Συζήτηση στην ΕΕ για διαγραφή των Covid χρεών – Το παρασκήνιο και ο ρόλος Σταϊκούρα
Φουντώνει στους κόλπους της Ε.Ε. η συζήτηση για γενναίες παρεμβάσεις μετά το «τσουνάμι» που προκλήθηκε εν μέσω κοροναϊού
Το ότι ειδικά οι Βόρειοι είναι... αλλεργικοί σε οτιδήποτε έχει να κάνει με ρύθμιση ή, πολύ περισσότερο, με διαγραφή χρεών δεν είναι μυστικό. Από την περασμένη άνοιξη, όταν ξέσπασε η πανδημία και ξεκίνησε η πρωτοφανής οικονομική κρίση, στις συνόδους των ηγετών και των υπουργών Οικονομικών της Ευρώπης γίναμε μάρτυρες απίστευτων παζαριών ακόμα και για τα αυτονόητα, όπως η προστασία επιχειρήσεων - νοικοκυριών με όσα μέσα απαιτούνται. Ειδικά σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, οι διαβουλεύσεις με τους θεσμούς στο πλαίσιο των αξιολογήσεων, με φόντο πάντα την πανδημία, θα προκαλούσαν γέλιο, αν δεν ήταν τόσο σοβαρά τα πράγματα, καθώς, ακόμα και για τα προφανή, όπως η αναστολή φορολογικών - ασφαλιστικών υποχρεώσεων για όσο διαρκεί η κρίση, διατυπώνονταν από τους ξένους τεχνοκράτες απίστευτα επιχειρήματα περί... κουλτούρας πληρωμών. Οσο, δε, για την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης περί αναστολής των πλειστηριασμών, η πίεση που ασκήθηκε για άρση της γενικής απαγόρευσης ήταν πρωτοφανής, δεδομένων των συνθηκών.
Οι πληροφορίες που έρχονται, όμως, από την Ευρώπη συγκλίνουν στο ότι αυτό που φαινόταν δύσκολο ή ακατόρθωτο -όπως η διαγραφή χρεώνείναι, πλέον, στο τραπέζι.
Πριν από το ξέσπασμα του δεύτερου κύματος της πανδημίας, το περασμένο φθινόπωρο, υπήρξε συντονισμένη κίνηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο από επιμελητήρια και ομοσπονδίες μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με αίτημα την κοινή αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους που δημιουργήθηκε τους μήνες της πανδημίας. Τα αιτήματα αυτά δεν πήγαν στο κενό και, όπως αποτυπώθηκε στα τεχνικά κείμενα, που συνόδευσαν τη συγκρότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, ο προβληματισμός για τις αντοχές ειδικά των μικρών επιχειρήσεων απέναντι στην πρωτοφανή κρίση «άγγιξε» το πεδίο του ιδιωτικού χρέους.
• Το «πάγωμα» των οφειλών της πρώτης καραντίνας έως το τέλος του χρόνου και εν συνεχεία τη δυνατότητα εξόφλησης σε δύο χρόνια χωρίς τόκο ή σε τέσσερα χρόνια με επιτόκιο γύρω στο 2,5%.
• Η περίοδος αποπληρωμής για όλες τις επιστρεπτέες (1 έως 7) επεκτείνεται από 40 σε 60 δόσεις, με πενταετή περίοδο αποπληρωμής από 31/1/2022 έως 31/1/2027. Δίνεται η δυνατότητα επιστροφής εφάπαξ του ποσού προς επιστροφή σε μία δόση έως το τέλος του έτους 2021, με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού.
• Αναστολές δόσεων ρυθμίσεων από τη δεύτερη καραντίνα έως και σήμερα, με τη μετάθεση των πληρωμών στην «ουρά» αυτών των ρυθμίσεων.
• Επιδότηση έως 90% δόσεων δανείων μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, για παράδειγμα, ο φόρος εισοδήματος και ο ΕΝΦΙΑ του 2020, που πληρώνονταν μέχρι τον Φεβρουάριο, έμειναν εκτός ειδικών ρυθμίσεων, ενώ εύλογα γεννάται το ερώτημα πώς θα μπορέσουν να ανταποκριθούν επιχειρήσεις, επαγγελματίες και εργαζόμενοι στις φετινές αντίστοιχες υποχρεώσεις τους, με δεδομένο ότι ο τζίρος της οικονομίας δεν θα έχει αποκατασταθεί πλήρως. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται σχέδιο-ομπρέλα και γι’ αυτά τα χρέη, το οποίο θα συζητηθεί με τους θεσμούς είτε στις αρχές του καλοκαιριού είτε το φθινόπωρο.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά
Οι πληροφορίες που έρχονται, όμως, από την Ευρώπη συγκλίνουν στο ότι αυτό που φαινόταν δύσκολο ή ακατόρθωτο -όπως η διαγραφή χρεώνείναι, πλέον, στο τραπέζι.
Πριν από το ξέσπασμα του δεύτερου κύματος της πανδημίας, το περασμένο φθινόπωρο, υπήρξε συντονισμένη κίνηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο από επιμελητήρια και ομοσπονδίες μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με αίτημα την κοινή αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους που δημιουργήθηκε τους μήνες της πανδημίας. Τα αιτήματα αυτά δεν πήγαν στο κενό και, όπως αποτυπώθηκε στα τεχνικά κείμενα, που συνόδευσαν τη συγκρότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, ο προβληματισμός για τις αντοχές ειδικά των μικρών επιχειρήσεων απέναντι στην πρωτοφανή κρίση «άγγιξε» το πεδίο του ιδιωτικού χρέους.
Σενάριο
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ακόμα και σε επίπεδο Eurogroup έγιναν τέτοιου είδους συζητήσεις, οι οποίες, αν και έμειναν στο επίπεδο του προβληματισμού και της γενικής οδηγίας ότι κάθε χώρα θα πρέπει να λάβει τα αναγκαία μέτρα, έδειξαν ότι το «ευαίσθητο» θέμα των ειδικών ρυθμίσεων ή ακόμα και της διαγραφής χρεών είναι για τα καλά στο τραπέζι. Το σενάριο κοινής δράσης δεν είναι το επικρατέστερο, καθώς ήδη από το «στήσιμο» του Ταμείου Ανάκαμψης οι Βόρειοι ήταν αντίθετοι σε οποιαδήποτε πρόταση περί διαγραφών, ωστόσο στο εθνικό πεδίο εκτιμάται ότι δημιουργούνται οι συνθήκες για γενναίες παρεμβάσεις, όπως οι διαγραφές υπό προϋποθέσεις.Το παρασκήνιο των διαβουλεύσεων για τη διαγραφή οφειλών, το μπλοκ των Βορείων και τα παράθυρα ευκαιριών που επεξεργάζεται η ελληνική κυβέρνησηΠοια είναι η έκταση του προβλήματος, η «κληρονομιά» που άφησε η πολύμηνη κρίση; Τα «φρέσκα» χρέη στην Εφορία, δηλαδή όσα δημιουργήθηκαν πέρυσι, υπολογίζονται σε περίπου 5,5 δισ. ευρώ, ενώ άλλα 2,1 δισ. ευρώ είναι οι νέες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν τα νέα «κόκκινα» δάνεια, που, κατά τις τράπεζες, δεν θα ξεπεράσουν τελικά τα 5 δισ. ευρώ, ενώ άγνωστος «Χ» παραμένει το χρέος μεταξύ ιδιωτών, κάτι που θα αποκαλυφθεί όταν αρθούν τα moratoria για τις επιταγές. Με αυτά τα δεδομένα, μιλάμε για νέα πανδημικά χρέη που προσεγγίζουν τα 13 δισ. ευρώ για το 2020, ωστόσο δεν πρέπει να λησμονεί κανείς τα χρέη του 2021, καθώς η οικονομία παραμένει... διασωληνωμένη συμπληρώνοντας το πρώτο εξάμηνο του έτους. Μέχρι αυτήν τη στιγμή, το οικονομικό επιτελείο έχει ανακοινώσει τέσσερα σχήματα διευκολύνσεων:
• Το «πάγωμα» των οφειλών της πρώτης καραντίνας έως το τέλος του χρόνου και εν συνεχεία τη δυνατότητα εξόφλησης σε δύο χρόνια χωρίς τόκο ή σε τέσσερα χρόνια με επιτόκιο γύρω στο 2,5%.
• Η περίοδος αποπληρωμής για όλες τις επιστρεπτέες (1 έως 7) επεκτείνεται από 40 σε 60 δόσεις, με πενταετή περίοδο αποπληρωμής από 31/1/2022 έως 31/1/2027. Δίνεται η δυνατότητα επιστροφής εφάπαξ του ποσού προς επιστροφή σε μία δόση έως το τέλος του έτους 2021, με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού.
• Αναστολές δόσεων ρυθμίσεων από τη δεύτερη καραντίνα έως και σήμερα, με τη μετάθεση των πληρωμών στην «ουρά» αυτών των ρυθμίσεων.
• Επιδότηση έως 90% δόσεων δανείων μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, για παράδειγμα, ο φόρος εισοδήματος και ο ΕΝΦΙΑ του 2020, που πληρώνονταν μέχρι τον Φεβρουάριο, έμειναν εκτός ειδικών ρυθμίσεων, ενώ εύλογα γεννάται το ερώτημα πώς θα μπορέσουν να ανταποκριθούν επιχειρήσεις, επαγγελματίες και εργαζόμενοι στις φετινές αντίστοιχες υποχρεώσεις τους, με δεδομένο ότι ο τζίρος της οικονομίας δεν θα έχει αποκατασταθεί πλήρως. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται σχέδιο-ομπρέλα και γι’ αυτά τα χρέη, το οποίο θα συζητηθεί με τους θεσμούς είτε στις αρχές του καλοκαιριού είτε το φθινόπωρο.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά