Ο κύβος ερρίφθη για το ξεδίπλωμα της πρακτικής εφαρμογής των προβλέψεων περί αξιολόγησης στο Δημόσιο, στη βάση της οποίας βρίσκεται η λογική της βελτίωσης δομών και υπηρεσιών μέσω πρωτοφανούς για τα ελληνικά δεδομένα διαδικασίας.

Η αρχή γίνεται από την κορυφή της πυραμίδας και τους ίδιους τους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων, οι οποίοι για πρώτη φορά θα κληθούν με ακρίβεια και προκαθορισμένη μεθοδολογία να προσδιορίσουν στόχους και χρονοδιαγράμματα, που με τη σειρά τους και, μέσω ενός συστήματος που χρησιμοποιείται από τους πλέον σύγχρονους δημόσιους τομείς της Ευρώπης, θα περάσουν από την κρίση μιας ειδικής «ομάδας κρούσης» εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα παρατηρούν τα προβλήματα και θα προωθούν τις αντίστοιχες βελτιώσεις. Εξάλλου, ο εξορθολογισμός της διαδικασίας της στοχοθεσίας αποτελεί το αρχικό και πιο σημαντικό στάδιο για την αποτελεσματική παραγωγή του έργου μιας υπηρεσίας και, άρα, την ορθή αξιολόγηση της λειτουργίας της.

Με δεδομένη, λοιπόν, την ανυπαρξία ενός ουσιαστικού σχετικού πλαισίου, η ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτό το δομικό εγχείρημα. Τα εν λόγω στελέχη θα αποφανθούν, αφενός, για την επάρκεια των στοιχείων που θα παρουσιαστούν και, αφετέρου, όπου υπάρξει αντίστοιχη ανάγκη, θα επισημάνουν στους αρμοδίους ένα πλάνο απαραίτητων μετασχηματισμών. «Η υιοθέτηση ενός συστήματος, προκειμένου ο δημόσιος τομέας να θέτει συγκεκριμένες στοχεύσεις και να “μετράει” με συγκεκριμένο και αντικειμενικό τρόπο την εκπλήρωσή τους, να κρίνει τις ίδιες του τις επιδόσεις και τελικώς να προωθούνται αναλόγως οι προβλεπόμενες θετικές και αρνητικές συνέπειες, ήταν διαχρονικό ζητούμενο. Η παράμετρος αυτή είναι οδηγός για τις ενέργειες του υπουργείου», λένε χαρακτηριστικά στα «Π» πρόσωπα-κλειδιά σε ό,τι αφορά τη δρομολόγηση του εγχειρήματος. «Οι ανακατατάξεις αυτές παραπέμπουν στη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης στα σύγχρονα πρότυπα των ευρωπαϊκών κρατών και παραπέμπουν σε οργανογράμματα... πολυεθνικών, πατώντας πάνω στους κεντρικούς άξονες των εξαγγελιών του Κυριάκου Μητσοτάκη για τη διαμόρφωση ευέλικτων και μοντέρνων κρατικών υπηρεσιών», προσθέτουν.

Το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση της υλοποίησης του γενικότερου σχεδιασμού, αυτό δηλαδή της στοχοθεσίας από την πλευρά των προϊσταμένων και της αξιολόγησής τους από την ομάδα των εμπειρογνωμόνων, είναι αυτό που αποτελεί, αυτή την περίοδο, το μεγαλύτερο μέλημα του υπουργείου Εσωτερικών, με την υπουργό, Νίκη Κεραμέως, και την υφυπουργό Βιβή Χαραλαμπογιάννη να δίνουν σαφείς οδηγίες για την επιτάχυνση των διεργασιών.

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

Στο πλαίσιο αυτό, μόλις τα προηγούμενα εικοσιτετράωρα (το deadline ήταν για την Παρασκευή 01/09) εστάλη αρμοδίως μια εγκύκλιος προκειμένου το σύνολο των φορέων του Δημοσίου να αναρτήσει μέσα σε ειδικό ιστότοπο του υπουργείου το σύνολο των εντύπων στοχοθεσίας των προϊσταμένων.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι γενικοί διευθυντές, οι διευθυντές και οι τμηματάρχες που τον περασμένο Απρίλιο -και με μια μικρή καθυστέρηση, λόγω της πρώτης εφαρμογής των διατάξεων του νόμου για την αξιολόγηση- συμπλήρωσαν τα έντυπα με το πλάνο των στόχων τους για το τρέχον έτος, βάσει του οποίου θα κριθούν οι γενικότερες επιδόσεις των ιδίων και των υπηρεσιών που έχουν υπ’ ευθύνη τους, θα πρέπει να αναρτήσουν τα στοιχεία αυτά στην αντίστοιχη πλατφόρμα, προκειμένου να δρομολογηθεί η διαδικασία επεξεργασίας και αξιολόγησης της επάρκειάς τους. Στη συνέχεια, η αρμόδια υπηρεσία Εσωτερικών θα παραλάβει το υλικό και, με τεχνικές που άπτονται της τεχνητής νοημοσύνης, θα κατηγοριοποιήσει και θα αξιολογήσει τους στόχους που θέτουν τα στελέχη.

ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΕΣ

Σε αυτήν ακριβώς τη φάση εισέρχεται στην εξίσωση το κλιμάκιο των ειδικών επί της στοχοθεσίας, οι οποίοι, εκτός των άλλων, θα πραγματοποιήσουν σε συνεργασία με τα εμπλεκόμενα χαρτοφυλάκια σχετικά σεμινάρια και εργαστήρια σε ολόκληρο το φάσμα των φορέων του Δημοσίου, προκειμένου να ξεπεραστούν τα δεδομένα ζητήματα που θα προκύψουν λόγω της παρθενικής εφαρμογής του μέτρου.

Το πρώτο κριτήριο θα αφορά την εφαρμογή της διαδικασίας από τους εμπλεκομένους, το δεύτερο την ποιότητα της στοχοθεσίας (καθώς στο παρελθόν εντοπίστηκαν περιπτώσεις όπου οι στόχοι αφορούσαν αποκλειστικά και μόνο τις τυπικές υποχρεώσεις της οργανικής μονάδας και δεν ήταν συμβατές με τη γενικότερη λογική των νομικών προβλέψεων της αξιολόγησης και του εκσυγχρονισμού του Δημοσίου) και το τρίτο το κατά πόσο οι στόχοι απαντούν στις υπηρεσιακές ανάγκες και τις υποχρεώσεις κάθε τομέα.

Ενδεικτικό της σημασίας που αποδίδεται σε αυτό το μέτωπο είναι το γεγονός ότι ο παράγων της στοχοθεσίας θα συνιστά κομβικό σημείο σε ό,τι αφορά τη συνολική αξιολόγηση του εκάστοτε προϊσταμένου, καθώς θα καλύπτει το 50% της κρίσης στην οποία θα υπόκειται σε ετήσια βάση.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 02/09