμήσεις ότι με τα δεδομένα τα τότε θα μπορούσαν να μπουν περίπου 130 χιλ. νοικοκυριά. Δυστυχώς μέχρι σήμερα έχουνε μπει μόλις 65.393 δηλαδή ένα στα δύο δεν έχει μπει καν στην πλατφόρμα. Από αυτά τα νοικοκυριά πάνω από 20 χιλ. αρνούνται και κάνουν άρση του απορρήτου τους έτσι ώστε να προχωρήσει η διαδικασία και στη συνέχεια οι τράπεζες μας είπαν τους λόγους για τους οποίους καταλήγουμε τελικά να κάνει χρήση της ρύθμισης ένα μικρό ποσοστό αυτών. Οι λόγοι μπορεί να είναι η μη ταυτοποίηση της πρώτης κατοικίας, να μην πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια, να μην πληρούν τα κριτήρια που πότε η κατοικία κοκκίνισε κλπ. Εμείς κάνουμε δύο κινήσεις, η πρώτη κίνηση είναι ότι άμεσα θα υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια να επικοινωνήσουμε αυτό το σχέδιο το οποίο θα είναι σε λειτουργία άλλους δυόμισι μήνες έτσι ώστε όσο γίνεται περισσότερα νοικοκυριά να κάνουν χρήση του πλαισίου. Υπενθυμίζω ότι πρόκειται για πλαίσιο στο οποίο ο κρατικός προϋπολογισμός έρχεται να συμβάλει ώστε το ευάλωτο νοικοκυριό να σώσει το σπίτι του. Δεύτερη κίνηση που κάνουμε, η Γενική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους απέστειλε emails σε όλους αυτούς τους 40 χιλιάδες πολίτες, που δέχτηκαν να γίνει άρση του απορρήτου, για να δούμε γιατί ένα μικρό ποσοστό αυτών φτάνει στο τέλος. Να δούμε είναι αυτά που λένε οι τράπεζες ή υπάρχουν και άλλα στοιχεία που θα πρέπει άμεσα η ελληνική πολιτεία να ενεργήσει. Τρίτη κίνηση είναι ρώτησα τις τράπεζες να πληροφορηθώ τι κομμάτι, οι ίδιες οι τράπεζες ανεξάρτητα από την πλατφόρμα, εξυπηρετεί μέσω ρυθμίσεων και η εικόνα που έχω είναι ότι έχουν γίνει πάνω από 44 χιλ. ρυθμίσεις πολιτών κυρίως σε ότι αφορά την πρώτη κατοικία από το ίδιο το τραπεζικό σύστημα εκτός πλατφόρμας. Αν συνεπώς κάποιοι αρνούνται να κάνουν άρση του απορρήτου αλλά έχουν πάει στις τράπεζες και ρυθμίζουν τη στεγαστική τους πίστη με άλλο τρόπο , τη ρυθμίζουν όμως γιατί έχω μια εικόνα περίπου 44 χιλιάδων το δεύτερο εξάμηνο μόνο. Οι εκτιμήσεις των τραπεζών είναι ότι
ρύθμισαν περίπου 100 χιλιάδες πολίτες μέσα στο ’19. Ναι, θα υπάρχει προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών στο νόμο που θα γίνει εκτιμούμε Απρίλιο –Μάιο 2020.
Για τους πλειστηριασμούς

Από τους 22.879 πλειστηριασμούς που έγιναν το 2019 το 1/3 βρήκαν οι πολίτες χρήματα και δεν έγιναν. Το 1/3 κατέφυγαν σε νομικές ενέργειες και τελικά ολοκληρώθηκαν 5.622. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει η αξιολόγηση των πολιτών να γίνεται πολύ πιο γρήγορα και εδώ θα πρέπει να βοηθήσει και το υπουργείο Δικαιοσύνης και προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε ώστε να βγάλουμε στη σέντρα στρατηγικούς κακοπληρωτές. Και να υπάρχει δεύτερη ευκαιρία και για φυσικά πρόσωπα και νομικά πρόσωπα και τρίτον ναι, να υπάρχει ένα επαρκές πλαίσιο βοήθειας απέναντι στα ευάλωτα νοικοκυριά. Θα πρέπει να σταματήσουμε να ανεχόμαστε κοινωνικές ανισότητες με τη θέση επιτέλους των στρατηγικών κακοπληρωτών προ των ευθυνών τους, και να αποκαταστήσουμε τη δικαιοσύνη έναντι του κοινωνικού συνόλου θεραπεύοντας το κοινό περί δικαίου αίσθημα που τόσο τραυματίστηκε τα προηγούμενα χρόνια.

Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι οι προβλέψεις της Κομισιόν για την Ελλάδα θα κινούνται στο 2,5%

Εκτιμώ ότι αυτό θα ανακοινώσουν δηλαδή υψηλότερη από την προηγούμενη εκτίμηση. Υπάρχει το κόστος δανεισμού, υπάρχει ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα που είναι στο υψηλότερο σημείο από το 2007, υπάρχουν μια σειρά από στοιχεία που ικανοποιούν την ελληνική κυβέρνηση όμως αυτά είναι τα μακροοικονομικά στοιχεία θα είμαι απόλυτα ικανοποιημένος όταν αυτή η μακροοικονομική εικόνα αποτυπωθεί στα πορτοφόλια των ελλήνων πολιτών. Αυτό έχει γίνει μέχρι τώρα όχι στο βαθμό που η κοινωνία θέλει αλλά έχει γίνει στο βέλτιστο βαθμό με βάσει τα δεδομένα τα οποία βρήκαμε στην οικονομία. Μειώσαμε τον ΕΝΦΙΑ, μειώσαμε την προκαταβολή φόρου κατά 5% το 2019, δώσαμε κοινωνικό μέρισμα που δεν θα δίναμε γιατί το είχε εξαντλήσει όλο η προηγούμενη κυβέρνηση, δώσαμε εμπροστοβαρές επίδομα θέρμανσης, μειώσαμε το φόρο στις επιχειρήσεις, δώσαμε 2.000 € για κάθε νέο παιδί που γεννιέται ασκήσαμε πολίτικες που είχαμε πει προεκλογικά. Αυτά ναι δείχνουν μια σταθεροποίηση, δείχνουν μια βελτίωση αλλά δεν είναι ακόμα στο σημείο που εμείς θέλουμε. Συνεπώς πρέπει το 2020 πρέπει να βρούμε επιπλέον δημοσιονομικό χώρο για να μειώσουμε ακόμα περισσότερο φόρους, και οι προτεραιότητες που έχουμε θέσει είναι η εισφορά αλληλεγγύης και ο ΕΝΦΙΑ και δεύτερη προτεραιότητα να δημιουργήσουμε δημοσιονομικό χώρο από το 2021 και μετά ακόμα περισσότερο. Ο δημοσιονομικός χώρος δημιουργείται με τις πρωτοβουλίες τις οποίες έχουμε αναλάβει μεταξύ άλλων με τη μείωση που ζητάμε των πρωτογενών πλεονασμάτων. Πράγματι υψηλότεροι ρυθμοί οικονομικής μεγέθυνσης, το σταθερά χαμηλό κόστος δανεισμού, η πρόωρη αποπληρωμή του πιο ακριβού τμήματος του δανείου από το ΔΝΤ και η αξιοποίηση των κερδών από τη διακράτηση των ελληνικών ομολόγων για να αναπτυξιακούς λόγους δίνουν ουσιαστικά επιχειρήματα στην ελληνική πλευρά ώστε να διεκδικήσει επιπλέον δημοσιονομικό χώρο από το 2021 και μετά. για να κάνουμε ακόμα μεγαλύτερες μειώσεις φόρων αλλά ναι να αυξήσουμε και δαπάνες εκεί που εκτιμούμε ότι υπάρχουν προτεραιότητες για τη χώρα.

Για τον ΕΝΦΙΑ και την εισφορά αλληλεγγύης

Καταρχήν βρήκαμε μια υποχρέωση από την προηγούμενη κυβέρνηση την οποία δεν είχε υλοποιήσει σε ότι αφορά τις αντικειμενικές αξίες. Τρέχουμε συνεπώς για πρώτη φορά μια σοβαρή άσκηση στη χώρα καλύπτοντας όλη την έκταση της χώρας ακόμα και περιοχές που μέχρι τώρα θα έπρεπε να φορολογούνται με κοινωνικά πιο δίκαιο τρόπο. Και αναφέρομαι σε κάποιες γεωγραφικές περιοχές της χώρας που υπήρχε υπερφορολόγηση του πλούτου σε πολίτες που θα έπρεπε να φορολογούνται διαφορετικά, ψηλότερα άρα μιλάω για τα υψηλότερα βαλάντια της χώρας. Αυτή η άσκηση θα τρέξει μέχρι το Μάιο, θα τρέξει παράλληλα με τον καινούργιο προσδιορισμό του ΕΝΦΙΑ.Ο στόχος είναι να υπάρχει ως τελικό αποτέλεσμα ακόμα μεγαλύτερη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 8% φέτος. Σε ότι αφορά την εισφορά αλληλεγγύης αυτή τη στιγμή δεν θα ήταν υπεύθυνο από τη θέση την οποία έχω να καλλιεργήσω προσδοκίες για ποσοστό μείωσης όμως έχουμε πει ότι όταν με ασφάλεια δημιουργηθεί επιπλέον δημιουργικός χώρος φέτος και προσδοκούμε με τα δεδομένα και της προηγούμενης χρονιάς ότι αυτός θα δημιουργηθεί περίπου μετά το πρώτο τετράμηνο του 2020, τότε θα είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε μια υπόσχεση που δώσαμε ώστε να μειώσουμε την εισφορά αλληλεγγύης όσο περισσότερο μπορούμε από φέτος.

Για τις προβληματικές ΔΕΚΟ

Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε και χρόνια προβλήματα που έχει η χώρα σε συγκεκριμένα περιουσιακά της στοιχεία και είδατε ότι προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε με επάρκεια προβληματικές δημόσιες υπηρεσίες που έχουνε στοιχήσει ως χρέη στην ελληνική κοινωνία περίπου όσο ένας ΕΝΦΙΑ. Μιλάμε για τη ΛΑΡΚΟ, μιλάμε για την ΕΛΒΟ, για την ΕΑΒ, για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το κάθε ένα περιουσιακό στοιχείο με διαφορετικό τρόπο γα να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που υπάρχουν εντός και εκτός χώρας. Για παράδειγμα στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπάρχει ένας ανοιχτός φάκελος παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 700 εκ.€ εκεί έχει γίνει από τον εκκαθαριστή σπάσιμο του περιουσιακού στοιχείου σε εμπορικό και στρατιωτικό, η προηγούμενη κυβέρνηση προχώρησε την εκκαθάριση του εμπορικού εμείς προχωράμε του στρατιωτικού. Η ΛΑΡΚΟ είναι μια διαφορετική περίπτωση και εκεί υπάρχουν παράνομες κρατικές ενισχύσεις ύψους 160 εκ. € αλλά υπάρχουν και πολλά άλλα προβλήματα... Η αλήθεια είναι ότι όλα αυτά δεν δημιουργήθηκαν την τελευταία πενταετία από την προηγούμενη κυβέρνηση, είναι προβλήματα τα οποία έχουν χτιστεί τις προηγούμενες δεκαετιες με ευθύνες όλων μας αλλά είναι αλήθεια ότι η προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα για αυτά τα περιουσιακά στοιχεία τουναντίον τα όξυνε προβλήματα.

Για τη ΛΑΡΚΟ

Προσπαθούμε με χρήματα και των Ελλήνων φορολογουμένων, 35 εκ.€ αλλά με συμβολή και των ίδιων των εργαζομένων στην εταιρεία, με μικρότερο ποσοστό και ποσό σε ότι αφορά τη συνολική συνεισφορά, σε ένα χρόνο να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα. Μπαίνει εκκαθαριστής και να βρούμε έναν επιχειρηματία ο οποίος θα αναπτύξει, θα διατηρήσει θέσεις απασχόλησης και θα βοηθήσει την τοπική και την περιφερειακή ανάπτυξη. Με διατάξεις, όχι με προθέσεις, τολμούμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα, δεν τα κρύβουμε κάτω από το χαλί. Ήρθαμε με συγκεκριμένες διατάξεις και καταθέσαμε σχέδιο όταν κανένα άλλο κόμμα δεν είχε εναλλακτική για οποιοδήποτε από αυτά τα περιουσιακά στοιχεία.