Ξεκινώντας τις περιοδείες του ανά την επικράτεια από το περασµένο φθινόπωρο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίαζε ξεχωριστά σε κάθε περιφέρεια το αναπτυξιακό πρόγραµµα της Νέας ∆ηµοκρατίας για την Ελλάδα του 2030. Μια προσεκτική µατιά στις έντεκα αυτές παρουσιάσεις, καθώς και στις προεκλογικές θέσεις που δηµοσιοποίησε προ ηµερών ο πρωθυπουργός, οδηγεί στη διαµόρφωση ενός χάρτη. Είναι ο χάρτης της Ελλάδας το 2030, όπου µε βάση τον σχεδιασµό αυτόν θα έχουν ολοκληρωθεί όλα τα µεγάλα οδικά και σιδηροδροµικά έργα της χώρας. Θα υπάρχει, δηλαδή, ένα σύγχρονο και ασφαλές δίκτυο οδικών -και όχι µόνο- µεταφορών, µε χρηµατοδότηση από το ΕΣΠΑ, το Ταµείο Ανάκαµψης, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Σ∆ΙΤ και εθνικούς πόρους.

Το γενικό σχέδιο περιλαµβάνει το λεγόµενο αναπτυξιακό «S» (Πάτρα, Αθήνα - Πειραιάς, Λάρισα - Βόλος, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη), δηλαδή µια νοητή γραµµή η οποία ενώνει το δίκτυο πόλεων και πολυεπίπεδων υποδοµών (λιµάνια, σιδηρόδροµοι, οδικά δίκτυα) που συνδέουν την Ελλάδα µε την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσµο.

Η δέσμευση για την επόμενη τετραετία

Με αυτές τις πηγές χρηµατοδότησης και αυτά τα σχέδια, η Ν.∆. έχει δεσµευθεί ότι ήδη από την επόµενη τετραετία, µε ορίζοντα δηλαδή το 2027, θα υλοποιηθεί ο µεγάλος όγκος του φιλόδοξου προγράµµατος που έχει εκπονήσει. Οπως είπε ο κ. Μητσοτάκης µιλώντας για τα σηµαντικότερα από τα έργα αυτά, «το αεροδρόµιο στο Καστέλλι της Κρήτης, το πιο σύγχρονο αεροδρόµιο της Μεσογείου, θα είναι έτοιµο το 2026, η Αµβρακία Οδός θα ολοκληρωθεί εντός του επόµενου χρόνου και θα φέρει πιο κοντά τη Λευκάδα και τη Βόνιτσα στην Ιονία Οδό και βέβαια ο Ε65, ένας δρόµος ο οποίος θα βγάλει τη ∆υτική Μακεδονία από την αποµόνωση και θα τη συνδέσει µε τη Θεσσαλία, µε τη Στερεά Ελλάδα. Ενα έργο το οποίο πρακτικά ήταν “κλινικά νεκρό”, όταν ήρθαµε στα πράγµατα, καταφέραµε και το ξεµπλοκάραµε και εξασφαλίσαµε χρηµατοδότηση και από το Ταµείο Ανάκαµψης, για να µπορέσει να ολοκληρωθεί».

Το έργο, ωστόσο, που ξεχωρίζει ο πρωθυπουργός και το οποίο έχει δεσµευθεί µάλιστα ότι θα ολοκληρωθεί µέσα στους πρώτους µήνες της νέας διακυβέρνησης, εφόσον βέβαια επανεκλεγεί στην εξουσία, είναι το µετρό της Θεσσαλονίκης. «Αν έπρεπε να ξεχωρίσω ένα από αυτά, θα ήταν το µετρό της Θεσσαλονίκης. Το µετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο τόσο πολεµήθηκε από πολλούς, οι οποίοι ισχυρίζονταν ότι δεν µπορούµε να κατασκευάσουµε και µετρό και να προστατεύσουµε ταυτόχρονα την πολιτιστική κληρονοµιά της πόλης. Ηδη έχουν παραληφθεί όλοι οι συρµοί και βρισκόµαστε σε δοκιµαστική λειτουργία. Και, το πιο σηµαντικό, ο καταπληκτικός πολιτιστικός πλούτος στον σταθµό “Βενιζέλου” αρχίζει και επανατοποθετείται στη θέση του, όπως είχαµε δεσµευτεί. Και µετρό, λοιπόν, και αρχαία στις αρχές του 2024», επεσήµανε χαρακτηριστικά. Πέρα από την έναρξη λειτουργίας του µετρό Θεσσαλονίκης και την επέκταση του µετρό της Αθήνας, αλλά και ορισµένα σιδηροδροµικά έργα που θα προχωρήσουν, όπως η γραµµή Αθηνών - Πατρών και ο Προαστιακός ∆υτικής Αττικής, ο βασικός κορµός των υποδοµών για τις οποίες δεσµεύεται η Ν.∆. είναι τα µεγάλα οδικά έργα. Ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται, ενώ τους επόµενους µήνες αναµένεται να ξεκινήσει το κατασκευαστικό έργο για τον περιφερειακό Flyover της Θεσσαλονίκης, την επέκταση της Λεωφόρου Κύµης, την παράκαµψη της Χαλκίδας, τα οδικά έργα Μπράλος - Αµφισσα και Καλαµάτα - Ριζόµυλος - Πύλος - Μεθώνη, ενώ µέσα στο ίδιο διάστηµα το έργο Ακτιο - Αµβρακία θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία.

Η επέκταση της Γραµµής 2 του µετρό

Επιπλέον, έως το τέλος του έτους θα έχουν ξεκινήσει οι διαγωνισµοί για την επέκταση της Γραµµής 2 του µετρό προς το Ιλιον, ο νέος Προαστιακός ∆υτικής Αττικής, το οδικό έργο Γιάννενα - Κακκαβιά, όπως και το έργο της σύνδεσης της ∆υτικής Περιφερειακής Αιγάλεω µε την εθνική οδό, που θα περιλαµβάνει και την τροποποίηση των υφιστάµενων κόµβων στο Σχιστό και τον Σκαραµαγκά.

Χαρακτηριστικά, όπως υπολογίζεται, η νέα σιδηροδροµική γραµµή Αθηνών - Πατρών θα µειώσει τον χρόνο σύνδεσης της Αθήνας µε το λιµάνι της Πάτρας σε 1 ώρα και 40 λεπτά, ενώ στη Θεσσαλονίκη η Flyover θα αυξήσει την κυκλοφοριακή ικανότητα του οδικού δικτύου για την εξυπηρέτηση της ζήτησης 10.000 οχηµάτων ανά ώρα σε κάθε κατεύθυνση.

Σύµφωνα µε όσα σηµειώνει στο πρόγραµµά της η Νέα ∆ηµοκρατία, αυτή τη στιγµή είναι σε εξέλιξη 170 σηµαντικά έργα υποδοµών, κατασκευάζονται 1.183 χλµ. νέοι δρόµοι και 719 χλµ. νέες σιδηροδροµικές γραµµές και µόνο από αυτά τα έργα δηµιουργούνται 178.000 νέες θέσεις εργασίας. Ο δε ΒΟΑΚ µε την υλοποίησή του αναµένεται να συµβάλει όχι µόνο στην αναβάθµιση της ποιότητας των µετακινήσεων των κατοίκων της Κρήτης, δηµιουργώντας τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω οικονοµική ανάπτυξη του νησιού, αλλά και στη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας.

Συνολικά, το επόµενο διάστηµα πρόκειται να προκηρυχθούν και να ξεκινήσουν έργα προϋπολογισµού άνω των 3 δισ. ευρώ. Αυτά, προστιθέµενα σε όλα όσα έχουν δηµοπρατηθεί πρόσφατα, αλλά και τα προηγούµενα χρόνια, υπερβαίνουν το ποσό των 13 δισ. ευρώ και συγκροτούν το πρόγραµµα υποδοµών, που τόσο το 2019 όσο και το 2023 έχει κοµβική θέση στις προεκλογικές εξαγγελίες της Ν.∆.

Οι υποδοµές που χρήζουν αναβάθµισης

Οι υποδοµές που χρήζουν αναβάθµισης, επέκτασης ή δηµιουργίας αφορούν και στα λιµάνια, τα αεροδρόµια και, φυσικά, τις ενεργειακές υποδοµές, όπως τα φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα και οι Μονάδες Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Φυσικού Αερίου (FSRU). Ιδιαίτερη έµφαση δίνεται εκεί σε τέσσερα σχέδια µεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που έχουν πάρει το «πράσινο φως» και είτε προχωρά η υλοποίησή τους είτε είναι στο στάδιο αναζήτησης επενδυτών. Πρόκειται για τα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης, µε υποθαλάσσια καλώδια, Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας (EuroAsia Interconnector), Αιγύπτου - Κύπρου - Ελλάδας (EuroAfrica Interconnector) και Ελλάδας - Αιγύπτου (GREGY Interconnector και Greece - Africa Power). Ενδεχόµενη υλοποίηση όλων των παραπάνω έργων θα αλλάξει ριζικά τον ενεργειακό χάρτη στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο, δίνοντας πρωτεύοντα ρόλο στην Ελλάδα.

«Σε συνδυασµό µε τις υπόλοιπες επενδύσεις οι οποίες γίνονται στον τοµέα της ενέργειας, η Ελλάδα µετατρέπεται πια σε διεθνή ενεργειακό κόµβο. Οχι µόνο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, αλλά και ως πύλη εισόδου για φυσικό αέριο από την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου», ανέφερε σχετικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Τα 25 έργα που δεσµεύεται η Ν.∆. ότι θα έχουν ολοκληρωθεί το 2027

01. Αγωγός φυσικού αερίου προς τη ∆υτ. Μακεδονία (από τα Τρίκαλα Ηµαθίας στην Καρδιά Κοζάνης)
02. Νέα επαρχιακή οδός Καστοριάς - Πτολεµαΐδας µε σήραγγα στην Κλεισούρα
03. Αυτοκινητόδροµος Θεσσαλονίκη – Εδεσσα
04. Σύνδεση σιδηροδρόµου µε τα µεγάλα λιµάνια της χώρας
05/06/07. Θεσσαλονίκη
08. Σύνδεση ∆ράµας - Αµφίπολης
09. Οδικός άξονας Ιωάννινα - Κακκαβιά
10. Αυτοκινητόδροµος Κεντρικής Ελλάδας (E65)
11. Οδικός άξονας Αµβρακία - Ακτιο
12. Τµήµα Μπράλος - Αµφισσα του οδικού άξονα Λαµίας - Ιτέας - Αντιρρίου
13. Παράκαµψη Χαλκίδας και Ψαχνών
14/15/16. Αθήνα
17. Τριπλός κόµβος Σκαραµαγκά
18. Νέα γραµµή προαστιακού σιδηροδρόµου ∆υτικής Αττικής (Ανω Λιόσια έως Μέγαρα)
19. Νέα σιδηροδροµική γραµµή Αθηνών - Πατρών
20. Οδικός άξονας που συνδέει το δίκτυο της Αργολίδας µε τον αυτοκινητόδροµο Α7 «Μορέας»
21. Αυτοκινητόδροµος Πατρών - Πύργου
22. Οδικός άξονας Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου (από Καλαµάτα προς Ριζόµυλο - Πύλο - Μεθώνη)
23. EuroAsia Interconnector για την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας
24. Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)
25. Νέο αεροδρόµιο Ηρακλείου στο Καστέλλι

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 13/5/23