Για την πορεία και τα χρονοδιαγράμματα των μεγάλων έργων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που βρίσκονται σε εξέλιξη, μιλά σήμερα στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Χρήστος Σταϊκούρας.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρει ότι ψηλά στις προτεραιότητες της κυβέρνησης τοποθετούνται τα έργα υποδομών για τη βέλτιστη αξιοποίηση των υδάτινων πόρων, κυρίως για σκοπούς άρδευσης, ενώ μιλά για την πορεία κατασκευής των τριών μεγάλων οδικών αξόνων, του ΒΟΑΚ, του Πάτρα - Πύργος και του Ε65, τονίζοντας ότι η ολοκλήρωσή τους συνιστά ισχυρό προωθητικό παράγοντα τόνωσης της βιώσιμης ανάπτυξης των τριών ευρειών περιοχών.

Τέλος, επισημαίνει πως η ανάταξη και η επέκταση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας εντάσσεται στις προτεραιότητες της νέας κυβερνητικής περιόδου, τη στιγμή που το υπουργείο εργάζεται με στόχο την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών στον ελληνικό σιδηρόδρομο, επισημαίνοντας ότι το φθινόπωρο αναμένεται να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης σε όλο το δίκτυο.

Εχετε μιλήσει για δέσμη 188 έργων ύψους 27,6 δισ. ευρώ στον τομέα των υποδομών και των μεταφορών. Στην υλοποίηση ποιων έργων θα δοθεί προτεραιότητα, ώστε να επιτύχετε τους στόχους για εκσυγχρονισμό των υποδομών και αναβάθμιση των μεταφορών;

Να ξεκαθαρίσουμε ότι τα μεγάλα έργα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στην πλειονότητά τους, απαιτούν μακρείς χρόνους για την ολοκλήρωσή τους, γι’ αυτό και οι αναφορές έχουν ως ορίζοντα το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε. Συνεπώς, την τρέχουσα περίοδο οφείλουμε, αφενός, να ολοκληρώσουμε εντός των υφιστάμενων χρονοδιαγραμμάτων, με ποιότητα και αποτελεσματικότητα, τα μεγάλα αλλά και τα μικρότερα έργα που βρήκαμε σε εξέλιξη υλοποίησης και, αφετέρου, να σχεδιάσουμε και να αρχίσουμε την υλοποίηση μιας νέας δέσμης έργων. Τη νέα περίοδο, υψηλά στις προτεραιότητές μας τοποθετούμε τα έργα υποδομών για τη βέλτιστη αξιοποίηση των υδάτινων πόρων, κυρίως για σκοπούς άρδευσης, σε περιβάλλον επιτεινόμενης κλιματικής κρίσης. Καθένα από τα έργα που υλοποιεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει μεγάλη σημασία για τη βιώσιμη ανάπτυξη μικρών ή μεγαλύτερων περιοχών ή και ολόκληρης της χώρας και, βεβαίως, για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών. Ως εκ τούτου, οφείλουμε να μεριμνούμε με το ίδιο ενδιαφέρον για όλα τα έργα. Και αυτό πράττουμε.

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα που έχετε θέσει για την ολοκλήρωση εμβληματικών έργων, όπως αυτό του ΒΟΑΚ, του Πάτρα - Πύργος και του Ε65;

Η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Αξονα της Κρήτης προχωρεί. Τα τμήματα Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος και Χερσόνησος - Νεάπολη έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί. Στο τμήμα Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος έχουν εγκατασταθεί, μάλιστα, και τα πρώτα εργοτάξια. Μέσα στην τρέχουσα τετραετία προβλέπεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους, ενώ θα προχωρήσει και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος - Χανιά - Ηράκλειο, αφού ολοκληρωθούν οι τρέχουσες διαγωνιστικές διαδικασίες και συναφθούν όλες οι συµβάσεις παραχώρησης. Στη ∆υτική Ελλάδα, η περάτωση της κατασκευής του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος προσδιορίζεται µέσα στο 2025. Κατά την πρόσφατη επίσκεψή µας στο εργοτάξιο, διαπιστώσαµε ότι ο ρυθµός εκτέλεσης των εργασιών βαίνει αυξανόµενος. Ο Ε65 είναι ο αυτοκινητόδροµος που θα συνδέει την ΠΑΘΕ, πριν από τη Λαµία, µε την Εγνατία, κοντά στα Γρεβενά. Τα τµήµατα Λαµία - Ξυνιάδα και Τρίκαλα - Καλαµπάκα αναµένεται να ολοκληρωθούν τους πρώτους µήνες του 2024, ενώ στο σύνολό του ο αυτοκινητόδροµος προβλέπεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία έως το τέλος της τρέχουσας τετραετίας. Συνοψίζοντας, η ολοκλήρωση αυτών των τριών οδικών αξόνων στις τρεις ευρείες περιοχές της χώρας συνιστά ισχυρό προωθητικό παράγοντα τόνωσης της βιώσιµης ανάπτυξής τους, ενίσχυσης της ασφάλειας των µεταφορών και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών τους.

Ποιες πρωτοβουλίες έχετε αναλάβει για την οργάνωση του ελληνικού σιδηροδρόµου και τον συντονισµό των εµπλεκόµενων φορέων;

Υπάρχει σχεδιασµός για γεωγραφική επέκταση του υφιστάµενου δικτύου; Η αποκατάσταση της εµπιστοσύνης των πολιτών στον ελληνικό σιδηρόδροµο είναι προτεραιότητα. Εργαζόµαστε προς αυτή την κατεύθυνση και παρακολουθούµε στενά την εγκατάσταση του σύγχρονου συστήµατος σηµατοδότησης και τηλεδιοίκησης σε όλο το δίκτυο, η οποία αναµένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο. Η ανάταξη και η επέκταση του υφιστάµενου σιδηροδροµικού δικτύου είναι στις προτεραιότητες της νέας περιόδου και, σε συνεργασία µε τις διοικήσεις των εµπλεκόµενων φορέων και οργανισµών, εργαζόµαστε πάνω σε αυτό το σχέδιο.

Από τις επισκέψεις σας στα αµαξοστάσια της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ, θα διαπιστώσατε πως ο στόλος των αστικών λεωφορείων είναι γερασµένος. Ποιες παρεµβάσεις σχεδιάζετε για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών στα ΜΜΜ; Πότε θα δούµε τα νέα, «πράσινα» λεωφορεία;

Κατά την επίσκεψή µας στα αµαξοστάσια των δύο εταιρειών διαπιστώσαµε την προσπάθεια των τεχνικών να διατηρούν σε ασφαλή λειτουργία και υψηλή διαθεσιµότητα τον γηρασµένο, πράγµατι, στόλο των λεωφορείων. Σηµειώνω ότι ο µέσος όρος ηλικίας του στόλου προσεγγίζει τα 19 έτη και είναι αρκετά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό µέσο όρο, που είναι κοντά στα 13 έτη. Γι’ αυτό, µια από τις πρώτες ενέργειές µας ήταν να «ξεµπλοκάρουµε» τον διαγωνισµό για την προµήθεια των νέων λεωφορείων και, έτσι, µέσα στο πρώτο εξάµηνο του 2024, περιµένουµε την κυκλοφορία των πρώτων 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στους δρόµους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ο συνολικός σχεδιασµός προβλέπει τόσο την προµήθεια συνολικά 1.300 οχηµάτων όσο και την περαιτέρω ενίσχυση του προσωπικού των συγκοινωνιακών οργανισµών, κυρίως σε ειδικότητες πεδίου. Η αναβάθµιση των µέσων µαζικής µεταφοράς είναι χρονοβόρα διαδικασία, αλλά σύντοµα οι πολίτες θα δουν ορατά αποτελέσµατα στην καθηµερινότητά τους.

Εχετε δεσµευτεί ότι το µετρό στη Θεσσαλονίκη θα ξεκινήσει τη λειτουργία του στις αρχές του 2024. Υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω καθυστέρηση;

Οπως ανέφερα, και στις προγραµµατικές δηλώσεις της κυβέρνησης η λειτουργία του µετρό της Θεσσαλονίκης προγραµµατίζεται µέσα στο 2024. Μάλιστα, µέσα στον Σεπτέµβριο θα υπογραφεί η σύµβαση µεταξύ της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και της αναδόχου εταιρείας της λειτουργίας του µετρό. Σε πρόσφατη επίσκεψή µας στη Θεσσαλονίκη επιβεβαιώθηκε η πρόοδος των εργασιών. Σύντοµα η πόλη θα αποκτήσει ένα νέο µέσο µεταφοράς, µε 13 σύγχρονους σταθµούς, που θα χρησιµοποιούν καθηµερινά περίπου 300.000 επιβάτες. Εκτιµώ, συνεπώς, ότι βαδίζουµε στο πλαίσιο του χρονοδιαγράµµατος και, µόλις ολοκληρωθεί το βασικό έργο, θα ακολουθήσει η επέκταση προς την Καλαµαριά.

Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες της Γραµµής 4 του µετρό της Αθήνας; Πότε θα είναι έτοιµοι οι πρώτοι σταθµοί;

Σήµερα έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν οι µισές από τις πρόδροµες εργασίες, ενώ ο πρώτος µετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα µέτρα και βρίσκεται στο στάδιο που χαρακτηρίζουν οι µηχανικοί ως «συστηµατοποίηση της εκσκαφής». Το φθινόπωρο προβλέπεται, επίσης, να ξεκινήσει τη διάνοιξη και ο δεύτερος µετροπόντικας που έχει φτάσει στην Ελλάδα. Η πρώτη φάση της ανάπτυξης της γραµµής Αλσος Βεΐκου - Γουδή αναµένεται να ολοκληρωθεί το 2029 και θα περιλαµβάνει 15 σύγχρονους σταθµούς, που θα συµπληρώνουν το σηµερινό δίκτυο. Ενδεικτικά, ο επιβάτης που θα µπαίνει στον σταθµό της Βεΐκου θα αποβιβάζεται στην Πανεπιστηµιούπολη σε λιγότερο από 15 λεπτά, ενώ καθηµερινά η νέα γραµµή θα εξυπηρετεί περισσότερους από 340.000 επιβάτες. Τα έργα προχωρούν. Η χώρα γίνεται, διαρκώς, πιο ισχυρή.

Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 26/8