Δένδιας: Στις 8 Ιανουαρίου ψηφίζεται το νομοσχέδιο του Υπουργείου Άμυνας για τις Ένοπλες Δυνάμεις - "Δημοκρατία ως πολίτευμα χωρίς τη μεσαία τάξη δεν υπάρχει"
Τι δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας
"Η προσαρμογή στις νέες προκλήσεις και στις νέες συνθήκες είναι ζήτημα επιβίωσης για την Ελλάδα", ανέφερε ο Νίκος Δένδιας
Την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις Ένοπλες Δυνάμεις στις 8 Ιανουαρίου 2026 ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας. Ο κ. Δένδιας, μιλώντας στη συζήτηση επί του προϋπολογισμού, τόνισε ότι «Δημοκρατία ως πολίτευμα χωρίς τη μεσαία τάξη δεν υπάρχει». Παράλληλα, χαρακτήρισε συνταγματική υποχρέωση τόσο της κυβέρνησης όσο και του εκάστοτε υπουργού Άμυνας την αμυντική θωράκιση της χώρας. Επιπλέον έκανε λόγο για ανάγκη στήριξης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και προανήγγειλε ότι στο νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί στις 8 Ιανουαρίου περιλαμβάνει και το ειδικό μισθολόγιο, το οποίο θα έχει και σημαντικές αυξήσεις.
Διαβάστε: Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για τις Ένοπλες Δυνάμεις: Σταδιοδρομία αξιωματικών, μισθολογικές ρυθμίσεις, ακαδημαϊκή εκπαίδευση και εθελοντική στράτευση γυναικών
Νίκος Δένδιας: Η ΕΕ απέχει πολύ από τη διαμόρφωση αμυντικής κουλτούρας και αυτονομίας
«Η ΕΕ απέχει πολύ από τη διαμόρφωση αμυντικής κουλτούρας και αυτονομίας και οι προσλαμβάνουσες στο τι συνιστά απειλή διαφέρουν σημαντικά από μέλος σε μέλος. Όλα αυτά σημαίνουν ότι η Ελλάδα πρέπει να θωρακιστεί έναντι οποιασδήποτε απειλής με μέσα που της επιτρέπουν να αποτρέψει την απειλή και να έχει τη δυνατότητα να το κάνει και μόνη της αν χρειαστεί. Αυτή είναι η συνταγματική υποχρέωση κάθε κυβέρνησης, και του υπουργού Άμυνας. Η προσαρμογή στις νέες προκλήσεις και στις νέες συνθήκες είναι ζήτημα επιβίωσης για την Ελλάδα», ανέφερε.
Ακόμη ο υπουργός Εθνικής Άμυνας έκανε λόγο για την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης στη στήριξη του επιπέδου ζωής των Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των οικογενειών τους με νέα αντίληψη και φιλοσοφία που αφήνει πίσω στρεβλές πρακτικές αι αντιλήψεις ΔΕΚΟ, που ξεπερνά πελατειακά και συντεχνιακά κατεστημένα μιας ξεπερασμένης από τις εξελίξεις εποχής.
Σύμφωνα με τον Νίκο Δένδια, η «Ατζέντα του 2030» υπηρετεί τη μεγάλη αλλαγή που συντελείται στις Ένοπλες Δυνάμεις και συμπλήρωσε ότι δεν την αντιμετωπίζει ως καταναλωτή χρημάτων αλλά ως επένδυση στην Ασφάλεια. Επιπλέον ο κ. Δένδιας είπε ότι η «Ατζέντα 2030» δημιουργεί ένα νέο υπόδειγμα οικονομικής διαχείρισης που σέβεται τους δημοσιονομικούς κανόνες και ταυτόχρονα καθιστά τις ΕΔ μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Την ίδια ώρα, ο Νίκος Δένδιας έστειλε το μήνυμα ότι «η τήρηση κανόνων δημοσιονομικής πειθαρχίας στο ακέραιο αποτελεί το ιερό ευαγγέλιο της νέας στρατηγικής για την Άμυνα, για αυτό θεσπίσαμε ένα αυστηρό πλαίσιο κανόνων διαφάνειας γιατί η χώρα δεν αντέχει να επαναληφθούν λάθη και πρακτικές που ζημίωσαν τη χωρά οικονομικά, πολιτικά, ηθικά. Υιοθετούμε ένα μοντέλο επενδύσεων με σταθερή εθνική συμμετοχή τουλάχιστον 25% μεσοσταθμικά της ελληνικής βιομηχανίας στα εξοπλιστικά προγράμματα, με την κατανομή του 1,5% του εξοπλιστικού μας προγράμματος για προγράμματα έρευνας και τεχνολογίας».
Νίκος Δένδιας: Ο κόσμος γύρω μας μας αλλάζει με ταχείς ρυθμούς, οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις είναι πρωτόγνωρες
Ταυτόχρονα συμπλήρωσε ότι «ο κόσμος γύρω μας μας αλλάζει με ταχείς ρυθμούς. Οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις είναι πρωτόγνωρες: Αναθεωρητικές πολιτικές, ένοπλες συρράξεις, αλλαγές συνόρων δια της βίας, περιφερειακοί παίκτες που επιδιώκουν νέες σφαίρες επιρροής». «Η νέα Στρατηγική Εθνικής Ασφαλείας των Ηνωμένων Πολιτειών επιβεβαιώνει ότι η εποχή έχει αλλάξει ανεπιστρεπτί», υπογράμμισε ο Νίκος Δένδιας. «Το δόγμα Stimson έχει εισέλθει, μετά τις ειρηνευτικές σκέψεις των ΗΠΑ για την επίλυση του Ουκρανικού, σε προθανάτιο ρόγχο», εξήγησε στη συνέχεια ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
«Δεν μπορούμε να καλύπτουμε τις ανάγκες που οδηγούν στις αμυντικές δαπάνες με την εγχώρια παραγωγή για την Άμυνα στο 0,7% του ΑΕΠ. Υιοθετούμε ένα μοντέλο επενδύσεων με σταθερή εθνική συμμετοχή:
- Με τη συμμετοχή κατά τουλάχιστον 25% μεσοσταθμικά της ελληνικής βιομηχανίας στα εξοπλιστικά προγράμματα,
- Κινητροδοτούμε την παραγωγή εξαγώγιμων συστημάτων διττής χρήσης. Με την κατανομή του 1,5% του εξοπλιστικού μας προγράμματος για προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης, και του 1% για την ενίσχυση του εγχώριου οικοσυστήματος. Ήδη το ΕΛΚΑΚ έχει προκηρύξει 18 καινοτόμα προγράμματα 88 εκ. ευρώ, ενώ για το 2026 έχουν προβλεφθεί 75 εκ. ευρώ» σχολίασε ακόμη.
Επιπλέον, συμπλήρωσε ότι «το νέο υπόδειγμα οικονομικής διαχείρισης της “Ατζέντας 2030” διέπεται από τη λογική της εξοικονόμησης και ενάρετης αναδιανομής των πόρων προς όφελος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, δίνοντας τη δυνατότητα για σημαντική αύξηση της μισθολογικής δαπάνης». Παράλληλα εστίασε στο νέο ειδικό μισθολόγιο με σημαντικές αυξήσεις, για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί στις 8 Ιανουαρίου 2026 και το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων αναδρομικά από τον Οκτώβρη του 2025 σε όλα σχεδόν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Όπως ανέφερε ο Νίκος Δένδιας, θα λαμβάνουν συνολικά αυξήσεις 13%-24% μεσοσταθμικά και υψηλότερο μισθό έως την τελευταία ημέρα της ενεργούς δράσης του στις Ένοπλες Δυνάμεις. Ειδικότερα:
-Κάθε στέλεχος εξ υπαξιωματικών θα λαμβάνει το υψηλότερο μισθολογικό κλιμάκιο (Συνταγματάρχη) για όλα τα χρόνια της 20ετούς μεταβατικής περιόδου.
-Μεγαλύτερο εφάπαξ, αφού υψηλότερο μισθολογικό κλιμάκιο σημαίνει υψηλότερο αναλογικά εφάπαξ,
-Αυξημένη σύνταξη,
-Εάν σε αυτές τις αυξήσεις προστεθούν το αυξημένο, επίδομα Θέσης Ευθύνης και το νέο Επίδομα Διοίκησης
«Δημοκρατία χωρίς μεσαία τάξη δεν υπάρχει και για να είμαι ειλικρινής ούτε η ΝΔ χωρίς μεσαία τάξη υπάρχει», τόνισε σε άλλο σημείο της ομιλίας του. Σύμφωνα με τον Νίκο Δένδια, «τα 7 δις ευρώ του Προϋπολογισμού για την Άμυνα, είναι το τίμημα της αποτελεσματικής προστασίας έναντι υπαρκτής απειλής. Απειλής πολλαπλάσιας σε πληθυσμό και πολλαπλάσιων δαπανών σε εξοπλιστικά προγράμματα ύψους (28,7 δις για το 2026».
«Η Ατζέντα 2030, επιχειρεί να απαντήσει στις σύγχρονες προκλήσεις και απειλές, με τη συνολική αναβάθμιση των αμυντικών μας ικανοτήτων σε πεδία που πολλαπλασιάζουν την αποτρεπτική μας ισχύ, χωρίς να ενυποθηκεύει την οικονομική ανεξαρτησία της χώρας», κατέληξε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
Σκοπός και αντικείμενο του Σχεδίου Νόμου του ΥΠΕΘΑ για τις Ένοπλες Δυνάμεις
Σκοπός του Σχεδίου Νόμου είναι:
α) Ο εξορθολογισμός και η βελτίωση του πλαισίου σταδιοδρομίας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και η ενίσχυση της αξιοκρατίας στην εξέλιξή τους.
β) Η εισαγωγή νέων μισθολογικών ρυθμίσεων για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
γ) Ο εκσυγχρονισμός και η ενοποίηση των ρυθμίσεων για την κατάσταση των στελεχών.
δ) Η αναβάθμιση της λειτουργίας των στρατιωτικών σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων.
ε) Η παροχή ολοκληρωμένης εκπαίδευσης στους οπλίτες για τη βέλτιστη δυνατότητα υπεράσπισης της πατρίδας, την παροχή πιστοποιημένης επιμόρφωσης για τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, καθώς και την αύξηση της στελέχωσης των υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικότερα αυτών που εδρεύουν σε παραμεθόριες περιοχές
στ) Η αύξηση της επιχειρησιακής ετοιμότητας των εφέδρων.
Αντικείμενο του Σχεδίου Νόμου είναι:
α) Η θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) κατά κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων, προέλευση, βαθμό και κατηγορία.
β) Η αναδιαμόρφωση της συγκρότησης των Συμβουλίων Κρίσεων των Αξιωματικών.
γ) Η αναδιαμόρφωση των προϋποθέσεων παραμονής των αξιωματικών ανά βαθμό.
δ) Η θέσπιση νέων βαθμών των μόνιμων Υπαξιωματικών των Κλάδων και των Κοινών Σωμάτων (ΚΣ) των ΕΔ.
ε) Η διενέργεια προαγωγών αποκλειστικά για κάλυψη κενών οργανικών θέσεων ανωτέρων βαθμών.
στ) Η θέσπιση νέων βαθμών των Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠΟΠ) ως Υπαξιωματικών Ειδικής Προέλευσης (ΥΕΠ).
ζ) Η ρύθμιση των προϋποθέσεων και της διαδικασίας μετάταξης των μόνιμων υπαξιωματικών, αποφοίτων των Ανωτάτων Σχολών Μόνιμων Υπαξιωματικών (ΑΣΜΥ), στο σώμα Αξιωματικών.
η) Η αναδιάρθρωση των βασικών μισθών και των μισθολογικών κλιμακίων των στελεχών των ΕΔ, τα οποία συνδέονται με τα έτη υπηρεσίας και την κατηγορία προέλευσης.
θ) Η δημιουργία μισθολογικών βαθμίδων ανά κατηγορία προέλευσης, στις οποίες αποτυπώνεται η σταδιακή μισθολογική τους εξέλιξη σύμφωνα με τους νέους βαθμούς.
ι) Η ενιαία ρύθμιση των ζητημάτων που αφορούν στις καταστάσεις των Αξιωματικών και μόνιμων Υπαξιωματικών και ο σαφής διαχωρισμός των καταστάσεων σε κύριες και πρόσθετες,
ια) Η σύσταση της Διακλαδικής Διοίκησης Ακαδημαϊκής Εκπαίδευσης (ΔΙΔΑΕ), ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων και των οργάνων της,
ιβ) Η σύμπραξη της Σχολής Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ) και της Ανώτατης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ) με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) και τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ) για την εκπόνηση Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ).
ιγ) Η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στην υποχρέωση στράτευσης.
ιδ) Η αναμόρφωση της στρατολογικής νομοθεσίας και ιδίως των ρυθμίσεων που αφορούν στη χορήγηση αναβολής σε σπουδαστές δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στη χορήγηση αναβολής σε μόνιμους κατοίκους εξωτερικού και στην κρίση της δυνατότητας στράτευσης όσων πάσχουν από ψυχικές παθήσεις.
ιε) Ο καθορισμός του πλαισίου εκπαίδευσης των οπλιτών.
ιστ) Ο καθορισμός διαδικασίας για την επιμόρφωση των οπλιτών στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) των ΕΔ.
ιζ) Ο καθορισμός πλαισίου για τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις των οπλιτών.
ιη) Η ρύθμιση θεμάτων μετεκπαίδευσης εφεδρείας και η θέσπιση του θεσμού του ενεργού εθελοντή έφεδρου.
ιθ) Η θεσμοθέτηση εθελοντικής στράτευσης γυναικών.
κ) Η παροχή κινήτρου σε ανυπότακτους για κατάταξη στις ΕΔ έως την 31η.12.2027.
κα) Η ρύθμιση θεμάτων υγειονομικής εξέτασης και απόλυσης των ΕΠΟΠ.
κβ) Η ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στη Στρατιωτική Δικαιοσύνη.
Δείτε εδώ το Σχέδιο Νόμου και την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης
En