Τα έργα της Ελλάδας στο Μεταναστευτικό και την επιτυχία της στο συμβούλιο Υπουργών Μετανάστευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες τόνισε σε ένα μίνι απολογισμό ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου και βουλευτής στον Β1 Βόρειο Τομέα Αθηνών, Δημήτρης Καιρίδης



Συγκεκριμένα, ο υπουργός, ο οποίος στην ενημέρωση που έκανε παρουσίασε τις συνεντεύξεις του στη γερμανική εφημερίδα «Bild», την ιταλική εφημερίδα «Libero» και το κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο της Γερμανίας, ZDF, αναφέρθηκε στο συμβούλιο των Βρυξελλών, κατά το οποίο η Ελλάδα είχε μια σημαντική επιτυχία. Η Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων και Μετανάστευσης, Ίλβα Γιόχανσον, μετά τη συνάντησή με τον Δημήτρη Καιρίδη στο περιθώριο του Συμβούλιου, δήλωσε για το Μεταναστευτικό ότι:

α) Οι προκλήσεις της Ελλάδας είναι προκλήσεις της ΕΕ και διαβεβαίωσε για την πλήρη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα,

β) Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι έτοιμη να προσφέρει έκτακτη χρηματοδότηση στην Ελλάδα για την αντιμετώπιση του προβλήματος,

γ) Οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί, όπως η EUAA (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασύλου)

και ο Frontex, είναι έτοιμοι να προσφέρουν στην Ελλάδα επιπλέον εξειδικευμένο προσωπικό και μέσα.

Στη συνέχεια, απαντώντας σε ερώτηση της ανταποκρίτριας της Εφημερίδας των Συντακτών, στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε τη Σύνοδο, δήλωσε:

«Ναι, είχα μια πολύ καλή συνεργασία με τον Υπουργό κ. Καιρίδη, πιστεύω ότι κάνει μια πολύ σημαντική και σπουδαία δουλειά και τώρα φυσικά υπάρχει μια ιδιαίτερη κατάσταση με την τεράστια αύξηση των αφίξεων, ειδικά στη Σάμο και τη Λέσβο και πρέπει να πω ότι σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση πιστεύω ότι οι ελληνικές αρχές διαχειρίζονται την κατάσταση πολύ καλά. [...] Δεν συμφωνώ μαζί σας σχετικά με την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Frontex. Ο Frontex και η Ελλάδα συνεργάζονται καλά και ο Frontex έχει τεράστια παρουσία στην Ελλάδα και αυτό είναι φυσικά πολύ σημαντικό για την προστασία των συνόρων και επίσης για την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων».



Με τον τρόπο αυτό κλείνει μια προσπάθεια, όχι πάντα καλοπροαίρετη, αμφισβήτησης της Ελλάδας και της πολιτικής της με αφορμή την τραγωδία της Πύλου. Αξίζει να προσεχθεί το γεγονός ότι η κ. Γιόχανσον είναι η επίτροπος της Σουηδίας, μιας χώρας με μεγάλη παράδοση και ευαισθησία στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και πως δεν προέρχεται από την ευρωπαϊκή κεντροδεξιά αλλά από τους Σουηδούς Σοσιαλδημοκράτες.

Η ελληνική πολιτική θα συνεχίσει να είναι αυστηρή (στην προστασία των συνόρων) αλλά δίκαιη (με σεβασμό στις διεθνείς δεσμεύσεις και τα ανθρώπινα δικαιώματα).

Δημήτρης Καιρίδης: Η πραγματική διάσταση του Μεταναστευτικού στην Ελλάδα

-Υπάρχει κίνδυνος να επιστρέψει η Ελλάδα στο 2015 στο Μεταναστευτικό;

Όχι, αν και υπήρξε σημαντική αύξηση των μεταναστευτικών ροών. Η πλήρης εικόνα είναι η εξής: η αύξηση ξεκίνησε στα μέσα του 2022. Το 2022 οι αφίξεις διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2021, από 8.000 σε 18.000. Φέτος, η αυξητική τάση έχει ενισχυθεί και ο αριθμός μέχρι σήμερα έχει φθάσει τις 30.000 αφίξεις. Όμως, το 2015 είχαν έρθει πάνω από 800.000 άνθρωποι.

Τα σημεία της μεγαλύτερης πίεσης είναι η Λέσβος και η Σάμος. Η Λέσβος έχει περίπου 4.500 αιτούντες άσυλο σήμερα. Σημειωτέον, ότι το 2020 όταν κάηκε, η Μόρια είχε 24.000. Η Ιταλία έχει δεχθεί 130.000 μέσα στο 2023 και στη Γερμανία οι νέοι αιτούντες άσυλο έχουν ξεπεράσει τις 220.000 μέσα στο 2023 (πέρα από το 1.000.000 Ουκρανούς που η Γερμανία έχει δεχθεί από το 2022 μέχρι σήμερα). Η Κύπρος έχει το υψηλότερο ποσοστό αιτούντων άσυλο ως ποσοστό του γηγενούς πληθυσμού στην Ευρώπη. Χώρες όπως η Κροατία και η Σλοβενία, με πολύ μικρότερο πληθυσμό από την Ελλάδα, έχουν διπλάσιες αφίξεις. Το πρόβλημα είναι συνολικό και μεγαλύτερο αλλού.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι τις τελευταίες ημέρες παρουσιάζεται αισθητή βελτίωση της κατάστασης, με μεγάλη πτώση στις αφίξεις στον Έβρο και περισσότερες αποτροπές στο Αιγαίο.



-Ποια είναι η πηγή του προβλήματος;

Στην Ελλάδα το πρόβλημα έχει να κάνει με την Τουρκία που έχει αναδειχθεί στον πιο σημαντικό κόμβο παράνομης μετανάστευσης παγκοσμίως, εξαιτίας της χαλαρής πολιτικής εισόδου (βίζα), των φθηνών αεροπορικών συνδέσεων της Turkish Airlines, της ανάπτυξης εξελιγμένων δικτύων διακινητών και, συχνά, της αντιφατικής στάσης του τουρκικού κράτους. Το πρόβλημα είναι ευρω-τουρκικό, γιατί οι πρωτεγενείς ροές προς την Ελλάδα, γρήγορα γίνονται συχνά δευτερογενείς προς την Ευρώπη και, κυρίως, τη Γερμανία.

Ταυτόχρονα, έχουν αλλάξει και οι διεθνείς συνθήκες. Το Σαχέλ φλέγεται με πραξικοπήματα και εμφύλιους πολέμους και μεγάλη επισιτιστική κρίση. Η οικονομική κρίση στην ίδια την Τουρκία έχει στρέψει την κοινή γνώμη εναντίον των περίπου 5 εκατομμυρίων προσφύγων και μεταναστών εκεί. Ο κόσμος φαίνεται ότι έχει επιστρέψει σε μια μετα-πανδημική αναρχία μετά τον εγκλεισμό του κοροναϊού που είχε δυσκολέψει πολύ τα ταξίδια.



-Έχει αλλάξει τακτική το Λιμενικό;

Το Λιμενικό, όπως και η Αστυνομία στον Έβρο, συνεχίζουν την πολιτική των αποτροπών. Ακολουθούν μια πολιτική αυστηρή αλλά δίκαιη. Για λόγους τόσο σεβασμού των ανθρωπιστικών αξιών όσο και εθνικού συμφέροντος. Υπάρχουν στην Ευρώπη και στην Ελλάδα πολιτικές δυνάμεις που σπεύδουν να πολιτικοποιήσουν κάθε ναυάγιο και κάθε απώλεια ζωής για να εξυπηρετήσουν μια πολιτική ατζέντα που θεωρεί ότι η οποιαδήποτε προστασία των συνόρων αντίκειται στα ανθρώπινα δικαιώματα και επιδιώκουν τη διάλυση της FRONTEX και την καταδίκη της Ελλάδας. Με το τέλος της τουριστικής και της αντι-πυρικής περιόδου απελευθερώνονται δυνάμεις που θα διατεθούν στην ακόμα αποτελεσματικότερη προστασία των συνόρων ενώ ο φράχτης στον Έβρο θα ολοκληρωθεί σύντομα. Ήδη, η κατάσταση, ακόμα και στη θάλασσα, παρά τις δυσκολίες που παρουσιάζονται, εμφανίζεται σαφώς βελτιωμένη.

-Πώς τα καταφέρνουμε καλύτερα από την Ιταλία;

Η Ελλάδα, σε αντίθεση με την Ιταλία ή την Κύπρο, διαθέτει ένα πρότυπο σύστημα υποδοχής και ασύλου, με δομές φιλοξενίας και γραφεία ασύλου σε όλη τη χώρα, που της επιτρέπει να διαχειρίζεται τις ροές με ασφάλεια και ανθρωπισμό, σύμφωνα με τις διεθνείς δεσμεύσεις. Οι αποσυμφορήσεις των νησιών του ανατολικού Αιγαίου είναι συστηματικές ώστε να μην επιβαρύνονται υπέρμετρα.

-Ναι, αλλά στη Ρόδο βλέπουμε μετανάστες σε πάρκα και πλατείες.

Η Ρόδος είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση γιατί εκεί δεν κατασκευάστηκε δομή φιλοξενίας, όπως στα άλλα μεγάλα νησιά, εξαιτίας των τοπικών αντιδράσεων. Για το λόγο αυτό, δεν υπάρχει η υποδομή αξιοπρεπούς φιλοξενίας των νεοεισερχόμενων, οι οποίο, ωστόσο, μεταφέρονται το γρηγορότερο δυνατόν στην Κω και τη Λέρο (παρά τον φόρτο της τουριστικής περιόδου ή τις απεργίες των πλοίων). Υπό μία έννοια, η Ρόδος αποτελεί απόδειξη του τι συμβαίνει όταν οι τοπικές αντιδράσεις υπερισχύουν του δημόσιου συμφέροντος. Αντί να αντιμετωπίζεται το πρόβλημα με ασφάλεια, ευταξία, ανθρωπισμό και αποτελεσματικότητα αφήνεται στην τύχη του, όπως είχε γίνει στην Ελλάδα συνολικά πριν το 2019.



-Γιατί δεν τους διώχνετε;

Η απέλαση αλλοδαπών που δεν δικαιούνται άσυλο γίνεται σε μικρό ποσοστό γιατί οι χώρες προέλευσης δεν συνεργάζονται. Χωρίς τη σύμφωνή τους γνώμη δεν υπάρχει νόμιμος τρόπος να εκδιωχθεί κάποιος από την ελληνική επικράτεια. Εδώ πρέπει συνολικά η ΕΕ να απαιτήσει από τις χώρες προέλευσης να πάρουν πίσω τους πολίτες τους, με την απειλή, σε διαφορετική περίπτωση, επιβολής κυρώσεων. Είναι κάτι για το οποίο παλεύουμε και θέτουμε σε όλες τις συναντήσεις μας στην Ευρώπη.

-Τι πρέπει να γίνει;

Να αφυπνιστεί η Ευρώπη, η οποία παραμένει διαιρεμένη. Το πρόβλημα των ροών προς την Ελλάδα είναι κατεξοχήν ευρωπαϊκό. Η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στον ευρωπαϊκό μαγνήτη και στην πίεση από τα ανατολικά. Ταυτόχρονα, ότι συμβαίνει στο Αιγαίο δεν μένει στο Αιγαίο αλλά συνήθως μεταφέρεται βορειότερα. Η συνεργασία της Τουρκίας θα βοηθούσε και γι’ αυτό υπάρχει μεγάλη διπλωματική κινητικότητα. Από κει και πέρα, το Λιμενικό και η Αστυνομία επιμένουν στην προστασία και την αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων, η διαδικασία ασύλου αλλά και απελάσεων επιταχύνεται και η δικαιοσύνη κινητοποιείται για τη δίωξη και προφυλάκιση των διακινητών.

-Τι θα γίνει με τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού;

Η Ελλάδα, όπως και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, αντιμετωπίζει οξύτατο πρόβλημα έλλειψης εργατικών χεριών σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας. Το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου προχωρά, σε συνεννόηση με το Υπουργείο Εξωτερικών, στην ταχεία σύναψη διμερών συμφωνιών για τις μετακλήσεις εργαζομένων από τρίτες φίλες χώρες. Τέλος, προχωρά η απλοποίηση, ομογενοποίηση, ενοποίηση και ψηφιοποίηση όλων των σταδίων της νόμιμης μετανάστευσης.