Mιλώντας στα «Π» σχετικά με την υπόθεση παρακολουθήσεων και τα όσα έχουν δει τελευταία το φως της δημοσιότητας, ο Μάκης Βορίδης εκτιμά ότι «η λασπολογία θα πέσει στο κενό και θα γυρίσει σε βάρος των ενορχηστρωτών της». Ο υπουργός Εσωτερικών αναλύει τις μεγάλες αλλαγές στο Δημόσιο με το νέο σύστημα αξιολόγησης και με την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση.

voridis1
Η πολιτική ζωή της χώρας περιστρέφεται το τελευταίο διάστημα γύρω από την υπόθεση των παρακολουθήσεων. Δεν οφείλει η κυβέρνηση να δώσει ένα τέλος, βοηθώντας στην πλήρη αποκάλυψη όσων έχουν συμβεί;

Με ποιον τρόπο θα γίνει αυτό; Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της νόμιμης επισυνδέσεως στο τηλέφωνο του Ν. Ανδρουλάκη, για την οποία κρίθηκε ότι υπήρξε εσφαλμένος χειρισμός, έγιναν τα πάντα: παρητήθη ο διοικητής της ΕΥΠ, παρητήθη αναλαμβάνοντας δυσανάλογη ευθύνη, ο κ. Δημητριάδης, υιοθετήθηκε νέο, πιο απαιτητικό πλαίσιο εγγυήσεων και ασφαλιστικών δικλίδων για τις επισυνδέσεις στην ΕΥΠ, έγινε προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή, έγινε και Εξεταστική Επιτροπή, δηλαδή τι άλλο να γίνει; Η κυβέρνηση θα προτείνει νομοθετική ρύθμιση που θα απαγορεύει τη χρήση τέτοιων λογισμικών στην Ελλάδα. Ειδικά, όμως, όταν ουδέν στοιχείο προσκομίζεται, τι ενέργεια μπορεί να γίνει;

Ποιος κρύβεται, κατά τη γνώμη σας, πίσω από τις παρακολουθήσεις πολιτικών και άλλων προσώπων και τι προεκτάσεις έχει η υπόθεση αυτή;

Προσωπικά διάβασα, όπως και εσείς, την εφημερίδα. Η συγκεκριμένη εφημερίδα, της Αριστεράς, με γνωστή μεροληψία και εμπάθεια, ειδικώς εις βάρος του προσώπου του πρωθυπουργού, ισχυρίζεται ότι έχει κάποιο στοιχείο για τις παρακολουθήσεις πολιτικών και άλλων προσώπων. Στοιχεία δεν κατετέθησαν, ούτε βεβαίως κάτι που να συνδέει τον πρωθυπουργό με τις τυχόν παρακολουθήσεις. Άρα με ρωτάτε να σας πω ποιος μπορεί να έκανε τέτοιες παρακολουθήσεις. Δεν γνωρίζω αν έγιναν, δεν γνωρίζω εις βάρος ποίων έγιναν, δεν γνωρίζω ποιος τις έκανε. Ως αποδεικτικό στοιχείο κατοχής σχετικού υλικού δημοσιεύθηκαν κάποια μηνύματα ενός εκ των παρακολουθουμένων. Και όταν εκλήθη ο κ. Βαξεβάνης στη Δικαιοσύνη, στον αρμόδιο εισαγγελικό λειτουργό, να προσκομίσει στοιχεία για να διεξαχθούν έρευνες για τη διακρίβωση τελέσεως τυχόν αξιοποίνων πράξεων, ουδέν προσκόμισε. Άρα, τι ακριβώς με ρωτάτε και γενικώς τι ακριβώς συζητάμε;

Η κυβέρνηση θα προτείνει νομοθετική ρύθμιση που θα απαγορεύει τη χρήση κακόβουλων λογισμικών στην Ελλάδα
Αντιθέτως, οφείλω να εντοπίσω το εξής: Ο κ. Βαξεβάνης και η εφημερίδα του προέβησαν σε έναν ισχυρισμό με τέσσερις επιμέρους γεγονοτικούς πυρήνες: 1) συνέβησαν παρακολουθήσεις, 2) οι παρακολουθήσεις έγιναν με τη χρήση παρανόμου λογισμικού Predator, 3) τα παρακολουθούμενα πρόσωπα ήταν υπουργοί, σύζυγοι υπουργών, δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες ή σχετιζόμενοι με επιχειρηματίες και 4) τις παρακολουθήσεις ενορχήστρωσε ο κ. Μητσοτάκης και το Μαξίμου. Αποδεικτικά στοιχεία δεν εισφέρονται, πλην των γραπτών μηνυμάτων ενός, τα οποία, αν είναι παρανόμως κτηθέντα, είναι και παρανόμως κατεχόμενα και παρανόμως δημοσιευμένα.

Ο πρωθυπουργός είπε ότι ο κ. Βαξεβάνης είναι ο εθνικός συκοφάντης, μίλησε περί οχετού, γελοιότητας και φυσικά κατηγορηματικά τόνισε ότι ουδεμία εμπλοκή έχει σε όλα αυτά. Επειτα από αυτήν τη δήλωση του πρωθυπουργού, θα περίμενε κανείς ο δημοσιογράφος, αφού δέχτηκε αυτούς τους βαρύτατους χαρακτηρισμούς, να υπερασπιστεί την τιμή και την υπόληψή του, τη δημοσιογραφική του ακεραιότητα και να δημοσιοποιήσει άμεσα τα στοιχεία που αποδεικνύουν τη βαρύτατη κατηγορία εις βάρος του πρωθυπουργού, ότι παρακολουθεί υπουργούς του και όλους όσοι αναφέρονται. Πλην, όμως, ουδέν σχετικό έπραξε. Ποια είναι, λοιπόν, η αλήθεια; Ο κ. Βαξεβάνης, ένθερμος και αφοσιωμένος υποστηρικτής του ΣΥΡΙΖΑ, πυλώνας της λαϊκίστικης αντιπολίτευσης, επίγονος του «Αυριανισμού», βλέποντας τις θηριώδεις δημοσκοπικές διαφορές, την εμπιστοσύνη του λαού στο πρόσωπο του πρωθυπουργού, την αδυναμία της αξιωματικής αντιπολίτευσης έπειτα από περίπου τριάμισι χρόνια διακυβέρνησης σε εξωτερικές δύσκολες συνθήκες να ανατρέψει την πολιτική ηγεμονία της Ν.Δ., καταφεύγει στα γνωστά της Αριστεράς: ψεύδη, συκοφαντίες, χυδαιολογίες, λάσπη, βούρκος. Το έκαναν με τη Novartis, το ξανακάνουν τώρα. Απλώς τώρα ο λαός μας έχει πείρα. Και η λασπολογία αυτή θα πέσει στο κενό και θα γυρίσει σε βάρος των ενορχηστρωτών της.

Ο χειμώνας που ξεκινά είναι δύσκολος για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους της θέρμανσης, των καυσίμων και του ρεύματος. Είναι επαρκείς οι λύσεις που δίνει η κυβέρνηση; Υπάρχουν περιθώρια για άλλα μέτρα;

Το νέο σύστημα αξιολόγησης στο Δημόσιο θα ξεκινήσει την 1η/1/2023. Ηδη εκδίδουμε τις απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις
Η ενίσχυση που έχει ήδη μεταβιβαστεί στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις υπερβαίνει τα 8 δισ. Το 90% των ενεργειακών επιβαρύνσεων των νοικοκυριών καταβάλλεται από το κράτος και, βέβαια, το επίδομα θέρμανσης αυξήθηκε και σε απόλυτο ποσό, αλλά και σε αριθμό δικαιούχων. Έχουμε κάνει προβλέψεις για τη στήριξη και των πολιτών και της οικονομίας και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε. Σε ένα διεθνές πρόβλημα, η Ελλάδα αντεπεξέρχεται πολύ καλύτερα από άλλες χώρες. Και έτσι θα συνεχίσουμε.

Η Νέα Δημοκρατία δηλώνει ότι η κυβέρνηση θα αναδειχθεί με τις δεύτερες εθνικές εκλογές και την ενισχυμένη αναλογική. Γιατί να πάνε, επομένως, οι πολίτες να ψηφίσουν στις πρώτες; Επίσης, εφόσον στις δεύτερες εκλογές η Ν.Δ. είναι πρώτο κόμμα, αλλά όχι αυτοδύναμο, με ποιον θα σχηματίσει κυβέρνηση;

Γιατί οι πρώτες εκλογές θα κρίνουν σημαντικά ζητήματα, που σε μεγάλο βαθμό θα καθορίσουν το αποτέλεσμα των δεύτερων εκλογών: 1) Θα καθορίσουν ποιο θα είναι πρώτο κόμμα και, άρα, ποιος μπαίνει στις δεύτερες εκλογές με αυξημένες πιθανότητες νίκης. 2) Θα καθορίσουν τη διαφορά μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου κόμματος. Όσο πιο μεγάλη διαφορά τόσο πιο δύσκολα θα ανατρέπεται η θέση του πρώτου στην δεύτερη εκλογή. Και η θέση του πρώτου θα είναι κρίσιμη, γιατί θα λάβει το μπόνους των πρόσθετων επιλεγμένων εδρών. Και 3) θα καθορίσουν πόσο κοντά στο ποσοστό της αυτοδυναμίας θα είναι το πρώτο κόμμα.

Η Νέα Δημοκρατία θα είναι αυτοδύναμη, όχι γιατί το εύχομαι, αλλά γιατί είναι η λογική σειρά των πραγμάτων
Αν το ποσοστό που απαιτείται για την επίτευξη της αυτοδυναμίας έχει ήδη επιτευχθεί ή είναι πολύ κοντά ήδη με το ποσοστό των πρώτων εκλογών, τότε προφανώς η αυτοδυναμία θα επιτευχθεί στις δεύτερες εκλογές. Και, τέλος, διότι στις πρώτες εκλογές θα ηττηθεί το σενάριο της λεγόμενης «προοδευτικής» διακυβέρνησης, δηλαδή της διακυβέρνησης Τσίπρα - Βαρουφάκη - Ανδρουλάκη. Αντιθέτως, θα σας έλεγα ότι οι πιο κρίσιμες εκλογές είναι οι πρώτες και πρέπει όλοι να ψηφίσουν, πολύ αποφασισμένοι, με επίγνωση της βαρύτητας της ψήφου τους. Η Νέα Δημοκρατία θα είναι αυτοδύναμη, όχι γιατί το εύχομαι, αλλά γιατί είναι η λογική σειρά των πραγμάτων: Αν επαληθευθούν οι δημοσκοπήσεις όλων των εταιρειών τα τελευταία τριάμισι χρόνια και η Νέα Δημοκρατία είναι πρώτο κόμμα με σημαντική διαφορά από τον ΣΥΡΙΖΑ στις πρώτες εκλογές, αυτό θα σημαίνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα έχει πρόταση διακυβέρνησης στις δεύτερες εκλογές. Γιατί θα έχει ηττηθεί, δεν θα υπάρχει πια σενάριο «προοδευτικής» διακυβέρνησης, αφού αυτό ισχύει μόνο για την απλή αναλογική, και η μία κυβερνητική πρόταση θα είναι αυτή του Κυριάκου Μητσοτάκη. Αρα, δεν είναι ανάγκη να συζητάμε σενάρια συγκυβέρνησης, δεν θα υπάρξουν.

Σε κάθε πλημμύρα το φθινόπωρο ή χιονιά τον χειμώνα ή πυρκαγιά το καλοκαίρι, το κράτος ψάχνει συνήθως να βρει ποιος έχει την κάθε αρμοδιότητα και πού ξεκινά η ευθύνη κάθε φορέα ή ΟΤΑ. Πώς θα λύσει αυτό το διαχρονικό πρόβλημα το νομοσχέδιο για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση που φέρνετε στη Βουλή;

Είναι αδιανόητο, κι όμως ισχύει: Το κράτος ασκεί πάνω από 20.000 αρμοδιότητες, κι όμως μέχρι σήμερα δεν έχει έναν ορθολογικό τρόπο κατανομής τους, ελέγχου της πραγματικής και αποτελεσματικής άσκησής τους, σύνδεσής τους με το απαιτούμενο προσωπικό και τους απαιτούμενους πόρους. Γι’ αυτό και αναρωτιόμαστε όταν απαιτούνται σύνθετες δράσεις ποιος κάνει τι, ποιος έκανε τι, ποιος θα έπρεπε να κάνει τι και όποιος έκανε ό,τι έκανε αν το έκανε καλά.

Το 90% των ενεργειακών επιβαρύνσεων των νοικοκυριών καταβάλλεται από το κράτος και βέβαια το επίδομα θέρμανσης αυξήθηκε και σε απόλυτο ποσό, αλλά και σε αριθμό δικαιούχων
Για πρώτη φορά η χώρα μας αποκτά ένα σύστημα διακυβέρνησης των διαφορετικών επιπέδων διοίκησης, έναν μηχανισμό κατανομής των αρμοδιοτήτων που υποστηρίζεται από λογισμικό που χρησιμοποιεί τεχνητή ευφυΐα, ενώ ταυτόχρονα θεσμοποιείται η διαβούλευση: Κέντρο Συντονισμού το υπουργείο Εσωτερικών, Εθνικό Διαβουλευτικό Συμβούλιο στο οποίο συμμετέχουν οι δήμοι και οι περιφέρειες, σχέδια δράσεων για την επίλυση επικαλύψεων και για την κάλυψη κενών, όλα αυτά είναι μια μεταρρύθμιση που χαιρέτισε το Υπουργικό Συμβούλιο και που υλοποιείται ως δράση στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης. Και χωρίς καν να έχει ψηφισθεί το νομοσχέδιο σχεδιάζουμε ήδη τις δράσεις: Αρμοδιότητες για τις φυσικές καταστροφές και εν συνεχεία για τη διαχείριση υδάτων. Είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση, που θα χρειαστεί πολλά χρόνια για να εφαρμοστεί, αλλά που δρομολογείται και μαζί με άλλες δράσεις, αλλάζει το ελληνικό Δημόσιο.

Το νέο σύστημα αξιολόγησης στο Δημόσιο ψηφίστηκε. Πότε θα ξεκινήσει η εφαρμογή του; Θα επιβραβεύονται όσοι αποδίδουν καλύτερα από τους άλλους και ποιος θα το κρίνει αυτό;

Θα ξεκινήσει την 1/1/2023. Ηδη εκδίδουμε τις απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις. Το bonus παραγωγικότητας, από την άλλη, θα εφαρμοστεί πιλοτικά κυρίως για όσους εμπλέκονται στην υλοποίηση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και όσους εμπλέκονται στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Η σχετική υπουργική απόφαση θα υπογραφεί εντός των επόμενων ημερών από τον υπουργό Οικονομικών και εμένα. Και προφανώς τα κριτήρια συνδέονται με την επίτευξη της στοχοθεσίας: απορροφητικότητα, συνολικός προϋπολογισμός, πολυπλοκότητα των σχεδίων, είδος ευθύνης θα αποτελούν κριτήρια για την κατανομή του bonus παραγωγικότητας. Σίγουρα δεν θα έχει καμία σχέση με όσα έχουμε ζήσει στο παρελθόν, καθώς πράγματι θα επιβραβεύονται όσοι εκπληρώνουν τους στόχους τους.

Εκτιμάτε ότι η υπόθεση Πάτση έχει τραυματίσει πολιτικά τη Νέα Δημοκρατία και, αν ναι, πώς μπορεί να επουλωθεί το «τραύμα» αυτό;

Οχι, δεν έχουμε «τραυματιστεί», γιατί, χάρη στην αντίδραση του πρωθυπουργού, ο συγκεκριμένος ετέθη άμεσα εκτός Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας. Και αυτό μας διαφοροποιεί από τον ΣΥΡΙΖΑ: Ο κ. Τσίπρας έχει δύο πρώην υπουργούς του στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, τους κ. Παπαγγελόπουλο και Παππά, και ουδέποτε έλαβε την ελάχιστη απόσταση από τις πράξεις που τους αποδίδονται. Ο κ. Μητσοτάκης δεν ανέχεται ούτε την υποψία έκνομης ή ηθικώς επιλήψιμης ενέργειας. Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά.