Αλλάζει ο "χάρτης" του μεταναστευτικού: Γιατί δημιουργεί δεδομένα η τροπολογία για την άδεια διαμονής
Η έλλειψη εργατικού δυναμικού και ο νέος μηχανισμός αλληλεγγύης
Διπλή πρόοδο καταγράφει η κυβέρνηση στο Μεταναστευτικό-Προσφυγικό, αθροίζοντας στα «συν» τη ρύθμιση που πέρασε με ευρεία πλειοψηφία για την παροχή άδειας διαμονής σε μετανάστες που εργάζονται, αλλά και τη συμφωνία σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης για ένα νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου. Στην τελική απόφαση εκτιμάται ότι αποτυπώνονται πολλές από τις επιδιώξεις της Ελλάδας, με κύρια τη δημιουργία, για πρώτη φορά, ενός υποχρεωτικού μηχανισμού αλληλεγγύης.
Σε μια κρίση, συνεπώς, τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. πρέπει στο εξής υποχρεωτικά να συνδράμουν την Ελλάδα. Ταυτόχρονα, όπως επεσήμανε ο Παύλος Μαρινάκης, η Ευρωπαϊκή Ενωση αναγνωρίζει πλέον την απειλή που συνιστά η εργαλειοποίηση της μετανάστευσης και αποκτά εργαλεία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της. «Επιπροσθέτως, η Ελλάδα εξασφάλισε πρόνοιες που λειτουργούν αποτρεπτικά στην υπερφόρτωση των συνοριακών περιοχών της χώρας. Παράλληλα, κατοχυρώνονται ταχύτερες διαδικασίες ασύλου, κάτι που θα συμβάλει στην άμεση και ταχεία αναγνώριση όσων πράγματι το δικαιούνται, καθώς και στην εν γένει ταχύτερη αποφόρτιση δομών υποδοχής και φιλοξενίας», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Η πίεση που είχε ασκηθεί τους τελευταίους μήνες στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης είναι μεγάλη, καθώς σε πολλά σημεία της χώρας αγρότες, κτηνοτρόφοι και αλιείς διαμαρτύρονται για το ότι δεν βρίσκουν εργατικό δυναμικό, παρά το γεγονός, όπως υποστηρίζουν, ότι έχουν αυξήσει τις προσφερόμενες αμοιβές. Σε άλλους τομείς επίσης, από τους οικιακούς βοηθούς μέχρι την εστίαση και από τον ξενοδοχειακό κλάδο μέχρι τον κατασκευαστικό, έχουν παρατηρηθεί κατά τόπους σημαντικές ελλείψεις σε εργαζομένους. Η μετάκληση εργαζομένων από το εξωτερικό, όπως παραδέχονται κυβερνητικά στελέχη, παρά τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις που έγιναν, δεν έχει φέρει τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Ενας εργοδότης που επιθυμεί να απασχολήσει πολίτη τρίτης χώρας για εξαρτημένη ή εποχική ή προσωρινή εργασία μπορεί να υποβάλει αίτηση μετάκλησης στην Υπηρεσία Μίας Στάσης, της αρμόδιας Διεύθυνσης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης.
Αφού εγκριθεί η αίτηση του εργοδότη, ο αλλοδαπός αυτός λαμβάνει την απαιτούμενη εθνική θεώρηση εισόδου, εισέρχεται στην Ελλάδα και υποβάλλει αίτημα για τη χορήγηση της απαιτούμενης άδειας διαμονής. Η διαδικασία έχει αποδειχθεί εξαιρετικά γραφειοκρατική και χρονοβόρα, ενώ τα ελληνικά προξενεία ή πρεσβείες στο εξωτερικό συχνά αδυνατούν να διαχειριστούν τον όγκο των αιτημάτων. Παρ’ όλα αυτά, εξυπηρετούνται χιλιάδες αιτήματα μετακλήσεων ετησίως, που ωστόσο φαίνεται πως δεν επαρκούν για να καλύψουν τα κενά. Η κάλυψη, επομένως, αυτών των κενών θα επιχειρηθεί μέσω και της παροχής άδειας διαμονής και εργασίας στους μετανάστες που διαβιούν χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα στη χώρα μας επί μακρόν και συνήθως εργάζονται στη σκιώδη οικονομία, παράνομα και ανασφάλιστοι.
Περισσότεροι από τους μισούς (279.539) είναι από την Αλβανία, ενώ δεύτερη εθνικότητα, με μεγάλη διαφορά, είναι η Κίνα (28.001), πολλοί εκ των οποίων έχουν αξιοποιήσει το καθεστώς της Golden Visa, και τρίτη η Γεωργία (19.596), με μικρή διαφορά από το τέταρτο Πακιστάν (19.103). Φέτος (μέχρι τις 30 Νοεμβρίου) έχουν υποβληθεί στις αρμόδιες Αρχές συνολικά 57.469 αιτήματα ασύλου, με το 23% να αφορά ανηλίκους, το 59% ηλικίες 18-34 ετών και το 18% ηλικίες 35-64 ετών. Τα περισσότερα αιτήματα -ένα στα πέντε, συγκεκριμένα- προέρχονται από υπηκόους της Συρίας και ακολουθούν εκείνοι του Αφγανιστάν και του Ιράκ.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Παραπολιτικά"
Σε μια κρίση, συνεπώς, τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. πρέπει στο εξής υποχρεωτικά να συνδράμουν την Ελλάδα. Ταυτόχρονα, όπως επεσήμανε ο Παύλος Μαρινάκης, η Ευρωπαϊκή Ενωση αναγνωρίζει πλέον την απειλή που συνιστά η εργαλειοποίηση της μετανάστευσης και αποκτά εργαλεία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της. «Επιπροσθέτως, η Ελλάδα εξασφάλισε πρόνοιες που λειτουργούν αποτρεπτικά στην υπερφόρτωση των συνοριακών περιοχών της χώρας. Παράλληλα, κατοχυρώνονται ταχύτερες διαδικασίες ασύλου, κάτι που θα συμβάλει στην άμεση και ταχεία αναγνώριση όσων πράγματι το δικαιούνται, καθώς και στην εν γένει ταχύτερη αποφόρτιση δομών υποδοχής και φιλοξενίας», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Το πρόβλημα και η ρύθμιση Καιρίδη
Η ρύθμιση (τροπολογία) του αρμόδιου υπουργού, Δημήτρη Καιρίδη, επιχειρεί να δώσει λύση στο μείζον πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με την έλλειψη εργατών γης -και όχι μόνο- σε όλη σχεδόν την επικράτεια. Η εκτίμηση στο Μέγαρο Μαξίμου είναι ότι η νομοθετική αυτή παρέμβαση, που αφορά περίπου 28.000 μετανάστες, δεν θα λύσει από μόνη της το συγκεκριμένο πρόβλημα, αλλά είναι ένα θετικό βήμα, που πρέπει να συνοδευτεί από ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης για την ένταξη στην αγορά εργασίας μεγαλύτερου μεριδίου του ενεργού πληθυσμού των Ελλήνων.Η πίεση που είχε ασκηθεί τους τελευταίους μήνες στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης είναι μεγάλη, καθώς σε πολλά σημεία της χώρας αγρότες, κτηνοτρόφοι και αλιείς διαμαρτύρονται για το ότι δεν βρίσκουν εργατικό δυναμικό, παρά το γεγονός, όπως υποστηρίζουν, ότι έχουν αυξήσει τις προσφερόμενες αμοιβές. Σε άλλους τομείς επίσης, από τους οικιακούς βοηθούς μέχρι την εστίαση και από τον ξενοδοχειακό κλάδο μέχρι τον κατασκευαστικό, έχουν παρατηρηθεί κατά τόπους σημαντικές ελλείψεις σε εργαζομένους. Η μετάκληση εργαζομένων από το εξωτερικό, όπως παραδέχονται κυβερνητικά στελέχη, παρά τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις που έγιναν, δεν έχει φέρει τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Ενας εργοδότης που επιθυμεί να απασχολήσει πολίτη τρίτης χώρας για εξαρτημένη ή εποχική ή προσωρινή εργασία μπορεί να υποβάλει αίτηση μετάκλησης στην Υπηρεσία Μίας Στάσης, της αρμόδιας Διεύθυνσης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης.
Αφού εγκριθεί η αίτηση του εργοδότη, ο αλλοδαπός αυτός λαμβάνει την απαιτούμενη εθνική θεώρηση εισόδου, εισέρχεται στην Ελλάδα και υποβάλλει αίτημα για τη χορήγηση της απαιτούμενης άδειας διαμονής. Η διαδικασία έχει αποδειχθεί εξαιρετικά γραφειοκρατική και χρονοβόρα, ενώ τα ελληνικά προξενεία ή πρεσβείες στο εξωτερικό συχνά αδυνατούν να διαχειριστούν τον όγκο των αιτημάτων. Παρ’ όλα αυτά, εξυπηρετούνται χιλιάδες αιτήματα μετακλήσεων ετησίως, που ωστόσο φαίνεται πως δεν επαρκούν για να καλύψουν τα κενά. Η κάλυψη, επομένως, αυτών των κενών θα επιχειρηθεί μέσω και της παροχής άδειας διαμονής και εργασίας στους μετανάστες που διαβιούν χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα στη χώρα μας επί μακρόν και συνήθως εργάζονται στη σκιώδη οικονομία, παράνομα και ανασφάλιστοι.
Ο μεταναστευτικός πληθυσμός της Ελλάδας
Σύμφωνα με τις επίσημες καταγραφές, σήμερα διαβιούν στην Ελλάδα συνολικά 766.612 νόμιμοι μετανάστες, με τους 50.689 εξ αυτών να έχουν λάβει το καθεστώς του πρόσφυγα, έπειτα δηλαδή από την εξέταση της αίτησης ασύλου που υπέβαλαν. Ενας μεγάλος αριθμός, 247.876, είναι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης -που έχουν βέβαια ελευθερία μετακίνησης και εγκατάστασης στην Ελλάδα- και ομογενείς. Αρα, ουσιαστικά, ο μεταναστευτικός πληθυσμός της Ελλάδας αριθμεί 468.047 ανθρώπους.Περισσότεροι από τους μισούς (279.539) είναι από την Αλβανία, ενώ δεύτερη εθνικότητα, με μεγάλη διαφορά, είναι η Κίνα (28.001), πολλοί εκ των οποίων έχουν αξιοποιήσει το καθεστώς της Golden Visa, και τρίτη η Γεωργία (19.596), με μικρή διαφορά από το τέταρτο Πακιστάν (19.103). Φέτος (μέχρι τις 30 Νοεμβρίου) έχουν υποβληθεί στις αρμόδιες Αρχές συνολικά 57.469 αιτήματα ασύλου, με το 23% να αφορά ανηλίκους, το 59% ηλικίες 18-34 ετών και το 18% ηλικίες 35-64 ετών. Τα περισσότερα αιτήματα -ένα στα πέντε, συγκεκριμένα- προέρχονται από υπηκόους της Συρίας και ακολουθούν εκείνοι του Αφγανιστάν και του Ιράκ.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Παραπολιτικά"