Συνάντηση του υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη, με εκπροσώπους της Τρόικας η οποία τελικά δεν έγινε στο υπουργείο, αλλά σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τετάρτης.

Η Τρόικα διατύπωσε προς τον υπουργό Παιδείας τις επιφυλάξεις της ως προς την πρόσφατη  Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, στο σκέλος που αφορά την αφαίρεση της αρμοδιότητας από τα Συμβούλια των Ιδρυμάτων να αποκλείουν υποψηφιότητες καθηγητών για τη θέση του πρύτανη.

Ο κ. Φίλης εξήγησε στην Τρόικα τη σκοπιμότητα της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, επικαλούμενος ακυρωτικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας στο Πανεπιστήμιο Πατρών και στο ΕΜΠ.

Κατά τη συνάντηση δεν συζητήθηκε η επιβολή του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, καθώς είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών.

Ωστόσο ο υπουργός Παιδείας ενημέρωσε τους εκπροσώπους της τρόικας για τις μέχρι τώρα κινήσεις του υπουργείου Παιδείας στην εφαρμογή του μνημονίου για την Παιδεία, που φηφίστηκε πρόσφατα στο ελληνικό κοινοβούλιο.

Το  μνημόνιο, όπως ψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, περιλαμβάνει τις ακόλουθες δεσμεύσεις και ρυθμίσεις για το σύνολο της παιδείας:

Επικαιροποίηση Εκθεσης ΟΟΣΑ του 2011

Οι αρχές θα διασφαλίσουν τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του τομέα της εκπαίδευσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ και αυτό θα τροφοδοτήσει την προγραμματισμένη ευρύτερη στρατηγική ανάπτυξης.

Οι αρχές, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, θα επικαιροποιήσουν, έως τον Απρίλιο του 2016, την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011.

Πανεπιστήμια

Η εν λόγω επανεξέταση θα καλύπτει όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των δεσμών μεταξύ έρευνας και εκπαίδευσης και της συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσων με σκοπό την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας .

Νέο Σχολείο

Μεταξύ άλλων, η επανεξέταση θα αξιολογήσει την υλοποίηση της μεταρρύθμισης του "Νέου Σχολείου", το περιθώριο περαιτέρω εξορθολογισμού (των τάξεων, σχολείων και πανεπιστημίων), τη λειτουργία και διακυβέρνηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, την αποδοτικότητα και αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων και την αξιολόγηση και διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα.

Πρακτικές ΟΟΣΑ

Η επανεξέταση θα προτείνει συστάσεις σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ.

Σχέδιο δράσης έως τον Μάιο του 2016

Με βάση τις συστάσεις της επανεξέτασης, οι αρχές θα εκπονήσουν επικαιροποιημένο εκπαιδευτικό σχέδιο δράσης και θα υποβάλουν προτάσεις για δράσεις το αργότερο έως τον Μάιο του 2016, οι οποίες θα εγκριθούν έως τον Ιούλιο του 2016, και εφόσον είναι δυνατόν, τα μέτρα θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ πριν από το ακαδημαϊκό έτος 2016 - 2017.

Αξιολόγηση - ωράριο εκπαιδευτικών

Ειδικότερα, οι αρχές δεσμεύονται να ευθυγραμμίσουν τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2018.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων θα συνάδει με το γενικό σύστημα αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης. Οι αρχές θα διασφαλίσουν τη δίκαιη μεταχείριση όλων των φορέων παροχής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών ιδρυμάτων, καθορίζοντας ελάχιστα πρότυπα.