Ο Αλέξης Τσίπρας, πρωταθλητής στο διεθνές κοινό των social media
<p>Ο Ματέο Ρέντσι πρωταθλητής στο Twitter και η Άγκελα Μέρκελ στο Facebook</p>
Αν είσαι σημαντικός ηγέτης θα πρέπει να το αποδεικνύεις και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Την ώρα που η Ευρώπη διανύει μία από τις πιο σημαντικές κρίσεις στην ιστορία της, οι Ευρωπαίοι ηγέτες βρίσκονται στο προσκήνιο, όχι μόνον αποκλειστικά από τα δημοσιεύματα στον Τύπο -όπως παλαιότερα- αλλά και με πιο άμεσο τρόπο, χάρις στα social media, που όπως φαίνεται, και οι ίδιοι γνωρίζουν να τα χειρίζονται επιδέξια.
Σε πανευρωπαϊκή έρευνα που δημοσιεύεται στη σημερινή έκδοση της ιταλικής εφημερίδας Λα Ρεπούμπλικα για έξι από τους ηγέτες που περισσότερο απασχολούν τα μέσα ενημέρωσης της Ευρώπης, προκύπτει ότι ο Ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι αναδεικνύεται ο πλέον δημοφιλής στο Twitter, η Γερμανίδα καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ ξεπερνά όλους στο Facebook, ο Ισπανός ηγέτης Μαριάνο Ραχόι είναι μακράν ο πιο δραστήριος, ενώ ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είναι εκείνος ο ηγέτης που κατορθώνει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο να προσελκύσει "οπαδούς/ακολούθους" κι από πολλές άλλες χώρες πλην Ελλάδος.
Απεναντίας, οι ηγέτες της Γαλλίας και της Βρετανίας, Φρανσουά Ολάντ και Ντέιβιντ Κάμερον, είναι πιο τυπικοί από τους άλλους, χωρίς τα σχόλιά τους να είναι αρκούντως "πιπεράτα", ή "αποκαλυπτικά" ώστε να προκαλούν αφορμή για ανάλογη συζήτηση μεταξύ των όσων τους ακολουθούν στα δίκτυα.
«Η εξουσία κατακτάται και διατηρείται ολοένα και περισσότερο μέσα από τους ψηφιακούς διαύλους», παρατηρεί ο Μάρκο Μασαρότο, διευθυντής της εταιρείας Doing που πραγματοποίησε την έρευνα, η οποία παρουσιάσθηκε στην ιταλική Βουλή.
«Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αποτελούν μία πραγματική πολιτική πλατφόρμα πληροφοριών, ώστε να γίνει κατανοητό πού βαδίζει το εκλογικό σώμα και να καταστρωθεί μία κατάλληλη πολιτική στρατηγική», προσθέτει ο ίδιος.
Στην έρευνα, η οποία είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.research.doing.com, οι υπεύθυνοί της κατέγραψαν και επεξεργάσθηκαν στοιχεία από τους έξι ηγέτες, τα οποία είναι προσβάσιμα στα πιο σημαντικά από τα ΜΚΔ, δηλ. το Facebook, το Twitter και το Youtube.
Τα στοιχεία που προκύπτουν από αυτήν, είναι πολύ ενδεικτικά όσον αφορά τις τάσεις του εκλογικού σώματος, τη δημοφιλία, σε σχέση με την πολιτική επικαιρότητα, τις δημογραφικές και γεωγραφικές διαστρωματώσεις του.
Έτσι, ο Ματέο Ρέντσι είναι ο ηγέτης με τους περισσότερους "ακολούθους" σε απόλυτους αριθμούς στο Twitter (2.177.652 στις 31 Δεκεμβρίου 2015) και είναι κι εκείνος του οποίου η σχετική αριθμητική δημοφιλία αυξάνεται διαρκώς (+659.818, ακολουθούμενος από τον Ολάντ +587.247, τον Ραχόι +409.439, τον Κάμερον +353.394 και τον Τσίπρα +234.986). Το tweet που έκανε τον Ρέντσι να κερδίσει περισσότερους ακολούθους είναι εκείνο της 14ης Νοεμβρίου (+6.900) και με το οποίο εξέφραζε την αλληλεγγύη του στον γαλλικό λαό μετά τις επιθέσεις στο Παρίσι.
Ο Φρανσουά Ολάντ, κατ’ αναλογίαν για την ίδια συγκυρία, κέρδισε περισσότερους "ακολούθους", πάνω από 100.000 μέσα σ’ ένα μήνα, και τα περισσότερα tweet σε μία μέρα, στις 13 Νοεμβρίου, τόσο στο Twitter (+41.300 "ακόλουθοι"), όσο και στο Facebook (+51.400). Όπως όμως εξηγεί ο Μ. Μασαρότο, ο Γάλλος Πρόεδρος έχει ένα «πολύ φροντισμένο, προεδρικό, πολύ λίγο αυτοαναφορικό ύφος κι όχι τόσο αποτελεσματικό. Λιγοστές φωτογραφίες και βίντεο, χωρίς μεγάλη απήχηση».
Ο Μ. Ρέντσι είναι εκείνος που δημοσιεύει το περισσότερο υλικό στο Twitter (τέσσερα στα πέντε) κι είναι εκείνος που αντιδρά πιο συχνά. Στο 2015 έστειλε 583 tweet, από τα οποία το 16% ήσαν απαντήσεις και το 23% retweets. Όμως, κι αυτός έχει κάποια όρια. Δεν είναι εξωστρεφής στις διεθνείς εξελίξεις και μιλά λίγο με τις γυναίκες, εξηγεί ο Μ. Μασαρότο.
Για παράδειγμα, ο Αλέξης Τσίπρας, που μολονότι είναι εκείνος με τους λιγότερους "οπαδούς/ακολούθους", είναι ο μόνος από τους ηγέτες που έχει λογαριασμό που απευθύνεται αποκλειστικά στις διεθνείς εξελίξεις. Εξόν από την ελληνική του σελίδα στο Facebook και Twitter, έχει αντίστοιχες στα αγγλικά με τα οποία σχολιάζει τις εξελίξεις.
Ο Ντέιβιντ Κάμερον είναι εκείνος που έχει τη μεγαλύτερη ισορροπία σε "ακολούθους" όσον αφορά το φύλο, 43% γυναίκες και 57% άνδρες, έναντι 25% και 75%, αντίστοιχα με τον Ματέο Ρέντσι. Επίσης έχει τη μεγαλύτερη ισορροπία και στο διεθνές προφίλ του στα social media, με μεγαλύτερη διάδραση με πολίτες εκτός Βρετανίας.
Η Άγγελα Μέρκελ, αντίθετα, δεν έχει λογαριασμό στο Twitter κι εστιάζεται αποκλειστικά στο Facebook, όπου έχει μακράν τους περισσότερους "οπαδούς" και "like", όπως και τη μεγαλύτερη αύξηση των "οπαδών" μέσα στο 2015 (+742.025, έναντι + 86.073 του Ρέντσι, +351.144 του Τσίπρα, +53.316 του Ραχόι, +242.973 του Ολάντ και +484.817 του Κάμερον). Η μέρα που η Άγγελα Μέρκελ είχε περισσότερες επισκέψεις (+41.100) στο Facebook ήταν η 3η Σεπτεμβρίου 2015, όταν είχε ταχθεί υπέρ της πολιτικής για την υποδοχή προσφύγων. Παρά την δημοφιλία της, η Γερμανίδα καγκελάριος είχε δημοσιεύσει μόλις 47 αναρτήσεις, μεταξύ των οποίων 19 φωτογραφίες, 10 καταστάσεις, 7 βίντεο, 6 link και κανένα άλμπουμ.
Σε απόλυτους αριθμούς ,εκείνος με τη μεγαλύτερη δραστηριότητα αναδεικνύεται ο Μαριάνο Ραχόι. Ο Ισπανός πρωθυπουργός δημοσίευσε στο Facebook 313 αναρτήσεις (10 εκ των οποίων χρηματοδοτούμενες από sponsors), 97 βίντεο, 81 άλμπουμ, 62 φωτογραφίες, 39 συνδέσμους και 34 καταστάσεις. Επίσης κατέχει και ρεκόρ στο Twitter: 5.284 tweet.
Εντούτοις, η δημοφιλία ενός πολιτικού -άλλωστε αυτός είναι ένας παράγοντας που επισημαίνει κι ο Μ. Μασαρότο- δεν είναι ευθέως ανάλογη με τη δραστηριότητά του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Το περιεχόμενο, αλλά κι η αντίδραση του κοινού σ’ αυτό είναι τελείως διαφορετική ανά περίσταση και δεν επιβεβαιώνει πάντοτε τον "συμπεριφορικό κανόνα" της Επικοινωνίας.