Υπερβολές τα όσα λέγονται από το ΣΥΡΙΖΑ για το νέο εργασιακό νομοσχέδιο,  δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή Secret, με τον Παναγιώτη Τζένο,  ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου.

 Ειδικότερα, ο κ. Τσακλόγλου, ξεκαθάρισε ότι το 8ωρο είναι καθιερωμένο στην Ελλάδα, ενώ χαρακτήρισε τομή την ψηφιακή κάρτα εργασίας όπου θα καταγράφεται ο χρόνος εργασίας του εργαζόμενου.

Είπε πως ενισχύεται το σώμα επιθεώρησης εργασίας που γίνεται πλέον ανεξάρτητη αρχή.

 Παράλληλα ανέφερε πως το νέο νομοσχέδιο ρυθμίζει και τους όρους της τηλεργασίας, καθώς υπήρχαν περιπτώσεις όπου εργαζόμενοι δούλευαν άπειρες ώρες όπως είπε χαρακτηριστικά.

Για τις προσωρινές συντάξεις είπε ότι δίνονται ενώ με νέα εργαλεία γίνεται μια αντεπίθεση στο μεγάλο στοκ των εκκρεμών συντάξεων.

 Σημείωσε πως η κυβέρνηση στήριξε την απασχόληση τονίζοντας πως δεν αυξήθηκε η ανεργία την διάρκεια της πανδημίας.

 Τόνισε πως με την επάνοδο και τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας θα μειωθεί η ανεργία και σταδιακά θα αυξηθούν οι μισθοί.

 Σε ότι αφορά την επικουρική ασφάλιση είπε πως το σύστημα θα είναι κεφαλοποιητικό. Εξήγησε ότι για τους νεοεισερχόμενους θα υπάρξει ένας κουμπαράς με τις εισφορές του εργασιακού βίου.

Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Τσακλόγλου

 Αναφορικά με το νομοσχέδιο για τα εργασιακά και την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ο κ.Τσακλόγλου σημείωσε: «Δυστυχώς η πολιτική μας ζωή είναι κατάφορτη από τέτοιες υπερβολές τις οποίες τις βλέπουμε να εκτοξεύονται με απίστευτη ευκολία πάρα πολύ συχνά και το βλέπουμε αυτή τη φορά για παράδειγμα από τις τελευταίες ανακοινώσεις του ΣΥΡΙΖΑ. Το 8ωρο και είναι καθιερωμένο και ρητά αναφέρεται η συνολική θεσμοθέτηση στη συγκεκριμένη νομοθεσία. Κάθε άλλο παρά κατάργηση του 8ώρου προβλέπεται. Αυτό το οποίο προβλέπεται είναι η επίμαχη διάταξη  από ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει παραπάνω από 100 άρθρα, αναφέρεται στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας είναι ένα φαινόμενο το οποίο υπάρχει σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά εργασίας και υπάρχει και στην Ελλάδα από το 1990 και μετά. Η αλλαγή η οποία επιχειρείται είναι για την κάλυψη και ατόμων τα οποία δεν καλύπτονται από συλλογικές συμβάσεις και είναι πάντα με πρωτοβουλία του εργαζομένουΑυτό που παραβλέπει να αναφέρει η αντιπολίτευση είναι ότι ίσως η σημαντικότερη αλλαγή την οποία φέρνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι η καθιέρωση της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Στην ψηφιακή κάρτα εργασίας θα καταγράφεται επακριβώς ο χρόνος εργασίας του εργαζόμενου.   Τι σημαίνει αυτό; Μας λένε για παράδειγμα διαφορές έρευνες τις οποίες έχουμε  ότι σε μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων που είναι δύσκολο να ελεγχθούν, υπάρχουν πράγματι πάρα πολλές απλήρωτες ώρες εργασίας, με την καθιέρωση της ψηφιακής κάρτας εργασίας αυτές οι απλήρωτες ώρες εργασίας είτε δεν θα είναι δυνατόν να υλοποιηθούν είτε αν υλοποιηθούν θα  πληρωθούνε με υπερωριακή απασχόληση είτε θα ανταλλαγούν με ελεύθερο χρόνο εργασίας».  

ΔΗΜ: Αυτό σημαίνει ότι κάθε επιχείρηση θα υποχρεούται να έχει ένα σύστημα το οποίο θα είναι συνδεδεμένο με κάποιες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας ;

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Ακριβώς. Τέτοια συστήματα για να είμαστε ειλικρινείς σε μεγάλες επιχειρήσεις υπάρχουν αλλά είναι ενδο-επιχειρησιακά δηλαδή είναι κάτι το οποίο μπορεί να το δει η ίδια η επιχείρηση αλλά δεν μπορεί να το δει  απευθείας το υπουργείο Εργασίας . Αυτό που θέλουμε είναι σταδιακά αυτό να επεκταθεί σε όλες τις επιχειρήσεις και να είναι κάτι που να το βλέπει online  και το υπουργείο Εργασίας. Παράλληλα αυτό το πράγμα το οποίο κάνουμε είναι ότι ισχυροποιούμε θεσμικά και ενισχύουμε το θεσμό της Επιθεώρησης Εργασίας, τον κάνουμε μια Ανεξάρτητη Αρχή.  Γνωρίζετε ότι είναι μια από τις αρχές η οποία έχει κατηγορηθεί επανειλημμένα για κυβερνητικές παρεμβάσεις, για διάφορα τέτοια πράγματα, αυτό που θέλουμε είναι και τη θεσμική της θωράκιση και την ενίσχυση αυτής της αρχής  ώστε σε συνδυασμό με αυτή την τεχνολογική πρόοδο και με το καινούργιο πλαίσιο να ενισχύσει τη θέση του εργαζομένου και επαναλαμβάνω κάθε άλλο παρά καταργείται το 8ωρο».

Αναφορικά με την τηλεργασία τόνισε: «Γενικά όταν έχουμε σημαντικές τεχνολογικές αλλαγές συνήθως αλλάζουν και οι σχέσεις παραγωγής, επόμενο είναι ότι αυτό έχει αντανάκλαση σε εργασιακές σχέσεις και εκεί πρέπει να παρεμβαίνει και η νομοθεσία που να θέτει τους κανόνες. Ο κορμός του νομοθετικού μας πλαισίου το οποίο διέπει τις εργασιακές σχέσεις στην Ελλάδα είναι από το 1982, καταλαβαίνετε ότι το 1982 ούτε καν υπολογιστές δεν είχαμε καλά- καλά, για  να μην μιλήσω για internet και διάφορα άλλα τέτοια πράγματα. Έχουμε δηλαδή καινούργιες μορφές απασχόλησης όπως είναι η τηλεργασία όπως είναι η απασχόληση μέσα από πλατφόρμες είτε για τους  ντελιβεράδες, είτε για τους κουριερ κοκ αλλά επιπρόσθετα έχουμε και διάφορες άλλες αλλαγές οι οποίες έχουνε έρθει σε κοινωνικό επίπεδο δηλαδή διάφορες συμπεριφορές οι οποίες ενδεχομένως  ήταν ανεκτές πριν από 50 χρόνια σήμερα δεν είναι πλέον ανεκτές και αυτό το πράγμα πρέπει να το καλύψει το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο. Αυτό μπορεί αν είναι είτε διακρίσεις λόγω φύλου στην αγορά εργασίας είτε να έχουμε περιστατικά που σήμερα κατατάσσουμε σαν περιστατικά βίας και σεξουαλικής παραβατικότητας ενώ κάποτε  αυτό να ήταν κάτι που δεν το θεωρούσαμε σαν κάτι τέτοιο. Όλα αυτά έρχεται να τα καλύψει το καινούργιο αυτό νομοσχέδιο. Ειδικά για την περίπτωση της  τηλεργασίας,  πράγματι αυτή ήταν μια τάση, υπήρχε σε μικρό βαθμό και στην Ελλάδα αλλά σε μεγαλύτερο στο εξωτερικό, η οποία προϋπήρχε της πανδημίας  εντάθηκε ιδιαίτερα στην περίοδο της πανδημίας. Πιστεύουμε ότι θα μειωθεί μεν σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας αλλά θα μείνει σε ένα σημαντικό επίπεδο και το πιστεύουμε αυτό γιατι διάφορες μελέτες και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό φαίνεται να δείχνουν ότι ένας αμοιβαία επωφελής χώρος και για τις επιχειρήσεις για παράδειγμα πολλά σταθερά κόστη της επιχείρησης  μπορούν να μειωθούν αλλά και για μεγάλη κατηγορία εργαζομένων μπορεί  να βελτιώσουν τον εργασιακό τους βίο με την οικογενειακή τους ζωή. Εκεί  ακριβώς μπαίνει και το ζήτημα της ρύθμισης αυτών των σχέσεων, για παράδειγμα δεν υπήρχε αυτό το περίφημο δικαίωμα στην αποσύνδεση με αποτέλεσμα στην περίοδο της πανδημίας είδαμε πολλούς εργαζόμενους να δουλεύουν άπειρες ώρες. Αυτό το πράγμα ουσιαστικά το περιορίζει η καινούργια νομοθεσία η οποία μπαίνει και ίσα-ίσα αυτή είναι αυτή που εγγυάται το συγκεκριμένο ωράριο του εργαζομένου. Για το πώς θα γίνει; Επαναλαμβάνω αν αυτά τα πράγματα με την ψηφιακή κάρτα εργασίας  είναι σε όλες τις επιχειρήσεις μετά από κάποιο διάστημα αυτό σημαίνει ότι καλύπτεται από αυτή την άποψη ο εργαζόμενος αλλά έχει και διάφορες άλλες πρόνοιες όπως  για παράδειγμα να απαγορεύεται να στέλνει η επιχείρηση αλληλογραφία είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είτε μέσω SMS  και διάφορα άλλα τέτοια στον εργαζόμενο πέρα από το ωράριο της εργασίας».  

Αναφορικά με το θέμα των εκκρεμών  συντάξεων ξεκαθάρισε: «Το πρόβλημα που έχουμε με τις εκκρεμείς συντάξεις πράγματι μας ταλαιπωρεί για παραπάνω από 10 χρόνια και σίγουρα δεν περιποιεί τιμή  για το κράτος. Η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε τρείς κατευθύνσεις, η πρώτη είναι ένα καθαρά ανακουφιστικό μέτρο δηλαδή να δίνουμε προκαταβολές συντάξεων ίσες με  το ύψος της εθνικής σύνταξης με πολύ ελαφριές διαδικασίες ακριβώς για να μη μένει κανένας συνταξιούχος χωρίς εισόδημα για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα μέχρι να εκδοθεί η σύνταξη του. Το δεύτερο το οποίο  έχουμε είναι ότι κάνουμε μια κατά μέτωπο επίθεση σε αυτό το μεγάλο στοκ που έχει δημιουργηθεί των εκκρεμών συντάξεων . Εκεί έγκειται και όλες οι προσπάθειες τις οποίες έχουμε να βοηθήσουμε τον ΕΦΚΑ είτε οργανωτικά  είτε σε έμψυχο υλικό είτε με υλικοτεχνική υποδομή και ήδη φαίνεται να έχουμε κάποια αποτελέσματα. Δηλαδή η απονομή συντάξεων τους τελευταίους μήνες έχει επιταχυνθεί, θέλουμε να επιταχυνθεί ακόμα περισσότερο και ελπίζουμε ότι θα έχουμε σημαντικά αποτελέσματα μέχρι το τέλος του έτους και ταυτόχρονα έχουμε και το πολύ μεγάλο project της ψηφιοποιήσης. Δηλαδή ψηφιοποίηση και του ασφαλιστικού μας βίου αλλά και η ψηφιοποίηση των κανόνων ώστε να μπορέσουμε να έχουμε την απονομή της σύνταξης με ψηφιακό τρόπο σε όσο το δυνατόν συντομότερο χρονικό διάστημα. Ήδη για κάποιες κατηγορίες συνταξιούχων, είναι αλήθεια ότι είναι οι πιο εύκολες από όλες αυτές δηλαδή η απονομή σύνταξης από θάνατο συνταξιούχου και η απονομή σύνταξης από άτομα που ανήκανε στον τέως ΟΓΑ και δεν είχαν κάποιο άλλο ταμείο γίνεται με αυτόν  τον τρόπο απλά η διοίκηση του ΕΦΚΑ έχει προγραμματίσει μια σειρά ενεργειών ώστε όλο και μεγαλύτερες κατηγορίες συνταξιούχων να μπορούν να εντάσσονται σε αυτό το καθεστώς και να λύσουμε το πρόβλημα μακροπρόθεσμα δηλαδή να μην έχουμε και πάλι επανεμφάνιση του προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων μετά από μερικά χρόνια».

Αναφορικά με τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης στα ασφαλιστικά ταμεία ανέφερε: «Σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα η κυβέρνηση στήριξε την απασχόληση και αυτός είναι και ο λόγος που βλέπετε ότι στη διάρκεια της πανδημίας όχι μόνο δεν αυξήθηκε η ανεργία αλλά μειώθηκε κιόλας. Επιπρόσθετα με όλα αυτά τα μέτρα που είχαμε πάρει δηλαδή τα 534€ μηνιαίως για τις αναστολές  κοκ κάτι που δεν συζητήθηκε ευρέως είναι ότι ταυτόχρονα η κυβέρνηση κατέβαλε  ασφαλιστικές εισφορές όχι στο επίπεδο των 534€ αλλά στο επίπεδο του πλήρους μισθού του εργαζομένου όταν αυτός εργαζόταν κανονικά. Αυτό σημαίνει ότι οι μεταβιβάσεις στον ΕΦΚΑ ήταν τέτοιες ώστε είχαμε απρόσκοπτα πληρωμή των συντάξεων κανονικά όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Βεβαίως αυτό αύξησε τις μεταβιβάσεις του προϋπολογισμού προς το ασφαλιστικό σύστημα το οποίο ήδη ήμασταν πρωταθλητές στην Ευρώπη τώρα  γίναμε πρωταθλητές με ακόμα μεγαλύτερη απόσταση. Προφανώς αυτό είναι κατι το οποίο δεν μπορεί να διατηρηθεί για πάντα και αυτό που ελπίζουμε  είναι ότι με την επάνοδο της οικονομίας σε κανονικότητα και την επίτευξη υψηλών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης όπως προβλέπουν όλοι οι διεθνείς οργανισμοί στο μεσοπρόθεσμο διάστημα και η ανεργία θα μειωθεί και οι μισθοί σταδιακά θα αρχίσουν να αυξάνουν και προφανώς  το πρόβλημα των εισφορών θα λυθεί».

Για τους αυτοαπασχολούμενους υπογράμμισε: «Για διάφορες κατηγορίες κυρίως αυτοαπασχολουμένων που έχουν κάποια συγκεκριμένα προβλήματα με την κάλυψη των ασφαλιστικών τους εισφορών εκεί έχουμε όλα αυτά τα προγράμματα με τις ρυθμίσεις που νομίζουμε ότι  θα δώσουνε λύση στο πρόβλημα αυτό».

Αναφορικά με την επικουρική ασφάλιση δήλωσε: «Η σχεδιαζόμενη αλλαγή αφορά αποκλειστικά και μόνο την επικουρική ασφάλιση. Το σχέδιό μας είναι να έχουμε μια σταδιακή μετατροπή του υφιστάμενου συστήματος το οποίο είναι διανεμητικό δηλαδή οι εισφορές των τωρινών εργαζομένων πληρώνουν τις συντάξεις των τωρινών συνταξιούχων, σε ένα σύστημα κεφαλαιοποιητικό. Αυτό σημαίνει ότι για τους νεοεισερχόμενους  για παράδειγμα από την επόμενη χρονιά στην αγορά εργασίας δημιουργείται ένας ατομικός λογαριασμός, ένας «κουμπαράς» στον οποίο μέσα θα μπαίνουν οι εισφορές του θα επενδύονται και το τελικό προϊόν της σύνταξης  τους θα είναι συνάρτηση των εισφορών των οποίων έχουν καταβάλει αλλά και των αποδόσεων των επενδύσεών τους. Θα υπάρχει κρατική εγγύηση που θα λεει για παράδειγμα  ότι το πραγματικό ύψος της σύνταξης η οποία θα καταβληθεί δεν μπορεί να υπολείπεται του πραγματικού ύψους των εισφορών οι οποίες έχουν καταβληθεί. Αλλά οι πρώτες συντάξεις στο σύστημα αυτό θα απονεμηθούν μετά από 30-40 χρόνια».

Ερωτηθείς ποιος θα καλύψει τα χρήματα για τις εθνικές συντάξεις  όταν θα πάμε σε ένα κεφαλαιοποιητικό σύστημα απάντησε: «Αυτό το αντίστοιχο ποσό προφανώς θα καλυφτεί από τον προϋπολογισμό αλλά αυτό το νούμερο στο οποίο αναφέρονται διάφοροι σχολιαστές είναι το λεγόμενο ακαθάριστο κόστος της μετάβασης. Είπα  ότι πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές οι νέοι ασφαλισμένοι οι οποίες μπαίνουν στον κουμπαρά τους  και αυτά επενδύονται, ένα σημαντικό μέρος  των επενδύσεων πρόκειται να κατευθυνθεί στην ελληνική οικονομία. Όταν έχουμε περισσότερες επενδύσεις στην οικονομία έχουμε επιτάχυνση του ρυθμού της οικονομικής μεγέθυνσης, άνοδο της παραγωγικότητας, μεγαλύτερη απασχόληση, υψηλότερους μισθούς  αυτά με τη σειρά τους από δημοσιονομική σκοπιά μεταφράζονται σε υψηλότερες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, υψηλότερους άμεσους φόρους, υψηλότερους έμμεσους φόρους. Μόνο όταν αυτό το εξτρά δημοσιονομικό όφελος αφαιρεθεί από το δημοσιονομικό κόστος  που είπα προηγουμένως προκύπτει το καθαρό κόστος αυτής της μεταρρύθμισης. Για να έχουμε μια καθαρή εικόνα έχουμε ζητήσει από την Εθνική Αναλογιστική Αρχή να μας δώσει μια  αναλογιστική μελέτη των επιπτώσεων του νέου συστήματος».

Ερωτηθείς πως θα γίνει η διαδικασία των επενδύσεων των ασφαλιστικών εισφορών ανέφερε: «Δημιουργείται ένα καινούργιο ταμείο ασφαλιστικό το οποίο θα είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, αυτό θα κάνει τις επενδύσεις τις συγκεκριμένες με πολύ αυστηρούς κανόνες».

ΔΗΜ.: Θα μπορεί ο ασφαλισμένος να επιλέγει το ρίσκο

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Θα υπάρχει ένας περιορισμένος αριθμός επενδυτικών προφίλ μεταξύ των οποίων θα επιλέγει ο ασφαλισμένος αλλά  εκεί θα τελειώνει η δουλειά του ασφαλισμένου. Δεν ζητάμε δηλαδή  από τους ασφαλισμένους να γίνουν εξπέρ σε χρηματοοικονομικά προϊόντα, από εκεί και πέρα τη διαχείριση την αναλαμβάνει  το ίδιο ταμείο με αυστηρούς κανόνες και για τη διαχείριση των χρημάτων και για την εποπτεία του αλλά και με προσλήψεις  οι οποίες θα είναι καθαρά αξιοκρατικού, τεχνοκρατικού  περιεχομένου. Δεν φέρουμε γλαύκας εις Αθήνας, τέτοια συστήματα υπάρχουν σε όλες σχεδόν τις αναπτυγμένες χώρες και μάλιστα σε πολλές από τις χώρες τις οποίες εμείς τις θεωρούμε πρότυπα κοινωνικού κράτους έχουνε πάρα πολύ μεγάλα τέτοια συστήματα.