του Γιώργου Λυκουρέντζου - Εφημερίδα Παραπολιτικά

Βαρύτατα εκτεθειμένα, με βαριές πληγές ακόμα και στο εσωτερικό τους, βγαίνουν τα κόμματα της «ευρωπαϊκής» αντιπολίτευσης από την ιστορία της τροπολογίας για τη συμμετοχή πολιτικών προσώπων σε εταιρείες του εξωτερικού.

Οπως αποκαλύπτουν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», ο θόρυβος που ξεσήκωσαν ήταν μάλλον υποκριτικός, καθώς όχι απλώς είχαν ψηφίσει στο Μνημόνιο του περσινού καλοκαιριού την υποχρέωση της χώρας να ψηφίσει τη σχετική ρύθμιση, αλλά είχαν –ή θα έπρεπε να έχουν, αν λειτουργούσαν υπεύθυνα– και πλήρη γνώση εδώ και έναν χρόνο του ακριβούς περιεχομένου της τροπολογίας για την οποία ξεσηκώθηκαν.

Η επίμαχη διάταξη βρίσκεται στη σελίδα 105 του Νόμου 4336 (το περίφημο Μνημόνιο που ψηφίστηκε παραμονή του περασμένου Δεκαπενταύγουστου) και αποτελεί τμήμα της παραγράφου Β του Αρθρου 3 με τις απαιτήσεις των δανειστών για τις δεσμεύσεις που έπρεπε να αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Η διάταξη εκείνη προέβλεπε πως «η κυβέρνηση δεσμεύεται να εφαρμόσει στο ακέραιο και εγκαίρως τις συστάσεις της ομάδας χωρών κατά της διαφθοράς (Group of States against Corruption-GRECO)».

Οπως θυμούνται όλοι και αποδεικνύεται και από τα επίσημα πρακτικά της Βουλής, το άρθρο εκείνο ψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία 221 βουλευτών, μεταξύ των οποίων και αυτοί της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ και του Ποταμιού, οι οποίοι, όταν αποκαλύφθηκε η διάταξη που πέρασε στο πολυνομοσχέδιο και επί της ουσίας εφάρμοζε το άρθρο που και οι ίδιοι είχαν ψηφίσει, σήκωσαν το λάβαρο της επανάστασης.

Το ακόμα πιο επιβαρυντικό για τα κόμματα της αντιπολίτευσης είναι ότι η ρύθμιση που επέβαλε στην ελληνική κυβέρνηση να εναρμονίσει το ελληνικό Δίκαιο με τις συστάσεις της GRECO δεν ήταν εν κενώ. Αντιθέτως, όπως προκύπτει από την Εκθεση της GRECO, που επίσης αποκαλύπτουν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», μόλις δύο μήνες νωρίτερα, στις 19 Ιουνίου, στην 68η Ολομέλεια της GRECO στο Στρασβούργο, είχε υιοθετηθεί η έκθεση του τετάρτου κύκλου αξιολόγησης για την Ελλάδα, στον οποίο για πρώτη φορά η επιτροπή της ομάδας χωρών κατά της διαφθοράς εξέφραζε σοβαρότατες ενστάσεις για την απαγόρευση συμμετοχής πολιτικών προσώπων σε offshore εταιρείες, καλώντας τη χώρα να αποσαφηνίσει τον όρο, ο οποίος ήταν γενικός, αόριστος και προκαλούσε ασυμβίβαστα, που δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με την επίσημη μετάφραση της Εκθεσης, η οποία έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου Δικαιοσύνης, η κριτική της Ομάδας κατά της Διαφθοράς ήταν κόλαφος για τη χώρα, όσον αφορά στη διατύπωση του άρθρου για την απαγόρευση συμμετοχής πολιτικών σε offshore εταιρείες, αφήνοντας να εννοηθεί ότι το πλαίσιο έπρεπε να γίνει όχι μόνο πιο συγκεκριμένο, αλλά και πιο ελαστικό. «Η προσοχή της GRECO επιστήθηκε σε αντιφατικές συζητήσεις σχετικά με τους περιορισμούς που εισήχθησαν το 2003 για τη συμμετοχή βουλευτών στη χρηματοδότηση ή διαχείριση “εξωχώριας εταιρείας”. Φαίνεται ότι αυτές οι συζητήσεις ενδέχεται να τροφοδοτήθηκαν εν μέρει από την αποκαλούμενη υπόθεση της “λίστας Λαγκάρντ”, αλλά η GRECO πληροφορήθηκε επίσης ότι υπάρχει προβληματισμός σχετικά με την αποτελεσματικότητα αυτών των περιορισμών. Η GRECO σημείωσε ότι το Αρθρο 8 του Ν. 3213 δεν αναλύει με μεγαλύτερη σαφήνεια σε τι αναφέρεται η έκφραση “εξωχώρια” οικονομικά κέντρα. Παράλληλα, το σύστημα δήλωσης περιουσιακών στοιχείων, εισοδήματος και συμφερόντων που εφαρμόζεται σήμερα απαιτεί, μεταξύ άλλων, να δηλώνεται επαγγελματική δραστηριότητα και περιουσιακά στοιχεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών συμμετοχών», αναφέρει χαρακτηριστικά η Εκθεση. Και καταλήγει επί του συγκεκριμένου «κουνώντας το δάχτυλο» στις ελληνικές Αρχές: «Είναι προφανές ότι αυτή η φαινομενική αντίφαση ενδέχεται να έχει επιβλαβείς και αντιπαραγωγικές συνέπειες στην πράξη και πρέπει να αναθεωρηθεί».

Ενημέρωση από τον Γ. Παντελή

Για τη Νέα Δημοκρατία, τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, καθώς είχε μία επιπλέον πηγή ενημέρωσης για το τι ζητούσαν οι θεσμοί και ποια επρόκειτο να είναι η ακριβής διατύπωση της επίμαχης διάταξης. Οπως αποκάλυψε ο αντιπρόεδρος της Βουλής, Νικήτας Κακλαμάνης, το ζήτημα των αλλαγών στο «πόθεν έσχες» ήταν γνωστό, καθώς είχε συζητηθεί εδώ και καιρό στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, μέλη της οποίας είναι και ο Γ. Βαρεμένος του ΣΥΡΙΖΑ και ο Ν. Κακλαμάνης. Η σχετική ενημέρωση της επιτροπής έγινε πριν από λίγους μήνες από τον προϊστάμενο της Αρχής για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου και μέλος της επιτροπής, Γιώργο Παντελή. Πέραν της προφορικής ενημέρωσης, ο κ. Παντελής φέρεται να κατέθεσε στα μέλη της επιτροπής και προσχέδιο τροπολογίας με τις αλλαγές που απαιτούν οι θεσμοί και η GRECO στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης. Σύμφωνα μάλιστα με ασφαλείς πληροφορίες των «Π», στο προσχέδιο που έδωσε στα μέλη της επιτροπής της Βουλής υπήρχε επακριβώς η ελαστικότερη διατύπωση που ψηφίστηκε στο πολυνομοσχέδιο. Εξού και είναι απορίας άξιο για ποιον λόγο η ηγεσία τόσο του ΣΥΡΙΖΑ όσο και της Νέας Δημοκρατίας δήλωνε άγνοια για το περιεχόμενο της ρύθμισης, με τους περισσότερους να καταλήγουν στο σενάριο πως ουδείς από τα πολιτικά πρόσωπα που μετέχουν στην επιτροπή έδωσε την απαιτούμενη βαρύτητα στο προσχέδιο, με αποτέλεσμα να μην ενημερώσουν τα κόμματά τους.