«Η Ουκρανία είναι η χώρα με τα περισσότερα παιδιά που ζουν σε ιδρύματα, περίπου 90,000», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 η υφυπουργός Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δόμνα Μιχαηλίδου.

Επιπλέον, τόνισε ότι για πρώτη φορά, κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ θα καταγράφει τη διαθεσιμότητα κάλυψης αναγκών φιλοξενίας και φροντίδας παιδιών.

«Σε Σλοβακία, Ουγγαρία και Τσεχία»

Όπως είπε η κ. Μιχαηλίδου, κάθε χώρα θα χαρτογραφεί τις δομές και τις περιοχές όπου μπορεί άμεσα να φιλοξενήσει παιδιά, ενώ θα υπάρξει και σχολική τους ένταξη. Η υφυπουργός σημείωσε επίσης ότι πολλά παιδιά έχουν βρει καταφύγιο σε Σλοβακία, Ουγγαρία και Τσεχία.

«Άλλαξε η νομοθεσία»

Στη συνέχεια, πρόσθεσε ότι σε όλες τις κοινωνικές δομές στην Ελλάδα θα πρέπει να υπάρχει αυστηρός έλεγχος, ενώ είπε ότι η κυβέρνηση άλλαξε τη νομοθεσία.



Η συνέντευξη

Η υφυπουργός  Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:

Για το προσφυγικό κύμα από την Ουκρανία: Δυστυχώς αυτές τις 14 ημέρες έχουμε δει εικόνες που μας έχουν συγκλονίσει, κυρίως εικόνες ευάλωτου πληθυσμού, πολλές εικόνες παιδιών με τις μητέρες τους και αυτό που δεν έχουμε δει ακόμα  αλλά γνωρίζουμε είναι ότι η Ουκρανία είναι η χώρα της Ευρώπης με τα περισσότερα παιδιά  που ζουν σε ιδρύματα. Στην Ουκρανία υπάρχουν 90.000 παιδιά σε ιδρύματα. Για να καταλάβετε τη σχετικότητα στην Ελλάδα έχουμε 1.450 παιδιά που φιλοξενούνται σε ιδρύματα άρα θα περίμενε κανείς περίπου 6.000 στην Ουκρανία αλλά εχει 90.000 παιδιά.  90.000 που είναι δύσκολο να βγουν από τη χώρα αυτή τη στιγμή γιατι δεν έχουν κάποιον όπως οι γονείς του να τα βγάλει, είναι δύσκολο να χρησιμοποιήσουν τον ανθρωπιστικό διάδρομο για να βγουν από τη χώρα. Για τα 90.000 αυτά παιδιά αλλά και για τα υπόλοιπα της Ουκρανίας η χώρα μας πήρε μια πρωτοβουλία στο ευρωπαϊκό συμβούλιο υπουργών της Γαλλίας ώστε κάθε χώρα της ΕΕ για πρώτη φορά να καταγράψει  ένα εθνικό σχέδιο δράσης για πόσες κλίνες, πόσος χώρος  υπάρχει  ώστε να μπορέσουμε να έχουμε κεντρική πληροφορία στις Βρυξέλλες τι χώρος υπάρχει για τα παιδιά αυτά.

Για τις συζητήσεις στην ΕΕ: Αυτό που ομόφωνα συμφωνήσαμε επισήμως χθες είναι ότι τα σχέδια αυτά που θα κάνει κάθε χώρα θα κατατίθενται κεντρικά στις Βρυξέλλες και μετά θα  υπάρξει μια ανταλλαγή σχεδίων για να υπάρξει μια οργάνωση την οποία  δεν έχουμε δει σε όλους τους πολέμους που έχουμε ζήσει. Ποτέ δεν έκατσε κάθε χώρα να κοιτάξει τι μπορεί να κάνει ειδικά για τον ευάλωτο πληθυσμό για να τον φιλοξενήσει τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα μέχρις ότου σταματήσει ο πόλεμος. 

Για το αν υπάρχουν ενέργειες για την ένταξη των παιδιών από την Ουκρανία στο εκπαιδευτικό περιβάλλον: Για αυτό είναι ακόμα πολύ νωρίς αλλά αυτό που συζητήσαμε με όλους τους υπουργούς στο Παρίσι είναι ότι υπάρχουν δύο άξονες που πρέπει να κινηθούμε, ο ένας είναι ο άμεσος δηλαδή τι γίνεται όσο τρέχει ο πόλεμος γιατί κανείς μας δεν ξέρει πόσο θα  τρέξει ο πόλεμος αυτός. Και ο δεύτερος ειναι στην περίπτωση που ο πόλεμος αυτός και τρέξει πολύ αλλά και φέρει ένα γεωπολιτικό αποτέλεσμα τελείως διαφορετικό  από το  σημερινό με επικράτηση των Ρώσων σε μεγάλο κομμάτι της χώρας άρα οι άνθρωποι  δεν μπορούν να γυρίσουν πίσω τότε θα πρέπει να εξετάσουμε και την σχολική ένταξη των παιδιών αυτών και την υγειονομική τους περίθαλψη και την τροφή τους. Αλλά  για πρώτη φορά όλοι στην Ευρώπη συμφωνήσαμε, και έγινε δεκτό το ελληνικό αίτημα, να φτιάξουμε όλοι σχέδια δράσης για την άμεση  ανακούφιση και φιλοξενία των παιδιών.

Για το αν υπάρχει σχέδιο καταγραφής από το υπουργείο Εργασίας για την κάλυψη εποχικών αναγκών από πρόσφυγες που δεν  καλύπτεται από το εγχώριο δυναμικό: Νομίζω ότι κάτι τέτοιο, και με συνεργασία με το Μεταναστευτικής πολιτική ξεκινά από το υπουργείο Εργασίας. Είναι κάτι το οποίο από τη στιγμή που καταλάβουμε ότι η διάρκεια του πολέμου θα είναι μεγαλύτερη  και το γεωπολιτικό αποτύπωμα θα επιφέρει νέες καταστάσεις, νέα σύνορα, επικράτηση των ρώσων  σε τουλάχιστον κάποια σημεία άρα ο κόσμος δεν θα μπορεί να γυρίσει πίσω μια τέτοια άσκηση είναι αναγκαία.

Για τις αλλαγές: Εμείς  η άσκηση που έχουμε κάνει είναι η εξής,  ότι είδαμε στα ιδρύματα που υπάρχουν στην  Ελλάδα αυτή τη στιγμή που υπάρχουν θέσεις, ποια ιδρύματα δεν έχουν απόλυτη πληρότητα και έχουν κενά κρεβάτια και ακόμα περισσότερο λόγω  δυσκολιών και προβλημάτων του ελληνικού δημοσίου τι ακίνητα  έχουμε τα οποία είναι σχεδόν έτοιμα για παράδοση αλλά λόγω υποστελέχωσης δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως κοινωνικές δομές; Τι ακίνητα είχαμε εκχωρήσει παλιότερα ίσως σε διάφορες ΜΚΟ, έχουμε παραλάβει και πάλι λόγω υποστελέχωσης δεν μπορούν να λειτουργήσουν αλλά είναι σε κατάσταση τέτοια ώστε με λίγες παρεμβάσεις να μπορέσουν να γίνουν; Οπότε η άσκηση αυτή έχει γίνει είπαμε και στους υπολοίπους να την κάνουμε και παρόμοια  με αυτή θα γίνει φαντάζομαι και κεντρικά  στο υπουργειο Εργασίας σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταναστευτικής πολιτικής, θα γίνει η αντίστοιχη άσκηση τι θέσεις χρειαζόμαστε. Είδατε ότι ο κ.Μηταράκης έχει ήδη περάσει το νομοσχέδιο για τις θέσεις που χρειαζόμαστε και  πως μπορούν μετανάστες και πρόσφυγες από το Πακιστάν να έρθουν και να καλύψουν θέσεις αυτές στον αγροτικό τομέα. Τώρα δεδομένου ότι οι ροές από την Ουκρανία φαίνεται να είναι μεγάλες  φαντάζομαι ότι θα γίνει αντίστοιχη χαρτογράφηση και των θέσεων που χρειάζονται αλλά και βέβαια της εξυπηρέτησης  του ευάλωτου αυτού πληθυσμού. Αλλά δεν μπορώ να σας πω με σιγουριά τι έχει ξεκινήσει.

Για το αν υπάρχει εικόνα για τον αριθμό των προσφύγων από την Ουκρανία και πόσους μπορεί να απορροφήσει η χώρα μας: Ο περισσότερος και μεγαλύτερος πληθυσμός των πολιτών αυτών έχει περάσει ήδη και έχει βρει φιλοξενία σε χώρες όπως η Σλοβακία, η Ουγγαρία, η Τσεχία. Δηλαδή μας έλεγαν ότι πάνω από 1 εκατομμύριο Ουκρανοί αυτή τη στιγμή έχουν πάει στην Ουγγαρία και μάλιστα ότι είναι από τα κεντρικά δελτία ειδήσεων της Σλοβακίας είναι κάθε μέρα στα Ουκρανικά έτσι ώστε να μπορούν μέσα από την εθνική τους τηλεόραση να περνάνε οδηγίες που εξυπηρετούν τις προσφυγικές αυτές ροές.  Οπότε ειδικά  σε Σλοβακία, Ουγγαρία και Τσεχία έχουν ήδη περάσει πολλοί πρόσφυγές το θέμα είναι αν αυτοί θα μείνουν εκεί , για πόσο καιρό θα μείνουν εκεί και τι θα γίνει και με τους υπολοίπους και πως θα γίνει η κατανομή και αν θα υπάρξει κάποια κεντρική κατανομή των πολιτών της Ουκρανίας και σε άλλες χώρες. Οι  Ουκρανοί πηγαίνουν εκεί καθώς εκεί έχουν και μεγάλες ουκρανικές κοινότητες.

Για το αν συνεχίζεται το σχέδιο της ένταξης των παιδιών των ιδρυμάτων σε οικογένειες: Απολύτως, δηλαδή δεν θα ησυχάσουμε μέχρι τη στιγμή που τα παιδιά θα φύγουν από τα ιδρύματα για να πάνε στην κατάλληλη για αυτά οικογένειαΞεκινήσαμε και δεν ξέραμε καν πόσα παιδιά είναι σε ιδρύματα, ήταν άλλο ένα από αυτά τα συγκλονιστικά πράγματα που υπήρχαν. Το κράτος ήταν υπεύθυνο  για την προστασία τους και δεν ήξερε καν πόσα είναι και που είναι. Και βρήκαμε  και πολλές αντιστάσεις από τα ιδρύματα  είτε ιδιωτικά είτε και δημόσια να καταγράψουν τα παιδιά τους.  Τέλος πάντων καταγράψαμε τα παιδιά, καταγράψαμε και τα ατομικά σχέδια αποκατάστασης, άλλη μεγάλη δυσκολία γιατί το ατομικό σχέδιο αποκατάστασης κάθε παιδιού  δηλαδή την ηλικία του, το φύλο του, πότε πήγε στο ίδρυμα άρα αν το  ίδρυμα το κρατάει και παραπάνω χρόνια μη κάνοντας προσπάθειες να το αποιδρυματοποιήσει αλλά  επίσης καταγράφει ένα τέτοιο σχέδιο και  τι μπορεί να κάνει το παιδί αυτό.  Μπορεί να πάει για υιοθεσία, μπορεί να πει για αναδοχή που θα έπρεπε να είναι η επιλογή για όλα τα παιδιά χωρίς δεύτερη ματιά, είναι για οικογενειακή επανένωση γιατί δουλεύουν οι κοινωνικοί λειτουργοί  την οικογένειά του, είναι για  παραμονή στο ίδρυμα που θα έπρεπε να  μην είναι καν επιλογή. Δύσκολα βρήκαμε και αυτά τα στοιχεία, μας τα βάλαν όλα τα ιδρύματα για τα παιδιά  τα στοιχεία αυτά. Με προσπάθειες από τα 2.200 παιδιά αυτή τη στιγμή έχουμε γύρω στα 1.400 δηλαδή 800 παιδιά σε ενάμιση χρόνο που ήταν η προσπάθεια μας αυτή βρήκαν οικογένειες και βγήκαν από τα ιδρύματα.  Βέβαια η  προσπάθεια συνεχίζεται και για τα άλλα 1.400. Βάλαμε προδιαγραφές στα ιδρύματα που δεν υπήρχαν ποτέ, αλλάξαμε την ηλικία των αναδόχων για να το κάνουμε πιο ευέλικτο. Φτιάξαμε  μια βοήθεια για όλους τους αναδόχους που κάθε μήνα παίρνουν ένα βοήθημα 325 € μίνιμουμ για το κάθε παιδί για το οποίο είναι ανάδοχοι αλλά ακόμα συνεχίζουμε προσπαθώντας  να κάνουμε ότι μπορούμε και για τα υπόλοιπα 1.400 παιδιά που είναι στα ιδρύματα.

Για τις πρωτοβουλίες στις κοινωνικές δομές: Σε όλες τις κοινωνικές δομές πρέπει να έχουμε επιτακτικό και  ανελαστικό έλεγχο.  Πρέπει να ελέγχονται χωρίς δεύτερη σκέψη και χωρίς καμία έκπτωση. Ο ελεγκτικός μηχανισμός για όλες τις κοινωνικές δομές δηλαδή για τα ορφανοτροφεία, για τις δομές με αναπηρία, για τις δομές των ηλικιωμένων  είναι εδώ και κάποιες δεκαετίες στην τοπική αυτοδιοίκηση. Είναι η ευθύνη των κοινωνικών συμβούλων των περιφερειών να διεξάγουν τουλάχιστον δύο φορές το χρόνιο και όποτε εκείνοι θεωρούν απαραίτητο έκτακτο έλεγχο στις δομές αυτές.  Τι εχει γίνει έτσι ώστε να διασφαλίσουμε ότι ο έλεγχος αυτός είναι ουσιαστικός και μπορεί να πιάσει  παραβατικές και κακοποιητικές συμπεριφορές. Το πρώτο που κάναμε  είναι ότι αλλάξαμε τη νομοθεσία έτσι ώστε ο ρόλος του  κοινωνικού συμβούλου, και αυτό το βλέπουμε τώρα έχοντας πολύ στενή συνεργασία με τους κοινωνικούς συμβούλους της περιφέρειας Αττικής οι οποίοι  έχουν βοηθήσει πολύ, οπότε μετά την αλλαγή του νόμου έχουμε δει ότι βοήθησε αυτό τους κοινωνικούς συμβούλους ως προς την κατεύθυνση να κάνουν  ουσιαστικότερο έλεγχο. Είπαμε ότι ο κοινωνικός σύμβουλος που είναι ο ελεγκτικός μηχανισμός για αυτές τις δομές δεν πρέπει να κάνει μόνο έλεγχο τύποις δηλαδή αν βλέπατε μέχρι και τον Νοέμβριο τον έλεγχο που μπορούσαν να κάνουν ήταν σαν να τους έλεγε το κράτος πηγαίνετε  και κοιτάξτε το φάρδος των διαδρόμων, πόσο ψηλοί είναι οι τοίχοι , κοιτάξτε τα κρεβάτια είναι όλα όσα γράφει. δεν ήταν έλεγχος ουσίας. Εμείς αλλάξαμε τη νομοθεσία  και ότι ο έλεγχος πρέπει να είναι έλεγχος ουσίας, μπορεί  ο  σύμβουλος να κοιτά έναν έναν τους ωφελούμενους, μπορεί να ζητά τους φακέλους  για όλους τους ωφελούμενους, να συνομιλεί μαζί τους πράγματα που θα περίμενε κανείς  ότι ούτως ή άλλως πρέπει να κάνει αλλά δεν περιγραφόντουσαν ρητά μέσα στην νομοθεσία. Το δεύτερο που κάναμε είναι ότι φτιάξαμε  ένα έξτρα μηχανισμό ελέγχου, αιφνίδιου ελέγχου οπότε με τη εθνική αρχή διαφάνειας ενεργοποιήσαμε  ένα άρθρο που έλεγε ότι μπορείς να πάρεις εξωτερικούς  επιστήμονες για να κάνεις ελέγχους. Άρα  μας βοήθησε το υπουργείο Υγείας και το υπουργείο Δικαιοσύνης φτιάξαμε ένα σώμα με ιατροδικαστές, ψυχιάτρους και παθολόγους όπου έχουμε αρχίσει και οργώνουμε την Ελλάδα, έχουμε πάει ήδη σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Μυτιλήνη, Ρόδο , Κρήτη  τώρα   πάμε στην Βορειοανατολική Ελλάδα για έκτακτους  ελέγχους όπου δεν είναι μόνο αναλυτικά γραφειοκρατικοί, είναι ουσίας και βλέπουν έναν-έναν τον ωφελούμενο  με τα εσώρουχα του έτσι ώστε να καταλάβουν και να αποκλείσουν το ακραίο σενάριο της κακοποίησης. Βλέπουν ότι είναι καλά και ότι παρέχεται σε αυτούς από ένα επίπεδο και πάνω τουλάχιστον υπηρεσιών.