Singapore’s ΟΚ... Το σύνθημα που αναγραφόταν το 2002 στην πλειοψηφία των διαφημιστικών πινακίδων στους δρόμους της Σιγκαπούρης, στο πλαίσιο της επιθετικής καμπάνιας της χώρας για την ανάκαμψη του τουριστικού της προϊόντος. Της χώρας, δηλαδή, που εκείνη τη χρονιά, είχε πληγεί από την σφοδρότερη, έως τότε, κρίση υγείας παγκοσμίως. Αυτήν του ιού SARS.

Δεκαοχτώ, μόλις, χρόνια αργότερα ο παγκόσμιος τουρισμός περιδινείται στις συνέπειες της φονικής μετάλλαξης του ιού, υπό την πλήρη ονομασία SARS-CoV-2. Ειδικότερα, ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας και κινητήριο μοχλό της εθνικής οικονομίας, αφού αποδίδει το 1/4 του ΑΕΠ, αλλά και το 40% μεσοσταθμικά της απασχόλησης. Φέτος, όμως, μετράει καθημερινά ολοένα και περισσότερες πληγές. Ο υγειονομικός αποκλεισμός που επεβλήθη στην ελληνική επικράτεια σε συνδυασμό με το κλείσιμο των συνόρων προς “ιογενείς” χώρες, καθυστέρησαν δραματικά την έναρξη της τουριστικής περιόδου. Η απάντηση μέσω του εσωτερικού τουρισμού δεν ήρθε ποτέ, καθώς, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, ένας στους δύο Έλληνες δεν διαθέτει την οικονομική ευπραγία, για να εκκινήσει με την οικογένεια του διακοπές μίας εβδομάδας. Παράλληλα, η διαρκώς αυξανόμενη ανησυχία για την επάνοδο του κορωνοϊού, αποστρέφει τους Έλληνες από πιθανές διακοπές σε νησιωτικούς προορισμούς, με αποτέλεσμα η πληρότητα των ξενοδοχειακών καταλυμάτων να αγγίζει πανελλαδικά το 25%.

Σήμερα, η ελληνική τουριστική βιομηχανία αναζητεί εναγωνίως μια διέξοδο. Μια αναπτυξιακή στροφή που δε διέρχεται μόνο μέσα από κρατικές παρεμβάσεις φορολογικού ενδιαφέροντος ή και επιδοματικού χαρακτήρα. Γιατί, ο μειωμένος ΦΠΑ σε εισιτήρια και οι επιδοτήσεις του κοινωνικού τουρισμού μπορεί να δίνουν πρόσκαιρη πνοή στηναπονεκρωμένη τουριστική αγορά, αλλά πρέπει να συνδυαστούν και με μια διαφορετική φιλοσοφία προσέλκυσης τουριστικών ροών

Σε αυτή τη διαδικασία αναβάθμισης της τουριστικής πολιτικής, πρέπει να προτεραιοποιηθεί ψηλά η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Τον επόμενο χρόνο στόχος είναι να ενεργοποιηθούν οι άγονοι μήνες, προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες που κατεγράφησαν φέτος. Γι’ αυτό, πρέπει να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν προωθητικές ενέργειες για εναλλακτικές μορφές τουρισμού δύο ταχυτήτων. Πρώτον, ο εποχικός τουρισμός, στον οποίο συγκαταλέγονται ο χειμερινός και ορεινός τουρισμός. Δεύτερον, οι θεματικές εκφάνσεις, στις οποίες πρέπει να πρωτοστατήσουν ο αθλητικός, ο θρησκευτικός αλλά και ο πολιτιστικός τουρισμός.

Η Ελλάδα καλείται να εκπονήσει, μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, ένα masterplan τουριστικών δραστηριοτήτων και μαρκετίστικων εργαλείων. Καλών πρακτικών που θα ξεκινούν από τις χώρες αναχώρησης και όχι μόνο από τον τόπο μας. Που θα ενθαρρύνουν ποιοτικό τουρισμό με συναλλαγματικό -και όχι μόνο- όφελος για τη χώρα μας. Που, πάνω απ’ όλα, θα αναβαθμίσουν το τουριστικό μας προϊόν, με σεβασμό προς τις ειδικές συνθήκες της πανδημίας και το πλεόνασμα υγειονομικής ασφάλειας που αποκομίσαμε χάριν στις προσπάθειες όλων μας

Σήμερα, δεν χρειάζεται να αναρτήσουμε ταμπέλες στη χώρα, αλλά να προχωρήσουμε σε πράξεις που θα εκπέμψουν διεθνώς ένα και μόνο μήνυμα... Greece is ok for those who are ready to enjoy its beauty!

* Η Χριστίνα Τσιλιγκίρη είναι Οικονομικός Σύμβουλος MSc, Πρόεδρος Σ.Ε.Φ., Πολιτευτής ΝΔ Β' Πειραιά