«Η Ελληνική ναυτιλία μπορεί να ανταποκριθεί στην ανάγκη μεταφοράς υγροποιημένου αερίου και πετρελαίου», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κωνσταντίνος Κατσαφάδος.

Επιπλέον, σημείωσε ότι «ανοίγουν νέοι δρόμοι και η ελληνική ναυτιλία μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο».

Αύξηση κατά 12%

Ο υφυπουργός τόνισε ότι το μεταφορικό κόστος έχει ανέβει λόγω της αύξησης στις τιμές των καυσίμων και συμπλήρωσε πως το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά 12% από τις αρχές του χρόνου.

Στη συνέχεια, ο κ. Κατσαφάδος σημείωσε πως γίνονται συζητήσεις με το υπουργείο Οικονομικών για επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις ώστε να συγκρατηθούν οι τιμές των εισιτηρίων.

Παράλληλα, εκτίμησε πως εάν ισορροπήσουν τα πράγματα «ο ελληνικός τουρισμός θα πάει καλά φέτος».

«Υποστήριζαν τα κυκλώματα»

Επίσης, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χαρακτήρισε διαχρονική την προσφορά του λιμενικού σώματος, ιδιαίτερα στο μεταναστευτικό και τόνισε ότι πολλές ΜΚΟ «υποστήριζαν τους δουλέμπορους και τα κυκλώματα».

Ο κ. Κατσαφάδος ανέφερε πως η ΝΔ άλλαξε το δόγμα ότι υπάρχουν θαλάσσια σύνορα και είπε πως στα ουκρανικά θαλάσσια ύδατα βρίσκονται δύο Έλληνες ναυτικοί και πέντε Ελληνόκτητα πλοία.

Η συνέντευξη

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κωνσταντίνος Κατσαφάδος,  είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:

Για τη μεταφορά καυσίμων: Σε σχέση με την μεταφορά των καυσίμων ή του υγροποιημένου υδρογόνου η ελληνική ναυτιλία έχει τα σκήπτρα παγκοσμίως,  έχει έναν σύγχρονο στόλο ο οποίος μπορεί να ανταποκριθεί  και σε ότι έχει να κάνει με τη μεταφορά LNG  και σε ότι έχει να κάνει με τη μεταφορά πετρελαίου. Από εκεί και πέρα η ελληνική ναυτιλία και οι έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αποδείξει εν τοις πράγμασι και την επιχειρηματική τους οξυδέρκεια και την ικανότητα την οποία έχουν και νομίζω ότι μέσα σε αυτό το νέο πλαίσιο και στους νέους δρόμους μεταφοράς ενέργειας η ελληνική ναυτιλία θα παίξει έναν καθοριστικό και κρίσιμο ρόλο. Κάτι το οποίο είναι σημαντικό για την Ελλάδα.

Για την αύξηση των ακτοπλοϊκών ναύλων: Το μεταφορικό κόστος έχει ανέβει πάρα πολύ, έχει ανέβει λόγω της αύξησης της τιμής των καυσίμων αλλά και λόγω της ανισορροπίας την οποία επέφεραν στην  αγορά όλα αυτά τα lockdown σε σχέση με τη ζήτηση και την προσφορά την οποία είχαμε κατά τη διάρκεια του κορονοϊού. Είναι κάτι που αντιμετωπίζουμε πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ξέρετε τα ναύλα έχουν ανέβει και δεν είναι κατι το οποίο  μπορεί να διαχειριστεί η ελληνική κυβέρνηση αυτά διέπονται  κάτω από διεθνείς κανονισμούς, διεθνείς νόρμες και όλα αυτά τα καθορίζει και τα προσδιορίζει η αγορά. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω  ειναι για το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων όπου και εδώ είναι ελεύθερες οι γραμμές και παρατηρείται από την αρχή του χρόνου μέχρι τώρα μια μεσοσταθμική αύξηση  στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κοντά στο 12%. Έγινε μια συνάντηση του υπουργείου με τον σύνδεσμο ελλήνων ακτοπλόων την περασμένη εβδομάδα όπου συζητήσαμε, υπάρχει μια ανάγκη η οποία είναι να επιτελούνται όσο το δυνατόν με χαμηλότερο κόστος οι ακτοπλοϊκές μετακινήσεις γιατί ειμαστε μια νησιωτική χώρα αλλά πρέπει να παραμείνουν και να μείνουν ζωντανές και οι ακτοπλοικές εταιρείες οι οποίες απορροφούν και τους έλληνες ναυτικούς. Αναγνωρίζουμε και καταλαβαίνουμε τα προβλήματα που έχει η ελληνική ακτοπλοΐα και λόγω της κατάστασης με τους περιορισμούς στην  επιβίβαση πολιτών λόγω  των  lockdown  που είχαμε τα τελευταία δύο χρόνια αλλά και της  δραματικής αύξησης του πετρελαίου.  Ενδεικτικά θα σας πω ότι ενώ πέρυσι ο τόνος ήταν στα 540 € αυτή τη  στιγμή έχει φτάσει να είναι πάνω από τα 1100 καταλαβαίνετε  ότι όλο αυτό το  κόστος  δεν υπάρχει περίπτωση να μην υπάρχει και μια μετακύληση στον καταναλωτή, στον επιβάτη. Αυτή τη στιγμή αυτό το  οποίο μπορώ να πω ότι υπάρχει μια μεσοσταθμική αύξηση της τάξης του 12% στις τιμές των ακτοπλοικών εισιτηρίων.  Έγινε η συζήτηση με τους ακτοοπλόους, υπάρχουν κάποιες προτάσεις τις οποίες τις συζητάμε με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Όπως γνωρίζετε το υπουργείο Ναυτιλίας δεν μπορεί να χαράξει μια οικονομική πολιτική, όλα αυτά περνάνε μέσα από  τις δυνατότητες τις οποίες εχει το κράτος, τις δυνατότητες τις οποίες  εχει ο προϋπολογισμός, τις δυνατότητες τις οποίες έχει το υπουργείο Οικονομικών για να προχωρήσουμε σε κάποιες επιδοτήσεις , σε κάποιες  επιχορηγήσεις, σε κάποια μέτρα για να μπορέσουμε να  συγκρατήσουμε  τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και να βοηθήσουμε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.    

Για το αν θα υπάρξει ένα ταβάνι στις αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων: Υπάρχει η βούληση και η προτροπή και οι πιέσεις από εμάς και η αναγνώριση  της ανάγκης και των ακτοπλοϊκών εταιριών ούτως ώστε η αύξηση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων να μην είναι μεγάλη γιατί δεν θα μπορέσουν  οι πολίτες να μετακινηθούν και θα υπάρχει και πολύ μεγαλύτερη αύξηση και στην τιμή  των αγαθών και των προϊόντων τα οποία μετακινούνται διά θαλάσσης. Είναι μια πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση, εμείς θα κανουμε ότι περνάει από το χέρι μας να στηρίξουμε και τους νησιώτες και τους πολίτες και τις  ακτοπλοϊκές εταιρείες και τους έλληνες ναυτικούς μας αλλά καταλαβαίνετε ότι είναι μια προσπάθεια η οποία γίνεται για πάνω από 2 χρόνια. Τα δημοσιονομικά της χώρας είναι  συγκεκριμένα, μαγικά καπέλα δεν υπάρχουν για να μπορέσουμε να βγάλουμε χρήματα .Νομίζω ότι είναι πολύ σωστή η τοποθέτηση του έλληνα πρωθυπουργού που έχει θέσει τις βάσεις στο πρόβλημα, καμία χώρα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες αυτής της κρίσης, ξεπερνούν όλες τις χώρες. Νομίζω ότι η Ευρώπη θα πρέπει να δημιουργήσει ένα ταμείο ή μηχανισμούς τέτοιους ούτως ώστε να μπορέσουν  να απορροφήσουν τα κράτη και οι κοινωνίες όλες αυτές τις ανατιμήσεις οι οποίες υπάρχουν μέσα από την ενέργεια.  

Για τον Τουρισμό: Αυτή τη στιγμή δεν παρατηρείται κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα. Προφανώς και θα χάσουμε αρκετές δεκάδες τουρίστες οι οποίοι  προέρχονται από την Ρωσία, κυρίως αυτοί οι τουρίστες είχαν να κάνουν με τη Βόρεια Ελλάδα αλλά και στα νησιά του Αιγαίου, τα Δωδεκάνησα, την Κρήτη λιγότεροι από εκεί και πέρα όμως θεωρούμε ότι ο ελληνικός τουρισμός αν ισορροπήσουν  πράγματα και ευχή όλων είναι να σταματήσει αυτός ο άδικος πόλεμος τον οποίο διεξάγει η Ρωσία απέναντι στην Ουκρανία, νομίζουμε ότι θα ομαλοποιηθούν τα πράγματα και δεν θα υπάρξει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα για τον τουρισμό.

Για το πως θα ενισχύσουν το Λιμενικό Σώμα: Δεν έχουμε σταματήσει.  Η προσφορά του Λιμενικού Σώματος είναι διαχρονική και φυσικά είναι ακόμα πιο  έντονη τα τελευταία χρόνια λόγω του προσφυγικού –μεταναστευτικού όπου τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος αποτελούν τους φρουρούς του ανατολικού Αιγαίου και αποτελούν έναν  ανθρώπινο φράχτη  ούτως ώστε να διαφυλάσσονται και να τηρούνται τα θαλάσσια σύνορα της χώρας. Δεν είναι μόνο αυτός ο ρόλος  του είναι κοινωνικός, οικονομικός, έχει να κάνει με την ανάπτυξη των λιμένων της χώρας, έχει να κάνει  ακόμα και με  αυτό το φιλόδοξο  πρόγραμμα των πλωτών ασθενοφόρων όπου ήδη έχουν πάει σε αρκετά νησιά και αποτελούν  γέφυρα ζωής των νησιωτών με την ηπειρωτική Ελλάδα. Είναι ένας πολύπλευρος ρόλος ο ρόλος του Λιμενικού Σώματος. Σχεδιάζουμε  το Λιμενικό Σώμα αναγνωρίζοντας τις ανάγκες και τα αδύναμα σημεία τα οποία έχει,  το σχεδιάζουμε με γνώμονα το αύριο και όχι το σήμερα, να καλύψει και τις αυριανές ανάγκες και για αυτό υπάρχει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ενίσχυσης των υποδομών τόσο σε πλωτά μέσα ακόμα και σε εναέρια μέσα  και δεν έχουμε σταματήσει την προσπάθεια να  μπορέσουμε να το ενισχύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο  και με έμψυχο δυναμικό γιατι είναι πολύ μεγάλες οι ανάγκες. Η κυβερνηση της ΝΔ έχει προχωρήσει σε έναν ικανοποιητικό αριθμό προσλήψεων και αξιωματικών και λιμενοφυλάκων, προφανώς και δεν είναι αρκετός γιατί ήταν πάρα πολύ μεγάλες οι ελλείψεις, είχαν πάρα πολλά  χρόνια να  γίνουν προσλήψεις στο Λιμενικό Σώμα αλλά είμαστε στρατευμένοι πάνω σε αυτό, στην ποιοτικότερη ενίσχυση  των στελεχών του Λιμενικού Σώματος από τη μία  και από την άλλη  την ενίσχυσή του σε πλωτά και εναέρια μέσα.

Για τις καταγγελίες για επαναπροωθήσεις: Το κακό δεν είναι ότι τις χρησιμοποιούσε η Τουρκία, το κακό είναι ότι τις χρησιμοποιούσε ο ΣΥΡΙΖΑ . Δηλαδή εννοώ ότι υπήρχαν και Δούρειοι Ίπποι και μέσα στην ελληνική κοινωνία, μέσα στο ελληνικό πολιτικό σύστημα οι οποίοι αντί να κοιτάξουν και να υπερασπιστούν αφενός τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος που καθημερινά δίνουν αυτό τον αγώνα, αφετέρου να μπορέσουν να υποστηρίξουν τα δίκαια της χώρας μας γιατί η χώρα μας δεν είναι ένα ξέφραγο αμπέλι όπου ο καθένας μπορεί να μπαίνει από όπου θέλει, όπως θέλει και όποτε θέλει. Είδαμε ότι υπήρχαν και πολιτικά κόμματα μέσα στη χώρα μας τα οποία υποστήριζαν αυτές τις ανεδαφικές καταγγελίες.

Για τις καταγγελίες για την Frontex:  Εγώ πραγματικά νοιώθω πολύ μεγάλη περηφάνια γιατί αυτόν τον ένα χρόνο που βρίσκομαι στο υπουργείο Ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής έχουν έρθει δεκάδες αξιωματούχοι, πολιτικοί, υπουργοί, εκπρόσωποι από την ΕΕ ,  υπουργοί και υφυπουργοί από χώρες της ΕΕ για να πάρουν τεχνογνωσία. Αυτή τη στιγμή το Λιμενικό Σώμα  κινείται και όλες του οι επιχειρήσεις γίνονται με γνώμονα πρώτον την ανθρώπινη ζωή, και για αυτό το λόγο έχουμε ευτυχώς- δυστυχώς γιατί υπάρχουν και θύματα στα νησιά του Αιγαίου αλλά είναι πολύ λιγότερα από όλες τις άλλες παράνομες πύλες εισόδου της Μεσογείου, γιατί αυτό το οποίοι έχουμε ως πρωταρχικό στόχο είναι την έρευνα και διάσωση, να μην χάνονται άνθρωποι στις ελληνικές θάλασσες . Αλλά από την άλλη έχουμε και  ιερό σκοπό να διαφυλάττουμε τα σύνορα της χώρας στηριζόμενοι πάντοτες στους διεθνείς κανόνες και αρχές και το διεθνές νομικό σύστημα το οποίο διέπει όλες αυτές τις επιχειρήσεις. Εγώ νοιώθω περήφανος όταν έρχονται  από όλες τις χώρες της Ευρώπης να πάρουν τεχνογνωσία για το πόσο καλά κάνει όλες αυτές τις επιχειρήσεις το Λιμενικό Σώμα με όλα αυτά τα πολύ θετικά αποτελέσματα.  Αυτή είναι η καλύτερη απάντηση  απέναντι στις καταγγελίες που γίνονται από  διάφορες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις προς τη OLAF.  Την καλύτερη απάντηση τη δίνει όλη η Ευρώπη η οποία αποδίδει σεβασμό  απέναντι σε όλη αυτή την διαδικασία  με την οποία εκπορεύεται το Λιμενικό σώμα για να φυλάει τα θαλάσσια σύνορα της Ευρώπης .

Για τις ΜΚΟ: Όλοι καταλαβαίναμε τον ρόλο τον οποίο παίζανε διαχρονικά, πολλές από αυτές όχι όλες.  Πρέπει να μην ακυρώνομε το ρόλο όλων των ΜΚΟ οι οποίες προσφέρουν σημαντικά  πράγματα σε ανθρώπους ταλαιπωρημένους, σε πρόσφυγες, σε μετανάστες σε ανθρώπους που γενικότερα χρήζουν βοήθεια. Αλλά  όλοι ξέρουμε και τον αμαρτωλό ρόλο  τον οποίο είχαν πάρα πολλές άλλες ΜΚΟ  που επί της ουσίας υποστήριζαν τους δουλέμπορους και όλα αυτά τα κυκλώματα και συνεργάζονταν με αυτά στο όνομα του ανθρωπισμού  όπου δεν υπήρχε ανθρωπισμός από πίσω ήταν συμφέρον και αναταραχήΑλλά η μεγάλη εικόνα είναι ότι από την ώρα που ανέβαλε την τύχη της χώρας η κυβέρνηση της ΝΔ και ο Κυρ. Μητσοτάκης άλλαξε το δόγμα της χώρας. Είπαμε ότι  υπάρχουν θαλάσσια σύνορα, ότι οφείλουμε και είναι καθήκον μας να φυλάμε τα θαλάσσια σύνορα και αυτή τη φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων της χώρας και της Ευρώπης παράλληλα θα την κάνουμε  σεβόμενοι τους διεθνείς κανόνες και τις διεθνές ναυτιλιακές αρχές και αυτο κάνουμε. Αυτό το πιστοποιούν και τα αποτελέσματα τα οποία έχουμε σε  ότι έχει να κάνει με την παράνομη είσοδο μεταναστών και προσφύγων στη χώρας μας αλλά και δυστυχώς στους μακάβριους αριθμούς των ανθρώπων οι οποίοι χάνουν τη ζωή τους όπου δείχνει ότι στα νερά του Αιγαίου   αυτό το οποίο είναι πρώτιστο είναι να προσφέρουμε ανθρωπιστική βοήθεια και για αυτό έχουμε πολύ λιγότερα θύματα σε σχέσης με την υπόλοιπη Μεσόγειο.   

Για τα πλοία που βρίσκονται  στην εμπόλεμη ζώνη: Τα θαλάσσια  χωρικά ύδατα της Ουκρανία είναι κλειστά, δεν φεύγουν ούτε προσεγγίζουν πλοία τους ουκρανικούς λιμένες.  Αυτή τη στιγμή στα ουκρανικά θαλάσσια ύδατα υπάρχουν δύο έλληνες ναυτικοί και υπάρχουν και πέντε ελληνόκτητα πλοία. Από την πρώτη  στιγμή το υπουργειο Ναυτιλίας έβαλε σε  πλήρη εγρήγορση το θάλαμο επιχειρήσεων, υπάρχει επισταμένη παρακολούθηση, υπήρχε  ενημέρωση τόσο στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και σε όλα τα υπόλοιπα ναυτιλιακά Φόρα για την επικινδυνότητα της κατάστασης. Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν κηρύξει επικίνδυνη και εμπόλεμη την περιοχή και έχουν ακολουθηθεί όλοι οι προβλεπόμενοι κανόνες.