«Ενισχύουμε τα ΜΜΜ με νέα οχήματα και προσλήψεις προσωπικού», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας σε συνέντευξή του που παραχώρησε στην εφημερίδα «Political» και τον δημοσιογράφο Σωτήρη Πίκουλα.

«Την περίοδο που άνοιξε, με την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού, εστιάζουμε στη συνεχή προώθηση, συμπλήρωση και αναβάθμιση των συστημάτων υποδομών και μεταφορών της χώρας, με έμφαση στην ασφάλεια και την ποιότητά τους, στην αποδοτικότητα της αξιοποίησης των χρησιμοποιούμενων πόρων σε συνθήκες διαφάνειας, αντικειμενικότητας, δικαιοσύνης και παραγωγικότητας όλων των δομών του τομέα», είπε αρχικά.

Ο υπουργός ανέλυσε τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις σε σχέση με τον ΟΣΕ, την Αττική Οδό, το Μετρό Θεσσαλονίκης, την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, την ηλεκτροκίνηση, μίλησε και για την πορεία των εμβληματικών έργων στον ΒΟΑΚ και τη γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, ενώ σχολίασε επίσης το πρόσφατο εκλογικό αποτέλεσμα σε σχέση με την αξιωματική αντιπολίτευση.


Αναλυτικά το κείμενο της Συνέντευξης

Η νέα αποστολή που σας ανέθεσε ο Πρωθυπουργός είναι ουσιαστικά η πορεία των υποδομών στην Ελλάδα και η αναβάθμιση των μέσων μεταφοράς. Πιστεύετε ότι η ευόδωση των πλάνων ανεβάζει την Ελλάδα σε νέο επίπεδο;

Η Ελλάδα με την απελευθέρωση, εδώ και περίπου 200 χρόνια, ξεκίνησε με μεγάλες υστερήσεις σε θέματα υποδομών και μεταφορών, έναντι των σημερινών εταίρων της. Στην πορεία, με μικρότερους ή μεγαλύτερους ρυθμούς, άρχισε να συγκροτεί σύστημα υποδομών και μεταφορών.

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο, η χώρα άρχισε να επιταχύνει καλύπτοντας σημαντικό μέρος των υστερήσεων. Μετά την ένταξη στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα, σήμερα Ευρωπαϊκή Ένωση, η χώρα, με την ευρωπαϊκή ενίσχυση και αυξομειούμενους ρυθμούς, επιταχύνει στην κατασκευή και αναβάθμιση μεγάλων έργων υποδομής.

Την περίοδο των μνημονίων υπήρξε σημαντική επιβράδυνση του ρυθμού και την τελευταία τετραετία σημαντική επιτάχυνση.

Επισημαίνω ότι όλα αυτά τα χρόνια η συμβολή της παράταξής μας στη συγκρότηση συστήματος σύγχρονων υποδομών είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Την περίοδο που άνοιξε, με την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού, εστιάζουμε στη συνεχή προώθηση, συμπλήρωση και αναβάθμιση των συστημάτων υποδομών και μεταφορών της χώρας, με έμφαση στην ασφάλεια και την ποιότητά τους, στην αποδοτικότητα της αξιοποίησης των χρησιμοποιούμενων πόρων σε συνθήκες διαφάνειας, αντικειμενικότητας, δικαιοσύνης και παραγωγικότητας όλων των δομών του τομέα.

Θα προσπαθήσουμε να προχωρήσουμε με αποτελεσματικότητα σε αυτό τον δρόμο για να προσφέρουμε αυτό που οφείλουμε στη συνεχή ανοδική πορεία της πατρίδας και των πολιτών της.

Μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες για την ασφαλή και ουσιαστική αναβάθμιση του δικτύου του ΟΣΕ. Σε τι φάση παραλαμβάνετε το δίκτυο και πότε θα τελειώσουν οι εργασίες για την τηλε-ειδοποίηση και τη σηματοδότηση;

Η κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας απέχει από το να μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ικανοποιητική με σύγχρονους όρους. Η πολιτική βούληση και ο σχεδιασμός μας στοχεύουν σε ό,τι προηγουμένως ανέφερα και βεβαίως στη βελτίωση της κουλτούρας όλων μας, με αναβάθμιση της συλλογικής και ατομικής ευθύνης και λογοδοσίας.

Πρόσφατα υπογράψαμε συμβατική συμφωνία με τον ΟΣΕ που προβλέπει σημαντική αύξηση της ετήσιας χρηματοδότησης από τα 45 εκατ. ευρώ στα 75 εκατ. ευρώ, προκειμένου να υλοποιήσει ο Οργανισμός τις απαιτούμενες παρεμβάσεις για την καλύτερη λειτουργία των τρένων. Όμως, ταυτόχρονα, θέτει ένα πλαίσιο εποπτείας, λογοδοσίας και μετρήσιμων αποτελεσμάτων από τον πλευρά του ΟΣΕ. Θα επιδιώξουμε το κάθε ευρώ των Ελλήνων και Ευρωπαίων φορολογουμένων που δαπανάται να αποδίδει συγκεκριμένες υποδομές και υπηρεσίες προς τους πολίτες, πρωτίστως σε όρους ασφάλειας και ποιότητας.

Ειδικότερα, όσον αφορά στις υποδομές, η εγκατάσταση του συστήματος τηλεδιοίκησης προχωρά και εκτιμάμε πως θα είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος για τη λειτουργία του συστήματος.

Επίσης, σημαντική είναι η πρωτοβουλία της άμεσης ολοκλήρωσης των προσλήψεων, που έχουν δρομολογηθεί για τον ΟΣΕ και η υλοποίηση εκτεταμένων έργων συντήρησης της σιδηροδρομικής υποδομής, τα οποία έχουν επίσης δρομολογηθεί.

Θέλουμε έναν σιδηρόδρομο ασφαλή, αξιόπιστο και σύγχρονο. Τα ανοικτά ζητήματα είναι πολλά, αλλά εκτιμώ πως βρισκόμαστε σε σωστή τροχιά για την αντιμετώπισή τους.

Να περιμένουμε νέες καθυστερήσεις στο θέμα του μετρό Θεσσαλονίκης ή ισχύει ότι η επίσημη λειτουργία του θα αρχίσει τους πρώτους μήνες το 2024;

Από την αρχή της εμπλοκής μου στην εφαρμοσμένη πολιτική ακολουθώ την αρχή να δίνω ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα. Και αυτό γιατί πιστεύω ότι ως προς τούτο πρέπει να είμαστε συνεπείς απέναντι στα υποκείμενα της οικονομίας (πολίτες-νοικοκυριά, επιχειρήσεις, κρατικές δομές) ώστε να προγραμματίζουν τις επενδύσεις και τις ποικίλες δράσεις τους συμβατά ως προς την εξέλιξη των υποδομών και των έργων.

Όσον αφορά το μετρό της Θεσσαλονίκης, που είναι ένα από τα εμβληματικά έργα που πραγματοποιεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προβλέπεται ότι θα παραδοθεί στην κυκλοφορία το 2024 εξυπηρετώντας καθημερινά 300.000 επιβάτες.

Πότε θα ανοίξουν οι προσφορές για την Αττική Οδό; Αν υπάρξουν ενστάσεις, θα αλλάξει κάτι με το χρόνο ανάληψης του νέου παραχωρησιούχου;

Με βάση την ενημέρωση από το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώθηκε η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών και, όπως έγινε γνωστό, υπάρχουν έξι σχήματα που περνούν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για τη σύμβαση παραχώρησης που αφορά τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 χρόνια. Υπάρχει βούληση να ολοκληρωθεί το ταχύτερο η αξιολόγηση των προσφορών με σκοπό να ανακηρυχθεί ο παραχωρησιούχος εντός Σεπτεμβρίου.

Προχωράει ομαλά η προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα ικανό δίκτυο σταθμών φόρτισης που θα παρακινήσουν και άλλους πολίτες να εμπιστευτούν την ηλεκτροκίνηση;

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έγινε μια επανεκκίνηση στην ηλεκτροκίνηση ως αποτέλεσμα της συνεκτικής πολιτικής που ακολούθησε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τόσο στην παροχή κινήτρων αγοράς όσο και στο πλαίσιο τεχνικής υποστήριξης του ηλεκτροκίνητου οχήματος.

Ενδεικτικά, από μόλις 58 σημεία φόρτισης το 2019 σήμερα υπάρχουν περίπου 3.600 φορτιστές πανελλαδικά και ο στόχος είναι να δημιουργηθούν 11.000 σημεία φόρτισης το 2026. Επιπλέον, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, από το 0,4% της αγοράς το 2019, εκτοξεύθηκαν στο 7,9% το 2022, ενώ τους πρώτους 5 μήνες του 2023 καταγράφονται 5.500 ταξινομήσεις, δηλαδή ποσοστό 9,7%!

Πάνω σε αυτήν τη βάση είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε ακόμη πιο δυναμικά, με οδηγό το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης που έχει εκπονηθεί και αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, το οποίο αποτυπώνει ένα πλέγμα μέτρων υπέρ της ηλεκτροκίνησης, η οποία μπορεί να περιορίσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του τομέα των μεταφορών.

Επιτρέψτε μου να συμπληρώσω ότι ειδικά για την αύξηση των σημείων φόρτισης ένα σημαντικό εργαλείο που μπορεί να αξιοποιηθεί είναι τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, όπου σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κάθε Δήμος και Περιφέρεια που υποβάλλει σχέδιο αστικών παρεμβάσεων οφείλει να συμπεριλάβει δράσεις υπέρ της ηλεκτροκίνησης.

Ο στόλος των οχημάτων στις αστικές συγκοινωνίες είναι γερασμένος. Θα δούμε τελικά νέα λεωφορεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη;

Ναι. Η ανανέωση του στόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι άμεση ανάγκη και ήδη δρομολογείται η σύμβαση που αφορά τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία για τις δύο πόλεις μετά τη σχετική έγκριση των διαδικασιών από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Με βάση το χρονοδιάγραμμα, περιμένουμε την άφιξη των πρώτων ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στις αρχές του 2024, ενώ ταυτόχρονα δρομολογούνται και τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού που αφορά επιπλέον 400 λεωφορεία, όλα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Επιπλέον, σε συνεργασία με τη διοίκηση της ΟΣΥ και το ΑΣΕΠ δρομολογούμε άμεσα, έως το τέλος του έτους, την κάλυψη 750 κενών θέσεων εργασίας από τον διαγωνισμό 1/2020 προκειμένου να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο το προσωπικό των αστικών συγκοινωνιών.

Μπορείτε να μου οριοθετήσετε χρονικά τα μεγάλα έργα του ΒΟΑΚ και της γραμμή 4 του μετρό Αθήνας; Υπάρχει περίπτωση κάποιο από αυτά να έχει ολοκληρωθεί με την λήξη της κυβερνητικής θητείας;

Η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι αναγκαία για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας στην περιοχή όπου έχουν συμβεί πολλά τραγικά δυστυχήματα. Είναι ένα έργο που ξεκίνησε η ΝΔ έπειτα από παλινωδίες χρόνων.

Το 2022 εγκαταστάθηκαν τα πρώτα εργοτάξια και όλα τα μέτωπα θα έχουν ανοίξει μέσα στο 2024. Τα τμήματα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος - Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί και η κατασκευή τους αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός της τετραετίας.

Παράλληλα, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος - Χανιά - Ηράκλειο, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αφού αποσφραγιστούν οι φάκελοι των προσφορών, κυρωθεί η σύμβαση στη Βουλή, ληφθούν οι εγκρίσεις της DG COMP και συναφθούν οι δανειακές συμβάσεις εκ μέρους του παραχωρησιούχου. Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά - Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά - Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά, εξασφαλίζοντας ασφαλείς και γρήγορες μετακινήσεις στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Κρήτης.

Όσον αφορά την πρόοδο της γραμμής 4 του μετρό, έχει γίνει περίπου το 50% των πρόδρομων εργασιών, ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής. Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.

Βλέπουμε ότι σε πολιτικό επίπεδο υπάρχει ένα θολό τοπίο στην αντιπολίτευση. Όμως η ποιότητα της αντιπολίτευσης δεν κάνει μια ισχυρή κυβέρνηση καλύτερη;

Γενικώς, η αξιωματική αντιπολίτευση επιτελεί έναν θεσμικό ρόλο αναγκαίο για τη λειτουργία του πολιτεύματος και είναι γεγονός ότι μια σοβαρή και αξιόπιστη αντιπολίτευση συνεισφέρει στο δημόσιο διάλογο, ενώ προσφέρει ευκαιρίες στην Κυβέρνηση να βελτιώσει την αποτελεσματικότητά της. Στην παρούσα φάση το εκλογικό αποτέλεσμα πυροδότησε εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ. Εύχομαι και προσδοκώ να βρει το δρόμο, που θα είναι επωφελής για τη χώρα και τους πολίτες της.

*Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ