Την εξειδίκευση των μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας σε αγαθά πρώτης ανάγκης που αποφασίστηκαν στη διάρκεια της σύσκεψης υπό τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσίασε το μεσημέρι της Τετάρτης ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.

Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την επιβολή πλαφόν στο βρεφικό γάλα, όπως επίσης και καθαρές τιμές στους τιμοκαταλόγους.

Διαβάστε εδώ: Κυριάκος Μητσοτάκης: "Πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους για το βρεφικό γάλα" - Αυστηρό μήνυμα στις πολυεθνικές

Αναφερόμενος στο ζήτημα της αισχροκέρδειας, ο Κώστας Σκρέκας σημείωσε ότι «οι κρίσεις εκτίναξαν τον πληθωρισμό και κάποιοι βρήκαν την ευκαιρία και φούσκωσαν τις τιμές». «Έχουμε τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, γίνεται χαρτογράφηση της αγοράς και λαμβάνουμε μέτρα», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης. 



«Δεν θα σταματήσουμε να λαμβάνουμε μέτρα»

«Δεν θα σταματήσουμε να λαμβάνουμε μέτρα για όσους εκμεταλλεύονται την κατάσταση για να κερδοσκοπούν», υπογράμμισε ο κ. Σκρέκας.

«Οι έλεγχοι συνεχίζονται», υπογράμμισε ο υπουργός Ανάπτυξης, παραθέτοντας τα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία σε όλη τη διάρκεια του 2023 διενεργήθηκαν από τη ΔΙΜΕΑ συνολικά 25.267 έλεγχοι, επιβλήθηκαν 1.865 πρόστιμα. ύψους 13,416 εκατ. ευρώ. 

Ωστόσο, όπως είπε κ. Σκρέκας, διαπιστώνεται ότι σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊντων παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. «Καταδικάζουμε αυτές τις πρακτικές και δεν πρόκειται να τις ανεχτούμε», τόνισε ο ίδιος.

Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Ανάπτυξης ανακοίνωσε τέσσερα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών:

Τα 4 μέτρα κατά της ακρίβειας που ανακοίνωσε ο Σκρέκας

Πρώτο μέτρο. Μειώνουμε παροχές προς τα σούπερ μάρκετ και εξασφαλίζουμε χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, περιορίζουμε τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρουμε το όφελος στον καταναλωτή, με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες όπου σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις. Τα προϊόντα αυτά είναι απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες.

Δεύτερο μέτρο. Αποτρέπουμε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις για να αποτρέψουμε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.
Δεν επιτρέπουμε στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατίμηση για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Προφανώς, για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες προς όφελος των καταναλωτών.

Τρίτο μέτρο. Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι. Για να διασφαλίσουμε την απόλυτη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, υποχρεώνουμε τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές. Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή μπίρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα.

Τέταρτο μέτρο. Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα. Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.

«Αυτό που κάνουμε είναι μια κρίσιμη και δραστική παρέμβαση που επιτυγχάνει: άμεση μείωση της τιμής σε βασικά αγαθά στα ράφια, επιπλέον όφελος για τον καταναλωτή, καθώς οι όποιες εκπτώσεις και προσφορές θα γίνονται σε νέες, μειωμένες τιμές, αποτρέπουμε την παραπλάνηση των καταναλωτών, αυστηροποιούμε, διευρύνουμε τις νέες τεχνολογίες για τον εντοπισμό της αισχροκέρδειας», υπογράμμισε ο Κώστας Σκρέκας.



Tι προβλέπεται για τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ

Ο υπουργός Ανάπτυξης μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στη ρύθμιση που είχε προαναγγελθεί και αφορά στις προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς το αρμόδιο υπουργείο επιχειρεί να βάλει «τάξη» στις προωθητικές ενέργειες, ώστε αυτές να είναι πραγματικές για τους καταναλωτές.

Συγκεκριμένα, για τα απορρυπαντικά-καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής (οδοντόκρεμες, σαμπουάν) και πάνες. «Μειώνουμε τις παροχές προς τα σούπερ μάρκετ, περιορίζουμε κατά 30% τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών και μεταφέρουμε το όφελος στον καταναλωτή στο ράφι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας.

Σχετικά με τις ανατιμήσεις,
ο υπουργός ανακοίνωσε ότι «όποιο προϊόν ανατιμείται από σήμερα δεν θα μπορεί να μπει σε προωθητικές ενέργειες για τους επόμενους τρεις μήνες».

Παράλληλα, ο Κώστας Σκρέκας είπε ότι οι τιμές βασικών προϊόντων θα μειωθούν στα ράφια από την έναρξη εφαρμογής των μέτρων, ενώ υπογράμμισε ότι τα μέτρα θα πρέπει να έχουν εφαρμοστεί μέχρι τον Μάρτιο.

O κ. Σκρέκας τόνισε ότι με τα νέα μέτρα η κυβέρνηση στοχεύει να μειώσει τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ προς ανακούφιση των καταναλωτών.

Τέλος, ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι συνεχίζετα η πρωτοβουλία «Μόνιμης Μείωσης Τιμής», χάρη στην οποία έχουν μειωθεί οι τιμές σε πάνω από 1.300 προϊόντα, καθώς και το «Καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο πήρε παράταση για ένα εξάμηνο.