Οι έντεκα πυλώνες του Απόστολου Τζιτζικώστα για την Οικονομία και την Ανάπτυξη
<p>Σε εκδήλωση στην Αίγλη του Ζαππείου </p>
Τις μεγάλες αλλαγές στο οικονομικό περιβάλλον, «μια νέα μεγάλη κοινωνική συμφωνία» για την αναγέννηση της χώρας, μέσα από ένα συγκροτημένο Εθνικό Σχέδιο με στόχο την παραγωγή εθνικού πλούτου, παρουσιάζει αυτή την ώρα στην Αίγλη του Ζαππείου, ο υποψήφιος για την προεδρία της Νέας Δημοκρατίας Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ο κ. Τζιτζικώστας παρουσιάζει τις βασικές προτάσεις του για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τον κορμό της ελληνικής οικονομίας, για ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα για όλους τους Έλληνες, για την ενίσχυση της πρωτογενούς παραγωγής, του τουρισμού και της ναυτιλίας, μέσα από 11 βασικούς πυλώνες και συγκεκριμένα μέτρα.
Όπως είπε ο υποψήφιος πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας "η νοοτροπία που υπερασπίζομαι, οι θέσεις που υποστηρίζω βασίζονται σε έντεκα πυλώνες:
Με πρώτο πυλώνα τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις
Γιατί στη χώρα μας, το 85% της ιδιωτικής απασχόλησης βρίσκεται συγκεντρωμένο στον τομέα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και περισσότερο από́ το 50% στις πολύ́ μικρές επιχειρήσεις.
Η πρότασή μου:
1)Εξορθολογισμός των ειδικών φόρων κατανάλωσης, των φόρων πολυτελείας, και των δημοτικών τελών.
2)Αποτελεσματικότερος έλεγχος στα τελωνεία κατά την είσοδο των προϊόντων στην Ελλάδα.
3)Ολοκλήρωση της εγκατάστασης ειδικών μηχανημάτων X-ray scanners στα μεγάλα λιμάνια και όλες τις συνοριακές πύλες, που εδώ και ένα χρόνο περιμένει μία υπογραφή. Χάνουμε έσοδα από αυτή την καθυστέρηση.
4)Αναβάθμιση των τοπικών εμπορικών αγορών ώστε να είναι σε θέση να ανταγωνιστούν με τα πολυκαταστήματα.
5)Εντατικότεροι έλεγχοι στους τρόπους διαμόρφωσης τιμών, έμφαση στις ενδο-ομιλικές και τριγωνικές συναλλαγές.
6)Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στις αποθήκες όπου συγκεντρώνονται τα εμπορεύματα του παραεμπορίου.
7)Δημιουργία Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων, τα οποία θα λειτουργούν, ως “one stop shop”, δηλαδή ως σημεία μοναδικής επαφής για κάθε συναλλαγή του επιχειρηματία με το Δημόσιο για την ίδρυση, αδειοδότηση, λύση της επιχείρησης, καθώς και όλες τις επιμέρους διαδικασίες, με αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών και συνοδευτικών εγγράφων.
8)Ολοκλήρωση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, ώστε να αρθούν τα εμπόδια από την ασάφεια του καθεστώτος χρήσεων γης σε πολλές περιοχές της χώρας.
9)Αναθεώρηση της εμπορικής πολεοδομίας, με στόχο την ισορροπημένη συνύπαρξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων, πολυκαταστημάτων και εμπορικών κέντρων.
10)Υιοθέτηση των συστάσεων του ΟΟΣΑ και της Παγκόσμιας Τράπεζας σχετικά με τη μείωση των διοικητικών βαρών.
11)Βελτίωση των διαδικασιών λειτουργίας του Γενικού Εμπορικού Μητρώου.
12)Στήριξη δομών καθοδήγησης νέων επιχειρηματιών κατά την έναρξη της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας
13)Προώθηση των δομών υποστήριξης στρατηγικών δικτυώσεων, συνεργατικών σχηματισμών και συμπράξεων.
Δεύτερος πυλώνας, η αποκατάσταση της ρευστότητας
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών είναι αναγκαία, αλλά όχι ικανή συνθήκη, όπως νομίζει η Κυβέρνηση, για την αύξηση των χορηγήσεων, των δανείων, προς την πραγματική οικονομία.
Οι επιπτώσεις στο τραπεζικό σύστημα από την πολιτική που ακολούθησε η κυβέρνηση ήταν δραματικές.
Η χρηματοδότηση μέσω του ELA διαμορφώνεται σήμερα περίπου στα 86 δισ. ευρώ, από μηδέν στο τέλος του 2014. Ενώ, η συνολική χρηματοδότηση μέσω του Ευρωσυστήματος διαμορφώνεται περίπου στα 120 δισ. υπερβαίνοντας, για πρώτη φορά, το ύψος των καταθέσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Χρειάζονται λοιπόν άμεσες παρεμβάσεις που θα αποσκοπούν στην επιστροφή των καταθέσεων, τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων, τις αναχρηματοδοτήσεις δανείων και την εκκαθάριση των προβληματικών δανειακών χαρτοφυλακίων.
Κομβικής σημασίας είναι και η κατάρτιση ενός συγκεκριμένου προγράμματος για την αποπληρωμή των χρεών του δημοσίου προς τους ιδιώτες.
Η επίτευξη των στόχων και των δύο αυτών πυλώνων, θα επιτρέψει την πλήρη κατάργηση των κεφαλαιακών ελέγχων στο τραπεζικό σύστημα.
Τρίτος, πυλώνας είναι η έμφαση στις επενδύσεις
Το Ελληνικό κράτος πρέπει να προχωρήσει στην άμεση αποενεχοποίηση της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων. Η ανεργία, ιδίως των νέων ανθρώπων, έχει λάβει διαστάσεις κοινωνικής μάστιγας.
Χρειαζόμαστε λοιπόν όλες τις επενδύσεις. Μικρές, μεσαίες και μεγάλες. Ελληνικές και ξένες. Ειδικά οι μεγάλες επενδύσεις είναι αναγκαίες γιατί αλλάζουν το οικονομικό κλίμα και συμβάλλουν στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο εξωτερικό. Δίνουν το σήμα ότι υπάρχουν ευκαιρίες.
Ταυτόχρονα είναι άμεση ανάγκη για την ενίσχυση των start-ups και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που αποτελούν τη βάση για την μελλοντική ανάπτυξη και το φυτώριο των νέων εθνικών πρωταθλητών.
Αυτό λοιπόν θα γίνει με:
1)Την ενεργοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως το IfG και το ΕΤΕΑΝ και γενικότερα με τη προβολή δυνατοτήτων για νέα επιχειρηματικότητα μέσω venture capital.
2)Την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ και τη μεγιστοποίηση των ωφελειών από την αύξηση της συγχρηματοδότησης για την περίοδο 2014-2020.
3)Την υλοποίηση μεγάλων δημοσίων έργων, με τη συνεισφορά από την ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων και την ευρωπαϊκή τράπεζα ανάπτυξης.
4)Την περαιτέρω αξιοποίηση των ΣΔΙΤ στον τομέα της παραγωγής έργων, με έμφαση σε υποδομές και υπηρεσίες, στις μεταφορές, την ενέργεια, τη διαχείριση απορριμμάτων, την κατασκευή κτιρίων κοινής ωφελείας, την έρευνα.
5)Την ενεργειακή διασύνδεση της χώρας με σκοπό τη μείωση του κόστους ενέργειας στην παραγωγή και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας.
Τέταρτος πυλώνας η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
Κοινή δέσμευση όλων μας πρέπει να είναι η θέσπιση ενός σταθερού, στις βασικές αρχές και κατευθύνσεις, δεκαετούς φορολογικού συστήματος.
Σήμερα οι πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται και στο εξωτερικό δεν κινδυνεύει μόνο από τον διεθνή ανταγωνισμό, αλλά από την συνεχή αλλαγή των όρων και των προϋποθέσεων της λειτουργίας τους.
Η υπερφορολόγηση σκοτώνει την οικονομία.
Είναι καιρός να αναμορφώσουμε ριζικά το φορολογικό μας σύστημα.
Να φτιάξουμε ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα και μια αποτελεσματική φορολογική διοίκηση, που θα εγγυάται την δίκαιη κατανομή των βαρών και την είσπραξη των δημόσιων εσόδων.
Υπάρχουν μεταρρυθμίσεις, που μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας. Χωρίς να μας τις επιβάλλει η τρόικα. Μεταρρυθμίσεις σε τρία επίπεδα:
ΔΙΚΑΙΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
1)Σημαντικό μέτρο είναι η καθιέρωση ρήτρας αυτόματης μείωσης των φορολογικών συντελεστών. Η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων αλλά και η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, θα συνδέεται σε ετήσια βάση, με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα.
2) Στόχος είναι η σταδιακή προσέγγιση και καθιέρωση ενιαίου συντελεστή φόρου, flat tax rate, 20% για όλα τα εισοδήματα και τη φορολογία κεφαλαίου. Για να αντιμετωπιστεί ο σκληρός ανταγωνισμός των ελληνικών επιχειρήσεων από τις γειτονικές χώρες και σε δεύτερο χρόνο και αν το επιτρέπουν τα δημόσια οικονομικά, ο συντελεστής θα μπορούσε να πάει ακόμα και στο 15%, ως ένα ισχυρό κίνητρο για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
2)Δεύτερο σημαντικό μέτρο, είναι η καθιέρωση κλιμακούμενης έκπτωσης φόρου για τον πολίτη. Η έκπτωση φόρου θα «οικοδομείται» μόνο για συναλλαγές που θα πραγματοποιούνται με «πλαστικό χρήμα». Είναι μέτρο που θα συμβάλλει στον περιορισμό της φοροδιαφυγής και θα εξασφαλίσει την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.
3)Εξορθολογισμός στη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας και ιδιαίτερα της πρώτης κατοικίας.
4)Παράλληλα χρειάζεται η κατάργηση όλων των φόρων και τελών υπέρ τρίτων, που πέρα από το οικονομικό και διοικητικό κόστος της συλλογής τους, επιβαρύνουν πολίτες και επιχειρήσεις και θέτουν εμπόδια στον ανταγωνισμό.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Παράλληλα με την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος πρέπει να προχωρήσει και η ριζική αναμόρφωση της φορολογικής διοίκησης.
1)Με τη δημιουργία ειδικού σώματος εφοριακών-ελεγκτών και ηλεκτρονικού μητρώου ελεγκτών.
2)Την αποσυμφόρηση των διοικητικών και φορολογικών δικαστηρίων από τις εκκρεμείς υποθέσεις.
3)Την καθιέρωση μηχανισμού εξωδικαστικού συμβιβασμού ανάμεσα στο δημόσιο και στους φορολογούμενους, προκειμένου να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα, και να κλείσουν εκκρεμείς υποθέσεις που συσσωρεύουν όχι μόνο κόστος για το δημόσιο αλλά και ανείσπρακτες οφειλές.
4) Το σύστημα για την υποβολή φορολογικών δηλώσεων, θα ανοίγει από την 1η Ιανουαρίου και θα παραμένει ανοιχτό μέχρι τις 30 Ιουνίου.
ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
Το σταθερό φορολογικό πλαίσιο και η σύγχρονη φορολογική διοίκηση είναι ο καταλύτης για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Χωρίς αυτά οι εξαγγελίες για την πάταξη της είναι γράμμα κενό περιεχομένου.
1)Χρειάζεται λοιπόν η ολοκλήρωση εντός ενός έτους, της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών και φορολογικών μηχανισμών με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
2)Η δημιουργία επαγγελματικού τραπεζικού λογαριασμού για κάθε επαγγελματία ή επιχείρηση.
3)Κίνητρα για τη συναλλαγή με ηλεκτρονικά παραστατικά μεταξύ επιχειρήσεων, που θα έχουν ως αποδέκτη τις αρμόδιες ΔΟΥ.
4)Η Δημιουργία μητρώου εκδοτών εικονικών φορολογικών στοιχείων, με βάση τα ευρήματα των φορολογικών ελέγχων.
Πέμπτος πυλώνας η υλοποίηση διαθρωτικών μεταρρυθμίσεων
Όλες οι αλλαγές πρέπει να συνδυαστούν με ριζικές μεταρρυθμίσεις και τη βελτίωση της παραγωγικότητας του Δημοσίου Τομέα.
1)Επιβάλλεται συνεπώς το κλείσιμο οργανισμών που υπολειτουργούν η παρέλκουν, και η μεταφορά των υπαλλήλων σε υποστελεχωμένες υπηρεσίες.
2) Χρειάζεται η καθολική εφαρμογή των νέων τεχνολογιών, η μείωση της επαφής του πολίτη με τις δημόσιες υπηρεσίες, η αναβάθμιση των ΚΕΠ, η διαρκής επιμόρφωση των στελεχών του δημοσίου, η ηλεκτρονική διεξαγωγή όλων των διαγωνισμών.
3)Η μείωση της γραφειοκρατίας, μπορεί να επιτευχθεί με την κατάργηση κάθε είδους περιττών αδειών μετά από σχετική προσεκτική μελέτη. Η κυβέρνησή μας κατήργησε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, την υποχρέωση έκδοσης άδειας λειτουργίας σε 897 επαγγέλματα που αποτελούν το 25% της επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα. Αυτό πρέπει να συνεχιστεί άμεσα γιατί αφαιρεί αναίτια γραφειοκρατικά βάρη, που κοστίζουν σε χρόνο και χρήμα και βάζουν εμπόδια στην επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη.
Έκτος πυλώνας η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας
Οι παρωχημένες αντιλήψεις για τη δημόσια περιουσία που επικράτησαν επι δεκαετίες στη χώρα μας, έχουν οδηγήσει στην εγκατάλειψη και την απαξίωση χιλιάδων ακινήτων που έχει στην κατοχή του το Ελληνικό δημόσιο.
Η αξιοποίηση τους είναι μονόδρομος καθώς υπό τις κατάλληλες συνθήκες και διαδικασίες μπορούν να μετεξελιχθούν σε καταλύτες ανάπτυξης.
Τα κριτήρια δεν πρέπει να σχετίζονται μόνο με το ύψος του τιμήματος, αλλά και το ύψος επένδυσης και τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργούν.
Στο ίδιο πλαίσιο πρέπει να εξεταστεί επίσης η αξιοποίηση των Ολυμπιακών ακινήτων και των κρατικών κτηρίων για τη στέγαση φορέων και υπηρεσιών ή την ενοικίαση τους σε ιδιώτες.
Έβδομος πυλώνας η ολοκλήρωση της εθνικής στρατηγικής για τις εξαγωγές
Το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο ήταν από τις βασικές αιτίες που η χώρα βυθίστηκε στην κρίση.
Η αύξηση των εξαγωγών αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την ανάκαμψη της οικονομίας.
Οφείλουμε λοιπόν να εδραιώσουμε τη δυναμική τους:
1) Με τη διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης, δηλαδή την αύξηση του αριθμού των προϊόντων και των εταιριών που εξάγουν. Στρεφόμενοι στην παραγωγή ποιοτικών, καινοτόμων και διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων.
2) Με την προώθηση των εξαγωγών ώστε τα παραγόμενα προϊόντα να βρουν αγοραστές στο εξωτερικό, μέσω της επαναπροσέγγισης των παραδοσιακών προορισμών, και τη διείσδυση σε νέες αναδυόμενες αγορές και δίκτυα.
3) Με την Απλοποίηση των διαδικασιών για την πραγματοποίηση εξαγωγών και εισαγωγών, δηλαδή τη διευκόλυνση του εξαγωγέα στην αποστολή του παραγόμενου προϊόντος στον αγοραστή του εξωτερικού.
Επίσης, προτείνουμε κάτι πρωτοποριακό προκειμένου να διασυνδέσουμε την τεράστια Ελληνική επιχειρηματική ομογένεια, με τον Ελληνικό παραγωγικό και εμπορικό ιστό.
Μια παγκόσμια διαδικτυακή πύλη που θα φέρει σε επαφή τους εκατοντάδες χιλιάδες απόδημους Έλληνες επιχειρηματίες, επαγγελματίες αλλά και καταναλωτές που βρίσκονται σε όλο τον κόσμο, με χιλιάδες Ελληνικές παραγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις εντός Ελλάδας.
Όγδοος πυλώνας η στήριξη του πρωτογενούς τομέα.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η φορολογική επιβάρυνση των αγροτών κινείται προς την λανθασμένη κατεύθυνση.
Το πλαίσιο για την φορολόγηση των αγροτών πρέπει να παραμείνει σταθερό για την επόμενη τετραετία και να συνοδευθεί από πολιτικές που θα τονώσουν την εξωστρέφεια του.
Οι πολιτικές αυτές πρέπει να αφορούν:
1) Στην αναδιάρθρωση των καλλιεργειών. Παρά τη γενική αντίληψη, το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής γεωργικής παραγωγής αγορά σε παραδοσιακές καλλιέργειες.
2) Την Αλλαγή τρόπου αγροτικής απασχόλησης. Από την παθητική γεωργία στην γεωργία εντατικής απασχόλησης.
3) Το πέρασμα από τον αγρότη-καλλιεργητή στον αγρότη επιχειρηματία.
4) Τον Εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των ομάδων παραγωγών.
5) Τη δημιουργία στενότερων δεσμών ανάμεσα στην βιομηχανία και τον πρωτογενή τομέα.
6) Την επέκταση της συμβολαιακής γεωργίας με παράλληλη δημιουργία αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου.
Ένατος πυλώνας η δημιουργία προνομιακού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε κλάδους αιχμής
Η πολιτική αυτή μπορεί να συμβάλλει στην προσέλκυση σημαντικών νέων επενδύσεων.
Κλάδοι που προτείνονται: logistics, φάρμακα και φαρμακευτική έρευνα, διαδικτυακές υπηρεσίες και ηλεκτρονικό εμπόριο, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, τεχνολογίες περιβάλλοντος.
Οι κλάδοι αυτοί:
Είναι έντασης ανθρώπινου κεφαλαίου και όχι παγίου κεφαλαίου.
Είναι φορολογικά ευαίσθητοι.
Είναι πλήρως διεθνοποιημένοι άρα δεν εγκαθίστανται κατ’ ανάγκη κοντά στις αγορές που εξυπηρετούν.
Μετακινούνται εύκολα.
Δέκατος πυλώνας η εκπόνηση μιας νέας βιώσιμης Βιομηχανικής Πολιτικής
Μια διεθνώς ανταγωνιστική ελληνική βιομηχανία, εκτός από τη βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της οικονομίας,
θα δημιουργήσει νέες σταθερές θέσεις εργασίας και θα στηρίξει την βελτίωση των εισοδημάτων και την άνοδο του βιοτικού επιπέδου των εργαζομένων.
Το κύριο χαρακτηριστικό αυτής της βιομηχανικής πολιτικής θα σχετίζεται με την νοοτροπία της διοίκησης.
Κάθε πρωτοβουλία και ενέργεια της Πολιτείας, κάθε ρύθμιση, κάθε επιλογή και απόφαση πρέπει να στοχεύει στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, να προάγει τη φιλικότητα προς τις επιχειρήσεις και να προωθεί την διεθνή ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας.
Η στόχευση αυτής της βιομηχανικής πολιτικής είναι η βελτίωση του ισοζύγιο εμπορικών συναλλαγών με εξαγωγές εμπορευσίμων αγαθών ή με υποκατάσταση
αντίστοιχων εισαγωγών. Είναι επίσης η ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων που προωθούν την καινοτομία στην παραγωγή, στις διεργασίες και τα προϊόντα, που με τη σειρά τους θα βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα των βιομηχανικών επιχειρήσεων.
Ενδέκατος πυλώνας η ενίσχυση των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων του Τουρισμού και της Ναυτιλίας
Αποτελούν δύο από τους βασικότερους πυλώνες της εθνικής οικονομίας. Σε αυτά τα πέντε χρόνια της ύφεσης η Ναυτιλία και ο Τουρισμός συνέβαλλαν καθοριστικά στην προσπάθεια στήριξης της ελληνικής οικονομίας
Οι πρόσφατες φορολογικές παρεμβάσεις είναι βέβαιο ότι θα φέρουν τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Γι’ αυτό και πρέπει να τις ξαναδούμε μέσα σε ένα πλαίσιο ανάπτυξης και όχι μέσα από τους γνώριμους λαϊκισμούς και τις ιδεοληψίες.
Η περαιτέρω στήριξη του Τουρισμού και της Ναυτιλίας από την Ελληνική Πολιτεία, θα τους μετατρέψει σε βασικούς μοχλούς ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας και θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Ειδικά για τη Ναυτιλία η Ελλάδα που κρατά τα σκήπτρα σε ολόκληρο τον κόσμο οφείλει να πρωτοστατεί και στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής πολιτικής για τις θαλάσσιες μεταφορές.