Οι αντιδράσεις στο εργασιακό έρχονται από διάφορες πλευρές όπως από τους συνδικαλιστές, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή Secret με τον Παναγιώτη Τζένο ο υφυπουργός Εργασίας Πάνος Τσακλόγλου.

 Παράλληλα ο κ. Τσακλόγλου τόνισε ότι το νομοσχέδιο ρυθμίζει την τηλεργασία, θέματα υγείας και ασφάλειας εργαζομένων, βίας και σεξουαλικής παρενόχλησης στους χώρους εργασίας. Σημείωσε δε ότι υπάρχει εξίσωση των όρων απόλυσης – αποζημίωσης, πρόβλεψη  για την ακυρότητα απόλυσης ενώ επεκτείνονται οι άδειες και στους δύο γονείς.

Για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας είπε πως θα γίνεται με πρωτοβουλία του εργαζομένου  σημειώνοντας ότι αυτό ισχύει δεκαετίας σε ευρωπαϊκές χώρες.

Χαρακτήρισε τομή την ψηφιακή κάρτα εργασίας.

 Εκκρεμείς συντάξεις

Για τις εκκρεμείς συντάξεις ανέφερε πως το επόμενο διάστημα θα έχουμε πετύχει μια σημαντική βελτίωση.

 Τόνισε πως γίνεται προσπάθεια για την ψηφιοποιήση του εργασιακού βίου ώστε οι συντάξεις να εκδίδονται με ένα κλικ.

 Για τις επικουρικές συντάξεις είπε πως στους παλιούς συνταξιούχους δεν θα αλλάξει τίποτα ενώ για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά τόνισε ότι δημιουργείται ένας ατομικός λογαριασμός όπου θα μπαίνουν οι εισφορές. Τόνισε ότι οι αποδόσεις των εν λόγω συστημάτων είναι πολύ καλές.

Αναλυτικά η συνέντευξη του Πάνου Τσακλόγλου στα Παραπολιτικά 90,1

  O υφυπουργός Εργασίας, κος Πάνος Τσακλόγλου, μίλησε στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm στην εκπομπή “Secret” με το δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο. Αναφορικά με τις αντιδράσεις για το  νομοσχέδιο για τα εργασιακά ο κ. Τσακλόγλου δήλωσε: «Οι αντιδράσεις μπορεί να έρχονται από τελείως διαφορετικές πλευρές δηλαδή πράγματι για κάποιους συνδικαλιστές οι καινούργιες αλλαγές οι οποίες έρχονται στο κομμάτι της συνδικαλιστικής νομοθεσίας στερεί κάποια  προνόμια από ορισμένους συνδικαλιστές και τους βάζει μπροστά και στις ευθύνες των πράξεών τους  σε ορισμένα άλλα πράγματα. Πράγματι μπορεί να έχουμε αντιδράσεις και από εκεί, αυτό στο οποίο έχει επικεντρώσει η αντιπολίτευση όλη την προσοχή της είναι η περίφημη διευθέτηση του χρόνου εργασίας.  Αλλά να ξεκινήσω από κάτι άλλο βέβαια γνωρίζω ότι εδώ είμαστε η χώρα της υπερβολής, ακούω όλες αυτές τις κραυγές περί Μεσαίωνα, για εργασιακή γαλέρα κοκ μιλάμε για ένα νομοσχέδιο το οποίο έρχεται να ρυθμίσει θέματα που έχουν σχέση με την τηλεργασία και το δικαίωμα για αποσύνδεση. Θέματα που έχουν σχέση με τα δικαιώματα τόσο σε  επίπεδο συνδικαλιστικό όσο και σε επίπεδο υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων σε πλατφόρμες. Θέματα τα οποία έχουν να κάνουν με ζητήματα της βίας και σεξουαλικής παρενόχλησης στο χώρο εργασίας , θέματα που έχουν σχέση με υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων, θέματα που έχουν να κάνουν με την εξίσωση των όρων της αποζημίωσης της απόλυσης των εργατοτεχνιτών και υπαλλήλων. Θέματα τα οποία έχουν να κάνουν σε επέκταση των αδειών και στους δύο γονείς, θέματα τα οποία έχουν να κάνουν με κωδικοποίηση αλλά και επέκταση των λόγων ακυρότητας απόλυσης και πάρα πολλά ακόμα, αυτά όλα είναι γαλέρα; Δηλαδή να έρθουμε λίγο στα συγκαλά μας»

Για τη  διευθέτηση του χρόνου εργασίας σημείσε: «Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας είναι κάτι που  ισχύει στη χώρα μας εδώ και δεκαετίες, είναι κάτι το οποίο ισχύει στον ευρωπαϊκό χώρο, σε περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις τις ευρωπαϊκές έχουν αντίστοιχες διατάξεις, ποικίλουν από χώρα σε χώρα. Αυτό το οποίο λέμε είναι ότι πάντα με πρωτοβουλία του εργαζόμενου να μπορεί  να διευθετεί το χρόνο εργασίας σεβόμενος το 8ωρο και το 40ώρο.

ΔΗΜ: Είναι δυνατόν να αντιμετωπίζονται οι δύο πλευρές ο εργοδότης και ο εργαζόμενος ως ίσοι;  Πάντοτε σε αυτή τη σχέση ο ισχυρός είναι ο εργοδότης δεν είναι ο εργαζόμενος

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Σωστό είναι αυτό, αυτός και ο λόγος για τον οποίο την πρωτοβουλία τη δίνουμε μόνο στον εργαζόμενο και προσπαθούμε να δούμε  οτιδήποτε είναι που να εγγυηθεί ότι αυτό θα γίνει έτσι. Για παράδειγμα αν αποδειχθεί οτιδήποτε έχει σχέση με πίεση που να οδηγεί σε απόλυση αμέσως είναι άκυρη. Το δεύτερο και πολύ σημαντικό είναι ότι όλα αυτά πρέπει να τα συνδέσουμε με τη μεγάλη καινοτομία  του νομοσχεδίου που είναι η ψηφιακή  κάρτα εργασίας. Να μην μιλάμε λες και βρισκόμαστε σε κενό αέρος, δεν κλείνουμε τα μάτια μας γνωρίζουμε ότι αυτή τη στιγμή στον ελληνικό εργασιακό χώρο και σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων υπάρχει πολύ απλήρωτη εργασία.  Δηλαδή αυτό που καταγγέλλουν πολλοί το 10ωρο όντως γνωρίζουμε ότι υπάρχει, τι είναι αυτό που θα αλλάξει με την εισαγωγή της κάρτας εργασίας αλλά και με την ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας με το  να την κάνουμε Ανεξάρτητη Αρχή να την ενισχύσουμε και την έχουμε μακριά από οποιαδήποτε πολιτική πίεση ή επηρεασμού; Είναι  βασικά αυτό που είπα δηλαδή για παράδειγμα αυτά τα 10ωρα τα οποία γινόντουσαν και τα οποία ήταν απλήρωτα θα πρέπει  είτε να πληρωθούν  είτε σαν υπερεργασία είτε σαν υπερωρία είτε θα πρέπει να δοθεί σε αντάλλαγμα ελεύθερος χρόνος κάποια  άλλη ημέρα είτε δεν πρέπει να γίνουνε καθόλου».

 Εκκρεμείς συντάξεις

 Ερωτηθείς αν  επιταχύνεται η διαδικασία στο θέμα των εκκρεμών συντάξεων απάντησε: «Ναι σε σχέση με την περσινή περίοδο  για την οποία έχουμε στοιχεία πρέπει είναι γύρω στις 30 χιλιάδες λιγότερες οι εκκρεμείς συντάξεις. Αισιοδοξούμε ότι  μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουμε πετύχει μια σημαντική βελτίωση.

Είναι τριών ειδών τα μέτρα που έχουμε πάρει, το πρώτο μέτρο είναι καθαρά ανακουφιστικό. Αυτό που είπαμε ήταν  ότι δίνουμε σε όλους την εθνική σύνταξη με πολύ ελαφριές διατάξεις, με σχετικά ελαφρούς  ελέγχους κλπ , αυτό είναι ανακουφιστικό να μην μένει κόσμος χωρίς εισόδημα. Μάλιστα στο ίδιο πλαίσιο αυτό που έχω υπογράψει ήταν μια διάταξη ότι δίνεται υποχρεωτικά προσωρινή σύνταξη ακόμα και αν κάποιος δεν έχει κάνει αίτηση για αυτό το μέτρο. Το δεύτερο  έχει αυτή την επίθεση σε αυτό το στοκ των εκκρεμών συντάξεων το οποίο υπάρχει . Εκεί πήραμε μέτρα είτε οργανωτικά, είτε σε επίπεδο ανθρώπινων πόρων, είτε σε επίπεδο υλικοτεχνικής υποδομής ότι μπορούμε να κάνουμε για να το μειώσουμε. Δηλαδή είδατε ότι πήραμε εξωτερικό μάνατζερ που συμβουλεύει αποκλειστικά και μόνο  για τις εκκρεμείς συντάξεις,  επεξεργαζόμαστε τώρα, δεν έχει ξεκινήσει ακόμα, τους πιστοποιημένους επαγγελματίες είτε δικηγόρους  είτε λογιστές  που να μπορούν να επιταχύνουν την όλη διαδικασία, ενισχύσαμε τον ΕΦΚΑ σε επίπεδο εργατικού δυναμικού είτε με νέες προσλήψεις είτε με μετατάξεις από άλλους φορείς είτε με προσωρινή απόσπαση από άλλους φορείς. Πήραμε ακόμα και συνταξιούχους που έχουν εμπειρία σε απονομή συντάξεων.  Επίσης όλο αυτό το διάστημα ενισχύσαμε την υλικοτεχνική υποδομή  του ΕΦΚΑ  κυρίως με καινούργια υπολογιστικά συστήματα κοκ ώστε όλα αυτά τα πράγματα να μπορέσουμε να μειώσουμε  αυτό το στοκ των συντάξεων. Αλλά όλα αυτά να τα κάναμε και να μην προσχωρούσαμε σε πιο ριζική λύση του προβλήματος πολύ φοβόμασταν ότι αυτό το πρόβλημα μπορεί να επανερχόταν. Η ριζική λύση στο πρόβλημα είναι η ψηφιοποίηση. Ψηφιοποίηση της πληροφορίας της ασφαλιστικής για κάθε ασφαλισμένο  δηλαδή που και πότε δούλεψα, τι εισφορές πλήρωσα κοκ. και το δεύτερο είναι ότι  αυτό που συνέβη με τον ΕΦΚΑ ήταν πολύ καλό δηλαδή ότι ενοποιήθηκαν όλοι οι ασφαλιστικοί φορείς  αλλά μην ξεχνάμε ότι όλοι οι ασφαλιστικοί φορείς είχαν διαφορετικούς κανόνες, διαφορετικές κουλτούρες και διαφορετικά υπολογιστικά συστήματα. Σε πολλούς από τους φορείς η μηχανογράφηση είχε προχωρήσει αλλά το ζήτημα ήταν ότι τα συστήματα αυτά  δεν μίλαγαν το ένα με το άλλο, αυτό που λέμε διαλειτουργικότητα. Και σε αυτό τον τομέα έχουμε προχωρήσει αρκετά και το τελευταίο είναι να γράψουμε όλους αυτούς του πολύπλοκούς κανόνες  ενιαία που να μιλάνε μεταξύ τους έτσι ώστε στο τέλος να  μπορούμε να βγάζουμε με ένα  κλικ τη σύνταξη.  Θα μπορέσει να γίνει σε όλες τις συντάξεις; Πιθανόν όχι σε όλες αλλά σε ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό ήδη το προχωράμε και θα το κάνουμε».

 Για το νομοσχέδιο για την επικουρική ασφάλιση ανέφερε: «Σε υφιστάμενους συνταξιούχους ή σε συνταξιούχους του τωρινού συστήματος δεν πρόκειται να αλλάξει απολύτως τίποτα. Οι επικουρικές συντάξεις θα συνεχίζονται να υπολογίζονται με τον ίδιο  ακριβώς τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται μέχρι σήμερα. Δεν θα υπάρχει καμία περικοπή. Η μεταρρύθμιση αυτή που θα κάνουμε ουσιαστικά για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας  από την επόμενη χρονιά ή για εκείνους που είναι κάτω από 35 χρονών αλλά σε εθελοντική βάση είτε έχουν είτε δεν έχουν επικουρική ασφάλιση, δημιουργείται ουσιαστικά  ένα σύστημα που έχει έναν ατομικό λογαριασμό, πάνω γράφει το όνομα μας και εκεί  μπαίνουν οι εισφορές μας. Οι εισφορές μας αυτές επενδύονται σύμφωνα με τις προτιμήσεις μας αλλά όχι από εμάς τους ίδιους αλλά από τους επαγγελματίες του ταμείου.

ΔΗΜ: Τα κεφάλαια τα οποία επενδύονται θα είναι ασφαλή ή κάποιος θα μας πει ότι παίξατε και χάσατε

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Οι επενδύσεις είναι το καύσιμο τις ανάπτυξης, αν δεν έχεις επενδύσεις δεν έχεις ανάπτυξη. Οι επενδύσεις φυσικά και έχουν ρίσκο όμως οι μεγάλες οι αποδόσεις είναι εκεί που βρίσκεται το μεγάλο ρίσκο.  Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να παίρνουμε τις επενδύσεις με το μεγαλύτερο ρίσκο από όλα;  Όχι, εκεί είναι που θέλουμε και τη συμβουλή των επαγγελματιών. Αυτά τα χρήματα που θα μπαίνουν σε αυτό το ταμείο θα επενδύονται σύμφωνα με τις προτιμήσεις τις οποίες έχουμε εκφράσει εμείς οι ίδιοι για μεγάλο χρονικό διάστημα και μετά από 30-40 χρόνια θα πάρουν τις πρώτες τους συντάξεις οι πρώτοι συνταξιούχοι του νέου συστήματος αυτού. Δεν κομίζουμε Γλαύκα εις Αθήνας αυτά τα συστήματα που πάμε να εφαρμόσουμε τώρα στη χώρα μας στις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες υπάρχουν πάρα πολλές δεκαετίες.   Η εμπειρία των χωρών αυτών δείχνει ότι οι αποδόσεις που έχουν  αυτά τα συστήματα  είναι πάρα πολύ ικανοποιητικές. Δηλαδή κατά πάσα πιθανότητα η σύνταξη που θα πάρουν οι ασφαλιζόμενοι του νέου συστήματος θα είναι  πολύ ψηλότερη από αυτή που θα τους έδινε το παλιότερο σύστημα. Μου λέτε ότι κάτι μπορεί να πάει τελείως στραβά και να έχουμε αρνητικές αποδόσεις, εκεί μπαίνει το δημόσιο το οποίο  λεει ότι σου δίνω εγγύηση ότι η σύνταξη την οποία θα πάρεις θα είναι τουλάχιστον ίση με τις εισφορές τις οποίες  έχεις καταβάλει σε πραγματικούς όρους δηλαδή αφού λάβουμε υπόψη μας και τον πληθωρισμό.  Αλλά πιστέψτε με δεν θα χρειαστεί να την εφαρμόσουμε αυτή την εγγύηση».

Ερωτηθείς αν υπάρχει σκέψη να μεταφερθεί το ίδιο σύστημα και στις κύριες συντάξεις ξεκαθάρισε: «Ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους κάνουμε αυτή τη μεταρρύθμιση είναι για να περιορίσουμε την έκθεση του συστήματος στο λεγόμενο δημογραφικό κίνδυνο. Δηλαδή η κοινωνική ασφάλιση είναι και αυτή μια μορφή ασφαλίσεων, η πρώτη αρχή των ασφαλίσεων είναι ότι δεν βάζω όλα τα αυγά μου σε ένα καλάθι. Αυτή τη στιγμή το σύστημά μας έχει πολύ μεγάλη έκθεση στο δημογραφικό κίνδυνο δηλαδή ουσιαστικά  οι συντάξεις οι οποίες δίνονται σήμερα πληρώνονται από τις εισφορές των νυν εργαζομένων. Όλες οι προβολές που έχουμε οι δημογραφικές  μας λένε ότι  όλο και περισσότερο θα αυξάνονται οι συνταξιούχοι  και όλο και λιγότεροι θα είναι εκείνοι οι οποίοι είναι στην αγορά εργασίας οπότε καταλαβαίνετε ότι αυτό το σύστημα έχει μεγάλη δυσκολία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του. Αυτό που θέλεις να κάνεις είναι να διαφοροποιήσεις αυτό το ρίσκο, στο τέλος όταν για παράδειγμα θα  αρχίσουν να βγαίνουν οι συνταξιούχοι του νέου συστήματος  ουσιαστικά η σύνταξή τους θα έχει τρία στοιχεία. Θα είναι η εθνική σύνταξη η οποία πληρώνεται από τον προϋπολογισμό, θα είναι η ανταποδοτική σύνταξη, που πληρώνεται από τις εισφορές των νυν εργαζομένων και θα υπάρχει η επικουρική σύνταξη η οποία θα είναι από τις εισφορές και τις αποδόσεις  τις οποίες  έκανε ο ίδιος ο εργαζόμενος. Το καθένα από αυτά έχει διαφορετικό ρίσκο  δηλαδή η εθνική σύνταξη έχει το λεγόμενο δημοσιονομικό ρίσκο δηλαδή αν δεν πάει καλά η οικονομία μας. Το δεύτερο έχει το λεγόμενο δημογραφικό κίνδυνο δηλαδή το ότι είμαστε όλο και λιγότεροι. Το τρίτο έχει τον κίνδυνο των αγορών  αλλά επειδή  αυτοί οι κίνδυνοι δεν έχουν τέλεια συσχέτιση  ο συνολικός κίνδυνος όλου του συστήματος είναι πολύ-πολύ χαμηλότερος. Αν πάρω και τα κάνω όλα κεφαλαιοποιητικά τότε βάζω όλο μου το σύστημα  σε κίνδυνο αγορών  οπότε  βάζω όλα μου τα αυγά σε ένα καλάθι οπότε η απάντηση στο ερώτημά σας είναι αρνητική».

Για το δημογραφικό τόνισε: «Έχουμε ήδη πάρει και θα συνεχίσουμε και παίρνουμε μέτρα για την ενίσχυση της οικογένειας και την αναστροφή αυτής της δημογραφικής γήρανσης του πληθυσμού αλλά πάντως αν δείτε την εμπειρία όλων ανεξαιρέτως  των αναπτυγμένων χωρών δεν έχουμε καμία χώρα η οποία να πήγε σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα στα οποία βρισκόμαστε τώρα και να υπερέβη το λόγο γονιμότητας. Δηλαδή τα πόσα παιδιά κάνει μια γυναίκα αναπαραγωγικής ηλικίας που να ειναι κατά μέσο όρο παραπάνω από το 2,1.   Δηλαδή από τα πολύ πετυχημένα παραδείγματα που είχαμε η Γαλλία για παράδειγμα  είχε φτάσει σε επίπεδα  λίγο καλύτερα από αυτό που είμαστε εμείς αλλά αυτό κατάφερε να το σηκώσει, ο λόγος γονιμότητας στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή  είναι στο 1,37, η Γαλλία ήταν λίγο καλύτερα από αυτό  πλησίασε κοντά στο 2 αλλά ξαναέπεσε  παρόμοια και η Σουηδία. Θα  δουλέψουμε προς αυτή την κατεύθυνση ελπίζουμε ότι αυτό το λόγο θα καταφέρουμε να το σηκώσουμε αλλά μην περιμένουμε θαύματα. Το δεύτερο και πολύ σημαντικό, σκεφτείτε αυτή τη στιγμή κάτι γινόταν και αποφάσιζαν όλες  οι ελληνίδες να κάνουν 3 και 4 παιδιά , αυτά τα παιδιά θα έμπαιναν στην αγορά εργασίας και θα είχαν αποτελέσματα και για το συνταξιοδοτικό και για όλα τα υπόλοιπα μετά από 20-25 χρόνια. Στα ενδιάμεσα 20-25 χρόνια το πρόβλημα το έχουμε».