Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει μικρή αύξηση 2% του κατώτατου μισθού την 1η Ιανουαρίου 2022, ωστόσο το δεύτερο εξάμηνο του 2022 θα υπάρξει νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης.
Ο υπουργός είπε πως το 2021 πάμε για ρεκόρ όλων των εποχών στην έκδοση συντάξεων. Ανέφερε πως στόχος είναι να κλείσουμε τις εκκρεμείς συντάξεις του 2019 έως το Φεβρουάριο του 2022.
Σε ότι αφορά τα αναδρομικά για παλιούς και νέους συνταξιούχους είπε ότι σύντομα θα υπάρξουν ανακοινώσεις από τον ΕΦΚΑ.
Για τον ΕΦΚΑ ανέφερε πως στόχος είναι να γίνει ένας «λαϊκός» φορέας που θα εξυπηρετεί τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους.
Αναφερόμενος στα μέτρα στήριξης ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει τέσσερα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνέπειων της κρίσης, όπως έκτακτη καταβολή μισού μισθού στους υγειονομικούς, σε χαμηλοσυνταξιούχους και ΑΜεΑ, αλλά και διπλή καταβολή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος τον Δεκέμβριο.
Τέλος, ο υπουργός είπε για την επιστρεπτέα προκαταβολή είπε πως στην ουσία έχει καταστεί μη επιστρεπτέα.
Αναφορικά με τις πρόσθετες ενισχύσεις στους συνταξιούχους
Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Βεβαίως ο προϋπολογισμός είναι πιεσμένος λόγω των μέτρων στήριξης για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορονοϊού αλλά σαν να μην έφτανε αυτό ήρθε και η κρίση η ενεργειακή διεθνώς με την αύξηση των τιμών πράγμα που πίεσε τα νοικοκυριά και ιδιαίτερα τις πιο ευάλωτες ομάδες. Στο πλαίσιο αυτό και παρά τη δημοσιονομική στενότητα αποφασίστηκε από τον πρωθυπουργό και ανακοινώθηκε η έκτακτη καταβολή μισού μισθού σε 100 χιλιαδες υγειονομικούς, η πρόσθετη ενίσχυση σε 800 χιλιάδες περίπου χαμηλοσυνταξιούχους 250€ προσαυξημένο κατά 50€ για κάθε προστατευόμενο μέλος, και πρόσθετο βοήθημα σε 173 χιλιάδες άτομα με αναπηρία 250€. Αυτά όλα έρχονται να προστεθούν σε μια άλλη δέσμευση της κυβέρνησης η οποία έχει γίνει πράξη με νομοθετική διάταξη που έχει περάσει για διπλή καταβολή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος το Δεκέμβριο που αφορά τους πιο φτωχούς στην κοινωνία εδώ έχουμε 250 χιλιάδες νοικοκυριά ή 400 χιλιάδες συμπολίτες μας που κερδίσουν από αυτό. Άρα έχουμε τέσσερα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσεως επικεντρωμένα σε ανθρώπους που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο συνδέονται με την κρίση και τα οποία θα εφαρμοστούν εξαντλώντας τις δυνατότητες του προϋπολογισμού.
Αναφορικά με την εξαγγελία του πρωθυπουργού για την αύξηση του κατώτατου μισθού δύο φορές μέσα στο 2022
Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Ήδη έχει αποφασιστεί μια μικρή, συμβολική όπως την χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% από 01/01/22. Κανείς δεν λεει ότι είναι πολύ, το αυξήσαμε όμως 2% γιατί είχαμε εισηγήσεις από την εργοδοτική πλευρά συμπεριλαμβανομένων και των μικρομεσαίων αλλά και από την τράπεζα της Ελλάδας και από το ΚΕΠΕ για πάγωμα του μισθού γιατί είχε προηγηθεί μια ύφεση 9%. Εμείς δώσαμε 2% γιατί θέλαμε να στείλουμε το μήνυμα ότι είναι στο οπτικό μας πεδίο οι εργαζόμενοι, ότι δεν τους έχουμε ξεχάσει. Έχουμε μπει σε ρυθμούς ανάπτυξης τους τελευταίους μήνες και αυτό θα έχει αντανάκλαση στην επόμενη απόφαση για την αύξηση του κατώτατου μισθού η οποία θα ληφθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Θα ξεκινήσει η διαδικασία νωρίς στο πρώτο εξάμηνο με τη διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και όλα όσα προβλέπει ο σχετικός νόμος που έχει ψηφιστεί από το ’13 και στη συνέχεια ο υπουργός Εργασίας θα κάνει τη σχετική εισήγηση στο υπουργικό συμβούλιο. Δεν μπορώ να σας πω ποιο θα είναι το ποσοστό γιατί δεν έχει κλείσει ο χρόνος , δεν έχουμε όλα τα στοιχεία και κυρίως δεν έχουμε τις εισηγήσεις των αρμοδίων για να αποφασίσουμε ανάλογα αφού έχουμε δει τις εξελίξεις σε όλα τα επίπεδα στον πληθωρισμό, στην παραγωγικότητα και σε όλα τα άλλα μεγέθη τα οποία σχετίζονται με τη λήψη αυτής της απόφασης.
Αναφορικά με την ανεργία
Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Το ότι έχει πέσει η ανεργία από το 17,3% στο 13,2% μέσα σε δύο χρόνια που είμαστε κυβέρνηση δεν έγινε τυχαία. Έγινε λόγω της φορολογικής μας πολιτικής, μειώθηκαν οι φόροι, λόγω της ασφαλιστικής μας πολιτικής, μειώθηκαν οι ασφαλιστικές εισφορές για επιχειρήσεις και εργαζόμενους. Υπήρξε η στήριξη κατά τη διάρκεια του κορονοϊού, υπήρξαν άλλα μέτρα όπως απλούστευση των αδειοδοτήσεων και άρα γίναμε μια χώρα φιλικότερη στις επενδύσεις πράγμα το οποίο είχε θετική επίδραση και οδηγηθήκαμε στη μείωση της ανεργίας.
Ερωτηθείς αν υπάρχει η δυνατότητα να ενεργοποιηθεί εκ νέου το μέτρο των αναστολών
Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Έχουμε εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες, δεν μοιράζουμε δικά μας λεφτά, δικά σας λεφτά μοιράζουμε. Έχουμε ένα από τα ισχυρότερα πακέτα στήριξης διεθνώς σε σχέση με τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους. 40 δις μέσα σχεδόν δύο χρόνια εκ των οποίων τα 8 -8,5 τα έχουμε δώσει εμείς από το υπουργείο Εργασίας σε εργαζόμενους και ανέργους. Θυμάστε ότι μεταξύ των μέτρων ήταν και η επιστρεπτέα προκαταβολή που ήδη έχει αποδειχθεί κατά ένα μεγάλο ποσοστό μη επιστρεπτέα που είναι μια στήριξη ουσιαστική για τις επιχειρήσεις. Ειδικά για τον τουρισμό και την εστίαση έχουμε δώσει ιδιαίτερο βάρος , μόνο εμείς από το υπουργείο Εργασίας έχουμε δώσει στους εργαζόμενους της εστίασης 700 εκατομμύρια από τότε που ξεκίνησε η κρίση του κορονοϊού και μετά, ενώ υπάρχει και το πρόγραμμα για τις επιστρεπτέες προκαταβολές και ένα άλλο πρόγραμμα 330 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ του υπουργείου Ανάπτυξης για την εστίαση. Είναι σημαντική η στήριξη, δεν θέλω να πω ότι πρέπει να πανηγυρίζουμε γιατί προφανώς η κρίση είναι εδώ, τις συνέπειές της τις βιώνουν οι άνθρωποι αλλά η πολιτεία δεν έχει υπάρξει αδιάφορη. Και δεν είμαστε Ελβετία και Σουηδία...
Αναφορικά με τις εκκρεμείς συντάξεις
Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Δεν θα εκκαθαριστούν μέσα στο 2022, θα εκκαθαριστούν νωρίτερα. Στόχος μας είναι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 ήδη έχουμε κάνει κινήσεις ως προς αυτό. Τους τελευταίους μήνες πιάνουμε ρεκόρ σε σχέση με τις απονομές συντάξεων και τη χρονιά αυτή επίσης θα πιάσουμε ρεκόρ όλων των εποχών στην απονομή συντάξεων εκ μέρους του ΕΦΚΑ και των προκατόχων του ταμείων. Είναι ανηφορικός ο δρόμος διότι υπάρχει ένα σύστημα που μόνο σύστημα δεν το λες μέσα στον ΕΦΚΑ, μια φύρδην μίγδην κατάσταση την οποία προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε με διαφόρους τρόπους. Στόχος μας είναι να κλείσουμε και τις εκκρεμείς υποθέσεις μέχρι το ’19 μέχρι τέλος Φεβρουαρίου. Πράγματι είναι 122-123 χιλιάδες οι εκκρεμείς συντάξεις αλλά από αυτές οι ληξιπρόθεσμες είναι 92 χιλιάδες, οι άλλες έχουν υποβάλλει την αίτησή τους από μια μέρα πριν μέχρι τρεις μήνες πριν και αυτό διεθνώς δεν θεωρείται ληξιπρόθεσμες συντάξεις. Άρα 92 χιλιάδες είναι ληξιπρόθεσμες εκ των οποίων οι 50 χιλιαδες παίρνουν ή προσωρινή σύνταξη ή προκαταβολή επομένως μένουν 40 χιλιάδες που για κάποιο λόγο φαίνεται να είναι προβληματικές περιπτώσεις μεταξύ όμως αυτών σίγουρα είναι πολλές -αλλά το σύστημα δεν είναι σύστημα και δεν μπορεί να μας πει πόσες- είναι και πολλές οι οποίες είναι προβληματικές για το λόγο ότι αυτοί που περιμένουν να τις πάρουν χρωστάνε πάνω από το όριο και έτσι όπως είναι σημερα η κατάσταση δεν θα μπορέσουν να πάρουν και ελπίζω ότι θα είμαστε σε λίγους μήνες σε θέση αφού γίνουν οι αναγκαίες διασταυρώσεις να πούμε πόσοι είναι αυτοί που χρωστάνε πράγμα το οποίο θα δείξει τελικά μια ακριβέστερη εικόνα για το πόσες πράγματι είναι οι εκκρεμείς συντάξεις.
Αναφορικά με το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ
Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Προετοιμάζουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο θέλει να βάλει τον ΕΦΚΑ σε άλλες ράγες, σε σύγχρονες ράγες έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό η γραφειοκρατία, τα σούρτα φέρτα μεταξύ υπουργείου και ΕΦΚΑ, να επιταχυνθεί περαιτέρω η απονομή των συντάξεων αλλά και γενικότερα η λήψη αποφάσεων στον ΕΦΚΑ και να γίνει ο ΕΦΚΑ όχι ένας οργανισμός που θα εξυπηρετεί τον εαυτό του αλλά ένας «λαϊκός» κοινωνικός ΕΦΚΑ ο οποίος θα εξυπηρετεί τους συνταξιούχους και τους ασφαλισμένους. Αυτό επιδιώκουμε.
Ερωτηθείς για τις αντιδράσεις των εργαζομένων του ΕΦΚΑ
Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Υπάρχουν όλα αυτά τα γνωστά επιχειρήματα ότι όταν μπαίνουν μέσα πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές υποτίθεται υπάρχει ιδιωτικοποίηση. Καμία ιδιωτικοποίηση δεν υπάρχει διότι δεν είναι οι μόνες δραστηριότητες του δημοσίου που γίνονται μέσω ιδιωτών. Θεωρώ ότι είναι άτοπη αυτή η συζήτηση. Εν πάση περιπτώσει έχουν εκδηλώσει πολλοί ενδιαφέρον 3.600, έχει προχωρήσει ο πρώτος κύκλος της εκπαίδευσης. Δώσαν εξετάσεις 547 πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές από αυτούς πέρασαν τις εξετάσεις 179 διότι οι εξετάσεις είχαν ένα βαθμό αυστηρότητας για να είναι σίγουρος ο ΕΦΚΑ ότι αυτοί που θα μπουν μέσα θα κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Τώρα θα έχει ένα δεύτερο κύκλο εξετάσεων τις 15 Δεκεμβρίου και θα προχωρήσουμε έτσι.
Για τα οφειλόμενα αναδρομικά στους συνταξιούχους
Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Θα υπάρξουν εντός των ημερών ανακοινώσεις από πλευράς του ΕΦΚΑ, υπάρχουν διάφορες κατηγορίες νέοι συνταξιούχοι –παλιοί συνταξιούχοι και τα λοιπά . Κλείνει ο ΕΦΚΑ τη μια μετά την άλλη υπόθεση, τώρα έχουν μείνει συγκριτικά με αυτά που οφειλόντουσαν κάποιες λίγες περιπτώσεις, εντός των ημερών α υπάρχουν ανακοινώσεις για τους 29 χιλιάδες συνταξιούχους οι οποίοι περιμένουν αναδρομικά, είναι νέοι συνταξιούχοι συνταξιοδοτηθέντες το ’16. Αργότερα θα υπάρξουν και για κάποιες κατηγορίες παλαιών συνταξιούχων πιο περίπλοκες περιπτώσεις των οποίων έχει καθυστερήσει για μερικούς μήνες η καταβολή όπως είχε ανακοινωθεί. Εν πάση περιπτώσει ο ΕΦΚΑ προσπαθεί μέσα στο χαοτικό πλαίσιο που λειτούργει λόγω ελλείψεως και μηχανοργάνωσης μεταξύ άλλων, ηλεκτρονικής καταγραφής προ του 2002, να πάει όσο πιο γρήγορα γίνεται σε όλα αυτά τα θέματα.
Αναφορικά με το τηλεφωνικό κέντρο του ΕΦΚΑ
Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Σκάνδαλο μου φαίνεται η αντίδραση, κωμικοτραγική θα τη θεωρούσα την αντίδραση διότι όλοι ξέρουμε το μεγάλο πρόβλημα με τα κατεβασμένα τηλέφωνα στον ΕΦΚΑ και σε άλλες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας . Ερχόμαστε λοιπόν με αυτό τον ενιαίο αριθμό εξυπηρέτησης να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα και προχωρήσαμε βάσει του νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις και βάσει μιας άλλης ειδικής νομοθετικής ρύθμισης απευθυνθήκαμε στις 5 μεγαλύτερες εταιρείες συμβούλων στην Ελλάδα, έγινε διαγωνισμός, υπήρξε προσφορά, υπήρξε έγκριση από το Εκλεκτικό συνέδριο, εγκρίθηκαν και συμβάλουν οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες call centers στην Ελλάδα και μέχρι τώρα έχουν τηλεφωνήσει πάνω από μιστό εκατομμύριο συμπολίτες μας πράγμα που δείχνει την απήχηση. Ακόμα περισσότερο την απήχηση και την επιτυχία του θεσμού το δείχνει ότι από αυτούς που καλούν το 98% λαμβάνει απάντηση αμέσως, και από εκεί και πέρα από αυτούς που λαμβάνουν απάντηση το 83% συζητάει με τους τηλεφωνητές που είναι εκπαιδευμένοι και παίρνει μια απάντηση και κλείνει το θέμα τους και από το υπόλοιπο ποσοστό το 14, 5 πάει σε ένα υποστηρικτικό γραφείο και μέσα σε μερικές μέρες ή εβδομάδες λαμβάνει απάντηση και σε εκκρεμότητα παραμένει το 3%. Όταν λοιπόν γίνεται αυτή η τεράστια πρόοδος προκαλεί κατάπληξη αυτή η αντίδραση και δείχνει και ποια είναι τα βαθύτερα κίνητρα όλων αυτών που αντιδρούν.