«Την ερωτεύεσαι την αυτοδιοίκηση», σημείωσε ο νυν και υποψήφιος δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1. Ο κ. Μώραλης αναφέρθηκε στο έργο που έκανε τις δύο τετραετίες στον Πειραιά, σημειώνοντας ότι οι δύσκολες συνθήκες, οικονομική κρίση και πανδημία, έβαλαν φρένο στην προσπάθειά τους να ολοκληρώσουν το έργο τους για τον Πειραιά που οραματίζονται, γι’ αυτό και ζητεί την επόμενη τετραετία ο συνδυασμός του «Πειραιάς Νικητής» να ανεβάσει ακόμη πιο ψηλά την πόλη του Πειραιά.

Ειδικότερα, ο κ. Γιάννης Μώραλης μίλησε στον Ρ/Σ Παραπολιτικά 90,1 Fm στην εκπομπή «Στον αέρα» με τη δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη και μεταξύ άλλων δήλωσε σχετικά με την αυτοδιοίκηση: «Την ερωτεύεσαι την αυτοδιοίκηση. Εγώ δεν ήμουν αυτοδιοικητικός ούτε είχα καμία σχέση με τη δημόσια διοίκηση. Ξέρετε ότι ο συνδυασμός δημιουργήθηκε με μια πρωτοβουλία του Β. Μαρινάκη, δημιουργήσαμε τον "Πειραιά Νικητή" για να αλλάξουμε τον Πειραιά. Ξεκινήσαμε το ’14, είμαστε ήδη η μακροβιότερη δημοτική αρχή στην ιστορία της πόλης του Πειραιά, άρα είναι ότι ερωτεύεσαι την αυτοδιοίκηση, ερωτεύεσαι δηλαδή αυτό που κάνεις, το οποίο είναι δύσκολο μεν, αλλά παράγεις πράγματα στην καθημερινότητα, έχεις μια αμεσότητα με τον πολίτη, παίρνεις τα εύσημα άμεσα ή την γκρίνια άμεσα. Το δεύτερο είναι ότι θέλουμε να ολοκληρώσουμε αυτό που έχουμε σκεφτεί και τα οποία διοικώντας τον δήμο σε δύο περιόδους πολύ δύσκολες για τη χώρα, εν μέσω οικονομικής κρίσης ’14-’19, εν μέσω πανδημίας ’19-’23, δεν είχαμε τον χρόνο να κάνουμε όλο αυτό το οποίο θέλαμε, γιατί ποτέ δεν μείναμε απερίσπαστοι να δουλέψουμε για τον Πειραιά. Ελπίζουμε να μείνει η χώρα απερίσπαστη την επόμενη πενταετία. Έχουμε δημιουργήσει μια υποδομή, η τρίτη θητεία είναι βέβαιο ότι θα είναι καλύτερη και από τη δεύτερη και από την πρώτη. Μεγάλωσα σε ένα πολιτικό σπίτι και αυτό μου έχει αφήσει πολύ καλές αναμνήσεις ή αν θέλετε παρακαταθήκη, αλλά μου έχει αφήσει και αρνητικές εντυπώσεις, γι' αυτό δεν υπήρξα ποτέ μέλος σε κόμμα».

 Μώραλης για την κεντρική πολιτική σκηνή

Ερωτηθείς αν θα έβλεπε τον εαυτό του στην κεντρική πολιτική σκηνή, ο κ. Μώραλης τόνισε: «Το βλέπω δύσκολο. Ποτέ δεν πρέπει να λέμε ποτέ αλλά ισχύει αυτό γιατί οι καταστάσεις αλλάζουν, διαμορφώνονται νέες συνθήκες, όχι δεν το βλέπω, αλλά δεν θα έβλεπα και τον εαυτό μου 15 χρόνια δήμαρχο του Πειραιά.


Δηλαδή και εγώ νόμιζα ότι μετά τις δύο θητείες θα έχουμε ολοκληρώσει αυτά που οραματιζόμασταν για τον Πειραιά, θα πάμε πίσω να κάνουμε τις δουλειές μας, αλλά τα φέρνει έτσι η ζωή, όπου είδαμε ότι έχουμε ανάγκη ακόμα μια θητεία. Τον συνδυασμό τον στηρίζει η Ν.Δ. και θεωρώ χωρίς να βγει κάποια επίσημη ανακοίνωση τον στηρίζει και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ., και το λέω στη λογική ότι μας στήριξε το ’19 και επειδή δεν έχει ανακοινώσει υποψήφιο στον Πειραιά θεωρώ ότι υπάρχει αυτή η στήριξη. Δεν ξέρω γιατί δεν έχει βγει επίσημη ανακοίνωση, αλλά εν πάση περιπτώσει είναι δευτερεύουσας σημασίας αυτά, η κοινωνία πρέπει να σε στηρίζει».

 Το μετρό στον Πειραιά

Για τη λειτουργία του μετρό στον Πειραιά, ο κ. Μώραλης σημείωσε: «Το ότι έφτασε το μετρό στον Πειραιά προφανώς και είμαι ικανοποιημένος, το ότι δεν έγιναν οι σταθμοί εκεί που έπρεπε δεν είμαι ικανοποιημένος αλλά αυτό δεν αφορά δημοτικό σχεδιασμό ούτε κανέναν προκάτοχό μου δήμαρχο, αφορά τον σχεδιασμό της Αττικό Μετρό. Έπρεπε στο πρώτο διαμέρισμα που είναι το πολυπληθέστερο του Πειραιά και έχει δύο μεγάλα νοσοκομεία, το Μεταξά και το Τζάνειο, να έχει προβλεφθεί ένας σταθμός μετρό. Άρα βοήθησε το μετρό, έχουμε δει καλά αποτελέσματα, δεν έλυσε το πρόβλημα ούτε το μετρό ούτε το τραμ. Αυτό που ενδεχομένως να λύσει ή να δώσει μεγαλύτερες ανάσες είναι αυτό που διεκδικούμε από το ’15 από την κεντρική διοίκηση, η υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από το Καραϊσκάκη μέχρι το λιμάνι ώστε να ανοίξουν δύο γραμμές κυκλοφορίας. Είναι ένα φθηνό έργο σε σχέση με την ωφέλεια που θα προσφέρει, θα πιέσουμε και την κυβέρνηση. Αν γίνει και αυτό δεν έχουμε άλλο μέτρο που μπορούμε να πάρουμε, θα πρέπει να μάθουμε οι Έλληνες να χρησιμοποιούμε τα συγκοινωνιακά  μέσα».   

Παράλληλα, ερωτηθείς αν πιστεύει ότι θα πραγματοποιηθεί η υπογειοποίηση, απάντησε: «Έχω την αίσθηση ότι θα γίνει άμεσα, έχει μπει στο ΕΣΠΑ να γίνει μια επικαιροποίηση της μελέτης. Επαναλαμβάνω ότι δεν είναι για τον Δήμο Πειραιά, είναι για το κεντρικό λιμάνι της χώρας, οπότε νομίζω ότι η κυβέρνηση θα το δει αυτό».   

Για τα θετικά ζητήματα που έγιναν στον Πειραιά ο κ. Μώραλης ανέφερε: «Ένας πύργος 50 ετών ο οποίος ήταν κοιμώμενος, κοσμεί το λιμάνι της χώρας και την πόλη μας, είναι σημαντικό. Έγινε μια ανάπλαση στο Μικρολίμανο  που δεν γινόταν σαράντα χρόνια, είναι σημαντικό. Είχαμε μια περιοχή στον Αγ. Διονύσιο την οποία τη λέγαμε "Βαγδάτη", με την έννοια ότι δεν ήταν προσπελάσιμη, και πλέον έχει σοβαρές επιχειρήσεις και σύγχρονα κτίρια. Βρεθήκαμε κοντά στην κοινωνία στην πανδημία και στην οικονομική κρίση. Μειώσαμε τα δημοτικά τέλη 25%, ασφαλτοστρώσαμε δρόμους, κάναμε πράγματα. Δεν τα κάναμε όλα, γι' αυτό λέω ότι πρέπει να βελτιώσουμε λάθη δικά μας, παραλείψεις, να βελτιώσουμε χρόνους».

Μώραλης για τις θέσεις στάθμευσης

Ο Γιάννης Μώραλης αναφέρθηκε και στο θέμα των θέσεων στάθμευσης στον Πειραιά σημειώνοντας: «Να πούμε σε όλους ότι είμαστε σε μια πόλη η οποία είναι χτισμένη, δεν σχεδιάζουμε σε λευκό χαρτί μια νέα πόλη, άρα είναι συγκεκριμένες οι δυνατότητες. Αυτό που προσπαθούμε  να κάνουμε εμείς είναι το 2024 να εφαρμόσουμε ελεγχόμενη στάθμευση κυρίως στους εμπορικούς δρόμους πρώτου και δεύτερου διαμερίσματος ώστε να μπορεί ο κάτοικος να βρίσκει θέση πάρκινγκ. Δεύτερον στον Πειραιά έχουμε ένα πρόβλημα, μας έχουν κηρύξει -επί Ζορμπά υπουργού Πολιτισμού- αρχαιολογική περιοχή τα 3/5 της πόλης, άρα είναι εξαιρετικά απίθανο να κάνουμε υπόγεια πάρκινγκ και δεύτερον δεν υπάρχουν οικόπεδα να κάνουμε αναδομές, άρα είναι ένα πρόβλημα το οποίο είναι δυσεπίλυτο. Η απάντηση μέχρι στιγμής είναι η ελεγχόμενη στάθμευση και το άλλο ότι ψάχνουμε να βρούμε οικόπεδα που να μπορούμε να κάνουμε αναδομές ώστε να δημιουργήσουμε χώρους πάρκινγκ».

Για την καθαριότητα του Πειραιά

Σχετικά με το πράσινο και την καθαριότητα στον Δήμο Πειραιά σημείωσε ο κ. Μώραλης: «Καταφέραμε ο Πειραιάς να είναι η πιο καθαρή μεγάλη πόλη, αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί σε άλλες πόλεις είναι ζητούμενο.

Αναφορικά με το πράσινο, θα κάνουμε ένα πολύ μεγάλο πάρκο 33 στρέμματα και παράλληλα θα κάνουμε και έναν στίβο αγωνιστικό που από τότε που έγινε το νέο Καραϊσκάκη δεν έχουμε στίβο στον Πειραιά και είναι ένα αίτημα πολλών ετών και πολλών σωματείων και της κοινωνίας. Επίσης προβλέπουμε σε κάθε ανάπλαση που κάνουμε να αυξάνουμε λίγο τη φύτευση. Αυτή είναι η δυνατότητα που έχει ο Πειραιάς. Είναι δύσκολο να πρασινίσει ο Πειραιάς, θα κάνουμε ό,τι μπορούμε, δώσαμε ένα χρώμα στην πόλη και με την αντιδήμαρχο πρασίνου, ήταν βελτιωμένα τα πράγματα στο πράσινο, βέβαια θέλουμε παραπάνω».   

Για την πολιτική προστασία

Για την πολιτική προστασία σημείωσε ο κ. Μώραλης: «Έχουμε φτιάξει μια πολιτική προστασία, έχουμε ένα control room που βλέπουμε όλα τα στοιχεία στον δήμο μας. Κυκλοφοριακά, καιρικά, άρα έχουμε όλη την πληροφόρηση για να ασκήσουμε πολιτικές, έχουμε πάρει μηχανήματα. Η αλήθεια είναι ότι τα έργα τα οποία γίνονται δεν ανταποκρίνονται στις νέες ανάγκες του κλίματος, τα έργα αυτά σχεδιάστηκαν για άλλες εποχές, για άλλα δεδομένα και τα παλαιότερα και τα πρόσφατα, εννοώ αυτά που έγιναν πριν από 5-6 χρόνια. Με άλλα δεδομένα σχεδιάστηκαν τότε, άλλα δεδομένα έχουμε, πρέπει να γίνει άμεσα επανασχεδιασμός των έργων και το κυριότερο είναι να ξεκαθαρίσουμε αρμοδιότητες και να ξεκαθαρίσουμε τη διαδικασία. Είναι πολύ χρονοβόρα η διαδικασία. Όταν θέλουμε 18 μήνες περίπου για να δημοπρατήσουμε μια παιδική χαρά, αντιλαμβάνεστε για ένα αντιπλημμυρικό έργο τι αδειοδοτήσεις θέλει;». 

Για τον καθαρισμό των φρεατίων

Για τον καθαρισμό των φρεατίων τόνισε: « Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει πλημμύρα λόγω μη καθαρισμού των φρεατίων. Αυτό που λέει ο κόσμος είναι ένας αστικός μύθος, δεν σηκώνουν οι αγωγοί. Εμείς καθημερινά καθαρίζουμε τα φρεάτια, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος μου λέει «δήμαρχε, καθαρίσαμε τα φρεάτια, τα γυαλίσαμε», σε 10 λεπτά βροχής πλημμυρίσαμε. Πρέπει να αλλάξουν οι αγωγοί, θέλω να είμαι ειλικρινής και δεν αλλάζουν οι αγωγοί σε μεγάλες πόλεις γρήγορα ώστε να προλάβουμε τα φαινόμενα αυτά. Στον Πειραιά έχουμε τέσσερα σημεία που πλημμυρίζουμε όταν βρέξει πολύ, τα γνωρίζουμε, είμαστε από πάνω ώστε να έχουμε τουλάχιστον γρήγορη αντίδραση και αποκατάσταση, όχι να εμποδίσουμε την πλημμύρα που δεν μπορούμε».       

Το στοίχημα της κρουαζιέρας

Σχετικά με τον τουρισμό και την κρουαζιέρα ανέφερε: «Ο Πειραιάς θα γίνει προορισμός και θα αναδείξει την ιστορία του, τη γαστρονομία του και την ακτογραμμή του. Γίνονται ξενοδοχεία, ομορφαίνουμε την πόλη, φτιάχνουμε τη σύνδεσή μας, ήδη βλέπουμε τουρίστες στον Πειραιά περισσότερους, θα δείτε τα επόμενα χρόνια...  Το στοίχημα είναι να ξεκινάει η κρουαζιέρα από τον Πειραιά και να ολοκληρώνεται εκεί. Tώρα που είμαστε λιμάνι home port θα δείτε ότι ο Πειραιάς θα γίνει προορισμός πολύ σύντομα».

Για τη μονάδα του ΟΚΑΝΑ

Δεν θα μπορούσε να μην κάνει αναφορά ο κ. Μώραλης και στο θέμα με τον ΟΚΑΝΑ: «Έχω φτάσει στα όριά μου να αρχίσω να κάνω ακτιβισμό. Αυτή είναι μια δομή η οποία στήθηκε εν κρυπτώ, εν αγνοία της πόλης.  Χρειάζεται ο Πειραιάς δομή γι' αυτό και σωστά το έργο ήταν Περιφερειακή Κοινότητα Πειραιά. Το πρόβλημα είναι στους όρους που έθεσε ο ΟΚΑΝΑ και τους έθεσε σωστά, να μην είναι δίπλα στις σχολικές μονάδες, να μην είναι σε εμπορικό δρόμο και να είναι κοντά σε πιάτσα εξαρτημένων. Αυτό που άνοιξε είναι δίπλα σε σχολική μονάδα, στον εμπορικότερο δρόμο του 5ου διαμερίσματος και φυσικά δεν υπάρχει καμία πιάτσα, άρα καταστρατήγησε ο ίδιος τη δικιά του προκήρυξη. Έχω καταγγείλει τα πάντα, έχω πάει στην εισαγγελέα, έχω κάνει χαρτί στον κ. Χρυσοχοΐδη, έχω κάνει χαρτί στον κ. Βαρτζόπουλο τον υφυπουργό, εδώ κάτι γίνεται. Αν νομίζουν ότι θα μας κουράσουν και θα το εγκαταλείψουμε, κάνουνε λάθος. Εγώ την Τετάρτη θα είμαι πάλι εκεί...».

Για τα οικονομικά του δήμου

Τέλος για τα οικονομικά του δήμου ο κ. Μώραλης δήλωσε: «Έχουμε συμμαζέψει τα οικονομικά, πλέον είμαστε εντάξει στις υποχρεώσεις μας απέναντι στο Δημόσιο. Είμαστε ένας αξιόπιστος οργανισμός, πληρώνουμε κανονικά, όλοι θέλουν να δουλέψουν μαζί μας και η μεγάλη επιτυχία είναι ότι έχουμε αντλήσει γύρω στα 300 εκατομμύρια μέσα σε 9,5 χρόνια, από ευρωπαϊκά χρήματα, με πολύ υψηλά πεδία απορρόφησης και αυτό είναι μια επιτυχία».